تاریخ انتشار: 1395/06/15 14:38
اختصاصی/
کد خبر: 263278

اندر احوالات مس کرمان در فصل جاری لیگ یک/ بلندپروازی یا پرواز بلند دائمی؟!

هرچند تمامی 18 تیمی که راهی مسابقات لیگ دسته اول کشور شده‌اند و در این بازی‌ها شرکت می‌کنند، یک هدف غایی و نهایی دارند و آن صعود به لیگ برتر است، اما بهرشکل از جمع این تعداد تیم فقط دو تیمی جواز صعود را کسب می‌کنند که برای رسیدن به این مقصد گام‌ها را کاملا متناسب برداشته باشند.
اندر احوالات مس کرمان در فصل جاری لیگ یک/ بلندپروازی یا پرواز بلند دائمی؟!

به گزارش سرویس لیگ یک فرتاک ورزشی، بعد از بازی تیم‌های مس و استقلال اهواز، بزرگترین سوال برای کرمانی‌ها این بود که آیا مس هدف‌گذاری اصلی خود را در این فصل، صعود به لیگ برتر قرار داده است که متناسب با آن گام بردارد و یا گام‌های مس در این فصل متناسب با اهداف دیگری برداشته شده است؟!

این سوالی است که پیش از شروع مسابقات جسته و گریخته به آن پاسخ داده شده بود و مقامات و کادر فنی تیم مس در رابطه با این موضوع پاسخ داده بودند.

آن‌ها در صحبت‌های خود هرچند به صورت حرفه‌ای صعود به لیگ برتر را رد نکرده بودند و از صعود به عنوان هدف اصلی خود یاد کرده بودند اما با طرح مسائلی مثل پشتوانه‌سازی و یا صعود هدف‌مند و بدون سقوط در سال‌های آینده، به نوعی اعلام کرده بودند که در این فصل به دنبال ایجاد بنیانی برای سال بعد هستند.

حتی انعقاد قرارداد دو ساله با منصور ابراهیم‌زاده سرمربی تیم مس بیشتر بر این مبنا قرار داده شده است که او فصل آینده هنر نهایی خود را رو کند و در این فصل به قول این مربی اصفهانی بیشتر بنای خود را بر پشتوانه سازی قرار دهد.

در همان زمان که در مصاحبه‌ها و کنفرانس‌های مقامات مس بیشتر بر این موضوعات تاکید می‌شد، کاملا مشخص بود که در این فصل اهدافی غیر از صعود مد نظر مقامات باشگاه مس بوده است.

بازی دادن به بازیکنانی که باید آینده تیم مس شوند نظیر مهدی تیکدری و یا میلاد محمدی و... و یا کم شدن میانگین سنی تیم به نزدیکی 25 سال و یا جذب بازیکنانی که بیشتر از آنکه در گذشته نام‌آوری داشته‌اند، در آینده باید به بزرگی برسند نظیر اژدر، قاسمی، علیزاده و... و عقد قراردادهای چند ساله با آن‌ها، نشان می‌دهد که مس در این فصل بیشتر نگاه خود را متمرکز موضوعاتی غیر از صعود کرده است.

منصور ابراهیم‌زاده نیز از نظر فنی جزو مربیانی محسوب می‌شود که چیزی در چنته برای یاد دادن به شاگردان خود دارد و البته دانش او که به تازگی هم در کلاس‌های پیشرفته خارج از کشور، به روز شده است، در بلند مدت قطعا در ساق‌های بازیکنان مس جا خواهد افتاد.

با همه‌ی این تفاسیر گام‌های مس برای این فصل با وجود هدف‌گذاری‌اش مشخص می‌شود اما بهرشکل نمی‌توان این نکته را هم نادیده گرفت که مس برنامه‌ی ثانویه خود که همان صعود به لیگ برتر بوده است را نیز فراموش کرده‌ است و به کار گیری مربی در حد و اندازه‌های ابراهیم‌زاده و همچنین جذب بازیکنان اسمی مثل دغاغله، دلیر، ایوبی و... نیز برمبنای همین هدف ثانویه بوده است.

ضمن اینکه بومی سازی تیم مس نیز که همیشه جزو شعارهای هواداران و کارشناسان فوتبال در کرمان بوده است نیز در این فصل بیشتر از همیشه در حال تحقق است به نحوی که هم‌اکنون شهدادنژاد، اسماعیلبیگی، زنده‌روح، حسین‌خانی، تیکدری، ابراهیمی و... در ترکیب مس استفاده می‌شوند تا بعد از سال‌ها مس بیش از انگشتان دو دست بازیکن کرمانی در ترکیب خود داشته باشد.

مسلما تحقق همه این اهداف اعم از پشتوانه سازی، بومی سازی، جوانگرایی و در نهایت صعود همگی باهم و در یک فصل کار بسیار مشکلی است و شاید هرگز نتوان این همه هندوانه را با یک دست در یک فصل بلند کرد و برای همین است کرمانی‌ها اگر تحقق همه اهداف خود را می‌خواهند شاید برای صعود باید کمی صبوری بیشتری کنند.

زمانی که مشخص شد بودجه هزینه شده باشگاه در این فصل، نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته است، این یعنی مس رو به اهداف دیگر خود غیر از صعود آورده است و این مسئله با همه‌ی دلایل گفته شده قابل انطباق است.

اما بهرشکل موضوعی که متاسفانه سنگ محک اصلی در فوتبال ایران و حتی جهان شده است، نتیجه‌ی داخل زمین و البته توقع صعود و پیروزی همگان از یک تیم است که می‌تواند همه‌ی اهداف را زیر سایه خود قرار دهد.

با این شرایط مس البته باید نتایج خوبی بگیرد و با کسب نتایجی آبرومند این اجازه را دهد که سایر اهدافش نیز برآورده شود و مسلما  اهداف دیگر نیز با دوری گرفتن از پیروزی و به حاشیه رفتن تیم نمی‌تواند برآورده شود.

این نکته را هم فراموش نکنیم که مس در فصل قبل زمانی که زیر فشار صعود قرار داشت، خیلی راحت تمرکز خود را از دست داد و در فصلی که تمام اهداف این تیم صعود بود، به هیچ یک از اهداف خود جز هزینه کرد دست نیافت... شاید در این فصل با درنظر گرفتن اهداف دیگر و کم کردن توقع صعود، این تیم تمرکز بهتری پیدا کند... یکی از دلایل اینکه مس در پنج بازی گذشته خیلی راحت زیر فشار و استرس قرار گرفت تا پیروزی‌های خود را از دست بدهد نیز همین فشار روانی بود که منجر به اتفاقات تلخ آخر بازی با استقلال اهواز نیز گردید.

باید دید مس در هفته‌های پیش رو گام‌هایش را مطابق با چه سنگ محکی برخواهد داشت اما آنچه که به نظر می‌رسد این است که مس در این فصل اهدافی دارد که شاید به بلندپروازی برای صعود به لیگ برتر نباشد اما می‌خواهد منجر به پرواز دائمی این تیم در سال‌های آتی گردد که البته باید دید موقعیت این کار به این تیم داده می‌شود؟!

نویسنده: "سعید قرائی"

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4boyyd

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


خط ونشان مدیر عامل مس کرمان به سرمربی این تیم