تاریخ انتشار: 1395/04/29 17:31
17 روز تا برگزاری المپیک ریودوژانیرو
کد خبر: 273063

بیماری زیکا؛ خطری که همچنان المپیکی ها را تهدید می کند

ورزشکاران المپیکی و مردم برزیل همچنان در معرض خطر ابتلا به بیماری زیکا هستند.
بیماری زیکا؛ خطری که همچنان المپیکی ها را تهدید می کند

به گزارش فرتاک ورزشی، این روزها مردم در برزیل وبرخی از کشورهای آمریکای جنوبی به شدت نگران ابتلا به بیماری خطرناکی به نام زیکا هستند .این نگرانی با توجه به برگزاری المپیک 2016 ریودو ژانیرو برزیل گسترش یافته است و به کشورهای دیگر جهان نیز سرایت کرده است .

زیکا چیست ؟

ویروس زیکا که توسط پشه به انسان منتقل می شود عوارض خطرناکی مانند میکروسفالی (کوچکی جمجمه و اختلال رشد مغزی) ایجاد می کند. این بیماری که در اکثر موارد بدون علامت است یا علائم خفیفی همچون تب خفیف، سر درد ، درد مفاصل، التهاب و قرمزی چشم و لکه های پوستی دارد، از راه خون منتقل می شود.

علاوه بر این، همانند ویروس دنگی، نیل غربی و تب نخستین بار به وسیله پشه منتقل شده است و در سال 1947 میلادی در جنگل زیکا در اوگاندا شناسایی شد.

سازمان بهداشت جهانی درباره گسترش ویروس زیکا در سراسر قاره امریکا هشدار داد و گفت: زنانی که قصد رفتن به مناطقی دارند که در آن ویروس زیکا وجود دارد ، باید پیش از سفر و یا بازگشت ، مشاوره پزشکی کنند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که خطر شیوع این بیماری به سراسر قاره آمریکا وجود دارد. تاکنون شواهدی از وجود این بیماری در 21 کشور در آمریکای شمالی و جنوبی و کارائیب تایید شده است.

این ویروس تا سال 2014 فقط در آفریقا ، آسیای جنوب شرقی و جزایر اقیانوس آرام شیوع پیدا کرده بود، اما پس از آن به جزیره ایستر و شیلی گسترش یافت. تا ماه مه 2015 بیش از 84000 مورد ابتلا به این ویروس در برزیل ثبت شد. محققان می گویند احتمالا تا 1.5 میلیون نفر در برزیل به زیکا آلوده خواهند شد.

تاکنون هیچ واکسن یا درمانی برای ویروس زیکا پیدا نشده و پرهیز از گزیده شدن به وسیله پشه ها تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

زیکا و المپیک 2016 ریو

المپیک 2016 از 30 ژوییه تا 15 اوت 2016 میلادی (15 تا 25 مرداد 1395)، در شهر ریو دوژانیرو در کشور برزیل برگزار خواهد شد.

شیوع زیکا در برزیل باعث شده است تا ترس و نگرانی ورزشکارانی که قصد شرکت در المپیک را دارند در بر بگیرد .

کمیته المپیک آمریکا به ورزشکاران این کشور اعلام کرده است در صورت داشتن بیم از مبتلا شدن به ویروس زیکا ، اجباری برای شرکت آنها در رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو وجود ندارد.

آندرو تریگس، عضو تیم ملی روئینگ انگلیس که در المپیک‌2008 و 2012 مدال طلا کسب کرد اعلام کرده است حاضر نیست همسرش را با خود به برزیل ببرد.

در همین حال جاستین گاتلین، دونده سرشناس آمریکایی هم از احتمال خودداری‌ از حضور در المپیک ریودوژانیرو خبر داده هرچند اعتراف کرد که برای کسب مدال طلا در این رقابت‌ها بسیار وسوسه شده است.

دبیر کل کمیته‌ المپیک تانزانیا نیز اعلام کرده است گزارش‌های مربوط به زیکا، نگران کننده و گیج کننده هستند. البته تا زمانی که سازمان جهانی بهداشت و سفارت این کشور در برزیل تایید نکنند زیکا برای ورزشکاران آنها خطرناک است، از المپیک کناره‌گیری نمی‌کنند.

برزیل : زیکا المپیک را تهدید نمی کند

نگرانی ورزشکاران برای حضور در المپیک باعث شد تا مسئولان برزیلی واکنش نشان دهند به طوری که وزارت بهداشت این کشور در پاسخ به کمیته المپیک آمریکا اعلام کرد: زیکا کنترل شده است و سلامتی ورزشکاران المپیکی را تهدید نمی کند.

برزیل اعلام کرده است : بازی های المپیک ریو دوژانیرو در موعد مقرر برگزار خواهد شد و در حین برگزاری این مسابقات بیماریهای خاصی ناشی از زیکا، ایدز و تب دانگی منتشر نخواهند شد.

در این بیانیه آمده است برزیل در آمادگی کامل برای مبارزه با زیکاست و در این باره دولت، شهرداری و مسئولان ایالتی ریو همگی در تلاش برای مهار این ویروس هستند تا مشکلی برای مردم برزیل ، ورزشکاران و در ادامه میزبانی بازی های المپیک پیش نیاید.

در پی اظهار نظر مقامات برزیلی ، کمیته‌ المپیک آمریکا العام کرد برای مقابله با ویروس زیکا، متخصصانی را استخدام کرده است.

کمیته بین المللی المپیک نیز اعلام کرد اطمینان دارد مسئولان برگزاری المپیک 2016 تمام تلاش خود را برای مقابله با شیوع زیکا انجام خواهند داد.

توصیه‌هایی که به ورزشکاران می‌شود این است که لباس‌های آستین بلند بپوشند. از اسپری‌های بازدارنده حشرات بر روی پوست بدنشان استفاده کنند، به هنگام خواب پشه‌بند داشته باشند و در اتاق‌هایی بخوابند که تهویه دارد.

زیکا و ورزشکاران ایرانی

غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرد: فعلا ویروس زیکا تهدید جدی برای ورزشکاران محسوب نمی‌شود و هنوز سازمان بهداشت جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی در این مورد هشدار جدی نداده‌اند.

گفته می شود فدراسیون پزشکی ورزشی جلسه‌ای نیز در خصوص این بیماری در برزیل با مسئولان کمیته ملی المپیک داشته تا تدابیر لازم را اتخاذ کند ولی آنچه مسلم است تا بازی‌های المپیک چند فرصت باقی است و به طور حتم تا آن زمان برنامه‌ریزی‌ و آموزش‌های لازم برای پیشگیری و مقابله با این ویروس صورت خواهد گرفت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2ogpav

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


بیانیه پرویز هادی؛ همیشه با حسرت از المپیک یاد خواهم کرد
بیانیه پرویز هادی؛

 فهرست اسامی 63 ورزشکار اعزامی کشورمان به المپیک ریو 2016
در نامه‌ای از سوی رئیس کمیته ملی المپیک