تاریخ انتشار: 1397/03/18 19:51
کد خبر: 144830

اختصاصی/ تحلیلی بر آیین نامه جدید مسابقات فدراسیون بسکتبال

اختصاصی/ تحلیلی بر آیین نامه جدید مسابقات فدراسیون بسکتبال

«بعد از ارائه آیین نامه جدید مسابقات فدراسیون بسکتبال، آن را با آیین نامه سال گذشته مقایسه کردم ایراداتی را درآن استخراج کردم ، اما اگر انتقادی هم میشود برای  پیشرفت بسکتبال میباشد و نه تخریب فرد، در این چند ساله مشکلات متعددی در بسکتبال ما مطرح شده است که نشانگر صحت ایرادات وارده بر آیین نامه های قبلی و کنونی بوده است که برخی از آن ها در سال گذشته کم کم برطرف شدند.

در آیین نامه جدید به بعضی موارد کلی و بعضی موارد جزئی اشاره شده است که به نظر من اگر قرار باشد اینقدر ریز به جزئیات توجه کرد، به بسیاری از موارد  توجه نشده است .

 مسائلی از قبیل صغرسنی ها  که یکی از مهمترین مسائل میباشد و همه اهالی بسکتبال  تقاضا برخورد جدی با این موضوع را دارند،در آیین نامه جدید که منتشر شده است به آن اشاره نشده و ایرادات دیگری هم که به سادگی نمیتوان از آن ها گذشت وجود دارد که اگر آن ها برطرف نشود در آینده مسابقات با مشکلات زیادی روبرو می شود.

درادامه میتوانید بعضی از مشکلات آیین نامه که به آن اشاره شده است را بخوانید:

« دوستان باید بدانند در ماده 28  که نوشته شده است میزبان بازی اول در مرحله پلی آف لیگ برتر تیم رده پایین تر و بازی دوم میزبان تیم رده بالاتر و درصورت رفتن به بازی سوم مقام بالاتر میزبان، این کاملا اشتباه است که از پایین به بالا میزبان را مشخص کرد، شاید از لحاظ، اقتصادی مناسب باشد اما ازلحاظ فنی کاملا اشتباه میباشد و بهترین راحل این میباشد که از بالا به پایین میزبانی تیم ها را مشخص کرد تا برنامه ریزی وشرایط برای تیم ها یکسان باشد و شانس برای هردوتیم بالا و پایین وجود داشته باشد.

ماده 66، مورد بعدی هست که باید به آن اشاره کرد که در آن آمده است:

در صورتی که در طول فصل مسابقات و یا قبل از پایان لیگ، یکی از باشگاهها از ادامه مسابقه انصراف دهد فدراسیون بسکتبال کلیه خسارت های وارده به لیگ و باشگاهها را از محل ضمانت بانکی تامین خواهد کرد و باشگاه حق هیچ گونه اعتراضی را نخواهد داشت.

بند 66-1-تصمیم در ارتباط با چگونگی حضور باشگاه مورد ذکر در ماده 66 برای فعالیت در فصل بعدی مسابقات از طرف کمیته  انضباطی اعلام خواهد شد.

در خصوص ورودیه و ضمانت بانکی واقعا اگر فدراسیون این کار را اجرایی کند، کار بسیار خوبی خواهد بود حتی بازیکنان هم خیالشان راحت خواهد شد، ولی آیا واقعا آن قاطعیت وجود خواهد داشت تیمی بدون ضمانت وارد نشود و یا در حد نوشتن در آیین نامه میباشد، چون این مشکلی سالیان است که در بسکتبال ما وجود دارد و هنوز برطرف نشده است پس بیایم برای آنکه بازیکنان و کادر فنی تیم های خیالشان از این موضوع آسوده شود این بند را در قرار داده‌ای فدراسیونی تیم ها هم بیاوریم تا مشکلات گذشته یکبار دیگر تکرار نشود.

ماده های دیگر ی که به آن ها اشاره کرده ایم 111،110،109میباشد:

ماده 109: هر گاه کمیته انضباطی فدراسیون بسکتبال مجازات هایی بر علیه فرد یا باشگاه در نظر بگیرد باید در اسرع وقت رای صادره را در متن آن جرم و جریمه به صورت مستند تشریح شده به صورت کتبی و با امضای رئیس فدراسیون به طرفین دعوا اعلام نماید.

ماده 110: کمیته داوران و مسابقات بایستی تصمیمات اتخاذ شده را پس از رای کمیته انضباطی و تصویب فدراسیون بسکتبال بالفاصله به اجرا بگذارد.

ماده 111: فرد یا باشگاه محکوم شده طبق مواد این آئین نامه و آئین نامه کمیته انضباطی پس از دریافت، رای 48 ساعت فرصت دارد تا مورد تنبیه را بجا بیاورد و در غیر اینصورت از بازی بعد محروم خواهد شد.

در خصوص ماده 111،110،109،که هیچگونه اشاره ایی به باشگاه ها، بازیکنان و مربیان بعد از اعلام رای کمیته انضباطی برای دفاع از خودشان نشده است، آیا بهتر نیست کمیته استینافی وجود داشته باشد مثل هم فدراسیون ها که بعد از اعلام رای از سوی کمیته انضباطی ،باشگاه ها، بازیکنان و مربیان حق فرجام خواهی  داشته باشند .

 درخصوص ماده 140 که در آن گفته شده است: کلیه تبلیغات محیطی در سالن بازیها متعلق به شرکت طرف قرارداد فدراسیون بسکتبال بوده و هیات های بسکتبال استانها و شهرستانها و باشگاهها هیچ نقشی در استفاده از محیط سالن نخواهند داشت.

پس سهم باشگاه در این وسط چه میباشد و آیا باشگاه ها نباید حقی داشته باشند و اگر باشگاهی اسپانسری برای تبلیغ محیطی سالن پیدا کرده باشند  به چه صورت اقدام کند که در این مورد هم هیچگونه صحبتی نشده است.

آخرین ماده ایی که میخواهیم درمورد آن صحبت کنیم ماده 152 میباشد که درآن گفته شده است: باشگاه موظف است بازیکن و کادر اجرائی را در برابر فوت، سوانح، صدمات، نقض عضو و هرگونه بیماری ناشی از مسابقات یا تمرینات یا به هنگام مسافرتهای داخلی و خارجی از طریق فدراسیون پزشکی بیمه نموده و فتوکپی آن ، ضمیمه قرارداد و به فدراسیون ارائه نماید.

دراین رابطه باید عرض کنم این نوع بیمه در حوزه  فدراسیون پزشکی ورزشی نمی باشد  واگر هم فدراسیون پزشکی بخواهد مبلغی واریز کند بابت خسارت بسیار بسیار ناچیز میباشد و بهترین راحل برای این کار از طریق شرکت ها بیمه میباشد،  که به این نوع بیمه، بیمه بی نام میگویند که الان اکثر فدراسیون هم اینکار را انجام می دهند

این ها گوشه ایی از ایرادات آیین نامه ایی میباشد که اعلام شده است.

مواردی از قبیل ویدیو چک که باید گفته شود به چه صورت انجام میشود و سایر موارد دیگر نادیده گرفته شده است و باید دید چه تصمیمات جدیدی برای نگارش آیین نامه گرفته میشود.

 

گردآورنده: مهدی چاروسائی


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4b9a9v

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


گلر استقلال: می خواهم در یک تیم باشخصیت بازی کنم که آرامش داشته باشم