تاریخ انتشار: 1402/02/29 08:00
کد خبر: 5961

هرگز قبل ورزش این نوشیدنی رو نخور!!

انتخاب مناسب نوشیدنی قبل ورزش باعث بهبود عملکرد شما در ورزش میشود . البته متخصصان استفاده از نوعی نوشیدنی را به عنوان نوشیدنی قبل ورزش توصیه نمیکنند.
هرگز قبل ورزش این نوشیدنی رو نخور!!

هیدراته نگه داشتن بدن و آبرسانی هنگام ورزش نه تنها برای سلامت کلی شما ضروری است، بلکه باعث می شود تا استقامت خوبی حین ورزش داشته باشید. مهم تر از همه اینکه باعث تعادل الکترولیت ها شده و به عملکرد مناسب مفصل و ماهیچه ها کمک می کند، سطح انرژی را بالا نگه می دارد و عاملی برای جلوگیری از تشنگی به دلیل عرق زیاد است.

علاوه بر تمام این نکات، متخصصان اعلام کرده اند که یک نوع نوشیدنی هست که اگر آن را هنگام ورزش استفاده کنید شما را در معرض خطر قرار می دهد و بسیاری از ورزشکاران به اشتباه هنگام ورزش برای افزایش انرژی از آن استفاده می کنند. مطالعات همچنین نشان می دهد که استفاده از این نوشیدنی ممکن است باعث افزایش خطر لخته شدن خون هنگام ورزش های شدید شود و مشکلات جدی را در فرد ایجاد کند اما به نظر شما کدام نوشیدنی باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد؟

نوشیدنی قبل ورزش

نوشیدنی کافئین دار قبل ورزش ممنوع!

اگر بخواهیم در یک جمله دلیل این ممنوعیت را بگوییم، میگوییم نوشیدنی های کافئین دار عاملی برای خطر ابتلا به لخته شدن خون است. بسیاری از ورزشکاران قبل از ورزش یا وسط ورزش از نوشیدنی حاوی کافئین استفاده می کنند اما متخصصان بر این عقیده هستند که اثرات جانبی زیادی بعد از خوردن این نوشیدنی ایجاد می شود.

مطالعات اخیر نشان می دهد که نوشیدن کافئین باعث افزایش احتمال لخته شدن خون شده و شما را در معرض خطر مشکلات خونی قرار می دهد. محققان دو جلسه ورزشی را که در آن 48 مرد جوان شرکت کرده بودند و میانگین سن آن ها 23 سال بود و شاخص بدنی نرمالی داشتند را زیر نظر قرار دادند.

شرکت کنندگان در این تحقیق از یک نوشیدنی استفاده کردند که اولین نوشیدنی پلاسبو یا آب مقطر و نوشیدنی دوم نوشیدنی کافئین دار بود و آن را قبل از شدت گرفتن ورزش استفاده کردند. سپس محققان مشاهده کردند بعد از این که این افراد از کافئین استفاده می کنند، سطح گرفتگی خون آن ها بالا می رود و در معرض خطراتی مثل حملات قلبی ، سکته، گرفتگی عروق و آمبولی قرار می گیرند.

 

افرادی که خطر بیشتری تهدیدشان میکند

اگر بیماری زمینه داشته باشید، در معرض خطر بیشتری هستید. البته بعضی از متخصصان بر این عقیده هستند که کافئین باعث افزایش سطح انعقاد خون می شود. کافئین برای بسیاری از افراد امن است و مشکلی ندارد اما همزمان با ورزش، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، به همین دلیل اگر جزء افرادی هستید که قبل از ورزش از کافئین استفاده می کنید، بهتر است که تجدید نظر داشته باشید. مصرف کافئین در کنار فشار خون بالا ، کلسترول بالا یا سابقه سیگار، همگی عوامل خطر را افزایش می دهند.

نوشیدنی کافئین دار

راه حل و نکته ای مهم

یک آستانه مشخص برای جلوگیری از خطر در مصرف کافئین وجود دارد. اینکه شما چه میزان کافئین استفاده می کنید، اهمیت زیادی دارد اما مصرف بیش از 400 میلی گرم کافئین در طول روز معمولاً برای یک فرد جوان سالم مشکلی ایجاد نخواهد کرد . مصرف 400 میلی گرم کافئین برابر با 4 فنجان کوچک قهوه است که یک حد مجاز می باشد.

بعضی از افراد از جمله خانم های باردار یا خانم هایی که قصد بارداری دارند یا خانم های شیرده، بهتر است که مصرف کافئین را کم تر کنند و بیشتر از 200 میلی گرم در روز استفاده نکنند. حتی افراد سالم و جوان که هیچ مشکل سلامتی هم ندارند، بهتر است به دلیل احتمال ابتلا به حساسیت ؛ از کافئین استفاده نکنند.

پودر و قرص کافئین دار ممنوع

از پودر یا قرص کافئین مانند نوشیدنی های کافئین دار استفاده نکنید. اگر می خواهید مصرف نوشیدنی های مضر را کاهش دهید، بهتر است که از پودر های کافئین و قرص ها استفاده نکنید، زیرا کافئین زیادی در درون خود دارد. فقط یک قاشق چای خوری کافئین پودر شده برابر با 28 فنجان قهوه است. سطح بالای کافئین به این میزان، عامل ایجاد مشکلات جدی و مرگ و میر می شود. البته میزان کافئین موجود در نوشیدنی ها با یکدیگر متفاوت است .

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4mz9j2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


کرمانی‌مقدم:  مدیران پرسپولیس دنبال سیاه بازی هستند