تاریخ انتشار: 1395/04/26 08:58
کد خبر: 273678

خلق شگفتی در آبهای پرتلاطم ریو

مهسا جاور، تک نماینده قایقرانی در المپیک برای رسیدن به سکوی المپیک مسیری سخت را پیش رو دارد اما رکورد شکنی برای این نماینده کشورمان دور از دسترس نیست
خلق شگفتی در آبهای پرتلاطم ریو

به گزارش سرویس ورزش های آبی فرتاک ورزشی، قایقرانان ایران موفق شدند در المپیک 2012 لندن 4 سهمیه را به نام ایران ثبت کنند و به این ترتیب احمدرضا طالبیان، آرزو حکیمی، محسن شادی و سولماز عباسی راهی لندن شدند.

با توجه به حضور دو دوره‌ای قایقرانی ایران در المپیک‌های لندن و پکن انتظار می‌رفت تا این رشته برای ریو با حداکثر توان خود حاضر و سهمیه هایی بیشتر از ادوار گذشته کسب کند اما در نهایت مهسا جاور به عنوان تنها قایقرانی ایران موفق به کسب سهمیه المپیک شد.

سهمیه در کانوئینگ؛ آرزویی که محقق نشد

در بخش کانوئینگ، مسابقات قهرمانی جهان در میلان ایتالیا اولین فرصت پاروزنان برای رزرو بلیت ریو بود که تنها سهمیه ایران توسط شهلا بهروزی در بخش معلولین به دست آمد. در بخش مردان نیز سهمیه‌ای برای ایران ثبت نشد، البته در سنوات قبل کسب سهمیه المپیک از طریق مسابقات جهانی محقق نشده بود اما فدراسیون با توجه به رشد کانوئینگ و تلاش تیم آب‌های آرام امیدوار به کسب سهمیه در این مسابقات بود.

مسابقات قهرمانی آسیا در اندونزی مهمترین فرصت این رشته برای کسب سهمیه بود و پیش‌بینی زیادی برای قهرمانی و کسب سهمیه در این مسابقات برای نمایندگان ایران وجود داشت.

باید یادآور شد که در آب‌های آرام تنها یک قایق و آن هم قایق اول سهمیه کسب می‌کرد و با توجه به حضور کشورهای قوی در آسیا کسب سهمیه سخت بود اما مسئولان فدراسیون امیدوار بودند که  حداقل یک سهمیه در بخش خانم‌ها و یک سهمیه هم  در بخش آقایان کسب شود.

در کایاک دو نفره و تک نفره هزار متر امیدواری نسبی به کسب سهمیه وجود داشت و مسئولان فدراسیون معتقد بودند که اگر شرایط تیم ملی مساعد باشد می‌توان بین 2 تا 4 سهمیه را در آب‌های آرام متصور بود.

عادل مجللی شانس صد درصد ایران برای کسب سهمیه در کانوی 200 متر به شمار می‌رفت اما در نهایت در رده سوم مسابقات اندونزی ایستاد و سهمیه المپیک را از دست داد.

در بخش بانوان نیز فدراسیون امید داشت با وجود کسب یک سهمیه در کایاک توسط چین، آرزو حکیمی بتواند با قرار گرفتن در سکوی دوم سهمیه بگیرد، اما نتایج بر خلاف پیش‌بینی‌ها رقم خورد و حکیمی در کایاک تک‌نفره 200 متر بانوان بزرگسالان با حریفانی از چین، سنگاپور، ژاپن، اندونزی و هند مسابقه داد و چهارم شد و به نیمه نهایی راه یافت. در مسابقه نیمه نهایی نیز حکیمی با رقبایی از تایلند، ویتنام، اندونزی، چین تایپه و هند رقابت کرد و در رده نخست قرار گرفت و به فینال صعود کرد. حکیمی در فینال  ششم شد و نتوانست جواز حضور در ریو را کسب کند. به این ترتیب قایقرانی ایران بر خلاف دوره گذشته در کسب سهمیه در بخش آب‌های آرام ناکام ماند.

مهسا جاور تک سهمیه قایقرانی را به نام خود ثبت کرد

در مسابقات روئینگ قهرمانی جهان  تیم ایران با ترکیب اصلی حضور نداشت و تنها یک قایقران را به این مسابقات اعزام کرد. دلیل این تصمیم فدراسیون این بود که تنها کشوری می‌تواند در کنگره صاحب 3 رای باشد که در مسابقات قهرمانی جهان نماینده داشته باشد. با این شرایط ایران شانس خود را در مسابقات قاره‌ای که از 23 تا 25 آوریل یعنی 3 تا 5 اردیبهشت ماه در کره جنوبی برگزار ‌شد، امتحان کرد.

مهسا جاور در قایق تک‌نفره و نازنین ملایی و حمیرا برزگر در قایق دو نفره در این مسابقات حضور داشتند. در بخش مردان هم عاقل حبیبیان در قایق تک‌نفره رقابت کرد. سیاوش سعیدی و حامد خدری نمایندگان ایران در قایق دو نفره سبک وزن بودند. در مسابقات قهرمانی آسیا در دو نفره مردان فرصت زیادی برای المپیکی شدن پیش‌بینی نمی‌شد و اما در  تک نفره سنگین وزن عاقل حبیبیان شانس زیادی برای کسب سهمیه داشت.

در بخش زنان شرایط به مراتب بهتر بود و مسئولان در قایق یک‌نفره سنگین و دونفره سبک وزن  شانس المپیکی شدن را قائل بودند. به علاوه نتایج پاروزنان در مسابقات قهرمانی آسیا در چین گواهی بر احتمال کسب سهمیه در روئینگ بود و در مجموع در این رقابت‌ها با طلای عاقل حبیبیان و یک نقره و دو برنز در بخش دختران توقع‌ها از روئینگ افزایش یافته و آنچه روی کاغذ مشخص بود پاروزنان کشورمان در روئینگ امیدور به کسب 2 تا 3 سهمیه بودند.

در جریان مسابقات روند کار به گونه‌ای دیگر پیش رفت و در فینال گروه B قایق تک‌نفره مردان، عاقل حبیبیان در مصاف با  پاروزنانی از مالزی، هنگ‌کنگ، چین تایپه، ازبکستان و ویتنام در رده چهارم ایستاد و نتوانست سهمیه المپیک را کسب کند. وی تنها در صورت قرار گرفتن در رده نخست این گروه شانس کسب سهمیه المپیک را داشت.

تیم 2 نفره سبک وزن مردان با ترکیب حامد خدری و سیاوش سعیدی در شانس مجدد به مصاف رقبای خود رفتند و در پایان در رده چهارم ایستادند. تیم روئینگ دو نفره مردان به فینال B صعود کرد و شانس کسب سهمیه المپیک را از دست داد.

نازنین ملایی و حمیرا برزگر نیز در بخش قایق دو نفره مستقیم راهی فینال شدند اما در فینال این مسابقات در مصاف با قایقرانانی از قزاقستان، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، ژاپن و ویتنام ششم شدند و از کسب سهمه المپیک باز ماندند. تیم‌های اول تا سوم در این بخش سهمیه المپیک را کسب کردند.

در ادامه رقابت‌های روئینگ کسب سهمیه المپیک در آسیا، در بخش قایق یک نفره مهسا جاور در مرحله نیمه نهایی به مصاف حریفانی از  سریلانکا، سنگاپور، چین تایپه، قزاقستان و تایلند رفت  و در رده دوم ایستاد و به فینال صعود کرد و سهمیه ایران را در این بخش تثبیت کرد. مهسا جاور در فینال A با رقبایی از اندونزی، کره جنوبی، قزاقستان، چین تایپه و ویتنام رو به رو شد و در پایان با قرار گرفتن در رده دوم به مدال نقره رسید.

به این ترتیب روئینگ ایران با کسب سهمیه المپیک توسط مهسا جاور در قایق تک‌نفره به کار خود در مسابقات کره جنوبی پایان داد.

قایق بادبانی و تلاش احمدی برای خلق یک شگفتی

بسیاری از کارشناسان قایقرانی معتقد بودند که می‌توان در بخش بادبانی نیز شانسی را برای المپیکی شدن در نظر گرفت. احمد احمدی با کمک اسپانسر در خارج از کشور اردو زد و خودش را برای کسب سهمیه آماده کرد اما با وجود تمریناتی که ماه‌ها انجام داد در مسابقات ابوظبی نتیجه لازم را کسب نکردو از حضور در المپیک باز ماند.

مسیر سخت جاور در آبهای پرتلاطم ریو

با کسب سهمیه المپیک توسط مهسا جاور فدراسیون قایقرانی برنامه ای ویژه برای تنها نماینده خود در نظر گرفت و پس از درخشش این بانوی المپیکی در مسابقات کاپ آسیا در تهران، وی برای برگزاری اردویی یک ماهه راهی پرتغال شد. وی در حال حاضر تمرینات خود را در این کشور زیر نظر افشین فرزام، سرمربی تیم ملی روئینگ دنبال می‌کند و پس از بازگشت به تهران تمرینات خود را تا اعزام به المپیک ادامه خواهد داد.

با توجه به سطح مسابقات المپیک و حضور حریفانی صاحب نام در این رشته کسب سکوی المپیک ماموریتی غیر‌ممکن به نظر می‌رسد اما بانوی قایقران کشورمان تصمیم دارد تا با ثبتی رکوردی جدید در این مسابقات عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4boob5

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


جانبازان و معلولین قهرمانان قایقران آب‌های آرام  کشور