تاریخ انتشار: 1399/08/10 23:19
کد خبر: 51928

طارمی پورتو را زیر و رو می‌کند!

ترکیب و سیستم بازی پورتو احتمالا دچار تغییراتی شود؛ جابه‌جایی‌هایی که می‌تواند ستاره ایرانی را به خط حمله این تیم برساند.
طارمی پورتو را زیر و رو می‌کند!

آبی و سفید پوشان پورتو با شکست شب گذشته در مقابل تیم نه چندان مطرح پاسوش فریرا، در وضعیت بسیار نامناسبی در لیگ پرتغال قرار گرفتند.

تنها با گذشت ۶ هفته از مسابقات پورتو با یک بازی بیشتر در مکان سوم جدول و با اختلاف ۵ امتیازی از بنفیکا در صدر جدول قرار گرفته است. پورتو از ۶ بازی در این فصل دو شکست، یک تساوی و سه پیروزی کسب کرده؛ در مقایسه تیم رقیب سنتی بنفیکا تمام ۵ مسابقه خود را با پیروزی از زمین خارج شده و اسپورتینگ هم به غیر از تساوی مقابل پورتو در هفته چهارم، تمام مسابقات خود را پیروز شده است.

اما سوال اینجا است که دلیل اصلی این اُفت شدید در عملکرد تیم پورتو چه چیزی است؟ برای بررسی این مشکلات باید به یک فصل عقب‌تر نگاه کنیم و تصمیمات باشگاه در ترنسفر بازیکنان را بررسی کنیم.

در ابتدای فصل ۲۰-۲۰۱۹ پورتو با خریدهای گران‌قیمت ۸ تا ۱۲ میلیون یورویی، ۸ بازیکن (در مجموع ۶۵ میلیون یورو) نه چندان باکیفیتی را به ترکیب خود اضافه کرد. از میان این خریدهای گران‌قیمیت تنها دو بازیکن کلمبیایی (اوریبه و دیاز) و دروازه‌بان آرژانتینی در فصل جاری در این تیم به‌صورت ثابت در ترکیب قرار می‌گیرند و ۴ بازیکن با قیمیت‌های بسیار پایین‌تر از باشگاه جدا شدند. همچنین ناکاجیما ژاپنی که گران‌قیمت‌ترین خرید سال گذشته بود، هنوز بعد از یک فصل به‌عنوان بازیکن جایگزین وارد زمین می‌شود.

 

در نقل و انتقالات تابستانی تنها راه جبران کسری به وجود آمده، چوب حراج زدن به بازیکنان ارزشمند تیم بود که در ابتدای فصل کنونی اتفاق افتاد. با جدا شدن دو بازیکن کلیدی تیم (الکس تلس به منچستر و دنیلو پریرا به پاری‌سن‌ژرمن) و فروش بازیکنان جوان آکادمی تیم، ساختار و چارچوب تیم به یک‌باره کاملا از بین رفت و در مقابل خریدهای این فصل تنها خریدهایی با قیمیت‌های پایین ‌تر به علت کسری بودجه در باشگاه انجام شد.

کسر خریدها از لیگ برتر پرتغال انجام شد و با وجود اینکه بیشتر خروجی‌های تیم در منطقه هافبک زمین بود، به‌صورت بی رویه مهاجم به تیم اضافه شد. در آخرین روزهای انتقال تابستانی نیز پورتو سراسیمه دو بازیکن قرضی از چلسی (ملنگ سر- مدافع) و لیورپول(مارکو گروییچ- هافبک) را به تیم آورد که صرفا برای پُر کردن جای خالی بازیکنان جدا شده بود.

این جابه‌جایی‌ها موجب به وجود آمدن ناهماهنگی میان بازیکنان در میانه زمین و ناتوانی در کنترل بازی شد که در نتیجه خط حمله هم عملکرد ضعیفی از خود نشان داد.

مهم‌ترین نکته برای علاقه‌مندان فوتبال در ایران، بازی کردن مهدی طارمی در پورتو است که تا این‌جای فصل به علت ترافیک شدید تعداد مهاجمان در تیم فرصت کمی به او رسیده و در حال حاضر مهدی برای رسیدن به ترکیب اولیه باید با موسی مارگا، اوانیلسون، فیلیپ اندرسون، تونی مارتینز و حتی لوییس دیاز (هافبک هجومی) مسابقه دهد.

سرجیو کنسیساو، سرمربی تیم پورتو معمولا با ترکیب محافظه کارانه، تیم را وارد زمین می‌کند که در این سیستم، مارگا به‌عنوان تک مهاجم نوک و دیاز به‌عنوان مهاجم سایه به میدان می‌روند. در برخی از مسابقات کنسیساو تیم را با ترکیب ۲-۴-۴ وارد زمین می‌کند که مانند بازی شب گذشته، مارگا در کنار یک مهاجم دیگر (اوانیلسون) قرار می‌گیرد.

یکی از دلایلی که طارمی به‌عنوان بازیکن اصلی در زمین قرار نمی‌گیرد، مربوط به اردوی تیم ملی ایران در ماه گذشته می‌شود که موجب شد طارمی مدتی از شرایط باشگاهش جدا باشد و بعد از بازگشت به پرتغال هم کنسیساو اعتقاد داشت که طارمی هماهنگی لازم با تیم را ندارد. در مقابل اوانیلسون در آن زمان با به ثمر رساندن یک گل، خود را به ترکیب اصلی نزدیک‌تر کرد، اما عملکرد ناامید کننده تیم در بازی‌های گذشته احتمالا موجب تغییراتی عمیق در ترکیب شود.

مارگا که بازیکن مورد علاقه کنسیساو در نوک حمله است، با انتقادهای شدیدی از طرف طرفداران مواجه شده و سرمربی پورتو با بازی دادن به مارگا در خط حمله، تمایل به استفاده از توپ‌های بلند و بازی مستقیم دارد که این مهاجم با قدرت بدنی بالا این توپ‌ها را دریافت می‌کند و سعی در بازی‌سازی برای تیم دارد. این تاکتیک در بیشتر اوقات موجب می‌شود تا مهدی طارمی به‌عنوان مهاجم مکمل در کنار مارگا بتواند بهتر کار کند، اما در صورتی که مارگا از ترکیب خارج شود، سبک بازی تیم باید متفاوت و براساس قدرت گلزنی طارمی و سایر بازیکنان مهاجم طراحی شده باشد.

بدون شک طارمی در آینده نزدیک به جایگاه شایسته خود در ترکیب پورتو خواهد رسید. طارمی در میان طرفداران پورتو بسیار محبوب است و با گلزنی‌های آینده در تیم، می‌تواند خود را در قلب هواداران باشگاه پرتغالی جای دهد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/39gpge

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اهدای پیراهن امضا شده طارمی به قید قرعه