تاریخ انتشار: 1395/12/08 17:11
کد خبر: 226613

احداث زورخانه بین‌المللی در شیراز

رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان فارس گفت: شیراز در روزهای 12 و 13 اسفندماه میزبان مسابقات چهارگانه ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای کشور است.
احداث زورخانه بین‌المللی در شیراز

به گزارش فرتاک ورزشی، مظفر مختاری قبل از ظهر یکشنبه 8 اسفند در جمع خبرنگاران گفت: مسابقات کشوری پهلوانی و زورخانه‌ای در چهار رشته تیمی زورخانه‌ای، مرشدی، هنرهای فردی و کشتی پهلوانی، از روز 12 اسفند آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه 550 ورزشکار، مربی و مسئول ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای کشور در این رقابت‌ها حضور خواهند داشت، گفت: این نخستین بار است که همزمان مسابقات چهارگانه ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به میزبانی یک استان و شهر و با این وسعت برگزار می‌شود.

مختاری با یادآوری اینکه ورزشکاران شرکت کننده در این رقابت‌ها چهارشنبه یازده اسفند وارد شیراز می‌شوند، گفت: آئین افتتاحیه این مسابقات ساعت 18 پنجشنبه 12 اسفند در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز برگزار خواهد شد و پس از آن، تمام شرکت کنندگان در مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و غبارروبی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حاضر می‌شوند.

او اضافه کرد: در سفر اعضای تفیسا به استان فارس و شیراز، تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه شیراز و فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای با هدف توسعه این ورزش در سطوح آموزشی و علمی منعقد شد.

مختاری گفت: براساس این تفاهم‌نامه، احداث یک زورخانه در دانشگاه شیراز، اضافه شدن واحدهای درسی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به رشته تربیت‌بدنی، قرار گرفتن این ورزش در بین رشته‌های المپیادهای ورزشی دانشجویی و پیگیری اختصاص پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص این رشته اصیل ورزشی، مد نظر قرار گرفته است.

وی همچنین افزود: در سفر اعضای تافیسا(فدراسیون بین المللی ورزش برای همه) به شیراز، بحث واگذاری عنوان پایتخت ادب و فرهنگ پهلوانی به شیراز نیز پیشنهاد شد که امیدواریم همزمان با برگزاری رقابت‌های ملی در شیراز، این مهم نیز عملیاتی شود.

مختاری با یادآوری اینکه رقابت‌های پیش‌رو، انتخابی تیم ملی نیز محسوب می‌شود، گفت: اکنون و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص احیاء ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، این ورزش‌ها در 84 کشور جهان پیگیری می‌شود.

رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان فارس با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تعداد زورخانه‌ای شیراز به 25 واحد افزایش یافته است، گفت: با همراهی شورای شهر و شهرداری شیراز قرار شد 12 زمین برای احداث زورخانه در شیراز اختصاص داده شود که تاکنون 5 زمین آن نهایی شده است و امیدوار هستیم به‌زودی عملیات ساخت زروخانه آغاز شود.

او با اشاره به فعال بودن 59 زورخانه در سطح استان فارس گفت: بعد از شکل‌گیری فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، موضوع برگزاری رقابت‌های جهانی و آسیایی نیز مد نظر قرار گرفت که در آینده نزدیک رقابت‌های آسیایی به میزبانی ایران برگزار می‌شود و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های موجود، شیراز نیز یکی از شهرهای برگزار کننده باشد.

مختاری از برنامه‌ریزی برای احداث بزرگترین مجتمع ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای بین‌المللی در شیراز، خبر داد و گفت: اکنون به‌دنبال مکان‌یابی مناسب برای احداث مجموعه‌ای هستیم که دارای شرایط استانداردی نظیر خوابگاه، سونا، استخر و ... در کنار امکانات زورخانه‌ای باشد.

رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان فارس با بیان اینکه برای بین‌المللی شدن هر رشته ورزشی یکی از فاکتورهای مطرح، فعال بودن زنان در آن رشته ورزشی است، گفت: این موضوع باید در سطوح کلان و با حضور صاحب‌نظران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مختاری با تصریح اینکه فرهنگ پهلوانی جنسیت نمی‌شناسد، خاطرنشان کرد: هم‌اینک حضور زنان به‌عنوان تماشاگر در زورخانه‌ها ممنوعیتی ندارد اما بحث فعال شدن زنان به‌عنوان ورزشکاران این رشته، نیازمند طرح مباحث تخصصی و بررسی ابعاد موضوع است تا ضمن حفظ اصالت و فرهنگ این ورزش اصیل، مسائل ارزیابی و تصمیمی مناسب اتخاذ شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4mljz5

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پوچتینو: مقصر حذف ما دله آلی نبود

سعید زارع: مصدوم هستم و شرایط بازی را ندارم
اختصاصی| هافبک فجرسپاسی مطرح کرد؛