تاریخ انتشار: 1402/01/20 19:26
کد خبر: 8079

منهای ورزش| چرا در خواب عرق می‌کنیم؟ 7دلیل که باید بدانید

در حالی که برخی از دلایل عرق کردن شما در خواب پاسخ‌های طبیعی بدن تان به محیط است مواقعی وجود دارد که می‌تواند نشانه‌ای نگران کننده درباره سلامتی فرد باشد.
منهای ورزش| چرا در خواب عرق می‌کنیم؟ 7دلیل که باید بدانید

منهای ورزش؛ همان گونه که هر فردی که تاکنون با ملحفه‌های مرطوب و بالشت خیس از خواب بیدار شده می‌داند این احساسی خوشایند نیست و باعث می‌شود روز خود را با ناراحتی آغاز کنید و باری اضافی به انبوه لباس‌هایی که باید در ماشین لباسشویی بیاندازید اضافه می‌کند. بنابراین، اگر در جستجوی علت عرق کردن در خواب هستید خبر خوب آن است که این پدیده معمولا واکنش طبیعی و منطقی بدن به موقعیت‌های خاص است و می‌توان به بسیاری از علل آن پرداخت.

در اکثر مواقع تعریق در شب واکنش طبیعی بدن‌مان برای کاهش دمای مرکزی بدن است. اگر تعریق در شب گاهی اوقات رخ می‌دهد نباید نگران باشید و احتمالا می‌توانید آن را با تنظیمات ساده در محیط خواب یا رفتار‌های خود برطرف سازید. در حالی که برخی از دلایل عرق کردن شما در خواب پاسخ‌های طبیعی بدن‌تان به محیط است مواقعی وجود دارد که می‌تواند نشانه‌ای نگران کننده درباره سلامتی فرد باشد.

در ادامه به هفت دلیل اصلی عرق کردن اشاره می‌شود:

۱- گرما و رطوبت

اگر محیط خواب‌تان خیلی گرم باشد بدن‌تان هنگام خواب عرق می‌کند. اما رسیدن به دمای مناسب همواره آسان نیست. دما و رطوبت اتاق خود را کنترل کنید تا ببینید آیا علت تعریق در خواب است یا خیر. پیشنهاد می‌شود اتاق خواب خود را خنک نگه دارید و پنجره تان را باز گذاشته یا از یک پنکه استفاده کنید.

همه چیز از لباس خواب گرفته تا رختخواب و آب و هوا بر دمای محیط خواب شما تاثیر می‌گذارند. هم چنین، دمای بدن ما در طول شب در نوسان است بدان معنا که ممکن است یک نقطه به اندازه کافی برای تان خنک باشد و در نقطه‌ای دیگر عرق کنید.

گرما و رطوبت

۲- انتخاب پارچه

به همین ترتیب به لباس خواب و رختخواب خود نیز توجه کنید. نیازی نیست برای خوابیدن لباس زیادی بپوشید. اطمینان کسب کنید که پارچه‌های قابل تنفس و رطوبت گیر را برای رختخواب و لباس شب انتخاب می‌کنید. این بدان معناست که از پارچه‌هایی مانند پلی استر، نایلون و پنبه خودداری نمایید و در عوض به کتان، پشم، کنف، لیوسل (یک پارچه نیمه مصنوعی است که معمولا به عنوان جایگزین برای پنبه یا ابریشم مورد استفاده قرار می‌گیرد) و ویسکوز بامبو روی آورید.

اطمینان کسب کنید که پتو‌ها و ملحفه‌های شما برای فصل مناسب هستند و بسته به آب و هوا لحاف خود را تعویض کنید. لحاف پشمی سبک ممکن است در ماه‌های گرم‌تر بهترین گزینه باشد.

۳- پیش از خواب مشروبات الکلی ننوشید

نوشیدن الکل پیش از خواب باعث می‌شود از خواب بیدار شوید و این موضوع سبب خواهد شد بیش از حد معمول عرق کنید. الکل ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد و راه‌های هوایی را آرام کرده و تنفس را دشوارتر می‌سازد که هر دو عامل می‌توانند دمای بدن تان را افزایش داده و باعث تعریق شوند.

این بدان خاطر است که نوشیدن الکل بر سیستم عصبی تان تاثیر می‌گذارد و باعث واکنشی در فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن می‌شود که می‌تواند سبب آزاد شدن عرق شود. سعی کنید آخرین نوشیدنی شب خود را با یک نوشیدنی آرام‌بخش متفاوت مانند چای، شیر زردچوبه یا آب گیلاس ترش عوض کنید و ببینید که آیا این کمک می‌کند یا خیر.

استرس

۴- استرس و اضطراب

اگر هیچ یک از دلایل بالا عاملی در زندگی شما نیست، اما به طور ناگهانی در خواب بیش از حد معمول عرق می‌کنید سطح استرس و اضطراب خود را بررسی نمایید. زمانی که استرش شدیدی دارید مغزتان واکنش نشان می‌دهد و باعث تغییرات فیزیولوژیک در بدن تان می‌شود که هم سبب افزایش ضربان قلب شده و هم هورمون‌ها را آزاد می‌کند. این پاسخ‌ها می‌توانند منجر به افزایش تعریق شوند.

تعریق ناشی از استرس ممکن است در طول شب و روز رخ دهد. بسیاری از افراد ممکن است پیش از یک مصاحبه شغلی یا یک سخنرانی مهم در محل کار متوجه این موضوع شوند. تلاش برای داشتن مدتی استراحت پیش از خواب می‌تواند به کاهش سطح استرس شما و در نتیجه کاهش عرق کردن تان کمک کند. تغییرات کوچک مانند کاهش زمان تماشای صفحه نمایش تلویزیون، رایانه یا گوشی تلفن همراه پیش از خواب می‌تواند به شما کمک کند در حالتی آرام‌تر و با میزان کم تری از عرق کردن به خواب بروید.

هم چنین، استرس می‌تواند باعث کابوس و حملات پانیک در شب شود که خود سبب تعریق بیش از حد می‌شود.

۵- عوارض جانبی دارو‌ها

برخی از دارو‌ها ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی منجر به افزایش تعریق شوند. این امر به ویژه در مواردی مانند مصرف دارو‌های ضد افسردگی یا دارو‌های مصرف شده برای درمان دیابت رخ می‌دهد. دارو‌های دیگری که می‌توانند باعث تعریق در شب شوند مسکن‌ها و برخی مکمل‌های غذایی مانند کلسیم و نیاسین می‌باشند.

اگر فکر می‌کنید دارویی که مصرف می‌کنید منجر به افزایش تعریق شبانه می‌شود باید با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد صحت و سقم آن و نحوه تطبیق دوز یا ارزیابی دارو‌های جایگزین صحبت کنید.

نوسانات هورمونی

۶- نوسانات هورمونی

تغییرات هورمونی می‌تواند یکی از دلایل مهم تعریق در شب باشد. اگر در دوران یائسگی یا حتی به دلیل تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی قرار دارید ممکن است افزایش تعریق را تجربه کنید. برای خنک شدن خود می‌توانید اندام‌های انتهایی خود مانند پا‌ها و یا گردن تان را باز نگه دارید یا یک پارچه شستشوی خنک روی سر خود قرار دهید.

گرگرفتگی علامت رایج یائسگی است که بر اثر تغییر سطح هورمون ایجاد می‌شود. گرگرفتگی می‌تواند در هر زمانی از شبانه روز رخ دهد و معمولا چند دقیقه به طول می‌انجامد و باعث داغ و قرمز شدن و عرق کردن تان می‌شود. هم‌چنین، احتمال بروز گرگرفتکی در زنان در دوره انتقال پیش از یائسگی و در دوران بارداری یا پس از تولد نوزاد نیز وجود دارد.

۷- شرایط پزشکی

اگر به نظر می‌رسد هیچ یک از موارد بالا باعث تعریق شبانه شما نمی‌شود سابقه پزشکی خود را در نظر بگیرید یا موضوع را با پزشک در میان بگذارید، زیرا برخی شرایط می‌تواند باعث شود که در خواب بیش از حد معمول عرق کنید.

یک علت احتمالی اگرچه بسیار نادر می‌باشد اختلال تعریق به نام هایپرهیدروزیس است که بر اثر آن بدن شما به دلایل ناشناخته بیش از حد عرق می‌کند. سایر شرایطی که می‌توانند باعث تعریق شوند عبارتند از هیپوگلیسمی (قند خون پایین)، اختلالات هورمونی مانند پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید)، عفونت‌های باکتریایی، بیماری رفلاکس معده اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، شرایط عصبی و برخی سرطان‌ها مانند لوسمی و لنفوم هوچکین.

تعریق شبانه هم چنین یکی از علائم شایع آپنه انسدادی خواب است اختلال خواب که باعث شل شدن مجاری تنفسی و توقف لحظه‌ای تنفس در طول خواب می‌شود. اگر با احساس تنگی نفس از خواب بیدار می‌شوید یا گویی برای لحظه‌ای تنفس تان متوقف شده بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4doem3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


هوای آلوده بر سلامت جنین تاثیر منفی دارد