تاریخ انتشار: 1395/07/29 17:03
کد خبر: 254348

کمک داوری که جان یک بازیکن را در لیگ دسته سه نجات داد؛ جعفری: برای انسانیت این کار را انجام دادم

در جریان یکی از دیدار های دسته سوم، شهامت و از خودگذشتگی یک کمک داور، جان یک بازیکن فوتبال را از مرگ حتمی نجات داد.
کمک داوری که جان یک بازیکن را در لیگ دسته سه نجات داد؛ جعفری: برای انسانیت این کار را انجام دادم

به گزارش سرویس فوتبال داخلی فرتاک ورزشی، روز گذشته در جریان دیدار تیم های پاراگ و مترو از لیگ دسته سوم فوتبال کشور، یک اتفاق خطرناک و البته در عین خود نادر، رخ داد. اتفاقی که شاید اگر محمدجعفری نبود، می‌توانست تراژدی بزرگ سال در مستطیل سبز را رقم بزند. شرایط آنقدر بد و بغرنج بود که پزشکان تیم نیز به بازیکن نزدیک نمی شدند و بازیکن در حال از دست دادن جانش قرار داشت. شهامت این کمک داور فداکار، در نوع خودش بی‌نظیر بوده‌است.

در همین رابطه با کمک داور عزیز این بازی، آقای محمد جعفری گفت و گویی را انجام داده ایم تا ما را در جریان کامل این اتفاق قرار دهد

آقای جعفری چه اتفاقی در بازی روز گذشته رخ داد؟

در بازی پاراگ و مترو در لیگ دسته سه مهاجم پاراگ به بازیکن مترو برخورد کرد و من خطا اعلام کردم. همان لحظه متوجه شدم که مهاجم پاراگ چشم هایش سفید شده و به زمین افتاده‌است. من همان لحظه پزشکان را صدا زدم که وارد زمین شوند، ولی شرایط بازیکن به حدی وحشتناک بود که پزشکان از ترسشان به او نزدیک نمی شدند و من فهمیدم که قصد نزدیک شدن به بازیکن را ندارند، خودم دست به کار شدم، چون از سال 78 نجات غریق بودم و تجربه داشتم که بدانم در این شرایط چه کاری انجام دهم. وقتی بالای سر بازیکن رسیدم، دیدم فک او قفل شده و دندانش زبانش را بریده و لب هایش هم بریده شده است. بازیکن دچار تشنج شده بود و به هیچ وجه قادر به نفس کشیدن نبود. من به زور با دو دست فک او را باز کردم و هر چی خون در دهانش بود، بر روی صورتم پخش شد.

وی ادامه داد:

فک بازیکن دوباره قفل شد و این بار تنهایی نمی توانستم باز کنم، زورم نمی رسید. کمک داور چهارم را صدا زدم  و با کمک او فک بازیکن را باز کردیم. این بار با یک پرچم تمیز فک او را باز نگه داشتیم، او توانست نفس بکشد و به هوش آمد و با آمبولانس به بیمارستان منتقلش کردند که در راه باز هم بیهوش شده بود و پزشکان نجاتش داده بودند.

اکنون چه وضعیتی دارند؟

دیشب درصد هوشیاری اش در آی سی یو 30 بود ولی امروز خدا را شکر هوشیاری اش را به دست آورده و راهی بخش شده است.

کسی بابت اینکه جان یک نفر را از مرگ نجات دادید، تشکر کرد؟

سرپرست پاراگ آقای جهانگیری، به پدرم که کارمند هیئت فوتبال است تعریف می کرده فلانی جان یک بازیکن را نجات داده است و وقتی فهمید من پسر ایشان هستم، آمد و تشکر کرد! من به هیچ وجه دوست نداشتم این موضوع رسانه ای شود و کسی تشکر کند. زنده بودن بازیکن برای من بهترین تشکر است. خوشحالم که جان کسی را که اگر ده ثانیه دیرتر می رفتم، جانش را از دست می داد، نجات دادم. چون به هیچ وجه نمی توانست نفس بکشد و دهانش قفل شده اش پر از خون بود. مدیر عامل تیم هم تماس گرفت گفت اجر معنویت با خدا و اگر اجر مادی هم می خواهی، بگو  جبران کنیم که گفتم من فقط برای انسانیت این کار را کردم نه اجر مادی.

در کلاس داوری این ها را به شما آموزش می دهند؟ این کار وظیفه داوران است؟

خیر به هیچ وجه وظیفه داور نجات بازیکن نیست. وظیفه ما داوری است. چون بازی دکتر داشت و وظیفه آنها نجات بازیکن است. پزشکانی که حتی نزدیک بازیکن هم نیامدند!

غیر از این مورد هم تا به حال جان کسی را در فوتبال نجات داده اید؟

دو ماه گذشته در بازی نوجوانان در تهران دوبازیکن سر به سر شدند و بازیکن آرارات به زمین افتاد و با تشنج بیهوش شد. باز هم به بازیکن تنفس دادم، به هوش آمد و راهی بیمارستان شد. این بازیکن سنش کمک بود و زورم رسید ولی بازیکن پاراک واقعا در حال مرگ بود، به حدی که خودم هم ترسیده بودم و دو بار فکر کردم جانش را از دست داد!

در مورد خودتان برایمان بگویید.

من محمد جعفری هستم. معلم ورزش منطقه 8 تهران. از سال 78 داور فوتبال شده ام و سال 88 به درجه ملی رسیدم و الان در لیگ دسته یک و دو داوری می کنم. در تمام مدارسی که تدریس می کنم، بازیکنانی که در حیاط مدرسه بازی می کنند را به تیم های خوب معرفی کرده ام و استعدادشان را کشف کرده ایم و خداراشکر الان از زیر 12 سال تا رده جوانان شاگردانم به موفقیت رسیده اند.

صحبت پایانی؟

امیدوارم مسئولین به فکر این بازیکنان باشند و اگر قرار است پزشکی و آمبولانسی بیاید و جان بازیکنی را نجات دهد، به موقع بیاید و تنها رفع مسئولیت نباشد که اینجا دکتر و آمبولانس است. کاری کنند که بودنشان واقعی باشد نه وقتی بازیکن را غرق خون می بینند بترسند و نیایند!

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45l8pm

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


با انتخاب داود حق دوست بعنوان سرمربی  جدید خیبر  یک شوک  خوب به تیم وارد شد