تاریخ انتشار: 1401/10/17 23:09
کد خبر: 11985

سرمربی سابق بلژیک روی نیمکت تیم ملی پرتغال؛ فقط یک امضا مانده است!

روبرتو مارتینس با پرتغال برای هدایت تیم ملی این کشور به توافق رسید.
سرمربی سابق بلژیک روی نیمکت تیم ملی پرتغال؛ فقط یک امضا مانده است!

وقت تغییر فرا رسیده بود. بازیکنان جوان‌تر از راه رسیده‌اند و سلسائوی اروپا به یک اتفاق مهم روی نیمکت احتیاج داشت و شاید وقت آن بود که سرمربی تیم قهرمان اروپا با آن قهرمانی به کارش در تیم ملی پرتغال پایان ببخشد. فرناندو سانتوس اکنون جای خود را به مردی جوان‌تر خواهد بخشید که جام جهانی 2022 را با بلژیک و پایان کار نسل طلایی فوتبال این کشور به اتمام رساند. رسانه‌های معتبر خبری از توافق روبرتو مارتینس با تیم ملی پرتغال گزارش می‌دهند.

دوران سانتوس؛ فصل باور موفقیت

حتی در بین هواداران تیم ملی پرتغال هم افراد زیادی بودند که با وجود حضور کریستیانو رونالدو در بهترین روزهایش، فینال جام ملت‌های اروپا را با موفقیت فرانسه مدعی و پر مهره تصور می‌کردند. سرنوشت رونالدو را هم در جریان بازی از پرتغالی‌ها گرفت تا آنها بی‌دفاع‌تر از همیشه در مقابل فرانسه قرار بگیرند و کار بزرگ ایستادن بر یک سکوی بزرگ را با زحمت فراوان به انجام برسانند. رهبر این موفقیت بزرگ مرد باتجربه‌ای بود که به سلسائوی اروپا این بار به جای مدعی بودن و ارائه لیست بازیکنان بزرگ و جا ماندن از موفقیت، طعم شیرین فتح و پیروزی را بخشید. سانتوس به پرتغالی‌ها یادآوری کرد می‌توانند به دستاوردهای بزرگ برسند و به ماندن در بین 10 تیم اول رنکینگ فیفا بسنده نکنند. او برای نسل‌ها فوتبال پرتغال را به بردن عناوین حتی بدون قهرمان‌های بزرگ امیدوار کرد. فرناندو سانتوس در 109 بازی هدایت کریستیانو رونالدو و یارانش 68 پیروزی، 21 تساوی و 20 شکست را به همراه 2 جام به دست آورد و در مجموع کارنامه درخشانی را بر جای گذاشت. میانگین امتیاز او در این مدت از 2 بیشتر بوده و این نشان از ثبات کیفیت تیم ملی پرتغال در دوران سانتوس دارد. به هر حال این دوران به پایان رسیده و باید شاهد تفکرات جدید با ستاره‌های جدید در بازی‌های پرتغال باشیم.

روبرتو مارتینس و ماموریتی خطیر

اوضاع در تیم ملی پرتغال بد نیست اما فضای رختکن این تیم هم چندان مساعد و آفتابی به نظر نمی‌رسد. جمع قابل قبولی از ستاره‌ها هستند که همگی مدعی حضور در زمین و بازی به عنوان یار ثابت در ترکیب تیم ملی هستند و جمعی از جوانان هم هستند که می‌توانند جانشین مهره‌‌های با تجربه شوند. دیوید اورنشتاین، خبرنگار معروف فوتبالی تایید می‌کند مارتینس و تیم ملی پرتغال به توافق شفاهی دست یافته‌اند و ظاهرا به زودی قرارداد میان آنها رسمی و ثبت خواهد شد. مارتینس مردی است که با اوضاع فعلی ترکیب تیم پرتغال غربیه نیست. او سال‌ها هدایت بلژیک پر ستاره و نسلی طلایی از فوتبالیست‌های این کشور را به عهده داشته و با شرایط کنونی تیم آینده‌اش آشناست. با این حال تصمیمات مارتینس در مورد ستاره‌های بزرگ تیم می‌تواند سخت و سرنوشت‌ساز و سرشار از حاشیه باشد. او پست حساس و خطرآفرینی را قبول کرده که در صورت اشتباه و کسب نتایج ضعیف ممکن است به اعتبارش لطمه بزند. مارتینس در 79 بازی هدایت تیم ملی بلژیک 56 برد، 13 تساوی و 10 باخت را به دست آورده و با میانگین امتیاز 2.29 در بلژیک آمار بهتری را نسبت به سانتوس در پرتغال داشته است؛ با این تفاوت که سانتوس مرد برنده شدن عناوین بود و دست مارتینس از کسب عناوین با تیم ملی بلژیک خالی است. کارشناسانی هم هستند که به این انتخاب انتقاداتی دارند و سرمربیان پرتغالی زیادی را لایق پست هدایت تیم ملی کشورشان می‌دانند و کار کردن در این فضا برای سرمربی سابق بلژیک و آینده پرتغال آسان نخواهد بود. با این وجود کار کردن با سلسائوی اروپا جذابیت‌های خودش را هم دارد. پرتغال ترکیبی متشکل از بهترین بازیکنان تیم‌های باشگاهی اروپا و ستاره‌های با تجربه در اختیار دارد که حضور جوانانی آینده‌دار برای این ترکیب، مانند چاشنی است. روبرتو مارتینس شاید فقط باید اوضاع حواشی و رختکن تیم جدیدش را کنترل کند و به لحاظ فنی تیمی را در اختیار خواهد گرفت که هم در شرایط فعلی مدعی است و هم ستاره‌های برای نقشه کشیدن در مسیر آینده دارد. مسئله مهم در مورد مارتینس و شغل جدیدش مساله کریستیانو رونالدو خواهد بود. فوق ستاره پرتغالی علیرغم ریختن اشک‌های تلخ در روز حذف از جام جهانی هنوز از تیم ملی خداحافظی نکرده و دوست دارد رکوردش در تعداد گل‌های ملی را در نقطه‌ای دور از دسترس مسی قرار دهد. با این حال انتقال رونالدو به لیگ عربستان و دور شدنش از آمادگی سابق می‌تواند در تصمیم مارتینس برای او تردید ایجاد کند. سرمربی آینده پرتغال قطعا با هر تصمیمی در مورد رونالدو، مثل سرمربیان تیم‌های باشگاهی‌ این بازیکن با فشار گسترده رسانه‌ها، کارشناسان یا هواداران این بازیکن روبه‌رو خواهد شد و شاید این اولین گرهی باشد که مارتینس باید آن را باز کند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4mgdj4

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



تیاگو فریرا به تراکتور پیوست