تاریخ انتشار: 1402/05/10 15:00
کد خبر: 5965

به شوهرم خیانت کردم و احساس گناه می‌کنم| عذاب وجدان بعد از خیانت و رابطه نامشروع!

در این مقاله ما به بررسی این مسئله می‌پردازیم و جنبه های مختلف این احساس و کارهایی که باید در هنگام مواجهه با آن بلد باشید را به شما آموزش می‌دهیم.
به شوهرم خیانت کردم و احساس گناه می‌کنم| عذاب وجدان بعد از خیانت و رابطه نامشروع!

زنان و مردان امروزه زمان کمتری را به گفتگو با یکدیگر و حل مشکلاتشان اختصاص می‌دهند و بیشتر وقت خود را در محل کار یا اگر خانه باشند به اینترنت گردی و انجام کارهای شخصی سپری می‌کنند. این مسئله با گذشت چند سال از زندگی مشترک که شدت هیجانات و عواطف زوجین فروکش کرده است بیشتر خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

شوهرم در خانه دوربین کار گذاشته بود / 11 سال است مجازات می شوم و...

اگر زوجین مهارت‌های لازم را بلد نباشند احتمال خیانت در زندگی آنها بیشتر خواهد شد، با اینکه خیانت را بیشتر در آقایان می‌بینیم اما بهتر است بدانید که خانم ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و زن و مرد با کوچک ترین سهل انگاری در رابطه زناشویی شان، حاصل زندگی چند ساله خود را به باد می‌دهند. گرایش مردان در خیانت بیشتر به برقراری رابطه جنسی و در زنان بیشتر به دریافت محبت و حمایت و بعد از آن رابطه جنسی می باشد. اما چه اتفاقی می‌افتد که زن و مرد ناگهان متوجه اشتباه خود می‌شوند و عذاب وجدان بعد از خیانت می‌گیرند؟ آیا راهی برای ترمیم دوباره این رابطه وجود دارد؟

در این مقاله ما به بررسی این مسئله می‌پردازیم و جنبه های مختلف این احساس و کارهایی که باید در هنگام مواجهه با آن بلد باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

موضوع را با یک روانشناس در میان بگذارید

استفاده از این روش یکی از منطقی‌ترین و مطمئن‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید، روانشناسان بدلیل تجربه کاری زیاد و کار با افرادی مانند شما به خوبی می‌توانند شرایط شما را درک کرده و بدون کوچک‌ترین قضاوتی به شما کمک کنند. شما این کار را به سه طریق می‌توانید انجام دهید: مراجعه حضوری، مشاوره تلفنی یا مشاوره آنلاین. روانشناس متخصص با توجه به موقعیت شما مشاوره را به صورت فردی شروع می‌کند یا اینکه درمان‌ گروهی را به شما پیشنهاد می‌کند، یعنی شما را به گروهی ارجاع می‌دهد که جمعی از افرادی که درگیر خیانت و رابطه نامشروع هستند در آن شرکت می‌کنند. شما در هر دو صورت می‌توانید راه حل های جدیدی را بیاموزید که به حل مشکل شما بسیار کمک می‌کند. اگر به هر دلیلی مایل به انجام این کار نبودید یا اینکه چنین موقعیتی نداشتید، گام دوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

موضوع را با کسی که به او اعتماد دارید در میان بگذارید

گاهی اوقات افراد بدلیل شدت عذاب وجدان و ترس از قضاوت شدن توسط دیگران این مسئله را به هیچ کسی بازگو نمی‌کنند. اما بهتر است بدانید که تنهایی به دوش کشیدن این موضوع می‌تواند آسیب روحی جدی به شما وارد کند. پس با مورد اعتماد ترین کسی که می شناسید در این باره صحبت کنید.

فردی را انتخاب کنید که میدانید میتوانید به او اطمینان کنید تا محرم رازتان باشد. فردی که از شما مسن تر و یا عاقلتر باشد، غالباً مشاور خوبی برایتان خواهد بود. برای مثال اگر همکار یا دوستی دارید که توانسته بعد از خیانت دوباره به رابطه اش سر و سامان بدهد، او انتخاب خوبی برای مشورت کردن و فاش کردن اسرارتان خواهد بود. از اطمینان کردن به افرادی که از نگه داشتن رازتان احساس گناه میکنند یا ممکن است به خاطر رنجاندن همسرتان قضاوت بیرحمانه ای درباره تان داشته باشند، خودداری کنید.

نزد مشاور امینتان بروید و به او بگویید: “مرتکب اشتباه بزرگی شدم و به همسرم خیانت کردم. میدونم که اشتباه کردم، اما نمیخوام زندگی ام از هم بپاشه.” سپس اتفاقاتی را توضیح بدهید که منجر به خیانت شده و نظر او را در مورد موضوع مشخصی بپرسید، مثلاً این که آیا باید همسرتان را از این رابطه ی نامشروع مطلع کنید یا خیر و این که چطور باید موضوع را با او در میان بگذارید.

پس به یاد داشته باشید تنها یک نفر و آن هم مورد اعتماد ترین شخصی که می‌شناسید را برای مشورت انتخاب کنید.

عذاب وجدان

از یک مشاور مذهبی کمک بگیرید

اگر عقاید مذهبی یا معنوی دارید، با مشاور مذهبی که برایش احترام قائل هستید، مشورت کنید. یک فرد روحانی بدون آن که قضاوتتان کند، به حرفهایتان گوش میدهد و راه حلی کاربردی را برای غلبه بر احساس گناهتان به شما پیشنهاد میکند.

از روحانی مورد اعتمادتان بخواهید که با شما خصوصی ملاقات کند تا راز دلتان را در این جلسه ی دونفره با او در میان بگذارید و برای بیرون آمدن از این وضعیت دشوار از حمایت و راهنمایی اش استفاده کنید.

روحانی معتمدتان میتواند مشاوره ی ارزشمندی را به تنهایی به خودتان یا در صورت لزوم به شما و همسرتان ارائه دهد.

خودتان را ببخشید

بپذیرید که شما هم فقط یک انسان هستید. احساس گناه را با در نظر گرفتن خطاهای انسانی و دلسوزی کردن برای خود به احساس دیگری تبدیل کنید که به شما قدرت بدهد. شما اولین فردی نیستید که به همسر خود خیانت کرده ـ افراد بسیار دیگری نیز در موقعیت شما قرار داشته اند. این خطای متداول انسانی را بشناسید و بپذیرید که انسان جائزالخطاست تا احساس گناه به خاطر انجام دادن این اشتباه آزارتان ندهد.

بیش از حد به خودتان سخت نگیرید، با ملایمت به خودتان بگویید: “من فقط یه آدمم. معصوم که نیستم. منم مثل بقیه آدما ممکنه اشتباه کنم.”

البته قبول کردن این که انسان جائزالخطا است، توجیهی برای کار اشتباه تان نیست، اما به شما کمک میکند تا عذاب وجدان و ناراحتی خود را قدری تسکین دهید. میتوانید الحاقیه ی زیر را نیز به جمله ی بالا اضافه کنید: “اشتباه کردم، اما میتونم برای جبران کردنش سعی کنم و در آینده همسر بهتری باشم.”

شرایطتان را بنویسید

رنجها و احساسات دردناک خود را روی صفحه ی سفید کاغذ تخلیه کنید. نوشتن باعث میشود که احساس گناهتان کمتر شود و بتوانید بیطرفانه درباره ی این موقعیت فکر کنید. حتی ممکن است راه حل مناسبی نیز حین نوشتن به ذهنتان برسد.

ماجرایی را که برایتان پیش آمده با جزئیات کامل و واضح بنویسید. احساسات و افکارتان را درباره ی موقعیت شرح بدهید. مثلاً شاید بنویسید: “رابطه ی نامشروعی با یه مرد دیگه داشتم. احساس گناه خیلی عذابم میده. نمیخوام همسرم از این قضیه بویی ببره، از طرفی هم نمیدونم چطور میتونم این ماجرا رو پشت سر بذارم و به زندگی عادیم ادامه بدم.”

اگر نگران هستید که مبادا فرد دیگری نوشته هایتان را بخواند، میتوانید کاغذ را بعد از نوشتن پاره کنید و بسوزانید. نابود کردن این کاغذ را میتوانید به عنوان نمادی از به پایان رسیدن خیانت و احساس گناه در نظر بگیرید و به خودتان بگویید که این احساسات دردناک دیگر نمیتوانند آزارتان بدهند.

عذاب وجدان

روی آینده متمرکز شوید، نه گذشته

طبیعی است که به خاطر خیانت کردن دچار عذاب وجدان شوید و از دست خودتان ناراحت باشید، اما اگر بخواهید دائماً به گذشته فکر کنید، هیچ گاه نمیتوانید خودتان را از این باتلاق نجات دهید. هر بار که احساس گناه و عذاب وجدان به شما حمله ور میشود، سعی کنید که این افکار آزاردهنده را متوقف کنید. به جای آن که به این افکار میدان بدهید، از خودتان بپرسید: “حالا باید چیکار کنم؟” و سعی کنید دائماً حرکت مثبتی را انجام بدهید که شما را رو به جلو ببرد و از این گذشته ی ناراحت کننده دور کند.

  روانشناسی زرد چیست و چرا باید از آن دوری کنید؟

برای مثال اگر افکار منفی درباره ی اشتباه گذشته تان دوباره سر برداشتند، از خودتان بپرسید: “الان چی؟” و بعد به کار مثبت کوچکی فکر کنید که میتوانید الان برای بهتر شدن حالتان انجام دهید. برای مثال میتوانید همسرتان را به یک قرار عاشقانه دعوت کنید یا زمان بیشتری را در کنارش بگذرانید.

صبور باشید و به خودتان زمان بدهید

احساس گناه نیز مانند هر احساس دیگری به مرور زمان تغییر میکند. به جای این که فکر کنید باید کاری برای برطرف کردن ناراحتی خودتان انجام بدهید، صبر داشته باشید تا این احساس به تدریج از بین برود.

مراقب سبک مقابله ای منفی باشید تا در دام افسردگی، اعتیاد یا مشکلات عاطفی دیگر نیفتید. برای این که روزگارتان سختتر و غیرقابل تحمل نشود، از دیگران کناره گیری نکنید، خودتان را در کار غرق نکنید و به الکل و مواد مخدر پناه نبرید.

درباره اعتراف کردن تصمیم بگیرید

اگر همسرتان هنوز از خیانتی که در حقش کرده اید، اطلاع ندارد، فکر نکنید که با اعتراف کردن به او خودتان یا او احساس بهتری پیدا خواهید کرد. اعتراف خیانت دردی جانکاه، بی اعتمادی و نگرانی را به رابطه تان تزریق خواهد کرد. بنابراین قبل از آن که این راز را برای همسرتان فاش کنید، مزایا و معایب این اعتراف را بسنجید.

البته اگر این خیانت همراه با رابطه ی جنسی پرخطری بوده که سلامتی همسرتان را به خطر میاندازد، حتماً باید موضوع را با او در میان بگذارید. همچنین اگر احتمال دارد که همسرتان به طریق دیگری از خیانت مطلع شود، باید خودتان ماجرا را به او اعتراف کنید.

اگر میخواهید رابطه تان را نجات بدهید، گفتن حقیقت بهترین انتخاب است. به خاطر بسپارید که اعتراف نکردن توانایی همسرتان را برای اعتماد کردن به شما ضعیفتر میکند.

قول بدهید که از این به بعد وفادار و صادق باشید

قسم بخورید که از این به بعد نسبت به همسرتان وفادار و صادق باشید. اگر قصد ازدواج مجدد دارید، همسر فعلی و آینده تان نیز باید با این شرایط موافق باشند.

اگر همسرتان از رابطه ی نامشروعتان اطلاع دارد و میخواهد که فرصت دوباره ای به شما بدهد، میتوانید مراسم نمادینی را برای اعلام تعهد و وفاداری مجدد خود به او انجام بدهید و به او ثابت کنید که قصد دارید در آینده کاملاً به او وفادار باشید.

انتظار یک بخشش آنی و خودکار را نداشته باشید، برای این که همسرتان شما را ببخشد، باید به او نشان بدهید که میتوانید در آینده به شما اعتماد کند. برای جلب اعتماد او میتوانید وقتی از همسرتان دور هستید، تمام کارهایتان را به وضوح به او اطلاع بدهید یا حتی رمز ایمیل یا تلفنتان را در اختیارش بگذارید.

درست است که به همسرتان خیانت کرده اید، اما برای این که شما را ببخشد، نباید به سوءاستفاده یا بدرفتاری تن بدهید.

عذاب وجدان

از این اتفاق درس بگیرید

چطور میتوانید این اتفاق ناخوشایند را به فرصتی برای رشد تبدیل کنید؟ به این فکر کنید که خیانت چطور اتفاق افتاده است و سعی کنید از این اشتباه درس بگیرید. به این ترتیب الگوهای رفتاری و تفکری که منجر به خیانت شده است، از بین میرود.

• برای مثال ممکن است که شما میل جنسی بالا و خواسته هایی از همسرتان داشته باشید که او از آنها مطلع نیست. پس بهتر است که این مسئله را با او در میان بگذارید.

• شاید مشکلات رابطه تان را به جای این که با همسرتان در میان بگذارید، برای همکارتان تعریف کرده اید. چنین مسائلی را در آینده فقط با فردی در میان بگذارید که از این نقاط ضعف برای شروع یک رابطه ی نامشروع سوءاستفاده کند. به خاطر داشته باشید که بهترین همدم شما همسرتان است.

نقاط ضعف رابطه را پیدا کنید

با خود فکر کنید و مشکلات رابطه خود با همسرتان را پیدا کنید، چه چیزی باعث شد تا اولین بار فکر خیانت و رابطه نامشروع به ذهنتان خطور کند؟ اگر مشکل از سمت همسر شما و به قدری جدی است که ادامه زندگی را برای شما سخت می‌کند حتما در یک جلسه دو نفره آن را با همسرتان مطرح کنید و بدنبال راه حل باشید، اما اگر برای این کارتان دلیل مشخصی ندارید و صرفا این کار را از روی کنجکاوی انجام داده اید. مراحلی که در بالا گفته شد را انجام دهید و سپس با همسرتان به یک روانشناس مراجعه کنید.

به همراه همسرتان به مشاور مراجعه کنید

اگر امیدوارید که بتوانید رابطه ی زناشویی تان را ترمیم کنید، مشاوره ی زوجین میتواند به شما کمک کند تا مشکلات زندگی مشترکتان را تشخیص بدهید و برای حل آنها اقدام کنید. مشاور با تسهیل ارتباط، پیشنهاد دادن روش هایی برای هیجان انگیزتر کردن زندگی مشترک و حتی بهبود رابطه ی جنسی به شما کمک میکند تا رابطه تان را دوباره سر و سامان بدهید.

در ناحیه ی سکونت تان به دنبال مشاور مطمئن و دلسوزی بگردید که در زمینه ی ترمیم رابطه بعد از خیانت تجربه داشته باشد.

خیانت و رابطه نامشروع، در زندگی زناشویی و ارتباط با کسی غیر از همسرتان اشتباهی است که احتمالا باعث ایجاد عذاب ‌وجدان در شما و آسیب‌های روحی در همسرتان می‌شود. شما ممکن است فکر کنید دیگر زندگی شما از دست رفته و باید رهایش کنید؛ اما لزوما اینطور نیست. پس شما هم بجای سرزنش کردن خودتان بدنبال پیدا کردن علت خیانت باشید. از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید،‌ موضوع را با کسی که مورد اعتماد شما است در میان بگذارید، با مشاور مذهبی خود مشورت کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید و سعی کنید آنها را جبران کنید، خودتان را ببخشید و بجای اشتباهات گذشته به ساختن آینده فکر کنید، به خودتان زمان دهید و سعی کنید از این پس همسر متعهدی باشید، نقاط ضعف رابطه خود را پیدا کرده و سعی کنید با کمک همسر خود به حل آن بپردازید. خیانت به هر صورتی که باشد مخصوصا اگر بیشتر برقراری رابطه نامشروع بوده باشد امری نکوهیده است و باید به دلخوری های همسر خود حق بدهید حتی اگر این دلخوری ماه‌ها زمان ببرد. پس صبور باشید و تا جایی که می‌توانید خود را به همسرتان ثابت کنید و در صورت احساس نیاز به یک زوج‌درمانگر و مشاور مراجعه کنید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3qoqn4

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 خیانت در زندگی زناشویی و یک نکته مهم که باید بدانید!