تاریخ انتشار: 1396/06/11 15:58
پیش بازی اسپانیا و ایتالیا
کد خبر: 185377

اختصاصی/ تجربه بالای ونتورا ، تفکرات نوگرای لوپتگی؛ دو قطب مطرح فوتبال دنیا، آزمونی سخت در راه جام جهانی روسیه

تیم های ملی ایتالیا و اسپانیا امشب مهم ترین بازی مقدماتی جام جهانی روسیه در منطقه اروپا را برگزار می کنند.
اختصاصی/ تجربه بالای ونتورا ، تفکرات نوگرای لوپتگی؛ دو قطب مطرح فوتبال دنیا، آزمونی سخت در راه جام جهانی روسیه

امشب از ساعت 23:45 به وقت ایران، یکی از حساس ترین،مهم ترین وجذاب ترین دیدارهای مقدماتی قاره اروپا درگروهG ،جهت راهیابی به جام جهانی 2018روسیه ، بین 2 تیم صاحب نام و صاحب سبک فوتبال جهان یعنی اسپانیا و ایتالیا که ازقضا هردوتیم نیز سابقه ی فتح این رقابت ها را درکارنامه دارند به مصاف هم می روند.

تا قبل از این دیدار هر 2 تیم در امتیاز۱۶مشترکند ،ولی لاروخا، با تفاضل گل بهتر ،نسبت به آتزوری ،به تنهایی در صدر گروهG، قرار دارد وامشب باید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو شهر مادرید ،به مصاف هم بروند تا تیم اول این گروه، مستقیما راهی روسیه شده وتیم دوم درانتظار بهترین تیم های دوم گروه های مختلف قاره سبز بنشیند تا آنگاه،بهت خود را برای راهیابی به جام جهانی 2018 بیازماید.

این دیدار نبرد اندیشه ها وتفکرات تاکتیکی دونسل مختلف از مربیان فوتبال اروپا وجهان بشمار می رود. در یک سوی میدان جامپیرو ونتورا سرمربی آتزوری ها که قبل ازهدایت لاجوردی پوشان، تورینو را رهبری می کرد و سابقه درخشانی چه در قامت بازیگری وچه در قواره مربیگری، در سری آ ندارد قراردارد!

این مربی سنت گرای ایتالیایی، هنوز به تاکتیک های سنتی وکلاسیک فوتبال ایتالیا وابستگی تامی دارد. او در بازی رفت مقابل شاگردان لوپتگی درتورین خیلی خوش شانس بود که بازی باخته یک -صفر را به تساوی کشاند.

ونتورا در بازی رفت به 2 علت بازی درتورین را به لوپتگی نباخت:

۱-دوندگی بی امان وبازی درگیرانه وفیزیکی وپرسینگ سنگین ماتادورها درنیمه اول بود که باعث شد ایتالیایی ها را درزمین شان محبوس کنند وهمین امر سبب شد که توان وانرژی زیادی از اسپانیایی ها گرفته شود و باعث شد که لاروخا، در15الی20دقیقه آخر ازنظر بدنی کم بیاورند.

۲-تعویض های عالی ونتورا در خط تهاجمی بود.او با استفاده از زوج بلوتی و ایموبیله که هر 2 مهاجم یادشده ، شاگردان ونتورا درتیم تورینو بوده و با تفکرات ونتورا به خوبی آشنا بودند و بر همین اساس ازهمدیگر درک درستی داشتند، باعث گردید که اشتهای آتزوری برای گلزنی بیشتر شود. ازطرفی این اشتها پس از دقیقه 70که انرژی لاروخا تحلیل رفته بود،بیشتر شد و درنهایت کار به تساوی کشیده شد.

WRgPyW08dLXB

درآن بازی اسپانیایی ها 71درصد مالکیت توپ را دراختیار داشتند و ایتالیایی ها فقط 29درصد. اما در بازی امشب ونتورا ،درصدد است که طلسم 70ساله نبردن ماتادورها در اسپانیا را که ازسال1949هنوز پابرجا مانده را، بشکند تا از این طریق وارد دروازه ی تاریخ فوتبال ایتالیا شود، گرچه نگرانی و دغدغه ونتورا ،رکوردشکنی نیست و آنچه برای این پیرمرد ایتالیایی که در دوران بازیگری، یک بازیکن بسیار معمولی در سامپدوریا بود، اهمیت چندانی ندارد، تمام سعی و برنامه ی او ،تلاش برای پیروزی در چنین دیدار حساس وسرنوشت سازی است تا لاجوردی پوشان، بعنوان تیم نخست گروهG، راهی سرزمین روس ها شود.

ونتورا اعتقاد دارد که برای چنین دیدارهایی هیجان دارد و مملو ازانگیزه می باشد و می گوید:.من چنین بازی هایی را دوست دارم ،زیرا مربیان درچنین دیدارهای سخت ودشوار ، ساخته و آبدیده می شوند.

گرچه فصل نقل وانتقالات  وابتدای فصل درکیفیت فنی و روانی بازیکنان تاثیرات خود را خواهد گذاشت و تیم های ملی باید تاوان آن را پرداخت کنند، ونتورا، ماه های اکتبر و نوامبر را برای تیم ملی، تعیین کننده می داند. تنها نگرانی ونتورا، وضعیت وشرایطی است که بازیکنان تاثیرگذارش درتیم های جدیدشان می گذرانند.

یکی از فاکتورهای مثبت و کلیدی ونتورا،تغییر دائمی سیستم تیمش درجریان بازی است، زیرا تیمش،بخوبی و درحین بازی می تواند،ازدفاع سه نفره به شکل دفاع چهار نفره تغییر پیدا کند. او معتقد است که همه باید خود را درگیر کنند و آمادگی لازم را برای تغییرات جدید داشته باشند.

وراتی بیشتر از هر بازیکنی درتاکتیک تیمی او نقش دارد و همواره آماده وپ رانگیره می نماید. وراتی بخوبی پشت بلوتی و ایموبیله که بعنوان دومهاجم در سیستم ونتورا ،بخوبی جا افتاده اند، نقش راس عقب مثلث خطرناک ومهلکی را ایفا می کند که نقطه قوت فاز تهاجمی آتزوری درچنین دیدار مهم و حساسی بشمار می رود.این مثلث ویرانگر، بوسیله دوهافبک تدافعی،مرکزی وباتجربه ای بنام های ده روسی و مونتولیوو،حمایت وپوشش داده می شوند.

ونتورا احتمالا در دیدار امشب از مدل3-4-1-2 استفاده کند واز بوفون در درون دروازه و از بونوچی،بارزالی، روگانی(آستوری)،بعنوان سه مدافع میانی بهره خواهد برد، و از دارمیان و کونتی، بعنوان دو وینگر چپ وراست استفاده می کند. ده روسی و مونتولیوو را بعنوان دو هافبک مرکزی دربازی بکارمی گیرد. وراتی را بعنوان طراح وبازیساز ومغزمتفکر پشت سر آندرآ بلوتی و چیرو ایموبیله که بعنوان دو مهاجم لاجوردی پوشان در بازی خواهند بود،بکار می گیرد تا بدینگونه مثلث خط جلویی آتزوری ،مدافعین اسپانیا را تحت فشار قرار دهند ،تا باکمترین اشتباه ،آنها را تنبیه کنند.

اما درآن سوی زمین تیم ملی اسپانیایی قرار دارد که پس از برکناری دلبوسکه و انتخاب لوپتگی جوان که سابقه درخشانی در کار مربیگری ندارد قرار دارد. او فقط  کار در تیم های پایه لاروخا و همچنین سابقه یک سال ونیم کار ناموفق درتیم پورتوی پرتغال را درکارنامه دارد.

شاگردان لوپتگی چون در خانه بازی می کنند، می دانند که با پیروزی دربازی امشب، کوتاهترین راه ومسیر را برای رسیدن به روسیه طی می کنند و لوپتگی توانست به سرعت تیم ملی اسپانیای پس ازدلبوسکه را که بسیار بی انگیزه ،خسته وفرسوده نشان می داد را سازماندهی کرده و ساختار جدیدی را در لاروخا بوجود آورد.

ازجمله اقدامات مهم و خاص او، کاشتن بذر انگیره واشتیاق دربین بازیکنان تیم ملی وایجاد حس رقابت سالم و منطقی بین بازیکنان کشور اسپانیا بود که از جمله کارهای ضربتی این مربی جوان و باانگیزه وجاه طلب،محسوب می شود. بدین طریق او توانست باردیگر تیم ملی اسپانیا را به جایگاه واقعی خود درفوتبال اروپا وجهان برساند.

kC3SGsEJKuHJ

تیم تحت هدایت او،تلفیقی از بازیکنان باتجربه وجوان است و به راحتی طراوت وشادابی را درتیم او می توان مشاهده کرد. او اندک اندک در صدد رونمایی از نسل جدید فوتبال اسپانیا است. لوپتگی که در دوران بازیگری در پست دروازه بانی بازی می کرد و سابقه بازی در دوتیم رئال مادرید و بارسا را درکارنامه دارد ،وهمین فاکتور مثبت می تواند حساسیت در بین هواداران دوقطب فوتبال اسپانیا درتیم ملی را کم کرده و ازآن بسود خود استفاده کند.

سبک بازی تیم ملی اسپانیا در دوران لوپتگی ،تلفیقی از تیکی تاکای بارسا و سبک روان و با طراوت رئال مادرید زیدان و دفاع فشرده و پرسینگ سنگین اتلتیکو مادرید را می توان به وضوع درتیمش، مشاهده کرد.

لوپتگی درطول بازی از دائما از دو مدل 4-3-3و 4-1-4-1 در تیم ملی اسپانیا استفاده می کند. او در بازی امشب احتمالا ازدخیا،راموس،پیکه،آلبا،کارواخال،درخط دفاعی، بوسکتس،اینیستا،ایسکو در خط میانی ،آسنسیو،دیوید سیلوا بعنوان دومهاجم کناری چپ وراست وارد بازی می شوند و نهایتا آلوارو موراتا را بعنوان نوک هدف به بازی خواهد گرفت .البته هرنوع تغییر درترکیب دوتیم محتمل بنظر می رسد.

کاسیاس بیشترین بازی درتیم ملی اسپانیا را درکارنامه دارد ، و دیوید ویا بهترین گلزن ملی ماتادورها را یدک می کشد.او پس ازمدت ها باردیگر توسط لوپتگی به اردوی لاروخا، دعوت شده است.

درآن سوی ، لوئیجی ریوا بازیکن تنومند وقدرتی باشگاه کالیاری، بعنوان بهترین گلزن تیم ملی آتزوری بشمار می رود و چندین دهه است که هنوز بازیکنی از ایتالیا نتوانسته به رکورد گلزنی ریوا، درتیم ملی ایتالیا دست یابد و بوفون همانند کاسیاس ،بیشترین بازی ملی برای آتزوری ها را در کارنامه خود دارد، اسطوره ای که به این زودی ها ،کسی به رکوردش نیز نزدیک، نخواهد شد.

بازی رفت این دوتیم در تورین بانتیجه تساوی۱-۱ خاتمه یافته بود و این بازی با توجه به حضور بازیکنان سطحال فوتبال دنیا و اهمیتی که برای هر دو تیم دارد، می تواند جذابیت های خاص خودش را داشته باشد. تقابل دوسبک و دو فلسفه ازفوتبال مدرن ونوین.سبکی مبتنی بر فوتبال دفاعی،ولی ازنوع ایتالیایی آن، که در هنگام لزوم وضرورت و باتوجه به شرایط بازی، فوتبال تهاجمی را نیز دربرنامه اش دارد.سبک کلاسیک وسنتی ای که فقط خود ایتالیایی ها بلدند و آن را به خوبی اجرا و پیاده می کنند.

از آن سوی میدان فوتبال تمام تهاجمی اسپانیا که بازی تدریجی و خط به خط را بخوبی از بر هستند. سبک و سیاق بازی چشم نواز و با طراوت اسپانیا را کمتر کسی درجهان فوتبال نشناسد و از آن لذت نمی برد.این بازی به نوعی تقابل دو نوع سبک ازفوتبال جهان است.فوتبال اسپانیتزه و فوتبال کاملا تاکتیکی وکلاسیک ایتالیایی.آیا لوپتگی بازی ریسکی را دربرنامه اش قرار خواهد داد؟ اگر پاسخ آری است،آیا او گرفتار ضدحملات مهلک و ویرانگر آتزوری ها که بونوچی و مونتولیوو ،درمتن آن قرار دارند،نخواهد شد؟

امیدوارم شاهد دیداری ناب و تماشایی و زیبا از دوقطب فوتبال جهان باشیم.

 

نویسنده: امین یزدانی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2aglqy

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اختصاصی/ مصاف چشم بادامی های نگران، برابر یوز پلنگ های نا آرام
پیش درآمدی بربازی ایران-کره جنوبی؛