تاریخ انتشار: 1401/04/04 21:02
کد خبر: 20189

11 ناکام برای یک پیراهن؛ شماره 9 چلسی کماکان قربانی می‌گیرد!

لوکاکو هم در تغییر روند شماره 9 چلسی ناکام بود و با قراردادی قرضی راهی اینتر شد.
11 ناکام برای یک پیراهن؛ شماره 9 چلسی کماکان قربانی می‌گیرد!

از همان اولین سال‌های اختراع فوتبال توسط انگلیسی‌ها هواداران فوتبال عادت کرده‌اند  فوق‌ستاره‌ها را با شماره 10، مستحکم ترین مدافعان را با شماره 5 و گلزن‌ترین مهاجمان را با شماره 9 به یاد بیاورند.

در لیگ برتر اما تعداد شماره 9 هایی که موفق شدند از پس این وظیفه بربیایند کم‌تر از انگشتان 2 دست است؛ رابی فاولر، آلن شیرر، اندی¬کول و جرمن دفو احتمالا شاخص ترین شماره 9 هایی هستند که میتوانیم به عنوان اسطوره‌های جزیره از آن‌ها یاد کنیم. در سال‌های اخیر اما بیش‌ترین تلاش و هزینه برای تغییر این وضعیت توسط باشگاه چلسی انجام شده؛ تلاشی که همواره  نتیجه معکوس و شکست سنگین‌تری رقم زد تا جایی که این قضیه تبدیل به یک باور خرافی برای هواداران آبی های لندن شده که دوست ندارند هیچ‌کدام از خریدهای جدیدشان را با پیراهن شماره 9 ببینند و شاید فقط عده کمی قبل از سال 2004 و دوران پیش  از مالکیت رومن آبراموویچ، آخرین شماره 9 موفق خود یعنی «جیمی فلوید هاسلبنک» را به یاد بیاورند.

دوران مورینیو

سال 2004  آقای خاص که برای اولین بار هدایت چلسی را بر عهده گرفت، پیراهن شماره 9 که سال‌ها بر تن هاسلبنک هلندی بود را به متئو کژمان داد. کژمان پدیده لیگ هلند در 2 فصل گذشته 78 گل برای آیندهوون به ثمر رسانده بود و امید اول ژوزه مورینیو برای گلزنی بود اما این بازیکن صرب در طول فصل موفق نشد بیش از 7 بار دروازه حریفان را باز کند. صبر کم مورینیو باعث شد تا سال بعد شماره 9 آبی‌ها بر تن هرنان کرسپو آرژانتینی بنشیند اما اوضاع برای او هم تعریفی نداشت و تصمیم گرفت برای بار دوم طی 3 فصل چلسی را به مقصد دیگر تیم شهر میلان یعنی اینتر ترک کند.

فصل 2006-2007 هواداران سرمست از دیدن زوج رویایی شوچنکو- دروگبا در نوک پیکان حمله تیم محبوب خود بودند و شاید برای آن‌ها اهمیتی نداشت پیراهن شماره 9 به خالد بولهروز مدافع هلندی آبی‌ها رسیده است.کسی از بولهروز توقع گلزنی نداشت ولی با عملکرد فاجعه¬آمیز «سیدول» و «دی-سانتو» که 2 فصل بعدی صاحب شماره 9 شده بودند، آمار گل زده برای شماره 9 های چلسی طی 3 فصل به فقط یک گل زده رسیده بود.

شروع دوباره 

عملکرد فوق‌ضعیف شماره نه ها کار را به جایی رساند که رومن آبراموویچ مالک باشگاه شخصا وارد میدان شد و با شکستن رکورد نقل و انتقالات تاریخ جزیره یکی از آماده‌ترین مهاجمان وقت جهان یعنی فرناندو تورس را با 50 میلیون پوند به خدمت گرفت. هر هوادارای با دیدن عکس‌های معارفه مهاجم اسپانیایی با شماره 9 پیراهن آبی چلسی، امیدوار به جادوهای ال نینو و شکستن طلسم شماره 9 بود اما  گران‌ترین شماره 9 تاریخ جزیره در بهترین فصل حضورش توانست فقط 8 گل به ثمر برساند و هوادارن چلسی به جز گل دقایق پایانی مقابل بارسلونا در نیمه نهایی لیگ قهرمانان خاطره خوش دیگری از او به یاد ندارند.بعد از دیدن تورس افت کرده دیگر هیچ چیز برای آبی های لندن تازگی نداشت؛ حتی فالکائو ناآماده که هیچ نشانی از «ال تیگره» اتلتیکو مادرید نداشت و در طول فصل 2015-2016 بزرگترین دستاوردش برای آبی‌ها تنها گلش به کریستال پالاس بود و بیشتر از بازی در مستطیل سبز در درمانگاه باشگاه حضور داشت.چهارمین خرید گران قیمت تاریخ چلسی یعنی آلوارو موراتا که قرار بود علاوه بر جابه‌جایی رکورد نقل و انتقالات باشگاه جایگزین دیگو کاستا در ترکیب آبی ها و نامزد کسب عنوان آقای گلی در رقابت با لوکاکو، هری کین و محمد صلاح باشد، برای شروع ماجراجویی در لندن شماره 9 را انتخاب کرد اما مطابق انتظار روند نزولی صاحب این پیراهن طلسم شده را به خوبی ادامه داد تا جایی که تصمیم گرفت در فصل بعد به بهانه تولد دوقلوهایش شماره پیراهن خود را به 29 تغییر دهد.

عصر جدید

پس از انتقال قرضی موراتا به اتلتیکو مادرید، پیراهن پرماجرا شماره 9 به یک گلزن آرژانتینی یعنی گونسالو ایگواین رسید. «ال‌پیپیتا» در تغییر روند فاجعه بار شماره 9 های آبی‌ها ناکام بود و با ثبت 5 گل در 18 دیدار به جایی که به آن تعلق داشت یعنی تورین بازگشت.حضور فرانک لمپارد در تابستان 2019 بر روی نیمکت چلسی و محرومیت آبی‌ها در پنجره نقل و انتقالات پیراهن شماره 9 معروف را به ستاره جوان و گلزن آن‌ها یعنی تامی آبراهام رساند. ثبت 30 گل و 12 پاس گل در طی 2 فصل حضور در تیم اصلی باشگاهی که در آن رشد کرده بود و گل خاطره‌انگیز  او در آخرین دقایق دربی آبی و قرمز لندن مقابل آرسنال برای متقاعد کردن توماس توخل کافی نبود و با پیوستن آبراهام به رم، پیراهن شماره 9 به جدیدترین میراث‌دار خود رسید.پرداخت 97 میلیون پوند برای برترین گلزن تاریخ فوتبال بلژیک این امید را در دل هواداران زنده کرد که با حضور ماشین گلزنی غول‌پیکری که امتحان خود را در لیگ پرفشار جزیره پس داده، کابوس‌های سال‌های گذشته این پیراهن نفرین شده با شادی پس از هر گل «بیگ روم» به دست فراموشی سپرده خواهد شد اما انگار هیچ کس در استمفوربریج نمی‌دانست روملو دل خود را در میلان جا گذاشته و انگیزه‌های او برای تکرار درخششی که همه از او انتظار دارند، کافی نیست. لوکاکو با قراردادی قرضی به اینتر بازگشت تا نام او هم نه به عنوان یک اسطوره گلزنی که به عنوان یازدهمین ناکام این پیراهن پرماجرا در تاریخ باشگاه چلسی ثبت شود.باید دید آیا مالک جدید چلسی مانند رومن آبراموویچ قصد تغییر این روند را با اضافه کردن اسامی جدید و گران‌قیمتی که هر روز حول این باشگاه می‌چرخد، دارد یا شاید برای رهایی از نحسی شماره 9، مثل اینتر و زامورانو شماره 8+1 را جایگزین این شماره خواهد کرد.

*نوید مرتضایی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3qaga9

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


باشگاه آبی ها مشتری جدید پیدا کرد !