تاریخ انتشار: 1395/08/30 20:19
کد خبر: 248023

دلامادونینا، دربی شهر میلان/ غول‌های خفته از خواب بیدار میشوند؟

در سال‌های نه چندان دور وقتی نام دربی دلامادونینا،این دیدار سنتی میلان و اینتر را می‌شنیدیم تصویری از حساسیت و هیجان در فضای آکنده از مه و دود ورزشگاه سن‌سیرو در ذهنمان تداعی می‌شد.دیداری با حضور ستارگان وقت دنیای فوتبال که خیلی‌ها به حق آن را مهم‌ترین دربی فوتبال اروپا و حتی جهان می‌دانستند.
دلامادونینا، دربی شهر میلان/ غول‌های خفته از خواب بیدار میشوند؟

دست سرنوشت گویی این دو غول فوتبال اروپا را به خوابی عمیق فرو برده، چنان که در ۵ سال گذشته نمایندگان میلان نه تنها رنگ قهرمانی سری آ را به خود ندیدند، بلکه حتی حضور در لیگ قهرمانانی که زمانی عرصه قدرت نمایی‌شان در فوتبال اروپا بود به هدفی دشوار برایشان تبدیل شده است.

دو تیم همشهری که البته داستان این سال‌هایشان بی‌شباهت نبوده، از عدم نتیجه‌گیری و اخراج متعدد مربیان گرفته تا سپردن سکان رهبری‌شان به سرمایه‌دارانی از شرق آسیا. راهی که اینتر از اواخر سال ۲۰۱۳ در آن گام نهاد و ماسیمو موراتی پس از سا‌ل‌ها ریاست، جای خود را به اریک توهیر، تاجر اندونزیایی سپرد تا پای تاجران شرق آسیا به عرصه باشگاه‌داری در شهر میلان باز شود. اتفاقی که نه تنها شرایط نرآتزوری را بهبود نبخشید که ادامه‌ای بر دوران تاریک اینتر پس از مورینیو بود. و حال بنظر باید کار انتقال ریاست آث میلان از سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا به کنسرسیوم چینی را نیز تمام شده دانست.انتقالی که گفته شده بخش نهایی آن پس از مدت‌ها مذاکره سرانجام در روز بازی میلان و اینتر انجام می‌شود تا پایانی بر دوران برلوسکونی در میلان باشد. دورانی پرفراز و نشیب که از ایستادن بر بام فوتبال اروپا و قهرمانی لیگ قهرمانان تا ناتوانی در کسب سهمیه لیگ اروپا در سال‌های اخیر را به خود دید تا پایانی نه چندان شیرین داشته باشد. حال باید دید سرنوشت میلان با ورود چینی‌ها چطور رقم خواهد خورد، اتفاقی که وقوعش در رقیب همشهری تا بدین جا منفعت چندانی به همراه نداشته است.

نیمکت‌های لرزان

نقطه اشتراک مدیران دو تیم در این سالها اخراج پی در پی مربیان بوده است. گویی اولین وتنها گزینه مورد نظر سران دو باشگاه قربانی کردن مربیان بوده. مربیانی همچون کلارنس سیدورف که گاه انتخابشان عجیب‌تر از اخراجشان بوده یا کسانی که عمر مربیگری‌شان حتی به یک فصل هم قد نداد. از متوسط عمر مربیگری اینتر در ۶ سال اخیر که کمتر از یک سال بوده گرفته تا میلانی که در مقطعی از فصل قبل هم زمان به سه سرمربی حقوق پرداخت می‌کرد، همه و همه باعث شده تا وینچنزو مونتلا و استفانو پیولی، سرمربیان دو تیم کاملا به جایگاه نه چندان مطمئن خود روی نیمکت‌ها آگاه باشند. در این میان، میلان تحت هدایت وینچنزو مونتلا با حضور در رتبه سوم جدول و نمایش درخشان جوانان نوظهورش توانسته تا حدودی امید را در دل هواداران روسونری زنده کند. آنها که پس از پیروزی برابر یوونتوس صدرنشین، شکستی غیر منتظره در برابر جنوا داشتند، با پیروزی برابر پسکارا و پالرمو با شرایطی مناسب آماده میزبانی از رقیب همشهری هستند. شرایط اینتر اما کمی متفاوت بوده، اینتری که پیش فصل را با روبرتو مانچینی سرمربی فصل قبل خود آغاز کرده بود، ناگهان در آخرین هفته‌های آماده‌سازی پیش فصل مانچو را اخراج کرد تا فرانک دی بوئر از آمستردام راهی شهر میلان شود. دی بوئر که در آژاکس کارنامه خوبی از خود بجای گذاشته بود و نوید ظهور یک مربی از مکتب کرویف را می‌داد با قبول پیشنهاد هدایت اینتر و زمان کمی که برای آماده‌سازی تیم پیش رو داشت، خود را با چالشی سخت روبرو کرد. کسب پنج برد، دو تساوی و هفت شکست درمجموع ۱۴ دیدار سری آ و لیگ اروپا و قرار گرفتن در رتبه ۱۲ ام جدول لیگ ایتالیا کافی بود تا کاسه صبر مدیران عجول اینتر لب‌ریز شود و درحالیکه بیش از سه ماه از شورع کار مربی هلندی نگذشته بود حکم اخراجش صادر شود. اینتر دو بازی را با هدایت استفانو وکی سرمربی تیم جوانان خود پشت سر گذاشت که شکست در لیگ اروپا برابر ساوتهمپتون و پیروزی سه بر صفر برابر کروتونه را به همراه داشت و پس از آن استفانو پیولی به عنوان سرمربی جدید نرآتزوری انتخاب شد. انتخابی که برخی آن را به نفوذ خاویر زانتی، اسطوره آرژانتینی در کادر مدیریتی باشگاه ربط می دهند. پیولی سرمربی فصل قبل لانزیو که در میانه فصل از سمتش برکنار شد برای شروع سخت ترین گام ممکن را پیش رو دارد. دیدار با رقیب سنتی و همشهری. آزمونی سخت که قبولی در آن میتواند حکم بقای بلند مدت او روی نیمکت اینتر باشد.

تقابل دوناروما – ایکاردی

از نکات امیدوار کننده برای پیولی آمادگی کاپیتان تیمش، مائورو ایکاردی در این روزهاست. اگرچه مهاجم آرژانتینی در خارج از زمین حواشی زیادی را برای تیم ایجاد کرده اما داخل مستطیل سبز شرایط متفاوتی داشته و با ثبت ده گل و سه پاس گل در ۱۲ مسابقه لیگ، آمار گلزنی در هر ۱۰۸ دقیقه را از خود بجای گذاشته تا همراه با ادین ژکو از رم در صدر جدول گل زنان سری‌آ قرار گیرد. در سمت مقابل اما درون دروازه میلان جوانی ایستاده که خیلی‌ها از او به عنوان آینده دورازه‌بانی ایتالیا و وارث میراث بوفون یاد می‌کنند. جیان لوئیجی دوناروما، جوان ۱۷ ساله‌ای که در کمتر از یک سال به سنگربان مطمئن آث میلان تبدیل شد و با بسته نگه داشتن دروازه‌اش در ۵ مسابقه این فصل لیگ تا بدین جا رکوردی قابل رقابت با دروازه‌بانان مطرح اروپا ثبت کرده است. بی‌شک تقابل ایکاردی و دوناروما می‌تواند لحظات جذابی را در نبرد دو تیم رقم بزند.

ابهام مونتلا در خط دفاع

قرعه مصدومیت در بازی‌های ملی این بار بنام السیو رومانیولی، مدافع جوان میلان درآمد تا حضور این بازیکن در دربی در هاله‌ای از ابهاام قرار گیرد. مصدومیتی که در بازی دوستانه ایتالیا و آلمان گریبان گیر او شد تا شاید جدی‌ترین دغدغه مونتلا برای یکشنبه شب باشد.

با همه این اتفاقات باید منتظر ماند و دید که یکشنبه شب تندیس مادونینا از فراز شهر میلان، در ۲۱۷ امین تقابل پسرانش توجه خود را به کدام یک از بازیگران تازه وارد این نبرد قدیمی معطوف می‌کند. نبردی که در سرنوشت سرمربیان جدید دو تیم و چشم بادامی‌هایی که آینده فوتبالی شهر میلان را در دستان خود می‌بینند نقش به سزایی خواهد داشت.

آیا این بازیگران تازه وارد به قصه قدیمی دلامادونینا می‌توانند غول‌های خفته شهر را از خواب بیدار کنند…؟

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3zwgdj

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


بازیکنان آث میلان آماده رویارویی با اینترمیلان + فیلم