تاریخ انتشار: 1397/08/29 01:06
رضا حسن زاده : آقایان بازی‌های راموس را نگاه کنند، یاد بگیرند
کد خبر: 121100

مدافعان استقلال مهاجمان حریفان را «ناز» می‌کنند/ بلایی که توفیقی بر سر استقلال آورد جمع کردنی نیست

رضا حسن زاده گفت: آقایان بازی‌های راموس را نگاه کنند، یاد بگیرند
مدافعان استقلال مهاجمان حریفان را «ناز» می‌کنند/ بلایی که توفیقی بر سر استقلال آورد جمع کردنی نیست

پرافتخارترین بازیکن لیگ قهرمانان آسیا، در ایران رضا حسن‌زاده مدافع سابق استقلال است که سه بار فینال آسیا را تجربه کرده و یک بار هم توانسته کاپ قهرمانی را بگیرد. او حتی در فینال آسیا هم موفق به گلزنی شده که یک افتخار برای هر بازیکنی محسوب می‌شود. در این رابطه و درخصوص مشکلات اخیر استقلال گفتگوی رضا حسن‌زاده را بخوانید.

 

آقای حسن‌زاده چرا استقلال نتیجه نمی‌گیرد.

بلایی که آقای توفیقی بر سر استقلال آورد هر کاری انجام دهیم، درست شدنی نیست. او طوری کار کرد که حتی خود شفر را هم دور زد تا آب از آب تکان نخورد.

 

جابه‌جایی زیاد بازیکنان استقلال را به این روز انداخت؟

تیم بستن شرایط خاص خودش را دارد و چند نفر باید فکرهای‌شان را روی هم بگذارند و هر بازیکنی که به درد تیم می‌خورد آن بازیکن را جذب کنند. بازیکن خریدن این‌طور نیست که هرکسی را که دوس داشتی جذب کنی و نتوانی از او بازی بگیری. فکر نکنیم که هر بازیکنی به استقلال می‌آید مارادونا شود! بزرگ‌ترین اشتباه استقلال این بود که نفرات اصلی‌اش را از دست داد و بازیکنان جدید گرفت که چند تا از این نفرات اصلا به کار تیم نیامدند. همین امر باعث شد استقلال هم از آسیا حذف شود و هم لیگ و جام حذفی را نیز از دست بدهد. متاسفانه شرایط فعلی استقلال طوری است که خیلی بد می‌بازد و خیلی خوب نمی‌بازد! اگر استقلال فوتبال بازی کند و ببازد کسی ایراد نمی‌گیرد. استقلال بدون اینکه تلاش کند و بجنگد، خیلی راحت و بدون درگیری بازی می‌کند و امتیاز می‌دهد. بگذارید من یک مثال بزنم.

 

بفرمایید؟

من یک ایراد از مدافعان استقلال می‌گیرم که اصلا به مهاجمان حریف فشار نمی‌آورند و به راحتی اجازه می‌دهند که هر کاری که دلشان خواست انجام دهند. زمان قدیم، ما به هر مهاجمی که زورمان نمی‌رسید طور دیگری او را مهار می‌کردیم. مثلا مهاجمی مثل مهدی ترابی که سرعت و تکنیک داشت، یکی در میان او را می‌زدیم. من به فرشاد فلاحت‌زاده می‌گفتم تو یک بار بازیکن را بزن و یک بار به مسعود غفوری‌اصل می‌گفتم تو بزن و یک بار هم خودم می‌زدم. البته نه اینکه به مهاجم آسیب برسانم به قصد مصدوم کردن بزنیم. ما وقتی چند بار مهاجم را می‌زدیم خود مهاجم دیگر نزدیک نمی‌شد و با ترس بازی می‌کرد چون می‌دانست هر لحظه امکان دارد کتک بخورد. الان مدافعان استقلال طوری بازی می‌کنند که مهاجمان تیم‌ها وقتی جلو استقلال بازی می‌کنند، احیا می‌شوند و یک جورهایی برایشان در فوتبالی که مهاجم از مدافع نترسد، هرکاری که دلشان بخواهد، می‌کنند. شما بازی راموس را نگاه کنید ببینید چطور مهاجمان را می‌ترساند. دیدید در فینال چطور بازیکن مصری (محمد صلاح) را زد تا نتواند بازی کند؟ اگر او این کار را نمی‌کرد که قهرمان نمی‌شدند. شاید خیلی‌ها بگویند کارش ناجوانمردانه بود و.... ولی من اعتقاد دارم مدافع باید مثل راموس باشد، رحم نکند!

 

شما قبول دارید استقلال کم بازیکن ندارد و دست شفر پر است؟

چه بازیکنانی؟ باید کیفیت آنها را دید. الان این سه بازیکن خارجی را چه کسی به استقلال آورده؟ اگر خودش را آورده که کاملا اشتباه کرده چون چیز خاصی ندارند. اگر هم نفر دیگری آورده که سر شفر را کلاه گذاشته و...

 

آیا کمیته فنی به درد استقلال می‌خورد؟

کمیته فنی باید باشد. اعضای کمیته فنی از بازیکنان باسابقه استقلال هستند که هر کدام کلی پیراهن پاره کرده‌اند. همگی از جنس استقلال هستند و فوتبال را می‌فهمند. آنها باید در خرید بازیکن نظر بدهند و دخالت کنند. اگر آنها این کار را نکنند که همین بازیکنان خارجی هرچقدر که بد بازی کنند باز هم در ترکیب خواهند بود. آقای شفر در مورد خارجی‌ها سه اشتباه بزرگ انجام داده و دارد اشتباهش را تکرار می‌دهد. اولین اشتباهش آوردن آنها بود و دومین اشتباهش این است که در هر حالت به آنها بازی می‌دهد وسومین اشتباهش این است که با بازی دادن به آنها لیگ را هم دارد از دست می‌دهد. او چون این نفرات را آورده به هر قیمتی که شده به آنها بازی می‌دهد تا بگویم در جذب‌شان اشتباه نکرده ولی دارد اشتباهش را چند برابر می‌کند. اگر کمیته فنی باشد و دخالت کند این اتفاقات رخ نمی‌دهد. به نظر من سرمربی باید از زیر پرچم کمیته فنی عبور کند.

 

یک مقدار حواشی استقلال زیاد نشده؟

حواشی را باید چه کسی مدیریت کند؟ وقتی شفر نتواند مدیریت کند. یک بازیکن اعتراض می‌کند و می‌گوید اگر من بازی نکنم نیم فصل جدا می‌شوم که بعد از مدت‌ها او فیکس بازی می‌کند! یا بازیکنانی مثل چشمی و اسماعیلی به راحتی از تیم انتقاد می‌کنند تا اتفاقات این چنینی رخ دهد. در هر حال وقتی مدیریت نباشد از این اتفاقات رخ می‌دهد.

 

آقای حسن‌زاده شما سه تا فینال آسیا را تجربه کردید که یک بار قهرمان آسیا شدید و یک بار هم در فینال گلزنی کردید. یک اتفاق عجیب در فینال اخیر که پرسپولیس و کاشیما انجام دادند، افتاد و مزدک میرزایی حرفی را بر زبان آورد که هواداران استقلال از او و حتی صدا و سیما ناراحت شدند؟

 

چه حرفی؟!

 

او از سپاهان، ذوب‌آهن و پرسپولیس به عنوان تیم‌های فینالیست آسیا یاد کرد ولی نامی از استقلال نبرد! شما نمی‌خواهید مدال فینال آسیا را به کسانی که از این دست حرف‌ها می‌زنند، نشان دهید؟ اصلا جواب این حرف‌ها را می‌دهید؟

احساس من از حرف‌های مزدک میرزایی این است که منظور او تیم‌هایی که تنها یک بار فینالیست آسیا شده‌اند، بوده و در مورد تیم‌هایی که چهار بار فینال رفته‌اند و دو بار جام گرفته‌اند، نبوده است!

 

واقعا منظورش این بوده؟!

غیر از این نبوده وگرنه گنده‌تر از مزدک میرزایی هم نمی‌توانند از چهار فینال آسیایی استقلال و دو قهرمانی‌اش ایراد بگیرند. استقلال قهرمانی‌هایش مشخص است و مزدک میرزایی نیز از تیم‌هایی که تنها یک بار به فینال راه پیدا کرده‌اند، بوده و بعید می‌دانم منظور دیگری داشته باشد.

 

عده‌ای از پرسپولیسی‌ها مدعی شده‌اند استقلال در سال‌هایی قهرمان شده که چندجانبه بوده است؟

چه کسانی این حرف‌ها را زده‌اند. شما نام آنها را ببرید بعد ببینید من چه جوابی خواهم داد. آدم‌هایی که در حد جواب دادن باشند نه کسانی که قابل جواب دادن نباشند.

 

در مورد فینال اخیر نظری ندارید؟

من استقلالی هستم و درست نیست در مورد این فینال اظهارنظر کنم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45olzm

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


منصوریان برای خروج از بحران چه کار کند؟