تاریخ انتشار: 1397/06/28 15:35
یاد داشتی از امین یزدانی؛
کد خبر: 129729

پیش بازی رئال مادرید -آ اس رم/جنگ کهکشانی ها و گلادیاتورها در سانتیاگوبرنابئو/ اولین رویارویی لوپتگی و دی فرانچسکو

دیدارمهم تیم های رئال مادرید و آاس رم در لیگ قهرمانان اروپا امشب در ورزشگاه جهنم گونه سانتیاگوبرنابئو برگزار خواهد شد.
پیش بازی رئال مادرید -آ اس رم/جنگ کهکشانی ها و گلادیاتورها در سانتیاگوبرنابئو/ اولین رویارویی لوپتگی و دی فرانچسکو

امین یزدانی؛ امشب  از ساعت ۳۰ /۲۳ به وقت ایران، کهکشانی ها قهرمان سه فصل متوالی چمپبونزلیگ، در اولین بازی ازلیگ قهرمانان اروپا، پس از سال ها،بدون نام های معتبری چون زیزو و رونالدو، میزبان گلادیاتورهای شهر رم در ورزشگاه جهنم گونه سانتیاگوبرنابئو خواهند بود.

این بازی درحالی برگزار میشود که رئال مادرید برخلاف فصل گذشته،لالیگا را خوب شروع کرده و پس از بارسا در رده دوم قرار دارد،حال آنکه رم فصل را ناامید کننده  آغار کرده است.اما به هرشکل،شرایط بازی در لیگ قهرمانان اروپا با رقابت های داخلی بسیار متفاوت است وهرکدام استراتژی خاص خود را دارند.

نقطه اشتراک دو مربی جوان و نوگرا در استفاده از مدل پایه ۳-۳-۴ است که درشرح وظایف،شعاع حرکتی،هوش ،خلاقیت و کیفیت تکنیکی وفنی بازیکنان و کلا جزییات با هم تفاوت بسیاری دارند.

ابتدا به شرح مفصلی از برنامه های تاکتیکی جولین لوپتگی درتیم رئال مادرید پرداخته میشود ،تا در ادامه به اندیشه های تاکتیکی دی فرانچسکو بپردازیم،زیرا جدال تاکتیکی این دو مربی نوگرا و جوان بسیار جذاب ،زیبا و آموزشی و‌مملو ازنکات فنی فوتبال روز جهان خواهد بود.

 لوپتگی از جمله مربیان جوانی است که در هنگامی هدایت کهکشانی ها برعهده گرفت و تیم ملی اسپانیا را فدا کرد که با خوش اقبالی تام با مجموعه ای از بهترین بازیکنان جهان،همکاری خواهد کرد.او در بازی هایش همانند همتای ایتالیایی اش از سیستم پایه 3-3-4  استفاده می کند.خط میانی اش از باکیفیت ترین بازیکنان جهان فوتبال شکل گرفته است.بنظر می رسد که زوج راموس و واران مدافعین میانی اش را تشکیل می دهند،هرچند نباید از ناچو به راحتی گذشت . کاسمیرو بعنوان هافبک تدافعی صرف، بیشتر در زمین خودی بازی می کند و وظیفه پوشش منطقه جلوی خط دفاع و توپ ربایی است. در حالی که کروس در خط هافبک رئال وظیفه بازی سازی از عمق و کنترل کننده نبض بازی است.  کروس به بهترین شکل ممکن شرح وظایف خود و اندیشه های تاکتیکی لوپتگی را در زمین اجرا می کند و از ابتدای فصل جاری ،بهترین میانگین  پاس سالم را داده است.او کمی متمایل به سمت چپ خط میانی بازی می کند و در تغییر ریتم و آهنگ بازی و همچنین تعویض منطقه بازی درجهان فوتبال کم نظیر است.

 مودریچ در سیستم لوپتگی بعنوان هافبک سوم وطراح در زمین حریف است.،او وظیفه دارد که کار پشتیبانی از خط حمله را بر عهده داشته باشد، در سیستم 3-3-4 لوپتگی مودریچ به عنوان بازیکن پست شماره 10،بشمار می رود،وچنانچه مودریچ درترکیب نباشد،این وظیفه برعهده ایسکو، بازیکن مورد علاقه خود لوپتگی است.

ایسکو در تیم ملی اسپانیا نیز با توانایی بالای خود در کنترل توپ، دریبل زنی و از پیش رو برداشتن بازیکنان حریف، نقش ویژه ای  ایفا می کند. در رئال مادرید، چه مودریچ در ترکیب باشد و یا ایسکو، وظایفشان معلوم و مشخص است که مهمترین آنها همکاری با وینگرها و وینگ بک ها و ارسال پاس های هدفداری است که منجر به گل در محوطه جریمه تیم های حریف شود.گرچه مزیت ایسکو نسبت به مودریچ،بازی کردن دربین خطوط نیز است و بخوبی می تواند،بازی را کنترل کند،اما مودریچ برخلاف ایسکو که گاها سرعت بازی را می گیرد،به بازی سرعت می بخشد.ازطرفی تیم هایی که تاکتیک اصلی آنها مبتنی بر مالکیت بالای توپ است، معمولا از تمامی عرض زمین استفاده می کنند تا مدافعین حریف را مجبور به باز شدن کرده تا در نهایت،عمق را ایجاد کنند و فضا را برای مهاجمین خودی فراهم کنند.

در بازی های لالیگا،گرت بیل و آسنسیو وینگر های تیم هستند که خیلی باز، بازی می کنند.در چنین حالتی ، دو وینگ بک کاملا تهاجمی و انرژیکی بنام های مارسلو و کارواخال هم به کمک آنها درحمله می آمدند تا به این دو وینگر، این اجازه را بدهند تا به سمت داخل متمایل شده و آنها، بجای بیل و آسنسیو، عرض زمین را کنترل کرده تا با ارسال های تند وتیز خود،مهاحمین را درموقعیت گلزنی قرار دهند.

 وظیفه تاکتیکی آسنسیو در دیدارهای گذشته،بازی و کارهای ترکیبی گوناگون با بنزما و گرت بیل است،گرچه گرت بیل در بعضی مواقع از آسنسیو فاصله گرفته و بیشتر به سمت چپ حریف متمایل می شود. شیوه تاکتیکی لوپتگی در استفاده از عرض زمین در بازی های مختلف، زیاد به چشم می خورد.همان برنامه ای که درتیم ملی اسپانیا انجام‌ می داد.

کریم بنزما در فصول اخیر به خاطر آمار گل زنی پایین اش بسیار مورد انتقاد قرارگرفته بود به شکلی که در پایان هر فصل شایعات جدایی اش به گوش می رسید. اما با ورود لوپتگی به رئال مادرید، کریم بنزما به مهره ای تاثیر گذار وگلزن تبدیل شده است. بنزما یک مهاجم  شماره 9 معمولی نیست، او خودخواه هم نیست و به دنبال ایجاد موقعیت برای سایر هم تیمی هایش است. او با حرکت به میانه زمین و در عمق و کناره ها، فضا را برای گل زنی بیل و آسنسیو و ایسکو،مهیا می کند. دقیقا

همان کاری را می کند که درسابق به تنهایی برای رونالدو انجام می داد. لوپتگی این مساله را به خوبی شناسایی کرد و در این فصل همانند دوران زیدان، تقریبا از بنزما به عنوان یک شماره 9 کاذب استفاده می کند، هرچند که او فصل جاری را برخلاف چند سال اخیر، با زدن چندین گل بخوبی شروع کرد و نوید یک فصل رویایی را برای این مهاجم فرانسوی -الجزایری می دهد.

در بازی امشب لوپتگی احتمالا از مدل پایه ۳-۳-۴، استفاده خواهد کرد و از بازیکنانی چون:کورتووا/راموس،واران،مارسلو،کارواخال/کاسیمیرو،کروس،مودریچ/آسنسیو،بنزما،بیل/در ترکیب اولیه اش استفاده می کند.

nhu0RNI9bG6y

ازطرفی اندیشه های تاکتیکی دی فرانچسکو رویکردی تقریبا مشابه با تفکرات واندیشه های تاکتیکی یورگن کلوپ آلمانی دارد.

این سرمربی خلاق ایتالیایی اعتقاد زیادی به استفاده از سیستم پایه 3-3-4 دارد که البته درجاهایی الهام گرفته از الگوی مربی گری اش،زمانی که درتیم ساسولو بود،دارد. او هنوز هم از این سیستم استفاده می‌کند، هر چند که در برخی دیدارها مانند دیدار برگشت فصل گذشته برابر بارسا در ورزشگاه المپیکو، از سیستم 2-5-3 استفاده کرد و بدین شکل بارسا راحذف کرد.

او هنگامی که به عنوان سرمربی رم انتخاب شد گفت: ترجیح میدهم  از خط دفاعی  4 نفره استفاده کنم و تنها در صورت ضرورت از خط دفاعی سه نفره استفاده خواهم کرد. برای بهتر شدن، هر مربی باید بتواند فلسفه و سبک کاری و مربی گری اش را به تیم منتقل کند. به نظر من، دفاع چهار نفره پایه تیم رم خواهد بود.

مطمئنا بارزترین ویژگی تیم او این است که بازیکنان از کناره ها به داخل می‌ زنند و فضا را برای اورلپ کردن باز می‌کنند. این حرکات در رم،توسط صلاح الشعراوی و چنگیز اوندر،انجام میشوند.درسبک دی فرانچسکو، مهاجمین اش نیز بسیار در عمق حرکت می کنند و بازیکنان کناری سعی می‌کنند مهاجمین را بخوبی  تغذیه کنند که ژکو درمتن آنها قرار دارد که هم  روی زمین و هم‌ در بازی هوایی فوق العاده است.

خط دفاعی تیم دی فرانچسکو ازنظر ساختاری  شباهت زیادی به خط دفاعی تیم کلوپ، دراین فصل دارد. تیمش نیز با استفاده از تاکتیک پرسینگ شدید و استفاده از ضد حملات، سعی دارد حریف را زمین گیر کند و در این میان، ده روسی و پلگرینی نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.ازطرفی او، نسبت به زدنک زمن مربی افسانه ای رم،عملگراتر است،زیرا زمن اولویت را به بازی زیبا می داد،تا نتیجه گرایی.اما دی فرانچسکو چنین باوری ندارد.او همیشه به مهاجمین و خط میانی اش دستور می دهد که درتمامی زمان بازی جا به جا شوند وخود را درگیر یک موقعیت خاص نکنند.دقیقا تاکتیکی که الگری در یووه از آن استفاده می کند.او اعتقاد دارد که بدون اینکه شما موفق میشوید یاخیر،توجه به خط دفاعی فقط مربوط به کارکردن با مدافعین نیست،بلکه باید تمامی تیم را درنظر گرفت وشامل شود.برخی اوقات این خط دفاعی است که تعیین می کند شما چگونه به گل می رسید.زیرا این خط می تواند در بهترین زمان ممکن اقدام به قطع توپ کند و آنگاه به سرعت، می توان حمله ای تدارک دید.زیرا فوتبال ازخط دفاعی آغاز میشود وهرکسی آن را ندیده بگیرد،فوتبال را درک نکرده است.او همواره بالانس درخطوط تیمی اش را بخوبی ایجاد می کند.شروع مجددها نیز یکی دیگر از برنامه های این مربی جوان ایتالیایی است که کولاروف صربستانی در متن آن قرار دارد.

دی فرانچسکو نیز همانند لوپتگی در بازی امشب احتمالا ازمدل پایه ۳-۳-۴ استفاده خواهد کرد و از اولسن/فازیو،مانولاس،فلورنزی،کولاروف/انزونزی،ده روسی،پلگرینی/چنگیزاوندر،الشعراوی،ادین ژکو /در ترکیب اولیه اش استفاده کند.

هرگونه تغییر درترکیب دو تیم ازسوی مربیان امکان پذیر است.این بازی را بیورن کوبپرس ازسوئد قضاوت خواهد کرد.پاستوره مهمترین غایب آاس رم در بازی امشب است .امیدوارم شاهد دیداری جذاب ،تماشایی و دیدنی باشیم.سرافراز باشید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2allvl

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


مورینیو در منچستریونایتد جانشین جدید پیدا کرد