تاریخ انتشار: 1402/03/10 13:00
کد خبر: 5286

میخوای سیستم گوارش توهم همیشه سالم باشه؟

اهمیت دستگاه گوارش بر هیچ کس پوشیده نیست برای سلامت این اندام حیاتی باید مراقبت هایی صورت گیرد تا ناخواسته باعث آسیب به آن نشوید.
میخوای سیستم گوارش توهم همیشه سالم باشه؟

مهمترین موضوع در داشتن بدنی ساام، برخورداری از دستگاه گوارش سالم است. حفظ سلامت دستگاه گوارشی برای پیشگیری و یا درمان آن اهمیت بسیاری دارد. برخی افراد مستعد بیماری های گوارشی هستند و برخی دیگر به طور ناخواسته موجب آسیب به آن می شوند.

دقت در وعده های غذایی خود را افزایش دهید

بسیاری از افرادی که طرفدار کاهش وزن هستند وعده های غذایی کوچک و مکرر برای افزایش متابولیسم و جلوگیری از پرخوری دارند که همین امر می تواند به جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک کند.

در صورت خوردن یک وعده غذایی بزرگ، معده بیش از حد پرمی شود و ممکن است نتواند آن طور که باید غذا را هضم کند، در نتیجه باعث سوزش سر دل ناشی از بازگشت اسید معده به مری، ایجاد گاز، حالت تهوع یا استفراغ می شود.

مصرف پنج تا شش وعده غذایی کوچک در روز می تواند به بهبود سلامت کلی گوارش کمک کند همچنین برای بهبود قلب در هر وعده غذایی ترکیبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی های مفید مصرف کنید. به عنوان مثال می توان به کره بادام زمینی ، ساندویچ تن ماهی یا ماست با میوه اشاره کرد.

حتما پس از صرف غذا از دراز کشیدن خودداری کنید زیرا این امر خطر سوزش سر دل و حالت تهوع را افزایش می دهد.

زیاد غذا خوردن

فیبر بیشتری بخورید

ممکن است در رابطه با مصرف فیبر به منظور کاهش وزن و سلامت قلب چیزهای زیادی شنیده باشید اما، وقتی صحبت از سلامت دستگاه گوارش به میان می آید فیبر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فیبرها در نوع محلول و نامحلول اثر متفاوتی در دستگاه گوارش ایجاد می کنند، به این شکل که فیبر محلول موجب احساس سیری بلند مدت و فیبر نامحلول باعث افزایش حجم مدفوع میشود.

کارشناسان مصرف روزانه 38 گرم فیبر برای مردان زیر 50 سال و 25 گرم برای زنان در همان گروه سنی را توصیه می کنند. بزرگسالان بالای 50 سال به فیبر کمتری نیاز دارند بنابراین، 30 گرم روزانه برای مردان و 21 گرم برای زنان کافی است.

مصرف فیبر کافی سیستم گوارشی را تنظیم و از مشکلات آن جلوگیری می کند.

برای اطمینان از دریافت فیبر کافی، مصرف میوه ها،سبزیجات،لوبیا،حبوبات،غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مواد غذایی سالم

مقدار زیادی آب بنوشید

نوشیدن آب به پاکسازی کل بدن و سلامت گوارش کمک می کند و در پیشگیری از یبوست مفید است. علاوه بر این، آب برای تجزیه مواد مغذی و جذب بهتر در سیستم گوارش کمک می کند.

سعی کنید روزانه هشت لیوان آب بنوشید و از نوشیدنی های شیرین خودداری کنید زیرا قندهای افزودنی مشکلات گوارشی را بدتر می سازد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3nwqx3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ماده خطرناک برای انسان که تو خونه همه مون هست!