تاریخ انتشار: 1397/04/19 21:59
کد خبر: 139447

خط بطلان جام‌جهانی روسیه روی 3 باور هواداران فوتبال

خط بطلان جام‌جهانی روسیه روی 3 باور هواداران فوتبال

جام‌جهانی 2018 رو به پایان است و فقط 4دیدار دیگر از این فستیوال رویایی باقی مانده. حالا شاید فرصت مناسبی برای ارزیابی اتفاقات این جام باشد؛ حوادثی که حداقل 3پیش‌فرض بسیاری از هواداران فوتبال را باطل کرد و روی پیش‌داوری‌ها خط بطلان کشید.
نمی‌خواستند ستاره‌ها را نگه دارند
از پیش از بازی سوم مرحله گروهی بین ایران و پرتغال، جو بسیار عجیبی در فوتبال ایران به‌وجود آمد مبنی بر اینکه فیفا قصد دارد به‌خاطر اسپانسرهای مالی و بالا نگه داشتن جذابیت مسابقات، ستاره‌های مشهور جام را تا مراحل پایانی نگه دارد. این فضا که عمدتا از سوی تلویزیون و برخی از رسانه‌های حامی کی‌روش ساخته شد، قصد القای این موضوع را داشت که ناکامی احتمالی تیم‌ملی می‌تواند ناشی از اراده فیفا برای حفظ پرتغال و کریس رونالدو در جام باشد! حتی وقتی در بازی با پرتغال رونالدو به‌خاطر آن ضربه آرنجش کارت زرد دریافت کرد، حامیان این فرضیه وارد شدند و گفتند حق او کارت قرمز بوده، اما میل فیفا به‌خاطر حفظ رونالدو معادلات را عوض کرده. این در حالی است که تنها چند دقیقه بعد از آن ماجرا، داور بازی با وجود مراجعه به تصاویر ویدئویی یک پنالتی اشتباه به سود تیم ایران گرفت که به‌راحتی می‌توانست منجر به حذف ناباورانه و ناعادلانه پرتغال از جام شود. پس از آن البته هم پرتغال و رونالدو، هم آرژانتین و مسی، هم آلمان و نویر و هم برزیل و نیمار حذف شدند تا در جامی که گفته می‌شد اراده فیفا در آن مبنی بر حفظ ستاره‌هاست، شاهد کم‌وزن‌ترین نیمه‌نهایی تاریخ (حداقل روی کاغذ) باشیم. آیا حالا وقت اعتراف، به‌خصوص برای تلویزیون و گزارشگرانش نیست؟
کمک داور ویدئویی کمک می‌کند؟
چنانچه انتظار می‌رفت مهم‌ترین بحث در جام بیست‌ویکم مربوط به استفاده از کمک داور ویدئویی بود. خیلی‌ها از قبل با این موضوع مخالف بودند و البته صف‌آرایی موافقان و مخالفان در طول جام تشدید هم شد. با این وجود نکته اصلی این است که در طول تورنمنت، باور به صفر رسانده شدن اشتباهات داوری با VAR از بین رفت. حتی مخالفین هم فکر می‌کردند حداقل حسن این تکنولوژی این است که اشتباهات داوری را به حدود صفر می‌رساند، اما این اتفاق رخ نداد و معلوم شد داوران ویدئویی هم مثل قاضی میدان ممکن است اشتباه کنند یا برخورد سلیقه‌ای با صحنه‌ها داشته باشند. مثلا بزرگترین رسانه‌ها و کارشناسان جهان اعلام کردند که پنالتی ایران مقابل پرتغال درست نبود. در همان مرحله گروهی بحث‌های زیادی روی پنالتی نیجربه مقابل آرژانتین هم وجود داشت و برخی کارشناسان معتقد بودند ماسکرانو مرتکب خطا نشده. اوج این جدل‌ها اما در بازی یک‌چهارم نهایی بین برزیل و بلژیک بود که ژسوس گوشه محوطه جریمه با تکل کمپانی سرنگون شد، اما داور وسط و داوران ویدئویی این صحنه را پنالتی ندانستند. با این وجود تصاویر از زوایای جدید نشان می‌داد کمپانی پای ژسوس را زده. در کل این اختلاف نظرها ممکن است به پایان زودهنگام کار کمک داور ویدئویی در فوتبال و یا تغییر شکل اساسی آن منجر شود.
تکلیف توپ طلا مشخص نشد
بسیاری بر این باور بودند که مسابقات جام‌جهانی تکلیف توپ طلای امسال جهان را روشن می‌کند و نشان می‌دهد مسی برنده آن است یا رونالدو؛ با این وجود حذف زودهنگام آرژانتین و پرتغال و نیز عملکرد دور از انتظار این دو فوق ستاره همه چیز را معلق گذاشت. تازه الان شرایط طوری است که شاید بعد از 10سال توپ طلا از انحصار مسی و رونالدو خارج شود و به لطف درخشش در جام‌جهانی به ستاره‌ای دیگر برسد. مثلا فرض کنید مودریچ با کرواسی قهرمان جهان شود؛ آیا او چیزی برای فتح توپ طلا کم خواهد داشت؟

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3zmkkj

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


جام جهانی ۲۰۱۸ رنکینگ فیفا را زیر سوال برد!