تاریخ انتشار: 1402/03/12 09:00
کد خبر: 5161

آسیب مواد شوینده؛ شوینده ای که برای کبد مثل سمه!

شوینده ها سریع ترین راه برای تمیزکاری در خانه هستند اما یکی از این مواد شوینده آسیب جبران ناپذیری به کبد میرساند و نباید از آن استفاده کرد.
آسیب مواد شوینده؛ شوینده ای که برای کبد مثل سمه!

آیا تا به حال دل تان خواسته که به طور کل تمیز کاری را کنار بگذارید؟ علت آن هم معمولا استفاده از مواد پاک کننده ای است که بوی بسیار تُندی دارند و احساس می کنید که به تنفس و ریه های تان آسیب وارد کرده‌اند. در واقع مضرات این شوینده‌ ها بیشتر از فوایدشان می‌ باشد.

هنگامی که می‌ خواهید مواد شوینده را خریداری کنید، باید دقت کنید و ببینید که آیا استفاده از این محصول خطری برای تان ایجاد می‌ کند یا خیر. بعضی از این محصولات پاک کننده ممکن است آسیب جدی به کبد وارد کند و بعدا مشکلات جدی را در بدن تان به وجود بیاورد.

شوینده فرش و مبلمان به کبد آسیب وارد می کند

طبق اطلاعات موجود، شوینده فرش، مبلمان یا قالیچه باعث ایجاد آسیب به کبد می‌ شود. سازمان بهداشت توضیح می دهد:این محصولات پاک کننده حاوی پرکلرواتیلن، نفتالین و هیدروکسید آمونیوم هستند که گاز های حاصل از آن ها؛ می تواند باعث سرطان و آسیب کبدی شود.

در کل این مواد پاک کننده به خاطر رایحه تُندی هم که دارند، به شدت وضعیت کبد را به هم می‌ ریزند.

اغلب، عوارض استفاده از پاک کننده های فرش و اثاثه یا لوازم داخلی توسط کودکان خردسال احساس می شود. گاز های سمی، عمدتا نفتالین (یک ماده سرطان‌زا)، به‌ویژه برای کودکانی که پس از تمیز کردن فرش‌ها روی فرش بازی می‌ کنند، بسیار خطرناک است.

پاک کردن فرش

علائم خطرناک ناشی از آسیب مواد شوینده

هنگام کار با مواد شوینده، حواس تان به برخی از علائم باشد، علائمی مثل:

علائمی مانند سرگیجه ، خواب ‌آلودگی، حالت تهوع و از دست دادن اشتها و تشخیص ندادن جهت های مختلف می تواند از علائم آسیب به کبد به خاطر استفاده از مواد شوینده باشد. تنفسِ این مواد در مدت زمان طولانی به کلیه، قسمت فوقانی ریه و چشم آسیب وارد می‌ کند و باعث تغییرات رفتاری، روحی و نورولوژیکی می‌ شود و ممکن است فرد بعدا به سر درد ، ناهماهنگی بدن و مشکلات ذهن خودآگاه هم دچار شود؛ همچنین این افراد در معرض مشکلاتی مانند سرطان مثانه قرار می گیرند‌.

شوینده های همراه با بخار مواد سمی ندارند

شما می توانید جایگزین های زیادی را به عنوان شوینده‌ های شیمیایی خشن در نظر بگیرید. به عنوان مثال شوینده هایی که با بخار، تمیز کاری را انجام می دهند غیر سمی هستند و اگر از آن ها به طور مناسب استفاده کنید، 99 درصد جرم ها و باکتری ها از بین می رود.

اگر بخارشور ندارید، حتماً زودتر آن را تهیه کنید

بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات و خطرات این است که حتماً یک بخارشور تهیه کنید که یک راهکار امن برای پاک کردن سطوح می باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4m9k83

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اگه ملحفه تخت و بالشت رو به موقع نشوریم چی میشه؟