تاریخ انتشار: 1402/03/13 19:00
کد خبر: 5087

تغییری تو بدنت که میگه مشکل تراکم استخوان داری

همه ی افراد با بالارفتن سن دچار پوکی استخوان می شوند اما قبل از حادتر شدن مشکلات تراکم استخوان به کمک علائمی در بدن میتوانید این مشکل را سریع تر تشخیص دهید.
تغییری تو بدنت که میگه مشکل تراکم استخوان داری

آیا به نظر شما پوکی استخوان بخشی اجتناب ‌ناپذیر از بالا رفتن سن می باشد، مخصوصا اگر بالای 50 سال داشته باشید؟ لزوماً خیر؛ چرا که با این اوصاف قطعاً یک فرد نوجوان اگر زمین بخورد، نباید استخوان‌هایش بشکند‌. شکستگی استخوان را لزوما نمی توان بخش طبیعی از فرایند بالا رفتن سن دانست.

کمر درد

کمر درد یک علامت رایج از کاهش تراکم استخوانی است. پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان ها تراکم خود را از دست می‌ دهند و سطح قدرت شان افت می‌ کند و خطر شکستگی افزایش پیدا خواهد کرد و باعث کمر درد می شود که علائمی مانند درد های شدید را به همراه دارد.

وقتی که سن بالا می رود، این اتفاق رایج تر می شود. علت آن هم تغییرات سطح هورمونی است که ممکنِ بعد از یائسگی در خانم ها یا با کاهش سطح تستوسترون در مردان رخ بدهد. مشکلات هورمونی دیگر مانند عملکرد غیر طبیعی تیروئید یا مصرف مکرر استروئید هم می تواند عامل ایجاد این اتفاق باشد.

کمر درد

تغییر در قد

تغییر در قد نیز می تواند علامت پوکی استخوان باشد. بسیاری از افراد فکر می‌ کنند که کاهش قد یک فرآیند طبیعی است (یکی دو سانت کاهش قد با افزایش سن نرمال است؛ اما بیش تر از آن؛ خیر) و باید حتما جدی بگیرید.

تغییر در حالت بدن

تغییر کردن حالت بدن، یکی دیگر از علامت های پوکی استخوان است. تغییر در نوع پوزیشن بدن (قوز و حالت خمیدگی) و کاهش قد می تواند جزو علائم پوکی استخوان باشد و زمانی اتفاق می‌ افتد که ستون فقرات حالت منحنی و فشرده پیدا می کند و ضعیف می شود.

یائسگی زود هنگام

خانم ها بعد از یائسگی بیشتر در معرض کاهش تراکم استخوانی هستند. وقتی که شما به عنوان یک خانم به اندازه کافی استروژن نداشته باشید، استخوان ‌های تان سریع تر می شکنند. بعد از مشاهده اولین نشانه‌ های یائسگی، ضروری است که برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوان خود با پزشک تان مشورت کنید. این زمان برای انجام آزمایش تراکم استخوان پایه و بررسی سابقه خانوادگی، شیوه زندگی و داروهای لازم و... بسیار مناسب است.

یائسگی زود هنگام

شکستگی

شکستگی استخوان مخصوصاً در ناحیه لگن و ستون فقرات جزء علائم کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است که می توان با مصرف دارو یا سبک زندگی سالم جلوی این اتفاق را گرفت؛ البته شکستگی خود نشان دهنده پوکی استخوان یا کاهش تراکم استخوانی است. متاسفانه احتمال مرگ افراد بعد از شکستگی لگن بیشتر است و این احتمال حتی پس از شکستگی ستون فقرات هم زیاد می باشد.

چگونه از کاهش تراکم استخوان خود محافظت کنم؟

جدا از عواملِ مهم سبک زندگی مانند ورزش، سیگار نکشیدن و رعایت تغذیه مناسب، باید یاد بگیرید که از استخوان های خود بیشتر مراقبت کنید. کاملا واضح است که کلسیم کافی در رژیم غذایی و رساندن ویتامین دی به اندازه متعادل به بدن به سلامت استخوان کمک شایانی خواهد کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2obgo4

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ارتباط روده و گوارش با انواع بیماری چشم