تاریخ انتشار: 1396/10/15 13:10
کد خبر: 166146

سال 2017 برای لژیونرهای ایرانی چطور سپری شد؟

وقتی کارلوس کی‌روش به تیم‌ملی ملحق شد، فوتبال ایران یکی از فقیرترین مقاطع تاریخش را به لحاظ لژیونر سپری می‌کرد اما 6سال بعد، ستاره‌های ایرانی زیادی مشغول درخشیدن در اروپا هستند.
سال 2017 برای لژیونرهای ایرانی چطور سپری شد؟

نتایج خوب تیم‌ملی، ستاره‌های فوتبال ایران را در معرض دید اروپایی‌ها قرار داد و اصرار کی‌روش برای انتقال ستاره‌ها به اروپا، تیم‌ملی را صاحب تجربه بین‌المللی قابل توجهی کرد. ایران در سال 2017، دوازده لژیونر اروپایی داشت که لحظات تلخ و شیرین زیادی را در قاره سبز پشت سر گذاشتند.

کاوه رضایی

 کاوه غافلگیرکننده‌ترین لژیونر فوتبال ایران در سال 2017 بود. در آغاز این سال، او هنوز برای استقلال به میدان می‌رفت و گفته می‌شد لیگ هفدهم را نیز در ترکیب آبی‌ها سپری خواهد کرد اما رضایی ناگهان سر از شارلروا در لیگ بلژیک درآورد. شروع او در اروپا امیدوارکننده به نظر نمی‌رسید اما کاوه به تدریج خودش را به ترکیب تیم تحمیل کرد. روز به روز و بازی به بازی، اوضاع برای ستاره ایرانی بهتر شد. 11 گل و 1 پاس گل در لیگ و جام‌حذفی، از کاوه یک ستاره ثابت در شارلروا ساخت. رضایی حتی در ترکیب تیم منتخب نیم‌فصل بلژیک قرار گرفت و بالاخره توانست کی‌روش را متقاعد کند و به تیم‌ملی دعوت شود. در آغاز سال 2018، مهاجم محبوب هواداران سفید ومشکی‌ها با پیشنهاد تمدید 5 ساله قرارداد از باشگاهش روبه‌رو شده اما از باشگاه بزرگی مثل اندرلخت نیز پیشنهاد دارد.

علیرضا جهانبخش

 درست مثل کاوه، علیرضا جهانبخش نیز در تیم منتخب نیم‌فصل اول لیگ قرار گرفت. پسر ایرانی آلکمار، مهم‌ترین ستاره این تیم در سال 2017 بود. او در پست وینگر راست، با فرارها و پاس‌های استثنایی‌اش زمینه را برای نتایج خوب باشگاه فراهم کرد. مهم‌ترین ویژگی اضافه‌شده به فوتبال جهانبخش در این یک سال، گلزنی بود. پیش از این، او معمولا تنها یک بازیکن سازنده به شمار می‌رفت و گلزن نبود اما از شروع فصل او بارها تیر خلاص را به رقبای آلکمار زده است. علیرضا پنالتی‌زن اول تیم هلندی نیز محسوب می‌شود و مسئولیت همه ضربات ایستگاهی تیم نیز با این بازیکن است. 8 گل و 6 پاس گل در لیگ، نشان می‌دهد جهانبخش حالا یک مهره همه‌فن‌حریف در ترکیب تیم آلکمار است. تیمی که در رده سوم لیگ هلند ایستاده و رویای صعود به اروپا را در سر دارد.

کریم انصاری‌فرد

کریم در شروع سال 2017 با المپیاکوس قرارداد بست و روزهای سختی را در باشگاه بزرگ یونانی سپری کرد اما از این آزمون دشوار با موفقیت بیرون آمد. سخت‌ترین شرایط ممکن برای کریم در طول سال، وقتی اتفاق افتاد که سرمربی باشگاه نام او را در فهرست بازیکنان تیم برای لیگ قهرمانان اروپا قرار نداد. هسی اعتقادی به مهاجم ایرانی تیمش نداشت و شانس روبه‌رو شدن با بارسا و یوونتوس را از این بازیکن گرفت. اخراج این سرمربی اما شرایط را تغییر داد. انصاری‌فرد با قدرت برگشت و خیلی زود به کورس آقای گلی لیگ یونان وارد شد و سرانجام نامش در ترکیب تیم منتخب نیم‌فصل نیز جای گرفت. کریم با 7 گل، آقای گل سوپرلیگ یونان است و در جام‌حذفی نیز یک بار توانسته برای المپیاکوس گلزنی کند. 2017 پرچالش‌ترین اما بهترین فصل زندگی این مهاجم بوده است. احسان حاج‌صفی سال جدید میلادی را در ترکیب باشگاه جدیدش المپیاکوس آغاز کرده است. احسان به جز ماه‌های پایانی 2017، در سایر ماه‌های سال عملکرد درخشانی داشت. حاج‌صفی یکی از 11 بازیکن نهایی فهرست منتخب نیم‌فصل اول سوپرلیگ یونان بود. او بعد از لینک‌شدن به المپیاکوس، از ترکیب اصلی پانیو خارج شد اما سرانجام با پیوستن به بزرگ‌ترین باشگاه فوتبال یونان، سال را به یک پایان خوش متصل کرد.

مسعود شجاعی

2017 یک سال جنجالی برای مسعود شجاعی بود. حاضر شدن در مسابقه‌ با حریفی از رژیم اشغالگر قدس، او را با حواشی ریز و درشتی روبه‌رو کرد. بر خلاف احسان حاج‌صفی، کار شجاعی برای بازگشت به تیم‌ملی گره خورد تا او شانس بسیار کمی برای بازی کردن در سومین جام‌جهانی زندگی‌اش داشته باشد. مسعود با دریبل‌ها و پاس‌های درخشان، بهترین بازیکن پانیونیوس در شروع سال میلادی بود اما ماجراهایی که در تمرین تیم به وجود آمد و همچنین توافق با باشگاه آ. اک آتن، موجب شد این بازیکن از باشگاهش کنار گذاشته شود و حتی برای مدتی با لاس‌پالماس تمرین کند. مسعود حالا برای یک باشگاه بزرگ‌تر به میدان می‌رود و در سال جدید انگیزه‌های زیادی برای اثبات توانایی‌هایش دارد.

سعید عزت‌اللهی

 تلخ‌ترین اتفاق سال برای این بازیکن، خطای شدیدی بود که در مسابقه با کره‌جنوبی انجام داد. خطایی که دو جلسه محرومیت برای این ستاره به همراه داشت تا او از مسابقه اول تیم‌ملی در جام‌جهانی محروم شود. سعید در طول سال بیشتر از ‎آنکه در زمین فوتبال دیده شود، در میدان حاشیه توپ زد. اواخر سال او در یک گفت‌وگوی اینترنتی با اظهارنظر در مورد یک خانم بازیگر، تا چندین روز سوژه شبکه‌های اجتماعی شد. سعید در سال 2017 به باشگاه آمکار پیوست و بعد از مدتی نیمکت‌نشینی، بالاخره در این تیم فیکس شد. او در طول سال یک بار برای این باشگاه گلزنی کرد. وضعیت مالی آمکار این روزها مساعد نیست و حتی احتمال انحلال این باشگاه نیز وجود دارد.

سردار آزمون   

باورنکردنی به نظر می‌رسید اما سردار در سال 2017 از روستوف به روبین‌کازان برگشت. روبین همان تیمی بود که از هیچ تلاشی برای محروم کردن سردار در روزهای بازی برای روستوف دست برنداشت. وقتی این انتقال غیرمنتظره صورت گرفت، صحبت‌هایی در مورد قرارداد شخصی آزمون با قربان بردی‌اف نیز مطرح شد اما سردار قویا همه چیز را تکذیب کرد. سال 2017 برای سردار آزمون فاجعه‌بار بود. او در فصل جدید لیگ روسیه در 18 بازی برای تیمش گل نزد و سرانجام بعد از 20‌مسابقه در لیگ و جام‌حذفی، پای این بازیکن به گلزنی باز شد. او هم مثل عزت‌اللهی، در طول سال تمرکز زیادی نداشت و بیشتر از فوتبال، سرگرم درگیری لفظی با فدراسیون سوارکاری بود.

میلاد محمدی

 قبل از مصدوم‌شدن از ناحیه کتف، میلاد بهترین و آماده‌ترین لژیونر فوتبال ایران بود اما یک آسیب‌دیدگی نسبتا شدید، فرم این بازیکن را تحت‌تاثیر قرار داد. مصدومیت محمدی، این بازیکن را به مدت 45 روز از میادین دور نگه داشت. میلاد 6 مسابقه متوالی را از دست داد و در دو دیدار بعدی نیز به عنوان مهره تعویضی وارد زمین شد. مهم‌ترین نقشه محمدی برای شروع سال جدید میلادی، بازگشت به ترکیب ثابت احمدگروزنی است.

رامین رضاییان

بعد از  کنارگذاشته‌شدن از پرسپولیس برانکو، برای مدتی به صورت انفرادی تمرین می‌کرد و مشغول مذاکره با چند باشگاه اروپایی بود. رامین بالاخره در سال 2017 به آرزویش برای بازی در فوتبال اروپا رسید. او به تیم اوستنده در لیگ فوتبال بلژیک پیوست. رضاییان در اوج آمادگی از ایران رفت و همه انتظار داشتند به سرعت خودش را در بلژیک به اثبات برساند اما نمایش‌های او در ترکیب اصلی اوستنده چندان امیدوارکننده نبودند. رامین که در تیم جدیدش هافبک راست شده بود، به نیمکت تبعید شد و تقریبا تا پایان سال همان‌جا ماند. او بالاخره در ماه‌های پایانی سال برای اوستنده گلزنی کرد اما باز هم فیکس نشد. یک پاس اشتباه به مهاجم حریف، سال را برای رامین با بدترین پایان ممکن روبه‌رو کرد. اشک ریختن او روی نیمکت، یکی از قاب‌های پرحرف و حدیث این فصل از فوتبال بلژیک به شمار می‌رفت.

سامان قدوس

 سوئدی‌ها امیدوار بودند سامان در دوراهی ایران و سوئد، دومی را انتخاب کند اما قدوس به سرزمین پدری‌اش وفادار ماند و پیراهن تیم‌ملی ایران را پوشید. او یک سال شگفت‌انگیز را در ترکیب اوسترشوندس سپری کرد و بهترین مهاجم فصل لیگ سوئد لقب گرفت. قدوس که در لیگ اروپا با اوسترشوندس با آرسنال روبه‌رو خواهد شد، از چند باشگاه انگلیسی پیشنهادهایی دریافت کرده است. علیرضا حقیقی مرد اول دروازه ایران در جام‌جهانی برزیل، چیزی حدود 9 ماه را به خاطر مصدومیت و چند عمل جراحی سنگین از دست داد. او در میانه‌های سال 2017 با اسکیلستونا در لیگ سوئد قرارداد بست. تیمی که شانس بازی دوباره را به این گلر داد اما هرگز از آخرین رده جدول لیگ سوئد جدا نشد. حقیقی بعد از چند ماه نسبتا خوب در سوئد، به تهران برگشت و چند روز با باشگاه سایپا تمرین کرد. علیرضا پیشنهادهایی از لیگ برتر ایران دریافت کرده اما تمایلی به بازگشت ندارد و ترجیح می‌دهد در شروع سال 2018 دوباره خارج از ایران فوتبال بازی کند.  

امیر عابدزاده

دعوت او به تیم‌ملی، یک اتفاق هیجان‌انگیز برای فوتبال ایران بود. پسر عقاب برای تیم کی‌روش بازی نکرد اما در فاصله کمتر از یک سال تا جام‌جهانی، به فهرست بازیکنان مدنظر این سرمربی اضافه شد. امیر در لیگ پرتغال برای ماریتیمو به میدان نمی‌رود اما در جام‌حذفی دروازه‌بان اصلی باشگاه پرتغالی محسوب می‌شود و نمایش‌های خوبی در ترکیب این تیم داشته است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4y7qmy

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


لژیونرها طرفدار استقلال هستند یا پرسپولیس؟