تاریخ انتشار: 1395/09/16 10:32
کد خبر: 244840

مورینیو در حال تبدیل شدن به آرسن ونگر

ژوزه مورینیو سالهاست که آرسن ونگر را مسخره می کند و حتی بخاطر ناکامی های این مربی فرانسوی به او لقب “متخصص شکست” داد اما به نظر می رسد که مورینیو هم دارد درست همان مسیری را می رود که آرسن ونگر پیش از این طی کرده بود.
مورینیو در حال تبدیل شدن به آرسن ونگر

به گزارش فرتاک ورزشی، ژوزه مورینیو وقتی هدایت شیاطین سرخ را در تابستان امسال برعهده گرفت، اصلا فکرش را هم نمی‌کرد که در هفته چهاردهم لیگ برتر در رده ششم جدول قرار گیرد. آقای خاص تا الان نتوانسته رضایت هواداران شیاطین سرخ را جلب کند و زیر انتقادات تند و تیز آن‌هاست. جالب اینجاست که به نظر می‌رسد مورینیو بیش از پیش شبیه ونگر شده است؛ مربی‌ای که سال‌هاست طعنه‌ها و سخره‌های مورینیو را تحمل می‌کند. گزارش شفقنا در مورد وضعیت این‌روزهای مورینیو در اولدترافورد را با هم می‌خوانیم:

سال 2006 هنگامی که پس از یکی از بازی های ضعیف آرسنال خبرنگاران از ونگر در مورد اتفاقات بازی سوال می کردند، او تنها به گفتن "من چیزی ندیدم”، اکتفا می کرد. شرایط کنونی سرمربی منچستریونایتد هم تقریبا به همین شکل است و مورینیو مانند ونگر تنها گریز از شرایط بحرانی فعلی تیمش را در انکار قضایا می بیند نه تفکر کردن صحیح برای پیدا کردن راه حل و حتی تغییر در شیوه اندیشه و تاکتیک های رنگ و رو رفته اش.

تصمیم عجیب مورینیو در اواخر بازی با اورتون باعث شد که منچستر سه امتیاز با ارزش دیگر را هم از دست بدهد. در شرایطی که من یونایتد با تک گل زلاتان در زمین خانگی اورتون جلو افتاده بود، مورینیو برای کم کردن فشار از روی تیمش و مقابله با بازی مستقیم شاگردان کومان، مارون فلینی را به زمین فرستاد تا در جنگ های هوایی منچستری ها کم نیاورند. اما این تصمیم مورینیو، برای شیاطین مهلک بود و اشتباه آماتوری فلینی یک پنالتی تقدیم اورتونی ها کرد تا آنها بازی را مساوی کنند.

مورینیو با آوردن فلینی به جای میخیتاریان در واقع می خواست جواب آتش را به آتش بدهد و مقابل بلندقامت های اورتونی او هم بلندقامت ترین بازیکنش را به زمین فرستاد. این سرمربی پرتغالی بعد از بازی در این مورد گفت: ” فکر می کردم که بیشتر درمورد فوتبال بدانید چرا که جواب این مسئله واضح است. اورتون دیگر زیبا بازی نمی کند و آنها بازی مستقیم را در دستور کار داشتند. سبک بازی آنها مستقیم است و وقتی دارند می بازند، این بازی مستقیم را بیش از پیش به اجرا می گذارند. وقتی شما یک بازیکن دو متری دارید خوب او را به زمین می آورید تا مقابل این بازی مستقیم بیایستد”.

اما شاید این ساده ترین کاری بود که مورینیو می توانست در بازی برابر اورتون بکند و این سرمربی پرتغالی به سراغ دم دست ترین راه حل رفت. در زمان فن خال هم منچستر هر وقت با چالش بازی هوایی روبر می شد، این مربی هلندی فلینی را به زمین می فرستاد. مسئله ای که آن زمان هم اشتباه بودن آن مشخص شده بود.

مورینیو می توانست با تغییر شکل بازی تیمش، فشار اورتونی ها را کم کند اما بدون اینکه بخواهد در مورد تاکتیک های قدیمی خود چندان فکر بکند خیلی سریع فلینی را تنها راه حل برای مقابله با بازی مستقیم اورتونی ها دید. جالب اینکه مورینیو، میخیتاریانی را بیرون کشید که در کنار مارسیال دو بازیکن خوب منچستریونایتد در بازی دیروز بودند و از کناره های توانستند اورتونی ها را اذیت کنند. در بیشتر دقایق بازی با کمک حرکت های میخیتاریان و مارسیال از جناحین، منچستریونایتد توانست توپ و میدان را در اختیار بگیرد و بر بازی مسلط باشد. این دو بازیکن همچنین کمک کردند تا در جلوی خط حمله زلاتان خوب کار کند و فشارها را دیگر خطوط منچستر بگیرد. با این حال، مورینیو با اولین فشار اورتون، به همان تاکتیک های قدیمی و نخ نمای خودش متوسل شد تا اورتون هم بهترین استفاده را ببرد.

آرسن ونگر هم سال ها با یکدنگی تاکید می کرد که تاکتیک های او کاملا اصولی هستند و استفاده از ترکیب 2-4-4 هم منطقی ترین ترکیب ممکن است. این مربی 67 فرانسوی بدون اینکه واقعیت هایی مانند ناکامی های پیاپی آرسنال در کسب جام را در نظر بگیرد، همواره تاکید می کرد که 2-4-4 بهترین است چرا که 60 درصد بازیکنان 60 درصد زمین را پوشش می دهند و از این نظر بهترین گزینه برای مربیان است. با این حال، هر چقدر هم این سیستم بازی برای آرسن ونگر منطقی بود اما واقعیت ها جور دیگری رقم می خورد و آرسنال اکنون سالهاست که از رسیدن به قهرمانی در لیگ جزیره باز مانده است.

توجیهات مورینیو هم این روزها شبیه به دشمن دیرینه اش یعنی آرسن ونگر شده است. سرمربی پرتغالی سابق چلسی، تنها راه حل برای بازی مستقیم را فرستادن مارون فلینی به زمین می داند و اگر کسی خلاف آن را بگوید، حتما از فوتبال چیزی نمی داند. به نظر می رسد که مورینیو دیگر آنقدر به تاکتیک های قدیمی خود خو گرفته که حتی حاضر نیست آلترناتیوهای احتمالی را بررسی کند و همین مسئله هم در ناکامی های ادامه دار منچستریونایتد بیشترین تاثیر را داشته است. مورینیو که با تاکتیک های خاص خود توانسته چندین و چند جام به دست آورد، به هیچ وجه حاضر نیست که قبول کند که شاید در بعضی شرایط بتوان از راه حل های جدیدی استفاده برد.

مورینیو همواره موفقیت های خود را به رخ آرسن ونگر کشیده و تاکید کرده که این مربی از سال 2004 نتوانسته در آرسنال کاری بکند. اما به نظر می رسد خود مورینیو هم در همان مسیری قدم برمی دارد که زمانی آرسن ونگر در آن گام برداشته بود و باعث شد که آرسنال شکست ناپذیر به یک تیم معمولی تبدیل شود. مورینیو اگر بخواهد همچنان به همان تاکتیک های پرتکرار خود بچسبد، خیلی بعید است که نتیجه بهتری از آرسن ونگر بگیرد و او هم در مقابل مربیان خلاق، مدرن و ریسک پذیری که این روزها در لیگ برتر انگلیس به وفور یافت می شوند، ناکام خواهد بود. کافی است نگاهی به مربیان برتر این روزهای فوتبال انگلیس نگاهی بیاندازیم تا لیست بلند بالایی که شامل کونته، کلوپ، گواردیولا، پوچیتینو و سرمربی اورتون ( رونالدو کومان) می شود را ببینیم آنگاه غیرکارآمد بودن تاکتیک های قدیمی مورینیو بیش از پیش مشخص می شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4pgg5o

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


چلسی، بهترین و کامل‌ترین تیم انگلیس در ۲ ماه اخیر