تاریخ انتشار: 1395/05/04 11:49
کد خبر: 272040

انتقاد وادا از کمیته بین المللی المپیک به علت محروم نکردن تیم روسیه

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) از کمیته بین المللی المپیک به علت محروم نکردن کاروان روسیه از حضور در المپیک ریو 2016 انتقاد کرد.
انتقاد وادا از کمیته بین المللی المپیک به علت محروم نکردن تیم روسیه

 به گزارش فرتاک ورزشی، از تارنمای بی بی سی، وادا از اینکه توصیه این سازمان در مورد محروم کردن روسیه از حضور در بازیهای ریو رد شده است، ابراز نومیدی کرد.

 

کمیسیون مستقل تحقیقاتی سازمان جهانی ضد دوپینگ (وادا) در گزارشی از دوپینگ کاروان روسیه در المپیک زمستانی 2014 سوچی خبر داد. آمریکا، آلمان، اسپانیا، سوییس، کانادا و ژاپن جزو10 کشوری هستند که به صورت مشترک خواستار محرومیت ورزش روسیه از حضور در رقابت های المپیک برزیل شده اند.

با این حال کمیته بین المللی المپیک تصمیم گیری در مورد محرومیت ورزشکاران روس را به عهده فدراسیون های ورزشی گذاشته است.

بازی های المپیک ریو از 5 اوت ( 15 مرداد) آغاز می شود.

وادا از توصیه ماه گذشته خود برای محرومیت کامل روسیه از حضور در بازی های المپیک حمایت و از تصمیم کمیته بین المللی المپیک انتقاد کرد.

اولیور نیگلی مدیرکل وادا در این باره گفت: این ماجرا ناگزیر به ناهماهنگی، چالش های بالقوه و حمایت کمتر از ورزشکاران پاک می انجامد.

سرکریگ ریدی رییس وادا گفت: بازرسان یک برنامه دوپینگ دولتی را در روسیه افشا کرده اند که به طور جدی اصول ورزش پاک را در نظام نامه وادا تضعیف می کند.

نگرانی هایی در باره حضور یولیا استپانوا، تحت پرچم المپیک در بازیهای ریو مطرح شده است. این دونده روس به افشای دوپینگ در روسیه کمک کرد.

نیگلی افزود: وادا به وضوح حمایت خود را از یولیا برای حضور در المپیک به عنوان ورزشکار مستقل اعلام کرده است.

استپانوا در افشای بزرگترین رسوایی دوپینگ نقش موثری داشته است. وادا در مورد پیامی که با این اقدام برای افشاگران آینده ارسال می شود، بسیار نگران است.

برگزار کنندگان المپیک به فقدان رهبری و سردرگمی در مورد تصمیم گیری برای روسیه متهم شده اند.

سازمان ضد دوپینگ آمریکا اعلام کرد که کمیته بین المللی المپیک ضربه شدیدی به حقوق ورزشکاران پاک وارد کرده است.

تراویس تیگارت رییس این سازمان گفت: ورزشکاران پاک شهامت و قدرت خود را در مواجهه با فرهنگ دوپینگ و فساد دولتی در روسیه نشان داده اند.

وی افزود: کمیته بین المللی المپیک (آی او سی) در واکنش به مهم ترین لحظه برای ورزشکاران پاک و درستی بازی های المپیک، از اتخاذ رهبری قاطع خودداری کرد.

آی او سی همچنین اعلام کرد که ورزشکاران روس که به علت دوپینگ محروم شده اند، صلاحیت شرکت در بازیهای ریو را ندارند.

براساس این تصمیم، استپانوا نمی تواند به عنوان ورزشکار بی طرف در ریو رقابت کند.

تیگارت ادامه داد: تصمیم برای جلوگیری از حضور این ورزشکار در بازیهای ریو غیر قابل درک است و بدون شک در آینده مانع از آن می شود که افشاگران قدم پیش بگذارند.

ویتالی موتکو وزیر ورزش روسیه نیز گفت: ما از کمیته بین المللی المپیک به خاطر این تصمیم سپاسگزاریم.

وی گفت براساس این تصمیم، هر ورزشکاری که امروز پاک و عاری از دوپینگ است و اعتبارش خدشه دار نشده، می تواند در المپیک ریو به رقابت بپردازد.

وزیر ورزش بریتانیا نیز گفت: شواهد موجود در گزارش وادا بر لزوم مجازات های شدیدتر اشاره داشت.

آدام پنگیلی عضو بریتانیایی کمیته بین المللی المپیک نیز گفت: معتقدم که فدراسیون روسیه جنبش المپیک را به مسخره گرفته است و نگران آینده ورزش پاک هستم. من نگران آینده ورزشکاران پاک، جنبش المپیک و بازی های المپیک هستم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4pjowr

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آزادکار دوپینگی اوکراین با شکست خوتسیانوسکی المپیکی شد