تاریخ انتشار: 1400/09/12 16:52
کد خبر: 29256

اصغرخانی: شجاعت مجیدی را باید تحسین کرد/ کدام مربی جرأت دارد به این بازیکنان جوان بازی دهد؟

ایوب اصغرخانی از جمله مربیان سازنده فوتبال ایران است که بازیکنان بسیاری را به سطح اول معرفی کرده و همین الان در هر تیمی رد و پای او به چشم می خورد. از استقلال گرفته تا سپاهان و حتی در تیم های خارجی نیز شاگردان این مربی حضور دارند. در این راستا همکلام شدیم با پیشکسوت باشگاه استقلال که الان به عنوان‌ معاون محمد رضا مهرانپور در آکادمی پایه ها فعالیت می کند.
اصغرخانی: شجاعت مجیدی را باید تحسین کرد/ کدام مربی جرأت دارد به این بازیکنان جوان بازی دهد؟

فرتاک ورزشی: الان از شرایط تیم های پایه استقلال چگونه است؟

خدا را شکر شرایط خوبی داریم و سعی می کنیم بازیکنان با استعداد و آینده دار را جذب تیم های پایه کنیم تا در آینده پشتوانه خوبی برای بزرگسالان باشند. با حضور آقای محمد رضا مهرانپور و شخص سردار آجورلو آرامش در تیم ها حاکم شده که باید بازیکنان از این فرصت استفاده کنند و خودشان‌ را نشان دهند.

فرتاک ورزشی: شما سالهاست در فوتبال پایه هم به عنوان سرمربی و هم کار مدیریت را انجام می دهید. الان هم شاگردان شما در اکثر تیم ها حضور دارند. این استعداد ها چگونه چگونه‌ کشف می شوند؟

کشف استعداد کار ساده ای نیست و دردسرهای خاص خودش را دارد. الان فوتبال پایه ها مشکلات زیادی دارد که پرداختن به آن زمان زیادی لازم دارد. من خودم همیشه سعی کردم بازیکنی که آینده دارد را حمایت کنم و با بهترین شیوه مربیگری او را راهنمایی کنم تا به جایی برسد. بعضی از بازیکنان حرف گوش می کنند و به جایی می رسند ولی بعضی ها علاقه و استعداد هم دارند منتها حرف گوش نمی کنند و راهی که باید بروند، را نمی روند. الان آنهایی که مثل رضا آذری، امید نورافکن، سید مجید حسینی، شایان مصلح محسن کریمی محمد انصاری شاهین طاهرخانی و خیلی های دیگر حرف گوش کرند و به جایی رسیدند. آنهایی هم که گوش نکردند خودشان آسیب دیدند.

فرتاک ورزشی: بازی دادن به جوانان کار سختی است؟

بستگی دارد در چه سنی باشد؟ گاهی وقت ها نتیجه گرفتن در هر تیمی مشکلات خودش را دارد که یا باید سمت نتیجه گرفتن بروی یا برای استعداد معرفی کردن.

فرتاک ورزشی: الان از فرهاد مجیدی انتقاداتی می شود که خیلی ها آن را فوتبالی نمی دانند.

من به شخصه آقای مجیدی را تحسین میکنم چون هر مربی جرأت این را ندارد که به یکباره چند بازیکن جوان را در تیمی مثل استقلال میدان دهد. در تیمی مثل استقلال همه دنبال نتیجه هستند، ولی این نتیجه گرفتن یا نیاز به بازیکنان درجه اول و با سابقه دارد که سالها در تیم حضور داشته باشند یا اینکه بازیکنی باشد که همان روز اول خودش را نشان‌ دهد. الان شما نگاه‌ کنید استقلال اسکلت اصلی فصل گذشته اش را از دست داده و از خط دفاعی گرفته تا خط حمله بازیکنانی نظیر میلیچ، ریگی، اسماعیلی، دیاباته، قایدی و چند بازیکن دیگر را از این جدا شده اند که پیدا کردن جانشین برای آنها کار راحتی نیست. شما فکر می کنید جای بازیکنی مثل قایدی، ریگی و سایرین را چگونه باید پر کرد؟ با یک بازی و چند بازی؟ قطعا نیاز است که حداقل نیم فصل بگذرد تا نفرات جدید خودشان را پیدا کنند. در فوتبال ایران کدام مربی آن هم در تیمی مثل استقلال جرأت دارد که از دروازه‌ بان گرفته تا خط حمله از نفرات جوان استفاده کند؟ حضور همزمان رضایی، سلمانی، صادقی، حسین زاده، آذری، کریم زاده، آزادی و خاقانی واقعا کار هر مربی نیست. من خواهشم به عنوان‌ عضو کوچکی از باشگاه استقلال از هواداران و دوستان پیشکسوت این است که از این تیم حمایت کنید. اگر خاطرتان باشد یک دوره آقای قلعه‌نویی این کار را انجام داد و استقلال چندین سال قهرمان لیگ و جام حذفی شد. تیمی که وحید طالب لو، جباری، صادقی، قربانی، حیدری، تیموریان و چندین بازیکن جوان را در ترکیب داشت که سالها استقلال را بیمه کردند و قهرمان هم شدند. حال این تیم فرهاد مجیدی نیز می تواند به همان تیم تبدیل شود، به شرطی که از کادر فنی و بازیکنان تیم حمایت کنند و اگر هم نقد می کنند، نقد فنی منصفانه باشد نه غرض ورزانه که احیانا باعث تخریب تیم شود. من به همه همکاران و دوستانم احترام زیادی قائل هستم ولی نظرم بر این است که از این  استقلال باید حمایت کنند. شما می دانید من خیلی مصاحبه‌ نمی کنم و اعتقاد دارم وقتی مربی راه درست و اصولی را می رود باید از او حمایتش کرد. من شک ندارم اگر این استقلال امسال جام نگیرد، فصل آینده قطعا با اختلاف قهرمان لیگ خواهد شد.

فرتاک ورزشی: شما دربی پیشکسوتان را پیروز شدید و زننده یکی از گل های تیم نیز بودید. از جمله مربیانی هستید که در، دربی پایه ها پرسپولیس را ۶ تایی کردید‌. نظرتان در مورد دربی بزرگسالان چیست؟

واقعیت را بخواهید، پیش بینی دربی اصلا درست نیست ولی من خودم نظرم بر این است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، استقلال می تواند برنده دربی باشد. منظورم از اتفاق خاص مثل بازی نفت آبادان است که همه دیدند دو پنالتی استقلال گرفته نشد. یا بازی با فجر سپاسی گل سالم استقلال مردود اعلام شد. اگر از همین اتفاقات رخ ندهد، استقلال برنده دربی است.

فرتاک ورزشی: شما در ستاره ساز هم به عنوان‌ مربی فعالیت می کنید. آیا این برنامه خروجی خاصی برای بازیکنان جوان دارد؟

قطعا دارند چون بازیکنان با استعدادی کشف می شوند که البته همه آنها نیاز به حمایت دارند. حمایت از این جهت که آنها باید به آکادمی ها و فوتبال پایه ها پایه راه پیدا کنند و پرورش یابند. اگر این بازیکنان پس از تست هایی که می شوند به حال خودشان‌ رها شوند، به جایی نمی رسند و این هم نیاز به حمایت کلی دارد نه تنها برنامه ستاره ساز و مربیان ‌و کارشناسانی که در آن فعالیت می کنند.

گفت و گو از علی‌ مسعودی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3eggzy

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اصغرخانی: فهیمی جزو استعدادهای آینده دار فوتبال ایران بود/ از شنیدن این خبر بسیار متأثر شدم