تاریخ انتشار: 1397/01/02 16:48
کد خبر: 155098

کی روش می خواهد بر روی همه تأثیر بگذارد

اگر تیمی از آسیا باشد که بتواند از گروه دوم جام جهانی صعود کند بی شک ایران خواهد بود زیرا چهار سال است که در بالاترین رتبه آسیایی جدول رده بندی فیفا قرار دارد.
کی روش می خواهد بر روی همه تأثیر بگذارد

سایت گاردین با انتشار یادداشتی به حضور ایران در جام جهانی 2018 روسیه تحت هدایت کارلوس کی روش پرداخته و ایران را امید اول آسیا برای موفقیت در جام جهانی پیش رو می داند.

به نقل از سایت گاردین، مربی سابق منچستریونایتد، ایران را به آسانی از مرحله انتخابی سربلند بیرون آورد اما آن ها حالا به موفقیت در جام جهانی می اندیشند و به دنبال موفقیتی هستند که تا به حال برای تیم ملی بدست نیامده باشد.

تیته، تنها فردی از میان 12 سرمربی برتر سال 2017 فیفا بود که توانست برزیل را به عنوان اولین تیم راهی جام جهانی 2018 روسیه سازد. ایران به عنوان دومین تیم صعود کرد اما حتی حضور با سه تیم مختلف ملی در چهار دوره جام جهانی نیز برای قرار گرفتن کارلوس کی روش در لیست برترین های فیفا کافی نبود. شاید موفقیت در جام جهانی 2018 روسیه موجب شود تا فیفا با دید بازتری به او بنگرد.

کی روش باید برای رسیدن به این مهم در پنجمین حضور ایران در جام جهانی به عنوان یکی از دو تیم برتر گروه اسپانیا، پرتغال و مراکش به مرحله بعدی صعود کند. اگر تیمی از آسیا باشد که بتواند این کار را انجام دهد بی شک ایران خواهد بود زیرا ایران چهار سال است که در بالاترین رتبه آسیایی جدول رده بندی فیفا قرار دارد.

چهارسال پیش در برزیل، کی روش که سابقه کار در منچستریونایتد و رئال مادرید را دارد رقابت تنگاتنگی در گروه نیجریه، آرژانتین و بوسنی و هرزگوین داشت. گل جادویی دقایق پایانی لیونل مسی به رویای ایرانیان در دومین بازی مرحله گروهی آن ها پایان داد. حالا آن ها مصمم تر بازگشته اند و در عین دارا بودن ترکیبی جوان تر، تجربه بین المللی خوبی دارند.

9 نفر از 23 بازیکن ایرنی که راهی جام جهانی برزیل شدند اکثراً در خاورمیانه و لیگ های اروپایی معتبر بازی می کردند. حالا ایران در سطح بالاتری قرار دارد، عملکردها و حضور در لیگ ها بهتر شده و بازیکنان فعال تر شده اند.

علیرضا جهانبخش وینگر ایرانی، یکی از بهترین گلزنان و گل سازهای آلکمار و از برترین بازیکنان هلند در این فصل است. این بازیکنِ 9 میلیون یورویی از یک سال پیش از تیم هایی نظیر برنلی، واتفورد و بورنموث و همچنین ناپولی پیشنهاد داشته است. رضا قوچان نژاد در فصل گذشته 19 گل برای هیرنوین به ثمر رسانده و کریم انصاری فرد نیز تقریباً در هر بازی برای المپیاکوس گلزنی می کند.

سردار آزمون یکی از سوپراستارهای 23 ساله آسیاست که در لیگ قهرمانان اروپا برای روبین کازان گلزنی کرده و مورد توجه لیورپول نیز قرار گرفت. سعید عزت اللهی، هافبک جوان ایرانی در روسیه و سامان قدوس در اوسترشوند نیز مصمم هستند تا در جام جهانی موفق باشند.

بهبود آشکاری در همه این بازیکنان برای حضور در فینال تابستانی فوتبال دیده می شود. صعود به جام جهانی 2014 برزیل برای ایران با اما و اگر همراه بود و نبرد در خاک کره آن ها را به جام جهانی برد. اما این درام دیگر اتفاق نیفتاد. خبری از آن شور و هیجان لحظه آخری نبود و صعود به جام جهانی روسیه برای مردم فوتبالدوست ایران کسل کننده بود چراکه قبل از انجام دو بازی آخر، شاگردان کی روش صعودشان قطعی شده بود.

ایران در مرحله گروهی نباخت و تا قبل از بازی آخر نیز گلی دریافت نکرد. برای کی روش که پرتغال را در جام جهانی آفریقای جنوبی به یک هشتم نهایی برده بود، این بهترین عملکرد بود. سرمربی 65 ساله چه در درون زمین و چه بیرون از آن موفق نشان داد.

کی روش

کی روش به خاطر ماهیت مربیگری اش، ماهیت مربیگری سر الکس فرگوسن، جدی بودنش یا ترکیبی از این سه مولفه می خواهد بر روی همه تأثیر بگذارد. در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 او با مربیان رقیب درگیر شد اما در این روزها درگیر حواشی داخلی در ایران است. تنش شدیدی میان او و برانکو ایوانکوویچ، سرمربی ایران در جام جهانی 2006 و سرمربی فعلی قهرمان ایران، پرسپولیس به وجود آمد که کی روش به واسطه عدم حمایت فدراسیون فوتبال تا مرز استعفا پیش رفت.

مسئولان فوتبال در ایران کمی سردرگم هستند اما می دانند که این موفقیت ها فقط به واسطه حضور کی روش به دست آمده است. زمان آماده سازی تیم ملی ایران، کی روش به فدراسیون هشدار داد که هر برنامه ای که ارائه داده باید اجرا شود. چهارسال پیش و قبل از جام جهانی 2014 تحریم های ملی نگذاشت تا بازی های دوستانه خوبی تدارک دیده شود. تحریم موجب شد تا پول ها به حساب فدراسیون فوتبال واریز نشود. حالا تدارک برای روسیه بهتر شده اما هنوز کارهایی برای انجام شدن وجود دارد. دیدارهایی با توگو، پاناما، ونزوئلا، سوریه، ترکیه، تونس و سیرالئون تدارک دیده شد اما هنوز با تیم های آسیایی مانند ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی و استرالیا قابل قیاس نیستند که با بلژیک، ایتالیا، آلمان و کلمبیا دیدارهای دوستانه تدارک دیدند. از نقل قول های کی روش نباید تعجب کرد که می گوید قدرت های آسیا از اعتبار حضور در جام جهانی برای دسترسی اتوماتیک به بهترین های جهان سود می برند.

علیرغم قرعه سختی که نصیب ایران شده است، ایران منتظر است تا ماه ژوئن از راه برسد و شایستگی هایش را به جهان نشان دهد. اگر همه چیز بر وفق مراد باشد، میزبانی از این بازیکنان با استعداد ایرانی درهایی را برای حضور در باشگاه های بزرگتر در لیگ های بزرگتر می گشاید و نمایش بازیکنان داخلی نیز بازاری پررونق برای داخل کشور ایجاد خواهد کرد و شایستگی های کی روش نیز نمایان خواهد شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/27wzg6

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


انگلیسی هاایران راضعیف ترین حریف می دانند!