تاریخ انتشار: 1398/03/10 22:47
جدال احساس برانگیز و جذابی که بویی آشنا دارد؛
کد خبر: 98149

دو مربی صاحب سبک و نوگرای جهان فوتبال، چه برنامه هایی برای هم دارند/ششمین قهرمانی لیورپول یا اولین قهرمانی تاتنهام؟

دو مربی صاحب سبک و نوگرای جهان فوتبال، چه برنامه هایی برای هم دارند/ششمین قهرمانی لیورپول یا اولین قهرمانی تاتنهام؟

امین یزدانی؛ جدال تاکتیکی کلوپ و پوچتینو در چند سال اخیر  همواره یکی از بحث های جذاب و افراط گرایانه‌ی کارشناسان فوتبال در لیگ برتر جزیره شمرده می‌شود. با توجه به رویکرد خاص دو سرمربی درفصل جاری لیگ قهرمانان اروپا،این بحث ها و ایده ها برای تاکتیک نویسان فوتبال جهان واروپا به‌ویژه درمهمترین رقابت باشگاهی اروپا که در ورزشگاه زیبای واندامترو پولیتانوی مادرید برگزار می‌شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نکات فراوانی را نیز درپی خواهد داشت.

پیش از این بازی سرنوشت ساز، عمده تحلیل ها مطابق انتظار بر سبک وشیوه خاص دو سرمربی استوار است که فوتبالی مبتنی بر بازی پرفشار و با صرف انرژی زیاد را در زمین ارائه می دهند و بر آن نیز اصرار دارند. کلوپ و پوچتینو البته ارائه کننده متفاوتی از بازی پرفشار هستند. پوچتینو بیشتر روی (High-pressing) یا پرس شدید برای بدست آوردن توپ در نقاط حساس و کلیدی زمین تاکید دارد،حال آنکه عمده برنامه ی کلوپ را باید در خفه کردن حریف با پرسینگ (Gegenpressin) یا پرس همه جانبه جستجو کرد،اما برای کلوپ زمان اهمیت ویژه ای دارد،او ترجیح می دهد در کمترین زمان ممکن، توپ از دست رفته را در ۵ ثانیه باز پس بگیرد تا حمله سریع مورد توجه خاصش را تدارک ببیند.

 

طبق آمار جذابی که درنیم فصل اول لیگ برتر جزیره ارائه شده است، مشخص شد که دو تیم تاتنهام و لیورپول سنگین ترین فشار ممکن را به‌همراه من سیتی بر حریفان خود وارد کرده اند، که در چندین بازی ابتدای فصل ۲۰۱۸/ ۲۰۱۹حتی بازی تحت فشار این دوتیم گاها، سنگین تر از فشاری بوده که منچسترسیتی بر حریفان خود وارد کرده است.

 آمار نشان می دهد که این دو تیم بهمراه من سیتی،موفق ترین تیم های لیگ برتر از حیث ارائه بازی پرفشار بودند. جایی که شاخص تعداد پاس رد و بدل شده بین حریف پیش از رخ دادن اولین تلاش برای باز پس گرفتن توپ از طریق یک کنش تدافعی، بسیار تعیین کننده بوده است. این مسئله به خوبی رویکرد تاتنهام و لیورپول در بازی تحت فشار را نشان می دهد،پس با چنین رویکردی وقتی دو تیم قرار است در مادرید برابر هم صف آرایی کنند، این بازی می تواند بسیار پرفشار ،انرژیک و البته هیجان انگیز باشد.

 

پوچتینو در طی فصل جاری مدل ها و ترکیب های متفاوتی را امتحان کرده بود از ۲-۴-۴لوزی ابتدای فصل گرفته تا استفاده از سیستم پایه ۱-۲-۴-۳ و نهایتا بکار گیری مدل پایه ۱-۳-۲-۴ پوچیتینو درطول فصل از اریک دایر و هری وینکس بعنوان دو هافبک تدافعی استفاده کرده و اریکسن را در جلوی این دو نفر بعنوان طراح اصلی تیم بکار گرفته بود. سپس استفاده از وانیاما و سیسوکو در مرکز زمین و استفاده از خط دفاعی سه نفره(فرتونگن،سانچز،آلدروایرلد) تا مجددا رجوع به دفاع چهار نفره حضور دو مدافع کناری فوق تهاجمی در دو سمت زمین، یکی دیگر از مسائل کلیدی در ترکیب ابتدایی پوچتینو بود که به مرور تغییر موضع داده و  آسپرزها فعلا ازسمت چپ بیشتر مهاجمند تا از سمت راست.

 

از آن طرف، کلوپ همیشه با آرایش پایه ۳-۳-۴ گام به زمین گذاشته است. این آلمانی دوست داشتنی ترکیب متنوعی را درطول فصل در میانه زمین داشته، در ابتدا از وینالدوم در نقش (Holding midfielder) یا هافبک دفاعی صرف و بازیساز عقب زمین استفاده می کرد و در دو طرفش از جیمز میلنر و نبی کیتای مصدوم استفاده می کرد.البته کلوپ در اواسط نیم فصل دوم،  فابینیو را بیشتر دراین نقش بکار گرفت .این برزیلی چند پسته در دیدارهای اخیر لیورپول معرکه بود.

 کلوپ درفصل ۸ ۱/ ۲۰۱۷ در بازی مقابل آسپرزها در ومبلی نزدیک به ۶۴ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، ولی نهایتا بازی را ۴_۱ به پوچتینو باخت،لیورپول در ۱۵ دقیقه ابتدایی نیمه نخست بکلی توسط تاتنهام ازهم پاشید و کلوپ در بقیه دقایق بازی، صرفا دست وپا میزد آنهم فقط در راستای مالکیت توپ بدون موقعیت!!!!.

این آلمانی باهوش، تاکتیک تیمش را در دو دیدار رفت وبرگشت فصل جاری لیگ برتر جزیره مقابل پوچتینو را نسبت به فصل گذشته تغییر داد و آنها را درهردو دیدار آنفیلد و ومبلی به زنجیر کشید(هردو نتیجه را کلوپ از پوچی۲_۱ برد.)

کلوپ در این دیدار مهم و تاریخی سعی دارد که از همان ثانیه نخست نشان دهد که تیمش ذهنیت پیروزی را دارد. از دست دادن کنترل بازی در دقایق اولیه مقابل تیمی همچون تاتنهام می تواند سرنوشت بازی را همان جا تعیین کند و کلوپ پس از یک تجربه ناموفق درفصل( ۲۰۱۷/ ۲۰۱۸ )این بار به خوبی این مسئله را دربالاترین سطح فوتبال اروپا درک کرده است،مسئله‌ای که می‌تواند به ارزش قهرمانی لیورپول تمام شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/368b9z

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


صلاح: بردن دوباره جایزه مرد سال فوتبال آفریقا حس خیلی خوبی دارد