تاریخ انتشار: 1398/04/30 11:46
کد خبر: 93268

سیر تا پیاز وضعیت استادیوم‌های لیگ دسته یک + تصویر

لیگ دسته یک فوتبال ایران با وجود تمام اتفاقات و حاشیه‌هایی که به دنبال دارد، مسائلی در آن نادیده گرفته می‌شود که از مهم‌ترین شاخص‌های یک لیگ حرفه‌ای به حساب می‌آید. مساله استادیوم یکی از پارامترهای مهمی است که با بی‌تفاوتی خاصی مواجه است و در کیفیت برگزاری این رقابت‌ها، تاثیر بسیار زیادی دارد.
سیر تا پیاز وضعیت استادیوم‌های لیگ دسته یک + تصویر

در چند ماه گذشته، اتفاقات عجیب و تلخ، فوتبال ایران را فرا گرفته است و بی نظمی‌ها و حاشیه‌های رخ داده باعث شده مسئولان فوتبال از خواب زمستانی بیدار شوند و برای به هم ریختگی به وجود آمده، چاره‌ای بیندیشند.  این حوادث اخیر ، موجب شده بهینه‌سازی استادیوم‌های فوتبال ایران در صدر کار قرار بگیرد.

بهبود و استانداردسازی ورزشگاه‌های لیگ برتر کار بسیار خوب و البته ضروری است اما این کار نباید ما را از بخش مهم دیگر فوتبال ایران غافل کند؛ به غیر از چند مورد انگشت شمار، ورزشگاه‌های لیگ یک در بدترین شرایط ممکن قرار دارند. اتفاقاتی همچون قطع برق در چند مسابقه لیگ یک و مسائل دیگری همچون وضعیت چمن و صندلی نداشتن سکوهای استادیوم از مشکلاتی است که ورزشگاه‌های لیگ یک دچار آن هستند.

در این گزارش، به بررسی تک‌تک ورزشگاه‌های لیگ دسته اول فوتبال و مشکلات آنها پرداخته‌ایم تا به این ترتیب، توجه بیشتری به پشتوانه لیگ برتر فوتبال کرده باشیم.

 

وضعیت استادیوم‌های لیگ دسته یک فوتبال برای فصل آینده این رقابت‌ها به شرح زیر است:

ورزشگاه غدیر تهران (استادیوم تیم‌های بادران تهران و نیروی زمینی تهران)

این استادیوم حدود ۲۵۰۰ نفر ظرفیت دارد و تیم‌های نیروی زمینی تهران و بادران تهران تا فصل پیش، بازی‌های خود را در این ورزشگاه برگزار می‌کردند. چمن استادیوم غدیر، مصنوعی است. ضلع شمالی و ضلع غربی این ورزشگاه سکو ندارد اما دارای رختکن خوبی است و حمام و دستشویی خوبی  در نظر گرفته شده است. این استادیوم در کل برای برگزاری مسابقات لیگ دسته یک مناسب است اما نمی‌توان ورزشگاه غدیر تهران را استادیوم کاملی قلمداد کرد.

استادیوم غدیر تهران یکی از معدود ورزشگاه‌هایی است که شرایط برگزاری مسابقات لیگ دسته یک را دارد
ضلع شمالی و ضلع غربی ورزشگاه غدیر تهران سکو ندارد

ورزشگاه باهنر کرمان (استادیوم تیم مس کرمان)

این ورزشگاه ۱۵ هزار نفری در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد و مس کرمان، سال‌ها بازی‌های خود را در لیگ برتر و لیگ دسته یک، در این ورزشگاه برگزار کرد. این استادیوم همچنان در مساله گیت ورودی تماشاگر دچار مشکل است. بعد از سال ۹۳ در پلی‌آف مرحله رقابت‌های لیگ برتر که در این استادیوم، دیدار تیم‌های مس کرمان و استقلال خوزستان برگزار شد، صندلی‌های این ورزشگاه دچار  شکستگی و مشکل شد و بعد از آن اتفاق هنوز سکوی روبرو استادیوم صندلی ندارد!

استادیوم شهید باهنر مس کرمان
استادیوم باهنر کرمان هنوز در سکوهایش صندلی شکسته دارد

ورزشگاه تختی انزلی (استادیوم تیم ملوان بندرانزلی)

استادیوم تختی انزلی که یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های ایران است، در حال حاضر شرایط و وضعیت خوبی ندارد. بعد از بلاتکلیفی ملوان در حوزه مدیریت و مالکیت، این ورزشگاه نیز هنوز بافت قدیمی و کهنه خود را دارد. طبق پیگیری‌ها و قرارهای انجام شده، نماینده شهر انزلی به دنبال یک پیمانکار بوده تا بازسازی و فرایند بهبود این ورزشگاه انجام شود اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. زمین چمن این استادیوم هنوز کیفیت لازم را ندارد و برخی از صندلی‌های سکوهای این استادیوم شکسته و هنوز ترمیم نشده است. در مجموع، باید فرایند نوسازی در این استادیوم شکل بگیرد تا ورزشگاه از بافت فرسوده خود در بیاید.

چمن ورزشگاه تختی انزلی هنوز کیفیت لازم و ایده‌آل ندارد!
وضعیت صندلی‌های استادیوم تختی بندرانزلی

ورزشگاه شهید چمران ساوه (استادیوم تیم خوشه طلایی ساوه)

این استادیوم که در لیگ دسته دوم بازی‌های تیم خوشه طلایی ساوه در آن برگزار می‌شد، الان باید خود را برای مسابقات لیگ دسته اول آماده کند و طبق همین مساله، باید ابتدایی‌ترین شاخص‌های یک استادیوم در آن لحاظ شود چون هنوز زمین این استادیوم دچار مشکل و دچار ایراد هم‌سطحی زمین است. سکوهای این استادیوم صندلی ندارد و حتی امکانات رفاهی این استادیوم هنوز برای برگزاری مسابقات مشکل دارد اما طبق وعده‌های داده شده، قرار است که این استادیوم شرایط لازم را برای برگزاری این مسابقات را پیدا کند.

استادیوم شهید چمران، آمادگی لازم را برای برگزاری مسابقات لیگ دسته یک ندارد

ورزشگاه‌های پارس و حافظیه شیراز (استادیوم تیم‌های فجرسپاسی و قشقایی شیراز)

این ورزشگاه‌ها تقابل بافت جدید و قدیمی است. ورزشگاه حافظیه از سال ۱۳۲۴ تأسیس شده و از این حیث یکی از با قدمت‌ترین استادیوم‌های لیگ یک است. این استادیوم مثل استادیوم تختی انزلی باید یک فرایند بهود و نوسازی را طی کند و با توجه به کوچک بودن استادیوم، باید بافت جدیدی به خود بگیرد تا امکانات و شرایط برای حضور در این استادیوم ۲۰ هزار نفری آماده شود. ورزشگاه پارس شیراز در چند دوره مختلف فرایندهای احداث را طی کرد اما در سال ۹۶ توانست کیفیت بهره برداری را پیدا کند و توسط وزیر ورزش و جوانان افتتاح شود. با این وجود هنوز مشکلاتی در این استادیوم تازه تأسیس وجود دارد و زمین چمن این ورزشگاه کفیت لازم را پیدا نکرده است و قسمت روبروی جایگاه استادیوم و امکانات رفاهی آن دچار نواقصی است که قرار است در اسرع وقت برطرف شود.

ورزشگاه تازه تاسیس پارس شیراز، همچنان با مشکل کیفیت چمن مواجه است
ورزشگاه حافظیه شیراز  برای بهره‌برداری بهتر، باید فرایند بهبود خود را طی کند

ورزشگاه شهدای صنعت مس (استادیوم تیم مس رفسنجان)

ورزشگاه شهدای صنعت مس، یکی از ورزشگاه‌های خوب لیگ دسته یک است. زمین چمن این استادیوم، مصنوعی است. با توجه به تازه تأسیس بودن این ورزشگاه، امکانات و شرایط خوبی برای تماشاگران مس رفسنجان فراهم است. تنها مشکل این استادیوم مساله نورافکن آن است که وضعیت ایده‌آلی ندارد و باید وضعیت نور این ورزشگاه ارتقا پیدا کند تا مسابقات برگزار شده در این استادیوم از کیفیت بیشتری برخوردار شود.

نورافکن‌های استادیوم شهدای صنعت مس

ورزشگاه اختصاصی شهید توانای تبریز (استادیوم تیم علم و ادب تبریز)

تیم علم و ادب تبریز که در فصل آینده لیگ دسته یک با امتیاز تیم شهرداری تبریز پا به این رقابت‌ها می‌گذارد، به احتمال زیاد، در استادیوم شهید توانا تبریز در لیگ یک بازی خواهد کرد. فضای دور تا دور این ورزشگاه را دیوار فرا گرفته و به نسبت استادیوم‌های دیگر لیگ یک از شرایط خوبی برخوردار است. چمن این ورزشگاه مصنوعی است و تنها مشکل این استادیوم در خط‌کشی‌های زمینش است که کم رنگ بودن خط‌کشی‌های قدیمی و پررنگ بودن خط‌کشی‌های جدید برای بازیکنان مشکل ایجاد می‌کند.

خط‌کشی‌های استادیوم شهید توانای تبریز

ورزشگاه تختی تهران (استادیوم تیم سرخ‌پوشان پاکدشت)

ورزشگاه تختی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین استادیوم‌های ایران است. تختی تهران با ظرفیت حدود ۳۰ هزار نفر، پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران لقب گرفته است. در این استادیوم اکثر بازی‌های سرخ‌پوشان پاکدشت برگزار شد. ورزشگاه تختی تهران با وجود تمام پتانسیلی که دارد، در بافت فرسوده خود گیرکرده است و تا به حال هیچ اقدام عملیاتی برای رفع این بافت فرسوده صورت نگرفته است. قرار بر این شده تا یک بودجه ۱۰ میلیاردی برای بهینه‌سازی این استادیوم هزینه شود اما تا به امروز هیچ اقدام خاصی برای این مساله انجام نشده است. ورزشگاهی که سال‌های سال است با مشکل چمن مواجه است و گیت ورودی در آن وجود ندارد تا خبرنگاران و تماشاگران استادیوم از یکدیگر جدا شوند.

چمن ورزشگاه تختی تهران

ورزشگاه انقلاب کرج (استادیوم تیم گل‌ریحان البرز)

این ورزشگاه که دارای زمین چمن طبیعی است و با ۱۵ هزار نفر ظرفیت، در آن بازی‌های تیم گل‌ریحان البرز برگزار می‌شود، یکی از ورزشگاه‌های خوب لیگ دسته یک به شمار می‌آید که تقریباً در آن امکانات رفاهی در این استادیوم لحاظ شده است. طی چند هفته اخیر، بازی‌های تیم ملی نوجوانان و جوانان در این ورزشگاه برگزار شده است. تنها مشکل این ورزشگاه، وجود صندلی‌های شکسته در برخی مناطق سکوها است که طبق وعده‌های داده شده، قرار است در اسرع وقت اصلاح شود.

همچنان در استادیوم انقلاب کرج، صندلی‌های شکسته وجود دارد

ورزشگاه سردار جنگل رشت (استادیوم تیم سپیدرود رشت)

مهم‌ترین ایراد ورزشگاه سردار جنگل رشت برای هوادارن سپیدرود، دسترسی دور و سخت این ورزشگاه است. سردار جنگل رشت خارج از شهر جای گرفته است و این مساله کار را برای هواداران سپیدرود سخت کرده است. فاصله سکو با داخل زمین زیاد است و پیست دوومیدانی این ورزشگاه از استاندارد لازم برخوردار نیست. سردار جنگل رشت تقریباً از کمترین امکانات رفاهی برخوردار است و در حدی است که حتی به علت ضعف سیستم آب‌رسانی، آب‌خوری در ورزشگاه وجود ندارد! سرویس بهداشتی در این ورزشگاه بسیار کم است و نورافکن‌های این استادیوم مورد تأیید سازمان لیگ نیست.

قرارگیری استادیوم سردار جنگل رشت در خارج از شهر، باعث ایجاد مشکل برای هواداران تیم سپیدرود رشت شده است
امکانات رفاهی ورزشگاه سردار جنگل رشت همچون آب‌خوری و سرویس بهداشتی دچار مشکل است

ورزشگاه امام خمینی اراک (استادیوم تیم آلومینیوم اراک)

این استادیوم به دلایل مختلف چندین بار افتتاح شده است. از مشکلات بارز این استادیوم می‌توان به ضعف سیستم آبیاری اشاره کرد که موجب شده استانداردسازی چمن این ورزشگاه دچار مشکل شود. حدود ۲ سال است که پیست دوومیدانی آسفالت شده و تبدیل به پیست اسکیت شده است. شرایط موتورخانه این ورزشگاه طوری است که سیستم سرمایش و گرمایش آن دچار مشکل است. سیستم آب آشامیدنی به علت بدهی‌های موجود قطع شده است و همچنین سیستم برق ورزشگاه به علت ضعفی که دارد، چندین بار قطع شده است. نور استادیوم امام خمینی اراک از استانداردهای لازم برخوردار نیست و به دلیل عدم آبیاری صحیح، حالت ایده‌آل خود را از دست داده است.

امکانات رفاهی و مشکلات سخت‌افزاری از مشکلات استادیوم امام خمینی اراک است!
سیستم برق ورزشگاه امام خمینی اراک دچار مشکل است و چندین دچار قطعی شده است

ورزشگاه تختی ارومیه (استادیوم تیم نود ارومیه)

در این استادیوم که تیم نود ارومیه در فصل گذشته لیگ یک بازی‌هایش را برگزار می‌کرد، سکوهایش صندلی ندارد. تا سال گذشته این ورزشگاه رختکن نداشت و سرویس‌های بهداشتی آن از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. بزرگ‌ترین مشکل این ورزشگاه نبود نورافکن است که موجب شده هیچ بازی‌ای در شب برگزار نشود. این مساله باعث شده بود بازی‌های لیگ برتر بانوان در ماه رمضان سال جاری، با مشکل مواجه شود. تنها نقطه امید استادیوم تختی ارومیه، کیفیت خوب زمین چمن است که مرتباً رسیدگی می‌شود.

بزرگ‌ترین مشکل استادیوم تختی ارومیه نبود نورافکن است

ورزشگاه امام علی سیرجان (استادیوم تیم آرمان گهر سیرجان)

در ورزشگاه امام علی که قرار است تیم‌های گل‌گهر سیرجان و آرمان گهر سیرجان در آن‌بازی‌های خود را در لیگ برتر و در لیگ دسته یک برگزار کنند، در حال تکمیل سخت افزارهای خود برای آمادگی مسابقات لیگ فوتبال ایران است. طبق وعده‌های داده شده، قرار است ظرفیت این استادیوم افزایش یابد و همین‌طور دیگر امکانات رفاهی این استادیوم به مرور تکمیل شود. هفته گذشته جایگاه ویژه این ورزشگاه ساخته شد و قرار است نورافکن و اسکوربورد و همچنین امکانات سخت افزاری این ورزشگاه، طی روزهای آینده در ورزشگاه نیز نصب شود.

چمن ورزشگاه استادیوم امام علی از کیفیت نسبتاً خوبی برخوردار است

ورزشگاه نفت و گاز اروندان (استادیوم تیم کارون اروند خرمشهر)

مسئولان سازمان لیگ پس از بازدید از این استادیوم ۱۵ هزار نفری به نور نامناسب و کیفیت ضعیف چمن آن انتقاداتی وارد کردند و تاکید کردند اگر مشکلات این استادیوم درست نشود، بازی‌های کارون اروند خرمشهر در محل دیگری برگزار می‌شود. بعد از آن اتفاق و بی‌توجهی مسئولان، خود مردم خرمشهر دست به کار شدند و برای بهینه‌سازی ورزشگاه خودشان اقدام کردند و طبق ادعای خود باشگاه نتایج مثبتی به همراه داشته است. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، متولی این ورزشگاه است که معلوم نیست کدام نهاد باید مسئولیت این نفت و گاز اروندان را بر عهده بگیرد.

مردم خوزستان برای بهینه‌سازی استادیوم نفت و گاز اروندان دست به کار شدند
هنوز زمین چمن این استادیوم شرایط لازم را برای برگزاری مسابقات لیگ دسته یک را ندارد

ورزشگاه غدیر اهواز (استادیوم تیم استقلال خوزستان)

این استادیوم ۴۹ هزار نفره با توجه به رویدادهایی که در آن برگزار شده مثل مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، چندین بار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و تا به حال امکانات رفاهی و سخت افزاری آن تا حدودی انجام شده است اما در حال حاضر زمین چمن این ورزشگاه دچار مشکل است و تا شروع مسابقات لیگ دسته یک باید زمین چمن استادیوم غدیر مورد بررسی و تغییر قرار بگیرد.

EwJPqWDkLUri

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3w8pbd

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تیم داوری ایران امارات را ترک می کنند