تاریخ انتشار: 1399/08/15 18:48
کد خبر: 51563

مرثیه‌ای برای فوتبال کرمانشاه؛ آیا مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال به شکست‌های سالهای اخیر پایان می‌دهد؟

افکار عمومی در انتظار برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال استان کرمانشاه هستند تا این انتخابات به شکست‌های فوتبالی کرمانشاه در سالهای اخیر پایان دهد.
 مرثیه‌ای برای فوتبال کرمانشاه؛ آیا مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال به شکست‌های سالهای اخیر پایان می‌دهد؟

مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال استان کرمانشاه امسال برگزار می‌شود؛ در واقع تاریخ برنامه‌ریزی شده این مجمع انتخاباتی مهر ماه بود که شرایط شیوع ویروس کرونا سبب تعویق آن شد تا ریاست دوازده سال رئیس کنونی هیئت فوتبال کرمانشاه برای یک یا دو ماه دیگر ادامه داشته باشد.

 

خبرگزاری تسنیم در هفته‌های گذشته با پرونده‌ای برای فوتبال کرمانشاه به بررسی وضعیت پرطرفدارترین رشته ورزشی در این استان پرداخته است.

«ریاست تکراری در هیئت فوتبال؛ نشانی از کرمانشاه در لیگ فوتبال نیست»، «سقوط بعثت به پایین‌ترین لیگ؛ فوتبال کرمانشاه به خاطرات پیوست»، «دومین ضربه به فوتبال کرمانشاه؛ عقاب زاگرس از کرمانشاه کوچ می‌کند» و «عدم حمایت از استعدادها؛ ورزشکاران کرمانشاهی مهاجرت می‌کنند» از جمله گزارش‌های این پرونده هستند.

البته همچون دوره‌های پیشین و در نزدیکی برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال استان کرمانشاه، رئیس این هیئت ورزشی با دعوت از خبرنگاران رسانه‌های همراه و عدم دعوت از خبرنگاران رسانه‌های منتقد، سعی در هدایت جریان فکری نخبگان فوتبالی و جامعه برای تداوم حضور خود در ریاست فوتبال کرمانشاه داشته است.

امسال نیز این شیوه برقرار بود و رئیس هیئت فوتبال استان کرمانشاه پس از مدت‌ها و در نزدیکی برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال کرمانشاه از تعدادی خبرنگار برای انعکاس صحبت‌های خود پیرامون عملکرد چهار ساله (در واقع دوازده ساله) خود دعوت کرد.

در این نشست خبری که بدون حضور خبرنگاران رسانه‌های منتقد نسبت به وضعیت فوتبال کرمانشاه برگزار شد، محبی رئیس هیئت فوتبال کرمانشاه بیان کرد که «در سالهای اخیر توانسته این استان را به مرکز استعدادیابی غرب کشور تبدیل کند و در این سالها استعدادهای بسیاری در سطح استان در بین آقایان و بانوان کشف شده است و سال گذشته نیز تیم دختران کرمانشاه به مقام نخست استعدادهای برتر کشور دست یافت و خواهشمندیم امکانات بیشتری را در اختیار بانوان قرار دهند» و این صحبت‌ها در حالی بیان می‌شود که مجموع ورزشی حجاب به صورت انحصاری در اختیار بانوان قرار دارد.

حضور بیش از 21 بازیکن در سطح یک فوتبال و فوتسال بانوان کشور، برگزاری بیش از 30 کلاس و کارگاه ویژه ارتقا مربیگری و داوری فوتبال و فعالیت 13هزار و 380 ورزشکار سازمان یافته در هیئت فوتبال را از جمله نقاط شاخص کارنامه خود دانسته است ولی باید تأکید کرد که استان کرمانشاه چند برابر تیم‌های فوتبالش مربی دارد و منفعت برگزاری این کلاس‌های مربیگری، درآمدزایی برای هیئت فوتبال است.

چراغ خاموش فوتبال در استان کرمانشاه

کرمانشاه در این سالها هیچگاه در لیگ دسته سوم حضور فعالی نداشته است و عدم حمایت‌های رئیس هیئت فوتبال در این عدم تیمداری تاثیر گذار بوده است زیرا وقتی لیگ‌های استانی به صورت پویا برگزار شود تیمی که شایسته قهرمانی است به‌راحتی می‌تواند در لیگ دسته سوم حضور پیدا کند.

یکی دیگر از مشکلات فوتبال کرمانشاه نبود اسپانسر است که ریاست فوتبال استان همواره نبود اسپانسر را مشکل تیم‌داری کرمانشاه در لیگ‌های برتر کشور بیان کرده است و در واقع رئیس فوتبال کرمانشاه توقع دارد اسپانسرها با کیفهای پر پول در اتاق وی را بزنند و برای تیمهای فوتبال کرمانشاه هزینه کنند؛ حال آنکه در سایر استانها با مذاکره و دعوت از اسپانسرها برای تیمداری استفاده می‌شود.

از سوی دیگر در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده است که رئیس هیئت فوتبال شخصاً باید از قدرت‌های خود برای جذب اعتبارات استفاده کند.

انحلال تیم‌های فوتبالی در استان کرمانشاه

در زمان ریاست کنونی هیئت فوتبال کرمانشاه، بسیاری از تیمهای استان از صحنه روزگار محو شدند. راهیان کرمانشاه پس از سقوط به لیگ دسته دوم به راحتی منحل شد. تیم فوتبال استانداری کرمانشاه هم که در لیگ دسته سوم حضور داشت و حتی تا آستانه صعود به لیگ دسته دوم پیش رفت منحل شد. تیم فوتسال پتروشیمی پلیمر که تحویل هیئت فوتبال داد شده بود و در لیگ دسته یک فوتسال حضور داشت به تیم بعثت کرمانشاه واگذار شد تا پس از دو هفته وضعیت این تیم همچون سایر تیمهای نامشخص باشد.

تیم راهیان کرمانشاه یا همان شیرین فراز پس از 10 سال حضور در لیگ برتر و لیگ دسته یک از این رقابت‌ها سقوط کرده و منحل شد تا دیگر نشانی از کرمانشاه در سطح بالای فوتبال کشور نباشد. تیم فوتسال شاهین کرمانشاه پس از صعود به لیگ برتر با عدم حمایت‌هایی مدیریتی هیئت فوتبال دوباره راهی لیگ دسته یک شد و در انتها تیم فوتبال بعثت تنها تیم کرمانشاهی حاضر در لیگ‌های کشوری هم به رقابت‌های لیگ دسته سوم سقوط کرد که مدیران آن تمایلی به حضور در این رده را ندارند.

کرمانشاه سرشار از استعدادهای ناب در فوتبال و فوتسال بانوان است اما هیچ‌گاه از این ظرفیت ویژه استفاده نشده است تا تمامی استعدادهای استان مجبور به مهاجرت شده و در تیم‌های سایر استانها خانم گل و بهترین بازیکن فصل شوند و در این سال‌ها هیچ لیگ فوتبال یا فوتسالی در استان کرمانشاه برگزار نشده است و حتی از قهرمانان و مربیان با دانش این رشته هم کمکی گرفته نشد.

فوتبال پایه در استان کرمانشاه چندین سال است که با هزینه شخصی مربیان به حیات خود ادامه می‌دهد و هیئت فوتبال حتی در دادن زمین تمرین به این تیم‌ها هم کوتاهی کرده است تا بسیاری از این مربیان عطای هزینه در فوتبال پایه را به لقایش ببخشند.

استعدادهای فوتبالی کرمانشاه در سایر استانها شکوفا می‌شوند، مربیان کرمانشاهی فضایی برای استفاده از دانش خود ندارند و داوران این منطقه نیز وضعیت بهتری نسبت به سایر فعالان فوتبالی ندارند و عدم حمایت از داوران استان کرمانشاه سبب عدم حضور آنها در رقابتهای لیگ برتر شده است و موفقیت آنها به‌واسطه تلاش خودشان به‌دست آمده است.

مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال کرمانشاه به دلیل حواشی موجود و عدم احراز صلاحیت تمامی کاندیداهای ریاست هیئت فوتبال استان به جز علی محبی زنگنه ریاست فعلی چند هفته‌ای به تعویق افتاد تا اینکه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال پس از بررسی دوباره مدارک کاندیداهای پست ریاست این هیئت ورزشی، پنج نفر از این افراد را تأیید صلاحیت کرد تا حداقل روی کاغذ انتخابات هیئت فوتبال استان کرمانشاه کمی جذاب شود و افکار عمومی انتظار دارند مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال کرمانشاه به نتیجه‌ای برسد که ناکامی های چند سال اخیر فوتبال در این استان جبران شود.

گزارش از امیرحسین نیری

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2oqe9d

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ارسال مستندات فدراسیون فوتبال ایران برای میزبانی جام ملت‌ها