تاریخ انتشار: 1395/05/13 09:49
توماس باخ رییس کمیته بین المللی المپیک؛
کد خبر: 270304

ایران به تیم والیبالش افتخار می‌کند

در بحبوحه روزهای پیش از المپیک و با وجود تمام حساسیت‌هایی که این بازی‌ها دارد و بعضا خبرهایی که از ماه‌ها قبل از بازی‌های ریو به گوش رسیده و می‌رسد، پیگیری‌ها از دفتر رییس کمیته بین‌المللی المپیک جواب می‌دهد و در فاصله چند روز مانده به افتتاحیه بازی‌های المپیک، گفت و گوی تلفنی با توماس باخ اتفاق می‌افتد.
 ایران به تیم والیبالش افتخار می‌کند

مرد آلمانی بزرگترین نهاد ورزشی دنیا که با وجود تمام خبرهای ناخوشایند، خوشحال است از رسیدن نخستین المپیکی که او به‌عنوان رییس در راس IOC قرار دارد. نهمین رییس کمیته بین‌المللی المپیک که یک سال بعد از 2012 لندن، ریاست کمیته بین‌المللی المپیک را بر عهده گرفت و در این مدت فشارهای زیادی را در ارتباط با ارائه میزبانی به برزیلی‌ها متحمل شده، پیش بینی جالبی از المپیک پیش رو دارد؛ بهترین المپیک تاریخ. 25 دقیقه گفت و گوی تلفنی با باخ، فرصتی می‌شود برای صحبت درباره میزبانی ریو، ماجرایی که برای روس‌ها پیش آمده، نگاه سیاسی به موضوع دوپینگ‌ها، محدودیت‌های بین‌المللی بسکتبال بانوان و در نهایت ورزش ایران. باخ که معمولا لبخند به لب دارد، با همین حس همیشگی و حوصله به تک تک این پرسش‌ها جواب می‌دهد و در نهایت آرزو می‌کند که همه دنیا از تماشای المپیک 2016 لذت ببرند.

المپیک ریو را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

 همه چیز برای آغاز رقابتی بزرگ آماده است. من فکر می‌کنم همه ما با یک رویداد بزرگ و میزبانی خوب مواجه خواهیم بود.

با وجود تمام انتقادهایی که شده و اتفاق‌هایی که در مدت اخیر افتاده، همچنان معتقدید که برزیل میزبانی خوبی خواهد داشت؟

 چرا که نه؟ شک نکنید. برزیلی‌ها بهترین عملکرد را در فراهم کردن مقدمات میزبانی داشته‌اند. البته ما می‌دانیم که آنها مشکلاتی داشته‌اند و برخی از اینها همچنان باقی مانده است اما مساله‌ای که اهمیت دارد این است که در چند ماه اخیر، تلاش زیادی از سوی میزبان المپیک انجام شده تا بهترین میزبانی را ارائه دهند و برای مشکلات راه حل پیدا کنند. کسی نمی‌تواند منکر شود که این کشور مشکلاتی داشته و دارد. مشکلاتی در زمینه‌های مختلف. از مسائل سیاسی گرفته تا مسائل اجتماعی اما چیزی که باعث شده با وجود این مشکلات من همچنان خوشبین باشم، این است که بازی‌های المپیک، چارچوب خاصی دارد و میزبان و کمیته برگزاری بازی‌ها باید در این چارچوب مقدمات برگزاری رقابت‌ها را فراهم کنند. ضمن اینکه با توجه به مشکلاتی که برزیل داشت، کمیته بین‌المللی المپیک، وارد عمل شد و از ریو و برگزار کنندگان حمایت کرد. همه ما می‌دانیم که برزیل در این مدت با مشکلات اقتصادی مواجه شده است به همین خاطر حدود سه ماه قبل، علاوه بر کمک مالی که IOC به برزیل داشت، از فدراسیون‌های بین‌المللی مختلف نیز خواستیم، تا حمایت لازم را از این همبستگی بین‌المللی داشته باشند.

تصور کنید که به هفت سال قبل بر می‌گردیم. زمانی که قرار بود برزیل به‌عنوان میزبان انتخاب شود. آیا باز هم گزینه شما برای میزبانی از المپیک 2016، برزیل است؟

 بله. بی تردید پاسخم به این سوال مثبت است. به دلایل مختلف، ریو انتخاب من است. برزیل جذابیت‌های زیادی دارد و من باور دارم که برزیل، بسیار بهتر از المپیک‌های قبل خواهد بود. از لحاظ امنیت هم تلاش زیادی شده تا امنیت تمام میهمانان این رویداد فراهم شود. یک نکته را هم فراموش نکنید، برزیل کشوری است با دیدگاه‌های سیاسی مختلف و برخی مسائلی که پیش می‌آید، برگرفته از این موضوع است.

این روزها، خیلی از خبرها مربوط به دوپینگ است. موضوعی که با بررسی نمونه‌های قهرمانان المپیک‌های لندن و پکن قوت گرفت و در نهایت منجر به محرومیت برخی ورزشکاران از جمله روس‌ها شد. چه اتفاقی افتاد که بعد از گذشت این مدت، IOC روی بررسی دوباره نمونه‌های دو دوره المپیک قبل دست گذاشت؟

 موضوع خاص و پیچیده‌ای نیست. حتما می‌‌دانید که نمونه‌های گرفته شده در المپیک‌ها تا 10 سال نگهداری می‌شوند و بعد از 10 سال از لیست خارج می‌شوند. در این مدت، هر زمانی که IOC بخواهد، این نمونه‌ها را دوباره مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

گزارش خاصی دریافت کردید که سراغ این نمونه‌ها رفتید؟

 نه گزارش خاصی دریافت نکردیم اما به هر حال وقتی تکنولوژی پیشرفت می‌کند، نیاز است که با کمک این تکنولوژی، به شفاف سازی کمک کنیم. می‌دانید که کمیته بین‌المللی المپیک، تلاشش را برای ارائه ورزش پاک دو چندان کرده و در این مسیر محکم‌تر از قبل قدم برمی‌دارد. تنها دلیلی که نمونه‌های دو دوره قبل را بررسی کردیم، این بوده که قدمی برای پاک کردن ورزش از دوپینگ برداریم.

در این مسیر، ورزشکاران زیادی از روسیه با محرومیت مواجه شدند. از زمانی که استارت این کار زده شد و حتی قبل از اینکه کمیته بین‌المللی المپیک ورود کند، این موضوع مطرح بود که شاید اهداف سیاسی پشت این موضوع است و آمریکا و کشورهای هم پیمانش به خاطر نفوذی که دارند، از دوپینگ به‌عنوان حربه‌ای برای ضربه زدن به روسیه استفاده می‌کنند. چقدر با این دیدگاه موافق هستید؟

 نمونه‌ها در آزمایشگاهی بررسی شده‌اند که کاملا معتبر است و زیر نظر مستقیم سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ بوده و به طور کامل قانون اجرا شده است. اصلا اینطور نبوده که برنامه‌ریزی برای این کار از قبل وجود داشته است. من با این ایده که با روسیه سیاسی برخورد شده است، مخالفم.

در این مسیر و بعد از مثبت شدن دوپینگ روس‌ها، سعی کردید با ورزشکاران همکاری بیشتری داشته باشید؟

 در تمام این موارد، قانون حرف اول و آخر را می‌زند و فرقی نمی‌کند که ورزشکار یا هر فرد خاطی دیگر، از کدام کشور یا ملیت است. روس‌ها هم در قالب همین قانون می‌گنجند و سعی کردیم کاملا منطبق با قانون با آنها برخورد کنیم.

این تعداد نمونه مثبت دوپینگ و برخی اتفاق‌های ناخوشایند دیگر که در ورزش دیده می‌شود، دلیلی است برای این ادعا که المپیک از منشور المپیک دور شده است. با این نگاه موافق هستید؟ اگر بله؛ به این موضوع به‌عنوان دغدغه نگاه می‌کنید؟

 من با این نگاه به این شکل موافق نیستم. دیده شده که برخی ارزش‌های المپیک نقض شده است اما در کنارش اتفاق‌های مثبتی هم می‌افتد که ما را ترغیب می‌کند کار بیشتری در پررنگ‌تر کردن ارزش‌های المپیک انجام دهیم و در مسیر منشور المپیک قدم برداریم.

فکر می‌کنید المپیک می‌تواند به روزهای قبل خود برگردد و حال و هوایی داشته باشد مطابق با چیزی که ایده اولیه‌اش بوده؟

 ما نمی‌توانیم این انتظار را داشته باشیم، چون دنیا تغییر چهره داده است. امروز ما با مسائل سیاسی متعدد مواجهیم. جهان با موضوعی مثل تروریسم درگیر شده و احترام به یکدیگر متاثر از اتفاق‌های سیاسی است. با این شرایط و وقتی هیچ چیزی شبیه قبل نیست، نمی‌‌توان این انتظار را داشت که المپیک هم دقیقا شبیه گذشته باشد اما می‌توان برنامه ریزی کرد تا ارزش‌های المپیک، پررنگ بماند.

المپیک 2020، اهمیت زیادی برای IOC دارد و چشم انداز وسیعی برای این دوره بازی‌ها برای احیای برخی از ارزش‌های المپیک در نظر گرفته شده است. در این راستا حذف و اضافه کردن برخی رشته‌ها در دستور کار کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفته است. چه پیش بینی از این شرایط دارید؟

 در حال بررسی هستیم و در طول دو هفته‌ای که در ریو، بازی‌های المپیک برگزار می‌شود و در نشست‌های مختلفی که با حضور مسوولان IOC و همچنین کمیته برگزاری توکیو برگزار می‌شود، در مورد این موضوع هم تصمیم گیری می‌شود که در المپیک توکیو، چه رشته‌هایی را اضافه کنیم و چه رشته‌هایی را حذف کنیم.

از نظر شما کشتی چقدر در معرض خطر حذف قرار دارد؟

 کشتی که در برنامه المپیک 2020 وجود دارد.

منظورم در قالب برنامه بلند مدت است. مدتی قبل این موضوع خیلی جدی مطرح شد اما با وجود اینکه بحثش فروکش کرد، اما اهالی کشتی همچنان این نگرانی را دارند که کشتی از المپیک حذف شود.

 بعد از ریو، IOC تمام رشته‌هایی که در بازی‌های تابستانی هستند را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد و شاید در بعضی رشته‌ها تصمیمات تازه بگیرد. در مورد کشتی هم لازم است این را بگویم که من خیلی نگرانش نیستم.

موضوع دیگری که قابل بحث است، موضوع بانون مسلمان است، بخصوص در رشته بسکتبال که فدراسیون جهانی این رشته محدودیت‌های زیادی دارد و اجازه حضور بانوان مسلمان را موقتی صادر کرد. در المپیک هم که می‌بینیم با مشکل مواجه شده‌اند. کمیته بین‌المللی المپیک قصد ندارد به این موضوع ورود کند.

 برای من به‌عنوان رییس کمیته بین‌المللی المپیک، این موضوع اهمیت دارد که بر تعداد افرادی که در ورزش حضور فعال دارند، افزوده شود و قطعا از هر حرکت رو به جلویی در این مسیر حمایت می‌کنم اما در این مورد، بحث قوانین فدراسیون جهانی بسکتبال مطرح است؛ فیبا. IOC نمی‌تواند در قوانین فدراسیون‌های جهانی ورود کند. با این حال ما با فیبا در ارتباط هستیم تا بتوانیم به حل این موضوع کمک کنیم.

اما زمان مجوزی که برای بانوان صادر شده بود، رو به پایان است و فضا هم خیلی امیدوار کننده نیست.

 الان موضوع قوانین فیبا است و ما فقط می‌توانیم به فدراسیون جهانی توصیه‌هایی داشته باشیم.

اما IOC قدرتمند ترین نهاد ورزشی دنیاست و می‌تواند توصیه‌های جدی به فدراسیون‌های جهانی داشته باشد تا در مسیر اهداف المپیک قدم بردارند.

 متاسفانه در این مورد خیلی قدرت نداریم (با خنده). فدراسیون جهانی تحلیل‌های خاص خودش را دارد و باید در فضایی مناسب، دلایل بخش‌های مختلف شنیده شود و به جمع بندی رسید. به هر حال فعلا نظر فدراسیون جهانی چیزی است که همه می‌دانیم.

زمان کمی تا شروع بازی‌های المپیک مانده است. کدام مسابقه، یا رشته برایتان جذابیت دارد؟

 تنوع المپیک برای من جذابیت دارد. تعداد بالای ورزشکار در رشته‌های مختلف. این، موضوع بسیار جذابی است.

بزرگترین رویایی که برای ریو و در کل برای المپیک دارید، چیست؟

 المپیک گردهمایی است که نشان می‌دهد همه می‌توانند با فرهنگ‌ها و ادیان مختلف کنار هم لحظات شان را بگذرانند و در صلح زندگی کنند. از نظر من، مهم‌ترین پیغام المپیک صلح است و خیلی دلم می‌خواهد تمام دنیا به همین شکل شود و مردم در صلح، کنار هم زندگی کنند.

کمی هم از ورزش ایران حرف بزنیم. چقدر از ورزشکاران ایرانی که در این دوره المپیک هستند، و یا در دوره‌های قبل بودند، شناخت دارید؟

 فکر می‌کنم ورزش ایران این روزها به تیم والیبالش افتخار می‌کند که بعد از 52 سال از ورود والیبال به المپیک، توانسته سهمیه حضور در المپیک را بگیرد. چهره دیگری که از کاروان ایران می‌شناسم، نجمه خدمتی است. دختر تیراندازی که در چند ماه اخیر نتایج خوبی کسب کرده است اما از چهره‌های قدیمی، می‌دانم که هادی ساعی که سه مدال المپیک دارد، جزو چهره‌های شاخص ورزش ایران است. به هر حال می‌دانم که کاروان ایران جزو کاروان‌های خوب در المپیک است و امیدوارم شما به‌عنوان خبرنگارهای ایرانی، خبرهای خوبی از نتایج ورزشکاران‌تان در المپیک منعکس کنید.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/39lr6e

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


والیبال ایران به سکوی المپیک هم می تواند برسد