تاریخ انتشار: 1395/08/18 16:40
کد خبر: 250242

در ستایش از مردی که ۳۰ سال پیش در چنین روزی، مسیری استثنایی را آغاز کرد

سرآلکس فرگوسن هشتم نوامبر ۱۹۸۶ برای اولین بار روی نیمکت شیاطین سرخ نشست.
در ستایش از مردی که ۳۰ سال پیش در چنین روزی، مسیری استثنایی را آغاز کرد

به گزارش سرویس خارجی فرتاک ورزشی، سی سال پیش در چنین روزی، هشتم نوامبر ۱۹۸۶، سرالکس فرگوسن سرمربی جوان اسکاتلندی برای اولین بار روی نیمکت شیاطین سرخ نشست. در واقع دو روز پس از عقد قرارداد با یونایتد، او هدایت شیاطین سرخ را در بازی مقابل آکفسورد یونایتد برعهده داشت. یونایتد اگرچه در این بازی با دو گل مغلوب حریف شد و البته در سال های اولیه حضور فرگوسن، به موفقیت چشمگیری دست نیافت و حتی فرگی تا آستانه اخراج شدن هم پیش رفت، اما آن روز، یک روز استثنایی در تاریخ باشگاه به حساب می آید. روزی که شروعی بود برای موفقیت های بی نظیر یونایتد در طی دو دهه بعد از آن.

سرآلکس اگرچه در بازی اول شکست خورد، ولی بعد از بازسازی تیم، بردها آغاز شد و درصد پیروزی های یونایتد خود نشان دهنده موفقیت فرگی روی نیمکت شیاطین سرخ است:

درصد پیروزی های یونایتد در زمان فرگوسن، در دسته اول و لیگ برتر، جام حذفی، لیگ قهرمانان، مسابقات اروپایی و در تمامی رقابت ها به شرح زیر است:

در طول بیش از ۲۶ سال حضور روی نیمکت شیاطین سرخ، سرمربی اسکاتلندی بارها و بارها ترکیب تیمش را تغییر داد و بازیکنان جدیدی را به ترکیب یونایتد اضافه کرد. از جوانان گرفته تا خریدهای فوق العاده. در تصویر زیر، ترکیب منتخب از بازیکنانی را می بینید که در هر پست، بیشترین بازی را در زمان مربیگری فرگوسن در یونایتد انجام دادند. جالب اینجاست که به جز اشمایکل، ده بازیکن دیگر همه از بریتانیا و جمهوری ایرلند هستند.

 از شروع لیگ برتر در فصل ۱۹۹۲-۱۹۹۳، فرگوسن با ۵۲۸ برد، بهترین مربی تاریخ لیگ جزیره از نظر کسب پیروزی است. البته در طی سه سال اخیر بعد از بازنشستگی فرگوسن، ونگر توانسته اختلاف را کم کند. سرمربی فرانسوی آرسنال، با ۴۴۱ برد در رده دوم است و شاید اگر ۳ یا ۴ سال دیگر روی نیمکت توپچی ها بماند، بتواند این رکورد خارق العاده را بشکند.

از اولین بازی در هشتم نوامبر ۱۹۸۶ تا آخرین بازی فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۳ مقابل وست برومویچ که به تساوی ۵-۵ رسید، سرآلکس ۱۵۰۰ بار روی نیمکت شیاطین سرخ نشست، آمار او در این تعداد بازی، شامل ۸۹۵ برد، ۳۳۸ تساوی و ۲۶۷ باخت است. تیم او در این هزار و پانصد بازی، ۲۷۶۹ گل زد و ۱۳۶۵ گل دریافت کرد.

 تمام ۳۸ جام کسب شده در طول بیش از دو دهه حضور در یونایتد:

۳۸ جام در طول ۲۶ سال حضور در یونایتد؛ شامل سیزده عنوان قهرمانی در لیگ برتر که یک رکورد خیره کننده است. سرآلکس نه تنها به حسرت یونایتد برای کسب جام لیگ پایان داد، بلکه در اولین دوره لیگ برتر تیمش را قهرمان کرد، و آن قهرمانی آغازی بود بر سلطه یونایتد در لیگ برتر انگلیس. او در طول ۲۱ فصل، ۱۳ بار قهرمان جزیره شد و در این مدت فقط ۴ تیم دیگر فرصت یافتند تا جام قهرمانی لیگ برتر را لمس کنند.

از سال ۱۹۹۲ که لیگ برتر آغاز شد و موفقیت های یونایتد نیز شروع شد، تیم فرگوسن فقط در سال ۱۹۹۵، ۱۹۹۸، ۲۰۰۲، ۲۰۰۵، ۲۰۱۲ نتوانست جامی را کسب کند و در بقیه سال ها، همیشه حداقل یک جام نصیب آن ها شد.

در این میان هرگز نمی توان سه گانه سال ۱۹۹۹ را فراموش کرد. یونایتد با قهرمانی در لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان، اولین تیم انگلیسی لقب گرفت که سه گانه را فتح می کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rybwy

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



ابراهیموویچ: قطعات کامل پازل را داریم و تنها باید درست کنار هم بچینیم