تاریخ انتشار: 1396/04/05 12:10
کد خبر: 200788

فتل: ما مانند مرد رقابت می‌کنیم/ همیلتون: مرد بودنت را خارج از پیست ثابت کن!

هشتمین گرندپری این فصل رقابت‌های فرمول یک، نه تنها در داخل پیست بلکه در خارج از آن هم با حواشی زیادی همراه بود.

به گزارش فرتاک ورزشی ،

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جنجالی‌ترین گرندپری فصل جاری رقابت‌های فرمول یک روز گذشته در باکو پایتخت آذربایجان برگزار شد. در این گرندپری که کمتر کسی انتظار داشت راننده‌ای مانند دانیل ریکاردوی استرالیایی از تیم ردبول آن را فتح کند - آن هم در حالی که در دورهای نخست برای خودرویش مشکل فنی رخ داد و در رده هفدهم قرار گرفت - با حوادث زیادی همراه بود. علاوه بر برخوردهای اولیه در دور نخست، سه بار ورود ماشین ایمنی به داخل پیست و یک باری که پرچم قرمز به نمایش درآمد تا مسابقه متوقف شود، دو مدعی اصلی پیروزی در این مسابقه یعنی سباستین فتل راننده آلمانی تیم فراری و لوئیز همیلتون راننده انگلیسی تیم مرسدس با یکدیگر تصادف کردند که این اتفاق باعث درگیری لفظی آنها نیز شد.

در یکی از دفعاتی که ماشین ایمنی وارد پیست شده بود و راننده‌ها پشت سر آن حرکت می‌کردند، سر یک پیچ لوئیز همیلتون که در آن مقطع از مسابقه پیشتاز بود، نگهان ترمز شدیدی زد که به نظر نمی‌رسد لزومی به انجامش باشد چرا که همه خودروها با سرعتی ثابت پشت سر هم در حرکت بودند تا مسیر حرکت‌شان باز شود. ترمز ناگهانی همیلتون باعث شد فتل که در فاصله‌ای نزدیک در تعقیبش بود، از پشت با او برخورد کند و به خودرهای آنها صدماتی وارد شود. فتل که از این حرکت همیلتون عصبانی شده بود و آن را حرمتی عمدی برای صدمه رساندن به خودروی راننده آلمانی فراری می‌دانست، از پشت سر همیلتون به کنار او آمد و با حرکات دستانش خشم خود را نشان داد. در این بین اما خودرو دو راننده با هم برخوردی داشتند.

در واقع همین برخورد بود که آنها را مجبور کرد خارج از برنامه قبلی به پیت استاپ (ایستگاه تعمیر و سوختگیری) بروند و زمان زیادی را از دست بدهند که در نهایت منجر به ناکامی آنها برای رفتن روی سکو شد. فتل به خاطر این حرکتش 10 ثانیه جریمه شد اما با این حال توانست مسابقه را یک ثانیه زودتر از همیلتون در رده چهارم به پایان برساند و در رده‌بندی کلی این فصل اختلافش را با او دو امتیاز بیشتر کند(به 14 امتیاز برساند).

این حرکت فتل همچنین برای او سه نمره منفی به همراه داشت که مجموع امتیازات منفی‌اش را به 9 امتیاز افزایش داد. اگر امتیازات منفی فتل در طول یک سال به 12 امتیاز برسد، آن وقت او از شرکت در یک گرندپری محروم می‌شود. فتل در گرندپری بعدی در اتریش اگر 3 امتیاز منفی دیگر بگیرد از گرندپری دهم فصل محروم می‌شود اما اگر مجموع امتیازات منفی او تا پایان گرندپری بریتانیا (25 تیر) به 12 نرسد، 2 امتیاز منفی که او یک سال پیش در همین گرندپری به خاطر بیرون راندن فلیپه ماسا از پیست گرفت، از کارنامه‌اش پاک می‌شود و آن وقت با خیال راحت‌تر می‌تواند تا پایان فصل رقابت کند. برخلاف فتل، همیلتون مجازات نشد و ظاهراً مسئولان برگزار کننده رقابت‌ها کم شدن ناگهانی سرعت او را عمدی ندانسته‌اند.

ابراز خشم فتل

سابستین فتل در پایان مسابقه گفت که ترمز ناگهانی همیلتون عمدی بوده تا تمرکز او را از بین ببرد. همیلتون اما ادعای رقیب آلمانی را تکذیب کرد و حرکت او را منزجر کننده و غیر حرفه‌ای دانست.

وی اظهار داشت: خیلی واضح بود. ما مانند مردها مسابقه می‌دهیم هرچند من با او ارتباط بیسیم ندارم. اگر قرار به جریمه شدن باشد، هر دوی ما باید جریمه می‌شدیم. من از حرکت عمدی او برای تست کردن من با ترمز ناگهانی‌اش اصلاً خوشم نیامد. به همین دلیل کنارشم رفتم و دستم را بالا بردم تا بگویم این رسم مسابقه دادن نیست و در همان حین برخوردی داشتیم. کاملاً مشخص بود که او عمدی ترمز گرفت. برخوردی که من از پشت با او داشتم عمدی نبود. بال جلوی خودروی خودم در اثر آن برخورد صدمه دید، البته خودروی او هم صدمه‌ای جزئی دید. شروع مجدد او (بعد از خروج خودروی ایمنی) خیلی خوب بود و من فکر نمی‌کنم که نیاز به آن حرکت بود. مشکل اما برای من بود که درست پشت او قرار داشتم و در حال آماده شدن بودنم و همین طور سایر رانندگان. حرکت همیلتون شبیه همان کاری بود که دو سال پیش در شروع مجدد مسابقه در گرندپری چین انجام داد. این راه و رسم مسابقه دادن نیست.

فتل ادامه داد: این ماشین پیشتاز است که (هنگام ورود ماشین ایمنی به پیست) سرعت سایر رانندگان پشت سرش را تعیین می‌کند. ما داشتیم از پیچ خارج می‌شدیم و همیلتون داشت گاز می‌داد و ناگهان آنقدر محکم ترمز گرفت که من با همه سرعت عملی که برای ترمز گرفتن به خرج دادم باز هم نتوانستم مانع برخوردمان شوم. ترمز او در آنجا واقعاً غیر ضروری بود.

پاسخ همیلتون به ادعای فتل

برخورد با فتل، همیلتون را مجبور کرد به پیت استاپ برود تا مشکلی که برای خودرویش پیش آمده بود را برطرف کند و به این ترتیب او شانس کسب پیروزی را از دست داد. او در پاسخ به ادعای فتل گفت: «من عمداً ترمز نگرفتم تا فتل را به دردسر بیندازم. داشتم سرعت مسابقه را کنترل می‌کردم. من در تمام شروع‌های مجددمان در آن پیچ سرعتم را کم کرده بودم. فکر می‌کنم که فتل خواب بود و اینکه عمداً کنارم آمد و ماشینش را روی من گرفت، شرم‌آور بود. او با این حرکت خودش را ضایع کرد. اگر او می‌خواهد ثابت کند که یک مرد است، بهتر است در خارج از پیست این کار را انجام دهد. رانندگی به این شیوه خطرناک می‌تواند راننده‌ای دیگر را به خطر بیندازد. خوشبختانه ما در آن محل داشتیم سرعت‌مان را کم می‌کردم. اگر با سرعتی بالا چنین برخوردی صورت می‌گرفت، اتفاقات به مراتب بدتری ممکن بود رخ دهد. فکر کنید، بچه‌هایی که داشتند مسابقه را تماشا می‌کردند و چنین رفتاری را از کسی که 4 بار قهرمان شده است را دیدند. این خودش همه چیز را می‌گیرد.

همیلتون در پاسخ به این سؤال که آیا کورس قهرمانی این فصل فرمول یک کثیف شده است، گفت: برای من نه. من به کارم ادامه می‌دهم این هفته برگ برنده از آن ما بود و می‌توانیم به سوی آینده حرکت کنیم. در شرایط دشوار و سختی‌ها است که ماهیت واقعی برخی چیزها بهتر مشخص می‌شود. برای من امروز روز خوبی بود.

عذرخواهی

سباستین فتل در واکنش به اظهارات همیلتون گفت که فکر می‌کند هنوز رقابت محترمانه‌ای میان این دو نفر وجود دارد. او گفت: من با همیلتون مشکلی ندارم. امروز اتفاقی رخ داد که نباید می‌افتاد. من آماده‌ام تا این اختلاف را با او برطرف کنم و فکر نمی‌کنم که اختلاف بزرگی هم باشد. زمانی که شما رسانه‌ها این دوروبر نباشید من با او صحبت خواهم کرد و ما به کارمان ادامه خواهیم داد.

با وجود اعلام آمادگی فتل برای برطرف کردن کدورت‌ها با همیلتون، راننده انگلیسی مرسدس گفت علاقه‌ زیادی به دوباره روبه‌رو شدن با رقیب آلمانی‌اش ندارد. همیلتون در پاسخ به این سؤال که آیا از فتل انتظار عذرخواهی دارد، گفت: من علاقه‌ای به مواجه شدن با فتل ندارم. شاید به جای حرف زدن با سراغ کار دیگری بروم.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4pkak6

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



مسی و رونالدوی ایرانی کنار هم/ واقعا شبیهند؟!