تاریخ انتشار: 1395/09/13 01:47
جنگ در قطار سریع السیر کاتالونیا
کد خبر: 245439

ال کلاسیکو؛ اوج هیجان در نوکمپ

در سالهای اخیر، هرگاه بارسلونا به مصاف رئال مادرید می رفت اوضاع مساعدی نسبت به رقیب دیرینه داشت اما حالا شرایط نسبت به فصول اخیر در متفاوت است.
ال کلاسیکو؛ اوج هیجان در نوکمپ

به گزارش فرتاک ورزشی، کهکشانی ها در حال حاضر و پیش از نبرد حساس برابر بلوگرانا، 6 امتیاز از این تم بیشتر دارند و پیروزی در جدال نوکمپ به منزله اختلاف 9 امتیازی دو تیم خواهد بود.

به همین دلیل، زیدان در کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به این موضوع گفت: "معتقدم که بازی فردا کاملا با سفر قبلی ما به نوکمپ متفاوت است. در بازی ماه آوریل، ما با مشت هایی گره کرده پای به مسابقه گذاشتیم و حالا شرایط متفاوت است".

ال کلاسیکو؛ اوج هیجان در نوکمپ

اما نکته جالب اینجاست که مادریدی ها با پیروزی شیرین در نوکمپ، به رکورد 39 بازی بدون شکست بارسا در آن مقطع پایان دادند و حالا خودشان در آستانه خلق رکوردی جاودانه هستند. این بار شاگردان انریکه قصد دارند به روند 32 بازی بدون باخت لوس بلانکوس در بازی فردا پایان بخشند.

پیروز شدن در چنین مسابقاتی، به عوامل بزرگ و کوچک زیادی بستگی دارد که ما قصد داریم آنها را تجزیه و تحلیل کنیم:

تاکتیک های تیمی

رئال مادرید تحت هدایت زیدان، تبدیل به تیمی شده که قادر است حتی بدون ارائه بازی بسیار خوب، به 3 امتیاز مسابقه دست پیدا کند. پیروزی درخشان در دربی برابر اتلتیکومادرید را می توان دیداری برای اثبات این تئوری دانست. مهارتی که به خودی خود می تواند یکی از عوامل اصلی موفقیت باشد.

ال کلاسیکو در سالهای اخیر، معبد درخشش ستارگان بزرگی مانند رونالدو، مسی، نیمار و سوارز بوده و البته بزرگانی مانند پیکه، مودریچ، اینیستا، مارسلو و ... نیز تاثیر بسزایی در تبدیل کردن این مسابقه به دیدنی ترین بازی جهان داشته اند.

ال کلاسیکو؛ اوج هیجان در نوکمپ

اما در شرایطی که رئال مادرید در بعضی از بازی ها نمایش خوبی نداشته و موفق به کسب پیروزی شده، بارسلونا در روزهای بی کیفیت خود، امتیازات حساسی را نیز از دست داده است.

نمایش هفته قبل بارسا در برابر سوسیداد نشان ار روزهای بد انریکه روی نیمکت بلوگرانا داشت. البته این اتفاق برای چندمین بار در فصل جاری در حال رخ دادن است و کاتالان ها در برابر سویا و منچسترسیتی نیز حتی در مالکیت توپ از حریف ضعیف تر بودند. آنها حتی در دیدارهایی همانند گرانادا و سلتیک که موفق به کسب پیروزی شدند هم نشانی از بارسای همیشگی نداشتند.

در میان ستارگان بارسا، جرارد پیکه نسبت به عملکرد تیمش لب به انتقاد گشود و گفت: "شاید برای اولین بار است که باید از کسب تساوی برابر سوسیداد ابراز رضایت کنیم و چنین احساسی به عنوان بازیکن بارسلونا تا به حال برایم وجود نداشته است. در بعضی از بازی ها می توان حتی بدون خوب بازی کردن هم پیروز شد اما زمانی که تیمی نگرش درستی نداشته باشد، اوضاع نگران کننده می شود. قهرمانی در لیگ با ارائه چنین بازی های بسیار دشوار خواهد بود".

ال کلاسیکو؛ اوج هیجان در نوکمپ

در چنین بازی های، معمولا سرمربیان دو تیم تصمیمات سرنوشت سازی می گیرند که روند بازی تاثیرگذار است.

هنوز هم مشخص نیست که زیزو قصد دارد از ایسکوی خلاق یا کاسمیروی قدرتی در ترکیب استفاده کند و همچنان شرایط واران نامعملوم بوده و شاید شاهد حضور په په در قلب خط دفاعی کهکشانی ها باشیم.

سیستم 1-4-1-4 زیدان با مصدومیت بدموقع گرت بیل ناقص شده است و احتمالا کریس رونالدو در سمت چپ و کریم بنزما در نوک خط حمله به میدان خواهند رفت.

در آنسوی میدان، علیرغم استفاده مکرر انریکه از روش 3-4-3، احتمالا شاهد چینش بلوگرانا در میدان با سیستم 3-3-4 خواهیم بود. با توجه به مصدومیت جزئی ماسکرانو، انریکه هنوز هم بین او و اومتیتی برای قرار گرفتن در کنار پیکه مردد است. اما بدون شک بهترین خبر برای بارسلونا، بازگشت اینیستا به میانه میدان این تیم است زیرا بعد از مصدومیت او کیفیت این تیم به طرز محسوسی کاهش یافته است.

نقش پررنگ شانس در ال کلاسیکو

علیرغم حضور بازیکنان بزرگ و باکیفیت در زمین، بدون شک شانس نیز جزئی لاینفک از نتایج ال کلاسیکوها در همه ادوار بوده است. به عنوان مثال، بزرگ ترین بدشانسی برای زیزو و رئال را می توان غیبت 2 مهره بزرگ و تاثیرگذار این تیم، گرت بیل و تونی کروس قلمداد کرد.

ال کلاسیکو؛ اوج هیجان در نوکمپ

اما اگر لوکاس وازکز، جانشین بیل در ترکیب لوس بلانکوس بتواند از پس نیمار بر آید، شاید بتوان مصدومیت ستاره ولزی را به خوش شانسی تعبیر کرد.

همچین انتخاب شدن کارلوس گومز به عنوان قاضی این دیدار، موضوع دیگری است که رسانه های وابسته به رئال را به شدت آشفته کرده است.

روزنامه آ.اس، با اشاره به اینکه قضاوت گومس می تواند به سود بارسلونا باشد در این خصوص نوشت: "بارسلونا تا به قضاوت او شکستی را پذیرا نشده اما رئال مادرید 4 بار متحمل باخت شده است. آیا حضور او از لحاظ روانی به سود کاتالان هاست"؟

اگرچه این سوال را می توان حاصل بدگمانی و بازی های روانی طرفین دانست، اما باید اقرار کرد که همیشه تیم داوری نقش تاثیرگذاری در شایط بازی دارد. اگر قاضی مسابقه سخت گیر باشد جریان بازی بارها متوقف خواهد شد و اگر اینگونه نباشد، جریان بازی به سمت خشونت سوق پیدا خواهد کرد که شاید برای اولین بار در سالهای اخیر، بارسلونا بیش از رقیب دیرینه خود از این ماجرا خوشحال باشد.

ال کلاسیکو؛ اوج هیجان در نوکمپ

هنوز تکنولوژی خط دروازه در فوتبال اسپانیا کاربردی ندارد و همین موضوع باعث شد تا گل سالم هفته قبل کارلوس ولا در لباس سوسیداد به بارسلونا به اشتباه مردود اعلام شود. گاهی همین اشتباهات پیروزی را به تساوی یا حتی شکست تبدیل می کند. حتی بعد از این اشتباه، خطای بزرگ تر را کمک داور با آفساید اعلام کردن گل مرتکب شد و به همین راحتی، هفت امتیاز اختلاف به شش امتیاز تبدیل شد.

خریدهای ناموفق

بعد از گذراندن تابستانی گرم و طولانی، به نظر می رسید بارسلونا با انجام شش خرید و پرداخت 122 میلیون یورو، فصلی شیرین را سپری کرده باشد. اما بعد از گذشت مدتی، در موورد خریدها تابستانی لوییس انریکه تردید فراوانی در بین رسانه ها ایجاد شده است.

علیرغم ایجاد اقبال عمومی در تابستان نسبت به ولخرجی های کاتالانی ها، حالا فردا فقط احتمال حضور سامول اومتیتی فرانسوی در میدان وجود دارد و این اتفاق در صورتی رخ می دهد که او از کمند مصدومیت رها شده باشد.

دیگر خرید بلوگرانا، لوکاس دینه بود که گرچه دقایق زیادی در فصل جاری به میدان رفته، اما هنوز نمایشی برای متقاعد کردن کادرفنی مبنی بر جایگزینی یوردی آلبا ارائه نداده است. اما با این شرایط، مدیران بارسا معتقدند در طول فصل شرایط بازیکنان جدید بهبود خواهد یافت و آنها این موضوع که اومتیتی خیلی زود با شرایط جدید تطبیق پیدا کرده است را شگفت انگیز قلمداد می کنند.

اما در دیدار فردا، به نظر نمی رسد هیچ کدام از این بازیکنان در ترکیب ابتدایی انریکه جایی داشته باشند. به جز اومتیتی مصدوم، بقیه در شرایطی آرمانی به سر می برند اما هنوز نمایشی متقاعد کننده از خود ارائه نداده اند.

ال کلاسیکو؛ اوج هیجان در نوکمپ

اما امسال و بر خلاف انتظار، کهکشانی ها رویه ای متفاوت را در پیش گرفته اند و به جز بازگشت آلوارو موراتا با استفاده از بندی که در قرارداد او با یوونتوس وجود داشت، فلورنتینو پرز و همکارانش تابستان آرام و بی سر و صدایی را سپری کرده اند.

گرچه شاید زیدان انتظار تقویت تیمش در بعضی از مناطق را داشت، اما بازیکنان جوان و جانشین، عملکردی شگفت انگیز را از خود ارائه داده اند که لوکاس وازکز را می توان نمونه روشنی از این اتفاق مثبت در ترکیب کهکشانی ها قلمداد کرد. تا این مقطع از فصل، هر زمان زیزو قادر به استفاده از مثلث رعب آور خود در خط حمله نبوده است، وازکز عملکردی نسبتا هم طراز با رونالدو، گرت بیل و کریم بنزما ارائه داده است.

فصلی برای انتقام

شاید این ال کلاسیکو در نوکمپ، بهترین فرصت برای التیام غرور جریحه دار شدن مادریدی ها از شکست 0-4 سال قبل در برنابئو باشد. پیروزی شیرین چند ماه قبل در نوکمپ شرایط شاگردان زیدان را از لحاظ روحی روانی متحول کرد و باعث شد آنها در قامت قهرمان لیگ قهرمانان ظاهر شوند.

ال کلاسیکو؛ اوج هیجان در نوکمپ

پیرزی در دیدار فردا، علاوه بر شیرینی غلبه بر رقیب، می تواند میخی بر تابوت امیدهای قهرمانی بارسا در لالیگا محسوب شود و رئال مادرید این شانس را دارد تا با افزایش فاصله به 9 امتیاز، در ادامه فصل با آرامش بیشتری به میدان برود.

نباید فراموش کرد که بارسلونا در 8 سال اخیر 6 بار موفق به قهرمانی در لالیگا شده و رقیب دیرینه تنها 1 بار و در سال 2012 این عنوان را در کلکسیون افتخارات خود ثبت کرده است.

ال کلاسیکو؛ اوج هیجان در نوکمپ

از آن سو، دیدار فردا برای بارسلونا می تواند یادآور خاطرات شیرین سال 2015 باشد. در آن مقطع نیز آنها در آنوئتا مغلوب شدند و در حالیکه هیچ کس شانسی برای آنها قائل نبود، در پایان فصل 3 گانه ای تاریخی را به ویترین خود اضافه کردند. در آن مقطع، پیروزی برابر اتلتیکومادرید در نوکمپ، سرآغاز فصلی رویایی برای شاگردان انریکه شد و حالا آنها میزبان دیگر قدرت پایتخت در خانه هستند.

با توجه به کریسمس دشوار رئال مادرید و سفری طاقت فرسا به ژاپن برای شرکت در جام باشگاه های جهان، پیروزی در این ال کلاسیکو می تواند بارقه های امید را در اردوی کاتالان ها برای ادامه فصل زنده نگه دارد.

منبع: بلیچر ریپورت

ترجمه: آریا فاطمی مقدم


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2oepzv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


نگاهی به آمار و ارقام زیدان و انریکه قبل از بازی ال کلاسیکو+فیلم