تاریخ انتشار: 1399/08/10 17:42
کد خبر: 51964

دوحه شهر آرزوهای ستاره‌‌های فوتبال/ قطر بهشت نیست؛ تنها راه است!

در یکی دوسال لیگ ستارگان قطر به مقصد بسیاری بازیکنان ایرانی تبدیل شده است.

لژیونر شدن و‌ بازی در خارج از کشور پدیده جذابی برای یک فوتبالیست است و به نوعی موفقیتی خاص محسوب می‌گردد.

بازی در لیگ‌های اروپایی اوج این درخشش به حساب می‌آید و‌ تقریبا آرزوی هر فوتبالیستی است که بتواند در لیگ‌های معتبر اروپا به بازی بپردازد.

متاسفانه لیگ داخلی ما آنچنان که باید و شاید دیده نمی‌شود و ترانسفر شدن به صورت مستقیم از لیگ برتر به فوتبال اروپا بسیار سخت است، هرچند در فصل قبل علیرضا بیرانوند، علی‌علیپور و شهریار مغانلو از تیم‌های داخلی به لیگ‌های بلژیک و پرتغال پیوستند.

بعد از جام‌جهانی ۹۸ لژیونر شدن بازیکنان ایرانی و حضور در اروپا، دوران درخشانی را تجربه کرد و بازیکنان زیادی همچون دایی، باقری، عزیزی، مهدوی‌کیا، هاشمیان و پاشازاده، منصوریان، میناوند و... راهی لیگ‌های مختلف شدند.

در دهه هشتاد اوضاع متفاوت بود و پیشنهاد‌های وسوسه انگیز اماراتی‌ها، تب رفتن به دبی و ابوظبی را در میان بازیکنان ایرانی به شدت افزایش داد.

آن روزها لیگ امارات پر از ستاره‌های ایرانی بود و کوچکترین درخششی در لیگ ایران، پل حضور در امارات تلقی می‌شد.

کریمی، مجیدی، کاظمیان، اولادی، برهانی، مبعلی، سامره، رجب زاده، خلعتبری، معدنچی، نیکبخت واحدی، عنایتی، خطیبی، شجاعی و نکونام، کعبی و ... ستاره‌های ایرانی بودند که در لیگ امارات توپ زدند.

در آن دوران نگاه کارشناسان به لیگ امارات منفی بود و اعتقاد داشتند لیگ امارات بازیکنان ایرانی را تنبل می‌کند و از کیفیت فنی آنها می‌کاهد که البته این انتقاد به اکثر بازیکنان وارد بود و فقط علی کریمی، جواد نکونام و مسعود شجاعی بودند که از حاشیه خلیج فارس به اروپا راه پیدا کردند.

اما در سال‌های اخیر و به دلیل مسائل سیاسی قطر عملاً به عنوان تنها مقصد بازیکنان ایرانی در آسیا تبدیل شده است.

بازی در عربستان و امارات ممنوع است و بازی در شرق آسیا هم با توجه به شرایط متفاوت فرهنگی و اجتماعی مشکلات خاص خود را به همراه دارد و بدین ترتیب قطر به  تنها گزینه پیش روی بازیکنان ایرانی تبدیل شده است.

باید به بازیکنان حق داد که بازی در قطر را ترجیح دهند، مسائل سیاسی و مشکلات اقتصادی علاوه بر سطح درآمدی، احتمال دیده شدن بازیکنان  در لیگ ایران را توسط کشورهای اروپایی کاهش داده و لیگ ستارگان قطر با توجه به  امکانات کاملا به روز و حضور مربیان خارجی شرایط متفاوتی را با لیگ برتر ایران رقم زده و در واقع تنها راه کسب تجربه متفاوت برای بازیکنان ایرانی است.

باید پذیرفت برخی انتقادها از ستارگان ایرانی در خصوص ‌پیوستن به لیگ قطر غیر منطقی است و شرایط ویژه فوتبال ما موجب شده تا شاهد کوچ ستارگان لیگ برتر به دوحه باشیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4pbz86

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


علیرضا ربانی مربی جدید بدنسازی سپاهان