تاریخ انتشار: 1400/12/29 22:22
کد خبر: 24373

نگاهی تاکتیکی به ال‌کلاسیکوی امشب؛ توپ را در آغوش بگیر!

این بار نوبت آنچلوتی و ژاوی است تا با انتخاب بهترین تاکتیک برتری خود را اثبات کنند.
نگاهی تاکتیکی به ال‌کلاسیکوی امشب؛ توپ را در آغوش بگیر!

به نقل از فوتبال 360، ال‌کلاسیکو، امشب فوتبال جهان را دوباره متوقف خواهد کرد. رئال‌مادرید و بارسلونا در سانتیاگوبرنابئو به مصاف یکدیگر خواهند رفت که می‌تواند در نهایت مسیر قهرمانی را برای سفیدپوشان مادریدی هموار کند و یا فاصله امتیاز بین 2 تیم کاهش پیدا کند و هیجان به هفته‌های پایانی لا لیگا بازگردد.شاگردان آنچلوتی با روحیه بالا بعد از پیروزی مقابل پاری‌سن‌ژرمن، علاوه بر کسب 5 پیروزی متوالی در لالیگا، وارد میدان می‌شوند. از سوی دیگر، شاگردان ژاوی پس از حذف گالاتاسرای و راهیابی به مرحله بعدی  لیگ اروپا به زمین رقیب پا می‌گذراند.

فاز تهاجمی

در فاز تهاجمی بازی، 2 روش متفاوت برای هر تیم قابل شناسایی است. از یک طرف تیم کارلتو بازی واکنشی را در دستور کار خود قرار می‌دهد و ابتکار عمل را به تیم‌های رقیب می دهد. بنابراین فاز تهاجمی بازی خود را بر روی انتقال سریع دفاعی-حمله طرح‌ریزی می کند. با این حال خصوصیات بازیکنانی مانند مودریچ  و کروس باعث می‌شود  سفیدپوشان در لحظات خاصی از بازی بر توپ مسلط باشند. از سوی دیگر تیم کاتالونیایی همچنان به سبک بازی خود وفادار است. مردان ژاوی سعی می‌‌کنند از طریق مالکیت توپ بر بازی مسلط شوند و به این ترتیب بازیکنانی مانند بوسکتس، پدری یا گاوی میدان عمل را به دست می‌گیرند. بلوگرانا از زمان حضور ژاوی پیشرفت زیادی در فاز تهاجمی نشان داده است. مردان ژاوی علاوه بر بازگشت به ساختار اصلی بارسا یغنی ترکیب 3-3-4 در حرکت‌های گروهی که در لحظات مختلف بازی انجام می‌دهند، پایدارتر و موثرتر از قبل هستند. به همین دلیل اولین شاخص مسابقه این خواهد بود که ببینیم کدام یک از 2 تیم موفق به تصاحب توپ  می‌شود. اگر سفیدپوشان صاحب توپ شوند، شاگردان ژاوی به مشکل برمی‌خورند. با این حال، اگر بارسلونا بتواند با حفظ توپ بازی را کنترل کند، سفیدپوشان به اندازه رقیب خود آسیب نخواهند دید زیرا آن‌ها بیش‌تر به این نوع سناریو عادت دارند.

فاز دفاعی

با بررسی عمیق‌تر جنبه‌های تاکتیکی دفاعی هر 2 تیم، می‌توان دید چگونه به دلیل تفاوت مدل بازی، رفتارهای کاملاً متضاد اما با هدف یکسان ایجاد می‌شود.در تیم ژاوی، می‌بینیم او چگونه تیمش را در منطقه دفاعی حریف قرار می‌دهد و می‌خواهد سعی کند تا جایی که ممکن است توپ را در نزدیک‌ترین فاصله نسبت به دروازه رقیب پس بگیرد و یا رقیب را وادار به ارسال پاس‌های بلند کند.از سوی دیگر، شاگردان آنچلوتی در طول فصل در حال اصلاح رفتار دفاعی خود بوده‌اند. در ابتدای فصل اولین خط دفاعی را در زمین رقیب مستقر می‌‌کردند اما هماهنگی ضعیف دفاعی ، مربی ایتالیایی را مجبور کرد  تیم را یک خط عقب‌تر قرار دهد که این خود باعث تجمع اکثریت بازیکنان در نزدیکی منطقه دفاعی خودی و تقویت انتقال سریع دفاع به حمله، بعد از پس گرفتن توپ، شد. با این حال، در معدود بازی‌هایی مانند بازی برگشت مقابل پاری‌سن‌ژرمن، رئال‌مادرید با تغییر تاکتیک دفاعی ، از یک سوم دفاعی حریف به تیم فرانسوی فشار آورد و  در این زمینه موفق بود.  بنابراین، شاخص دوم مسابقه این است که ببینیم کدام یک از دو تیم در فاز بدون توپ احساس راحتی بیشتری می‌کنند. اگر رئال‌مادرید بتواند از اولین خط فشار بارسلونا عبور کند ، آبی اناری ها در ادامه کار دفاعی در زمین خودی آسیب پذیر خواهند بود. از سوی دیگر باید دید بارسا چگونه به دنبال حمله به بلوک دفاعی نزدیک به دروازه خواهد بود.

انتقال از حمله به دفاع

وقتی توپ از دست می‌رود رفتار تیمی بازیکنان نشان می‌دهد هر 2 تیم در این مرحله از بازی تا چه حد ضربه‌پذیر  خواهند بود. تیم کاتالونیایی از ابتدای فصل به دلیل ساختار متحرک در فاز تهاجمی در زمین رقیب، هنگامی که توپ را از دست می‌دهد، به دردسر می‌افتد. با این حال در بازی‌های اخیر، ژاوی ساختار دفاعی خود را در پشت توپ اصلاح کرده و با قراردادن مدافعان کناری در فاز تهاجمی ، توانسته قوی‌ترین خط میانی را داشته باشد.در سمت مردان کارلتو، همان کمبودهای دفاعی بلوگرانا قابل شناسایی است. بازیکنان سفیدپوش زمانی که تصمیم گرفتند در هنگام عقب‌افتادن نتیجه، فشار بیش‌تری به رقیب وارد کنند به دلیل عدم دستیابی به هماهنگی تیمی،ناموفق بودند و برخلاف خواسته مربیان، فضای مطلوبی را برای پیشرفت تیم‌ رقیب ایجاد کردند. برخلاف بارسلونا، آلابا و میلیتائو در ترکیب تیم مادریدی، 2 مدافع میانی با شرایط بدنی قابل توجه هستند که به آنها اجازه می‌دهد تا محدوده دفاعی را مورد پوشش قراردهند.بنابراین، سومین کلید مسابقه این خواهد بود که ببینیم کدام یک از این 2 تیم هنگام از دست دادن توپ، موفق به بازگرداندن آن یا محافظت از عدم تعادل دفاعی احتمالی (ناشی از آن انتقال ناموفق) موثرتر عمل خواهد کرد.

انتقال از دفاع به حمله

در فاز انتقال دفاع به حمله  تفاوت زیادی بین هر 2 تیم دیده می‌شود. رئال‌مادرید رفتار واکنشی در بازی از خود نشان داده و پس از بازیابی توپ، انتقال سریع با پاس مستقیم را در اولویت قرار می‌دهد. وینیسیوس مهره اصلی مادرید در استفاده از فضاها خواهد بود و پسران آنچلوتی در استفاده از این روش بسیار خطرناک بوده‌اند.در اردوگاه بارسلونا، آن‌ها به ندرت از این مسیر به عنوان راهی برای گلزنی استفاده کرده اند زیرا بر اساس مدل بازی، رفتارهای دیگر را در دستور کار قرار می‌دهند. با این حال، ورود بازیکنانی مانند آداما، اوبامیانگ و حتی فران تورس به ژاوی یک گزینه بیش‌تر برای ایجاد موقعیت در جلوی دروازه حریف داده است. بارسلونا بیشتر اوقات پس از دریافت گل به دنبال سازماندهی مجدد آرایش مبتنی بر فلسفه تهاجمی بازی است. چهارمین شاخص مسابقه این خواهد بود که ببینیم کدام تیم می‌داند چگونه از فضاهای خالی رقیب از طریق دفاع-حمله سریع استفاده کند. انتقال موفقیت‌آمیز، تیم‌های بازی بزرگ امشب را به پیروزی نزدیک‌تر می‌کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/36em8z

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


چگونه گواردیولا مقابل تاتنهام شکست خورد/ اشتباهاتی فاحش که پپ ندید