تاریخ انتشار: 1396/03/16 16:51
کد خبر: 205689

با ارزش ترین برند دنیای فوتبال در سال 2017

برای دومین سال پیاپی، باشگاه سرخ پوش شهر منچستر به موفقیت تجاری بزرگی دست یافته است.
با ارزش ترین برند دنیای فوتبال در سال 2017

به گزارش فرتاک ورزشی،باشگاه منچستریونایتد برای دومین سال پیاپی، جایگاهش را در صدر جدول با ارزش ترین برند دنیای فوتبال حفظ کرد. این در حالیست که رئال مادرید در سال تجاری فعلی به رکورد جدیدی از میزان درآمد در فوتبال  رسیده است.

به گزارش سایت City A.M، صعود یونایتد به لیگ قهرمانان اروپا که با پیروزی 0-2 این تیم در فینال لیگ اروپا مقابل آژاکس آمستردام رقم خورد، عاملی کلیدیِ باقی ماندن این باشگاه در صدر جدول 50 برند با ارزش فوتبال در سال 2017 بوده است. با وجود کسب رتبه نا امید کننده ششم در جدول لیگ برتر، هوش و توانایی های تجاری منچستریونایتد در منعقد کردن قراردادهای خیره کننده اسپانسرینگ با بخش های صنعتی و کشورهای فرا منطقه ای موجب شد تا ارزش برند منچستریونایتد برای سومین سال پیاپی بالای یک میلیارد دلار باشد؛ دقیقا 1/73 میلیارد دلار.

منچستریونایتد

قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، رئال مادرید، که برای دوازهمین بار فاتح این رقابت شد و رکوردش در این زمینه را ارتقا داد، در این رده بندی پایین تر از یونایتد در رتبه دوم قرار گرفت. با این وجود، این باشگاه در سال جاری موفق شد تا رکورد میزان درآمد جدیدی را در دنیای فوتبال به نام خود ثبت کند و جایگاه دست نیافتنی بارسلونا در این زمینه را از آن خود کند.

بارسلونا، چلسی - قهرمان این فصل لیگ برتر انگلستان که ارزش برندش به دلیل عملکردهای به دور از انتظار در فصل 2016-2015 افت کرده بود، و قهرمان همیشگی لیگ آلمان، بایرن مونیخ، در جمع 5 تیم بالای این رده بندی قرار می گیرند. وقتی صحبت از تجاری سازی برند می شود، باشگاه های انگلیسی پیشتازی می کنند. علاوه بر منچستریونایتد و چلسی، باشگاه های منچسترسیتی، آرسنال، لیورپول و تاتنهام همگی در بین 10 تیم برتر این رده بندی قرار دارند. 

یونایتد در صورت عدم موفقیت در بازگشت به لیگ قهرمانان اروپا به شدت ضرر می کرد و روی درآمد و ارزش برند این باشگاه در سال آینده تاثیر می گذاشت. در حال حاضر، با قطعی بودن حضور آن ها در مهم ترین رقابت اروپایی، منچستریونایتد با ارزش ترین برند دنیای فوتبال در 12 ماه گذشته بوده است. رابرت هی، مدیر Brand Finance، در این باره می گوید:

رئال مادرید در طول یک سال اخیر نمی توانست کار خاصی برای جبران کسری تجاری اش [نسبت به منچستریونایتد] انجام دهد.برآورد ما این است که تحت هدایت ژوزه مورینیو، منچستریونایتد احتمالاً در فصل آینده نیز سهمیه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را کسب خواهد کرد. سال آینده در چنین زمانی، یونایتد با درصد قریب به یقین همچنان در رتبه نخست این رتبه بندی قرار خواهد داشت. با این وجود، ما امسال کاملاً حس کردیم که جایگاه آن ها در خطر است. آن ها اما به اندازه کافی کارهای مناسبی را برای حفاظت از موقعیت تجاری شان انجام داده اند. صعود به لیگ قهرمانان اروپا یک ضرورت برای حفظ این مقام به شمار می رفت و این امر موجب شد تا تمام درآمدهای مالی مورد انتظار آن ها به حساب باشگاه ریخته شود.

با تمامی این اوصاف، اگر منچستریونایتد همچنان به قرار گیری در خارج از ناحیه "تاپ فور" ادامه دهد، موقعیتش را در خطر خواهد دید؛ هم از نقطه نظر مالی و هم از نقطه نظر اعتبار باشگاه. جذب بازیکنان درجه یک در چنین حالتی برای آن ها سخت تر خواهد شد. فقدان دستاوردهای فوتبالی موجب نزول تدریجی برند خواهد شد، هرچند به نظر می رسد منچستریونایتد قدرت تحمل بالایی را دارد و هرگونه نزول احتمالی برند در پروسه ای طولانی مدت رخ خواهد داد.

موسسه Brand Finance، موسسه بین المللی پیشرو در زمینه ارزیابی برندها و مشاوره در زمینه استراتژی، از طیف وسیعی از عامل ها برای محاسبه ارزش یک برند و نمره دادن به آن استفاده می کند. نمره دهی به برند عبارت است از لحاظ کردن تصویر باشگاه در افکار عمومی و همچنین در نظر گرفتن عواملی همچون اعتبار، تاریخچه و سوابق، عملکردهای درون زمین و آگاهی مردم از این باشگاه ها. این نمره دهی سپس با درآمد باشگاه، هم درآمد فعلی و هم درآمد پیش بینی شده، ترکیب می شود تا ارزش برند را مشخص کند.

رئال مادرید

با وجود سلطه رئال مادرید بر فوتبال اروپا و قدرت برند این باشگاه که در شاخص Brand Finance صاحب نمره 96/1  شده است - نمره ای که در حال حاضر در جهان فوتبال بی همتاست- لوس بلانکوس همچنان زیر سایه یونایتد قرار دارد. ارزش برند این باشگاه، 1/42 میلیارد دلار برآورد شده است. رئال مادرید نیز قراردادهای تجاری عظیم خودش را دارد، همچون قرارداد 10 ساله این باشگاه با آدیداس به ارزش یک میلیارد یورو، Brand Finance نتیجه گرفته است که سران مادریدی از پتانسیل برندشان به اندازه منچستریونایتد بهره برداری نکرده اند. قهرمان 33 دوره لیگ اسپانیا در بهره برداری از برند رئال مادرید در خارج از اروپا ناکام بوده است. برای مثال، رئال مادرید در خاور میانه محبوب است، اما در بازار حیتی چین که پیوسته در حال مهم تر شدن است، عقب تر از منچستریونایتد و بایرن مونیخ قرار دارد. هِی در این باره می افزاید:

قدرت برند رئال مادرید در سال جاری، بالاترین نمره ای است که ما تاکنون ثبت کرده ایم، بالاترین رتبه ای که یک باشگاه تا به امروز در تحقیقات ما به دست آورده است. اما آن ها به طور کلی از برندشان کمتر از حد لازم بهره می برند. این بدین معنی نیست که رئال را باشگاهی ناموفق از لحاظ تجاری بدانیم، زیرا آن ها درآمدهای فوق العاده بالایی را دارند. موضوع این است که باشگاهی همچون آن ها که به طرز واضحی بهترین باشگاه فوتبال جهان است، از تمام توانایی هایش برای توسعه دادن همکاری های تجاری اش استفاده نمی کند. استفاده کردن از این رویکرد می تواند بالاترین بهره ممکن را از پتانسیل باشگاه به ارمغان آورد. استفاده از بازار چین یکی از نمونه های واضح در این مورد است.

چلسی و تاتنهام هر کدام با 61 و 58 درصد افزایش ارزش برند در 12 ماه گذشته، بیشترین پیشرفت ها را در این زمینه داشته اند و با افزایش گنجایش استادیوم هایشان شاهد پیشرفت های بسیار  بزرگی در سال های آینده خواهند بود. در همین حال، تمام  تیم های لیگ برتری از درآمد های هنگفت حاصل از قرارداد 8 میلیارد پوندی حق پخش تلویزیونی لیگ برتر انگلستان در حال بهره بردن هستند.

درآمد حاصل از این قرارداد باعث شده است تا تیم هایی همچون بورنموث که تنها دو سال پیش برای اولین بار وارد لیگ برتر انگلستان شد، برند با ارزش تری را نسبت به برخی غول های اروپایی نظیر لیون، اینترمیلان و آ اس رم داشته باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3ql8dp

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


عواقب تلخ دوم شدن بارسلونا در لالیگا