تاریخ انتشار: 1402/01/07 23:14
کد خبر: 8591

مهمترین علت تـورم پستان نوزادان چیست؟

علت ورم پستان نوزاد، چیست؟ دست به سینه کودک نزنید و آن را ماساژ ندهید. گاهی غده های پستان متورم می شود. این حالت هم برای نوزادان پسر و هم برای دختران اتفاق می افتد.
مهمترین علت تـورم پستان نوزادان چیست؟

بیشتر والدین با مشاهده تورم پستان های فرزندشان قبل از هر چیز به سرطان سینه مشکوک می شوند اما باید بدانید سرطان سینه در کودکان بسیار نادر است و بسیاری از تورم های معمولی که در پستان های کودکان دیده می شود مساله مهمی نیست و با درمان های به خصوصی بهبود خواهند یافت.

بیشتر والدین با مشاهده تورم پستان‌های فرزندشان قبل از هر چیز به سرطان سینه مشکوک می‌شوند اما باید بدانید سرطان سینه در کودکان بسیار نادر است و بسیاری از تورم‌های معمولی که در پستان‌های کودکان دیده می‌شود مساله مهمی نیست و با درمان‌های به خصوصی بهبود خواهند یافت....

علت متورم شدن پستان‌

متورم شدن پستان‌های فرزند شما در دوران نوزادی و نوپایی می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد که در ادامه با مهم‌ترین و شایع‌ترین آنها آشنا خواهید شد.

برجستگی پستان نوزاد

● آبسه پستان

آبسه پستان یعنی عفونت بافت پستانی که می‌تواند منجر به قرمزی، تورم، تب، درد و حتی داغی پوست محل تورم شود. این نوع عفونت در نوزادان شایع است و باید با آنتی‌بیوتیک‌های مخصوصی که پزشک تجویز می‌کند درمان شود. برای کاهش ورم آبسه پستان می‌توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید. گاهی اوقات آبسته پستان کودک آن قدر شدید می‌شود که پزشک به ناچار محل آبسه را شکافته و چرک را خارج می‌کند.

● خون مردگی

گاهی پستان کودک در اثر آسیب‌های فیزیکی به عنوان نمونه افتادن او بر زمین یا برخورد توپ آسیب می‌بیند. در این حالت توده‌ای نرم روی سینه ایجاد می‌شود که طی چند هفته از بین خواهد رفت.

● فیبروآدنوما

این تورم‌ها متحرک، سفت و لاستیک مانند هستند.

● چاقی

گاهی پستان کودکانی که دچار اضافه وزن قابل‌توجهی هستند در اثر گسترش و تجمع بافت چربی، بزرگ و متورم می‌شود. این تورم ظاهر جالبی ندارد و می‌تواند در آینده برای فرزندتان – به خصوص اگر فرزندتان پسر باشد - مشکل‌ساز شود. برای کاهش این نوع تورم، تنها یک راه دارید؛ هرچه سریع‌تر به فرزندتان کمک کنید که وزنش را کاهش دهد.

● هیپرتروفی پستان نوزاد

این تورم که در پستان برخی از نوزادان – چه دختر و چه پسر- مشاهده می‌شود، کاملا طبیعی است یعنی بیماری یا آسیب به خصوصی آن را ایجاد نکرده است در انتهای زایمان، بدن مادر هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که مقداری از آنها به بدن جنینی که در حال دنیا آمدن است، وارد می‌شود. این هورمون‌ها در اثر زایمان برای دوران شیردهی مادر تولید می‌شوند. وجود این هورمون‌ها در بدن نوزاد، دقیقا همان تغییراتی که بدن مادر دچار آنها می‌شود را ایجاد می‌کنند. یعنی پستان آنها متورم شده و در مواردی هم تولید شیر می‌کند.

آیا ترشح شیر از پستان متورم نوزاد طبیعی است؟

همان هورمون‌هایی که سبب تورم پستان نوزاد شما شده‌اند، ترشح شیر را هم از پستان‌های او تحریک می‌کنند. نگران نباشید این حالت در برخی بچه‌ها پیش می‌آید و خطرناک نیست. البته والدین نباید با دیدن این حالت ذوق‌زده شوند و پستان نوزاد را تحریک کنند یا با خود فکر کنند که با فشردن پستان نوزاد می‌توانند این ترشحات را به اتمام برسانند و تورم پستان‌هارا کاهش دهند.

 تورم پستان نوزاد

در چنین تورمی، بدن نوزاد حاوی هورمون‌های مادرانه است. تحریک پستان متورم چنین نوزادانی درست مانند مادران سبب ترشح بیشتر شیر می‌شود. بنابراین اگر نگران فرزندتان هستید او را به پزشک نشان دهید و به هیچ‌وجه پستان‌های او را فشار ندهید زیرا این عمل ممکن است سینه‌های او را متورم‌تر کند و در نتیجه فرزندتان در آینده سینه‌های بزرگی داشته باشد.

تورم پستان نوزاد تا چه مدتی باقی خواهد ماند؟

طول مدت تورم به نوع تورم بستگی دارد. بیشتر این تورم‌ها طی چند هفته برطرف می‌شوند. تورم پستان کودکانی که از شیر مادرشان تغذیه می‌کنند به مدت بیشتری باقی خواهد ماند اما گاهی در برخی نوزادان این تورم به مدت طولانی باقی می‌ماند. در این حالت فرزندتان را نزد متخصص اطفال ببرید. نگران نباشید تا زمانی که پوست اطراف پستان کودک تغییری نکرده تورم خطرناک نیست.

توصیه‌هایی برای پدر و مادر‌های نگران

بروز هر گونه تغییرات ناآشنا در نوزاد برای پدر و مادر‌ها نگران کننده است. آرامش خود را حفظ کنید و با در نظر گرفتن این نکته ها، از نوزاد مراقبت کنید.

برخی از پدر و مادر‌ها سعی می‌کنند با فشار دادن پستان نوزاد از ورم آن بکاهند. فشار دادن پستان نوزاد نه تنها موجب کاهش ورم پستان نوزاد نمی‌شود، بلکه موجب التهاب پوست نوزاد نیز می‌شود. از فشردن پستان‌های نوزاد خودداری کنید.

از آنجایی که ورم پستان نوزاد یک مشکل جدی نیست، گذر زمان تورم آن را به طور طبیعی کاهش می‌دهد. معمولا تورم پستان نوزاد در حدود هفته پنجم تولد او ناپدید خواهد شد.

تورم پستان نوزاد را بشناسید!

از ماساژ دادن و لمس مداوم پستان نوزاد خودداری کنید. در حمام آن‌ها را به آرامی بشویید و تمیز کنید. ماساژ بیش از حد ممکن است موجب بروز عفونت در پستان‌های نوزاد شود.

زمان مراجعه به پزشک

همان گونه که پیش از این گفته شد، ورم پستان نوزاد مساله نگران کننده‌ای نیست، زیرا تورم آن‌ها به طور طبیعی پس از ۵ تا ۸ هفته کاهش می‌یابد.

گاهی اوقات پستان نوزاد قرمز رنگ و بیش از حد متورم می‌شود. در این صورت بایستی بلافاصله با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

اگر پستان نوزاد برای مدت زمان طولانی متورم است، بایستی در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

اگر تورم هر روز افزایش می‌یابد و حجم آن کاهش نمی‌یابد، بایستی به پزشک مراجعه کنید.

دیگر تغییرات هورمونی در نوزادان

  • نوزادان دختر ممکن است پس از تولد تغییرات موقتی در ناحیه واژن داشته باشند.
  • بافت پوست اطراف ناحیه واژن، به نام لابیا، ممکن است در نتیجه قرار گرفتن در معرض استروژن، پف کرده باشد.
  • ممکن است از واژن یک مایع سفید ترشح شود. این ترشح leukorrhea نامیده می‌شود.
  • مقدار کمی خونریزی از واژن نیز ممکن است دیده شود.
  • این تغییرات در نوزادان دختر طبیعی است و تا دو ماهگی نوزاد، خود به خود رفع می‌شود.

جمع بندی

  • ورم پستان نوزاد از روز سوم تولد قابل تشخیص است.
  • در برخی از نوزادان شیر از پستان‌ها ترشح می‌شود.
  • دلیل ورم پستان نوزاد، حضور هورمون‌های مادر در جریان خون نوزاد است.
  • نیاز به درمان خاصی ندارد و در هفته پنجم تولد نوزاد، معمولا ناپدید می‌شود.
  • در صورت بروز التهاب و تورم شدید بایستی به پزشک مراجعه کرد.
  • نوزادان دختر نیز به دلیل وجود هورمون‌ها دچار تغییراتی در ناحیه واژن می‌شوند که تا دو ماهگی از بین می‌روند.

کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4v8eb2

آخرین اخبار