تاریخ انتشار: 1397/03/04 16:21
پیش بازی رئال مادرید و لیورپول
کد خبر: 146537

اختصاصی/ هت تریک زیدان، یا طلسم شکنی کلوپ در عبور از فینال ها

دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا فردا شب بین تیم های رئال مادرید و لیورپول در ورزشگاه المپیک شهر کیف برگزار می شود.
اختصاصی/ هت تریک زیدان، یا طلسم شکنی کلوپ در عبور از فینال ها

امین یزدانی؛ شنبه ۵ خرداد۹۷ از ساعت۱۵ :۲۳ به وقت ایران.ورزشگاه المپیک شهر کیف،میزبان بازی نهایی لیگ قهرمانان اروپا بین دوتیم رئال مادرید اسپانیا و اف سی لیورپول انگلستان خواهد بود، دیداری که حٌسن ختامی بر فوتبال باشگاهی اروپا در این فصل از رقابت ها خواهد بود تا علاقه مندان توپ گرد، آماده بزرگترین رویداد جهان فوتبال درقالب جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه شوند.

این دیدار درحالی برگزار می شود که هردو تیم نتایج قابل قبولی  درلیگ های داخلی کسب نکرده اند و پیروزی در این دیدار می تواند تمامی ناکامی های فصل را برای آنها به پایان برساند و با توجه به این که این دو تیم  فقط به سهمیه لیگ قهرمانان اروپا درفصل آتی بسنده کرده و دستشان از هرگونه عنوانی درفصل کنونی کوتاه مانده است، بنابراین این دیدار می تواند،آخرین فرصت زیزو و‌کلوپ جهت کسب جامی آن هم ازنوع معتبرش باشد تا بتوانند هواداران خود را پس ازیک فصل فرسایشی، راضی وخشنود روانه خانه کنند.البته این دوتیم روی هم رفته موفق شده اند  ۱۷ بار این رقابت های مهم و معتبر رافتح کنند.(کهکشانی ها ۱۲ بار و لیورپولی ها ۵ بار) تا به اتفاق پرافتخارترین تیم های این رقابت ها،لقب گیرند.

شاگردان زیدان در فصل کنونی لالیگا در حالی که با ۹۴ گل زده پس از بارسا در رده دوم بهترین خط حمله قرار دارند،اما خط دفاعی شکننده آنها با دریافت ۴۴ گل، پس از اتلتیکو،بارسا ،ختافه ،والنسیا و اسپانیول در رده ششم قرار دارند.همین امر ضعف مفرط خط دفاعی و حتی دفاع تیمی کهکشانی ها را نشان می دهد،زیرا زیزو نتوانسته در دو فاز حمله و دفاع بالانس و تعادل مناسبی بوجود آورد . ضعف خط دفاعی و بویژه دفاع تیمی،پاشنه آشیل کهکشانی هاست. ضعف یادشده، می تواند تاوان سنگینی را سوی خط ویرانگر وترسناک تهاجمی لیورپول، متحمل شود.مثلث مخوف خط حمله لیورپول درتمامی بازی های لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی شده است و کمترین غفلت ازسوی راموس و یارانش می تواند عواقب جبران ناپذیری را در راه کسب سومین قهرمانی متوالی آنها رقم بزند.

در آنسوی میدان نیز هرچند لیورپولی ها با زدن ۸۴گل ،پس از من سیتی در رتبه دوم بهترین خط حمله لیگ برتر جزیره قرار دارند،اما آنها نیز با دریافت۳۸ گل به اتفاق چلسی در رده چهارم پرمیرلیگ قرار دارند.البته مرسی ساید نشینان با جذب فن‌دایک هلندی و قرار گرفتنش درکنار لاورن به خط لرزان وشکننده دفاعی خود سرو سامانی دادند.

گذشته ازخط حمله مرگبار کلوپ،  یکی ازعوامل مهم صعود قرمزهای بندرلیورپول به بازی نهایی چمیونزلیگ، هماهنگی وهارمونی سریع و فوق العاده ای بود که بین کاریوس، فن‌دایک،لاورن،آرنولد و روبرتسون ایجاد شد تامشخص شود با ورود فن‌دایک به ترکیب خط دفاعی لیورپول، قرمز های شهر لیورپول کمترین گل را دریافت کرده اند. از طرفی زیزو اگر نتواند فضاهای خالی بین مدافعین میانی و کناری اش را فشرده، تنگ ومحدود کند ،چنین فضایی،بهترین منطقه ومکان برای حرکت و جولان دادن صلاح و مانه دو وینگر سریع، تکنیکی وگلزن  لیورپول خواهد بود، البته تحرک بی وقفه و جابجایی ها دائمی و بازی بدون توپ و فضاسازی های فرمینوی برزیلی که بعنوان نوک کاذب از سوی کلوپ بکار گرفته میشود نیر نقشی کلیدی در  برنامه های تاکتیکی این آلمانی انرژیک درخط جلویی، ایفا می کند. از سویی فضای پشت خط دفاعی رئال،بویژه در منطقه متمایل به چپ کهکشانی ها ،بهترین منطقه برای حرکت های ویران کننده و مهلک محمد صلاح خواهد بود،که می تواند، راموس را با مشکلات فراوانی مواجه کند و حتی ممکن است  شرایط اخراج این بازیکن محکم وخشن را درطول بازی فراهم کند.

کریستیانو رونالدو

اولین برنامه کلوپ در بازی فینال،بکار گیری گیگن پرسینگ معروفش  است که در ابتدا از سوی سه مهاجمش بر خط دفاعی رئال فشار اولیه را وارد می کند و سپس موج دوم پرس توسط سه هافبک او به حمایت از بازیکنان خط حمله ی خودی، مدافعین و  تیم رئال را دریک سوم دفاعی و تمامی نیمه اش تحت فشار وحشتناک قرار دهد تا با استفاده از اشتباه حریف و توپ گیری مدل آلمانی که با قطع توپ های دیدنی وآموزشی همراه است، دست به حمله سریع که کلوپ دربکار گیری آن تخصص و تبحر ویژه ای دارد خواهد زد.

در تیم های تحت رهبری کلوپ فضا و زمان دو عنصر کلیدی در تاکتیک های او محسوب می شوند. او بخوبی با این تاکتیک ها، پپ بزرگ و دی فرانچسکوی فوق العاده تاکتیکی را زمین گیر کرد و ازگردونه رقابت ها خارج کرد.آیا کلوپ با چنین شیوه ای زیزو را نیز به سرنوشت دیگر مربیان بزرگ اروپا ،دچار خواهد کرد؟ خواهیم دید. زیزو و شاگردانش درچنین رقابت هایی،آن هم  حداقل در چهار سال گذشنه، تبحر و تخصص ویژه ای دارند و به خوبی با زوایا ،فضا و زیر وبم این رقابت ها آشنایی کاملی دارند.آنها حتی دربدترین بازی های خود نیز دراین رقابت ها ،برنده از زمین خارج شده اند.

اگر به مسیر دو تیم برای رسیدن به بازی نهایی دقت کنیم،قرعه رئالی ها به مراتب سخت تر و دشوارتر از بندر نشینان لیورپول بود. کهکشانی ها، یووه،پی اس جی،و بایرن سه تیم مطرح و‌مدعی این رقابت ها را مغلوب و راهی خانه کرده اند.حال آنکه شاگردان کلوپ،پورتو،من سیتی و رم را ازپیش و روی برداشتند که به جز شاگردان پپ،دوتیم دیگر جز مدعیان فتح چمپیونزلیگ نبودند.

انگیزه فوق العاده لیورپولی ها برای فتح ششمین لیگ قهرمانان اروپا بسیار زیاد است، زیرا آنها بخوبی می دانند که ممکن است تا سالیان متمادی، دیگر چنین فرصتی برایشان مهیا نخواهد شد.اساسا استراتژی کلوپ تزریق انگیزه دربدنه تیم تحت هدایتش است و از کنار زمین درطول بازی آن را به بازیکنان خود منتقل می کند. ازسویی آنها فشار روانی کمتری نسبت به کهکشانی ها بر شانه های خود احساس می کنند،زیرا رئالی ها برای جبران ناکامی محض خود در لالیگا و‌کوپا دل ری و‌ جلب رضایت هواداران میلیونی اش و‌کم اثرکردن فتح دوگانه ی رقیب کلاسیک و سنتی اش ،باید لیگ قهرمانان را فتح کنند تا از بارسا عقب نیفتند و به نوعی قافیه را به آنها نبازند.

کهکشانی ها در ورزشگاه المپیک کیف، محکوم به پیروزی  هستند. همین امر ،بار روانی فراوانی را بر دوش آنها می گذارد، هرچند زیزو در دو فصل متوالی فینال این رقابت ها نشان داد که قادر است تیمش را درکنار زمین، بخوبی کوچ کند و برسکوی قهرمانی رهنمون سازد، زیرا شاگردانش درچنین بازی هایی سابقه وتجربه فوق العاده ای دارند و تاریخ براین مطلب مهر تایید زده است. اما هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و هیچ دیداری شبیه دیدار قبلی نخواهد بود و در مجموع، فوتبال بازی غیر قابل پیش بینی است و تیمی برنده بازی کیف خواهد شد که از انگیزه ی بالا، استرس کمتر و تمرکز و دقت بیشتری برخوردار بوده و بتواند از فرصت ها به بهترین شکل ممکن استفاده کند. هرتیمی کمتر اشتباه کند و ازنظر ذهنی آماده چنین دیدار بزرگی باشد،برنده بازی خواهد بود، هرچند نباید از آنالیز قبل وحین بازی و همچنین بازیخوانی مربیان و زمان مناسب تعویض ها ،به راحتی گذشت.

این دیدار می تواند به نوعی یک بازی شطرنج گونه بین مربیان دوتیم باشد وهرمربی اگر بتواند مهره های تاثیرگذارش را به خوبی جابجا و حرکت دهد، می تواند پیروزی میدان باشد‌.از طرفی سابقه نشان داده که کلوپ در بازی های نهایی دراروپا همانند هکتور کوپر آرژانتینی  همیشه مرد دوم فینال ها بوده است ، آیا زمان آن فرا نرسیده  که مرد آلمانی این طلسم را بشکند؟ و برای پی بردن به این سوال باید منتظر سوت پایان بازی شد.

عمده برنامه های تاکتیکی زیزو درفاز تهاجمی حرکت از کناره ها،خصوصا سمت چپ است که  طراحی و سازماندهی اصلی آنها را کارواخال و بویژه مارسلو برعهده دارند ،دقیقا جایی که محمد صلاح در برگشت به عقب وکار دفاعی کارایی ندارد و یقینا منطقه ای است که مارسلو،کروس و رونالدو درآنجا جولان می دهند.زیرا درغیاب چمبرلین مصدوم ،وینالدوم هلندی که میل تهاحمی اش نسبت به کارهای دفاعی اش بیشتر است،حملات رئالی ها برنامه ریزی می شوند. مثلث راموس-کروس و مارسلو واتصال آن به رونالدو یا بنزما، که شکل لوزی به خودش می گیرد، نقطه قوت فاز هجومی رئال مادرید بشمار می رود، در عین حال، فضای پشت مارسلو می تواند جولانگاه محمد صلاح مصری باشد،هرچند راموس همواره آن منطقه را پوشش می دهد، اما درچنین حالتی فضای بین راموس و. واران زیاد می شود و وظیفه کاسیمیرو در پوشش آن حفره ،کلیدی است، اگر کاسیمیرو کمترین اشتباهی را دراینکار مرتکب شود،فرمینو و هندرسون دروازه ناواس را با خطرات جدی تهدید خواهند کرد.

درسمت راست نیز مثلث،واران-مودریچ و کارواخال که با نزدیک شدن به گرت بیل به لوزی وحشتناکی مبدل می شود نیز می تواند ،سمت چپ لیورپول را با مشکلات عدیده ای روبرو خواهدکرد،هرچند سادیو مانه بر خلاف صلاح مدام به عقب بر می گردد تا میلنر و روبرتسون را درکار دفاعی حمایت کند.اگر بیل در ترکیب اولیه باشد،او ازطرف زیزو همانند بازی برگشت مقابل بارسا که بخوبی توانست خط ارتباطی مسی و آلبا را قطع کرده بود ،دراین بازی نیز ماموریت داده می شود که بیشتر بعنوان وینگر راست به عقب برگردد تا به همراه کارواخال دربرابر سرعت وتکنیک،روبرتسون وبویژه سرعت و تکنیک و رو به داخل زدن های مانه ،برتری عددی داشته باشند، زیرا این وینگر مهاز نشدنی سنگالی  به راحتی یک درمقابل یک را عبور می کند و کارواخال به تنهایی حریفش، نمی شود.

زیزو دربرابر لیورپول،احتمالا با مدل پایه ۲-۴-۴بازی خواهد کرد تا با برتری عددی درمیانه زمین، خط میانی لیورپول را از کار بیندازد. بنزما با تحرک فراوان،جابجایی و متمایل شدن دائمی به سمت راست خط دفاعی لیورپول و برگشت گاه وبیگاه به میانه زمین ،سبب می شود که نظم وسازماندهی خط دفاعی حریف بهم بریزد تا رونالدو ،بیل و مودریچ  از آن فضا بخوبی استفاده کنند و دروازه حریف را بشدت تهدید کنند.یکی از دلایل اصلی استفاده ی زیدان از بنزما درترکیب کهکشانی ها ،همین ویژگی هاست.او بیشتر درخدمت تیم است،به همین دلیل در بازی  کمتر دیده می شود،به شکلی که حتی گلزنی را نیز به نوعی فراموش کرده است.

محمدصلاح

احتمالا کلوپ برای ازکار انداختن مودریچ موتور محرکه کهکشانی ها که بیشتر فرصت های گلزنی ازعمق را سبب میشود،میلنر را روبرویش قرار خواهد داد تا قدرت تهاجمی رونالدو را کم‌ وکمتر کند.این بازی برخلاف فینال های گذشته، بسیار جذاب،زیبا و تماشایی خواهد بود.زیرا سبک هردو مربی ارائه ی فوتبالی تهاجمی ،چشم نواز و با طراوت است،زیرا مهره هایی که درهردوتیم بازی می کنند،ازبهترین های فوتبال جهان در بخش و دو بخش و فاز دفاعی و بویژه تهاجمی هستند.بنابراین هردو مربی جوان، می توانند از چنین ابزاری درجهت، بازی زیبا و تماشایی بخوبی در زمین المپیک کیف،استفاده کنند.

احتمالا ناواس/راموس،واران،مارسلو،کارواخال/کاسیمیرو،کروس،مودریچ،بیل(ایسکو)/بنزما و رونالدو /ترکیب اولیه رئال مادرید را تشکیل می دهند و درآن سوی کلوپ از کاریوس/فن دایک،لاورن،روبرتسون،الکسندر آرنولد/هندرسون،میلنر.واینالدوم/صلاح،فرمینو،مانه/ در آرایش ابتدای بازی استفاده خواهد کرد.البته هر نوع تغییر درترکیب دو تیم از سوی زیزو و‌کلوپ ،محتمل است.

امیدوارم شاهد دیداری جذاب،زیبا،چشم نواز و دیدنی باشیم ،تا ازبار فنی و آموزشی آن بهره ها بگیریم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4mzejb

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تکذیب شد / صلاح روز فینال لیگ قهرمانان روزه نمی گیرد