تاریخ انتشار: 1397/03/23 17:25
کد خبر: 144182

اختصاصی/ نگاهی به تاکتیک های مهم ترین حریف ایران در جام جهانی/ ترکیب احتمالی ایران و مراکش

به بهانه اولین و مهمترین دیدار تیم ملی فوتبال ایران درجام جهانی روسیه. نگاهی به برنامه ها و تاکتیک های غالب اروه رنار سرمربی تیم ملی مغرب(مراکش) می اندازیم.
اختصاصی/ نگاهی به تاکتیک های مهم ترین حریف ایران در جام جهانی/ ترکیب احتمالی ایران و مراکش

امین یزدانی؛ تیم ملی فوتبال مغرب(مراکش) که بیشتر بازیکنان مطلق آن(۹۰ الی ۹۵ درصد آنها)زاده وبزرگ شده قاره سبز هستند، فوتبال را به شکل سیستماتیک و علمی در معتبرترین آکادمی های  باشگاههای فوتبال اروپا گذرانده اند. به طوری که درحال حاضر تیم ملی مراکش ازتاکتیک پذیرترین تیم های افریقایی است.

شاگردان رنار درمقابل هرحریفی باتوجه به توانمندی، قدرت و سبک بازی شان،ئبرنامه های خاصی را در زمین پیاده و اجرا می کنند. این تیم شمال افریقا بیشتر برنامه های تاکتیکی خود را در مقابله با تیم هایی که از آنها در سطح بالاتری ازفوتبال قرار دارند، روی ضدحملات و حملات سریع،پایه ریزی می کنند.

تیم مراکش با توجه به گروهی که درآن قرار دارد، باید به مصاف تیم های صاحب سبک و قدرتمندی مانند، اسپانیا و پرتغال و سپس ایران برود،به همین دلیل درصدد است که از این تاکتیک ها(ضدحمله و حمله سریع) بخوبی در برابر آنها استفاده کند.البته شاگردان اروه رنار فرانسوی در نخستین دیدار خود، باید در برابر شاگردان کی روش به میدان بروند، چنانچه این فرانسوی باهوش، امیدوار به صعود ازاین گروه سخت باشد، با توجه به برنامه های تاکتیکی کی روش سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران، برنامه های خاص دیگری را ممکن است در دستور کارش قرار دهد،اما رنار قطعا سوای استفاده از تاکتیک های فوق الذکر درمقابل تیم ملی ایران،عمده برنامه هایش  درمقابله با کی روش،استفاده از بازی تحت فشار و پرسینگ سنگین در یک سوم میانی خواهد بود،زیرا او دارای بازیکنان تکنیکی،سرعتی و باهوشی در خط میانی است که بخوبی قادرند تعادل و بالانس را در بازی ایجاد کنند.

TYamx7T3cXqk

رنار نیز مانند همتای ایرانی اش ازمدل پایه ۱-۳-۲-۴  استفاده می کند. کارلوس کی روش چنانچه بخواهد درمقابل مراکش برنده از زمین خارج شود،باید درخط میانی ازبازیکنان استفاده کند که از ویژگی هایی مانند: جنگندگی، دوندگی، قدرت مطلوب جسمانی، انرژیک و توان بالای توپ گیری برخوردار باشند تا پس ازتصاحب توپ، آن را با سرعت  به گردش درآورند تا کناره ها را بخوبی تغذیه کنند وآنگاه به سرعت برتری عددی را دریک سوم حمله بوجود آورند تا اصل حمایت و پوشش  درفازحمله رعایت شود .

اگر بازیکنان خط میانی تیم ملی ایران درمقابل مراکش، همانند ترکیب نیمه اول دیدار برابر ترکیه در زمین قرار گیرند، یقینا تیم ملی ما، روز سخت ودشواری را درپیش خواهد داشت،به ویژه اینکه تیم ملی در دو بازی مقابل تونس و ترکیه نشان داد که در غیاب عزت اللهی و استفاده از بازیکنان غیر تخصصی دراین خط، با چالش جدی روبرو شده بود.

مراکشی ها در بازی های تدارکاتی پیش ازجام جهانی بخوبی، رگه هایی از این تاکتیک ها(ضدحمله سازمان یافته و حمله سریع) را در زمین پیاده واجرا کرده بودند.گویی رنار در تاکتیک ضدحمله از کی روش، کپی برداری کرده است، گرچه این دو مربی در استفاده از حمله سریع باهمدیگر بسیار متفاوت عمل می کنند(زیرا کی روش محتاط تر است) رنار نیز همچون کی روش، در زمینه ضدحملات، ابتدا به ساکن، تراکم وفشردگی را در نیمه زمین خودی در مقابل تیم های سطح بالا مانند اسپانیا و پرتغال، بخوبی ایجاد می کند و آنگاه با تبیین وتشریح اهداف و‌ وظایف بازیکنان خط جلویی در یک سوم حمله و تحرک و‌جابجایی و بازی بدون توپ مهاجمین، به سرعت کار انتقال را از فاز دفاع به حمله را در کمترین مدت و زمان ممکن و با دقت فراوانی اجرا و پیاده می کند. برای همین است که چنین‌ ویژگی هایی، باعث می شود که روند طراحی و سازماندهی ضدحملات مراکش در زمین، کم نقص و فوق العاده انجام می گیرد.

اما برای اینکه حملات سریع این تیم ناشناخته و غیرقابل پیش بینی را، بهتر بشناسیم در ابتدا می بایست نگاهی به ساختار و شیوه دفاعی این تیم مرموز بیندازیم.جدا از روش ها و سبک های مختلف دفاعی(دفاع یارگیر،دفاع منطقه ای،دفاع توپگرا،دفاع پرس،یارگیری منطقه ای،دفاع ترکیبی) در همه اشکال و انواع کار دفاعی، همواره باید در کارهای دفاعی دو حالت فعال و غیرفعال را درنظر گرفت. در نوع دفاع فعال، باید تیم حریف را با پرس و بازی تحت فشار وادار به از دست دادن مالکیت توپ کرد و در نوع دوم ،یا غیر فعال آن، سعی می شود با پوشش دادن های فضاهای مهم وکلیدی، موقعیت وفرصت مهم و خطرناکی  به حریف داده نشود.هرتیمی چنانچه بخواهد حریف را وادار به اشتباه و از دست دادن توپ کند،باید تاکتیک دفاع پرسینگ و بازی تحت فشار را سرلوحه کارش قرار دهد که صد البته نیاز به آمادگی جسمانی فراوانی دارد.

درکار دفاعی از نوع فعال آن، موقعیتی که توپ، در آنجا قرار دارد،اهمیت ویژه ای دارد،( منظورموقعیت مکانی توپ) اما در حالت غیرفعال آن، این فضاست که در راس اولویت کاری تیم، قرار می گیرد.

 حالت دفاعی تیم مراکش،بیشتر متمایل به اجرا کردن، دفاع فعال یا پرسینگ دارد. زیرا شاگردان رنار، با تحمیل پرس و فشار مناسب، ضریب اشتباهات تیم حریف را بیشتر می کنند و بازیکنانش با توپ گیری در نیمه زمین حریف، حملات سریع بسیار خطرناکی را‌ در دستور کار خود قرار می دهند.خصوصیات تیم مراکش در پیاده کردن حملات سریع، ازبسیاری جهات به ضد حملات این تیم نیز، شباهت زیادی دارد.رنار درمقابل تیم ملی کشورمان ، دفاع فعال و حمله سریع را سرلوحه کارش قرار خواهد داد،زیرا ابزار آنرا بخوبی درتیمش دارد.

ازطرفی مراکشی ها برای انتقال سریع بازی از منطقه یک سوم میانی به یک سوم هجومی خود، بیشتر از کانال های کناری زمین استفاده می کنند.زیرا کناره های این تیم با توجه به داشتن مدافعان کناری مطمئن و رونده (اشرف حکیمی،ضرار،مندیل) و همچنین وینگرهای سرعتی و تکنیکی سطح بالا(زیاش،امرابط،نبیل حارث)،قدرت انجام چنین برنامه ای را دارند.اما تنوع تاکتیکی درتیم رنار،باعث میشود که  حرکاتی را از عمق خط دفاعی حریف، همراه با بازی ترکیبی از سوی بازیکنان این فرانسوی کاربلد را شاهد باشیم و این مورد در راستای استمرار در کار تهاجمی این تیم خطرناک است؛ منظور پس از انتقال بازی از کنار ه ها، شاهد حرکاتی از بازیکنان این تیم، درعمق تیم حریف واستفاده از پاس های رو به عقب آنها،خواهیم بود،آنها براین گونه تاکتیک ها،اصرار فراوانی دارند.زیرا مراکشی ها در بازی های تدارکاتی پیش ازجام جهانی، بارها این برنامه ها را در زمین پیاده واجرایی کرده بودند.

شاگردان رنار این مربی عاشق سالن ها مد، بخوبی به نوعی از دفاع فردی در دیدارهای تدارکاتی خود پرداخته اند که اصطلاحا به آن دفاع انتحاری ،گفته میشود. زیرا بازیکنان خط دفاعی مراکش ،قدرت و توانایی انجام چنین شکلی از دفاع فردی را دارند.اینگونه مدافعین، قادرند که به تنهایی دروازه خود را ازفرو ریختن نجات دهند که در راس آنها مهدی بن عطیه وغانم سایس قرار دارند.

تیم ملی

موردی که سابقا در تیم ملی ما به وفور یافت می شد(دیدارهای مقابل کره جنوبی و ازبکستان در زمین حریف، در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ و همچنین شکل دفاع کردن در مقابل نیجریه و بویژه آرژانتین جام جهانی  برزیل) و مرحله مقدماتی همین جام جهانی بودیم.اما متاسفانه این روزها کمتر آن را در تیم ملی کشورمان شاهد هستیم و باعث نگرانی اهالی فوتبال شده است.

از طرفی امیدوارم با تفکرات واندیشه های کی روش با پیش زمینه ۷ساله ای که در ساختارسازی و سازماندهی دفاعی تیم ملی فوتبال کشورمان داشته، که منجر به استحکام خط دفاعی و دفاع تیمی وبویژه فردی آن شده است و همچنین قدرت انعطاف پذیری که درنزد بازیکنان تیم ملی ،بویژه خط دفاعی وجود دارد،بار دیگر شاهدهنرنمایی بازیکنان خط دفاعی تیم ملی ایران در اشکال وانواع مختلف کار دفاعی، درجام‌جهانی روسیه باشیم.اینگونه دفاع کردن(دفاع فردی ویژه یا انتحاری و به نوعی کلیدی) درفوتبال نوین امروزی خصوصا درجام های جهانی، برای تیم هایی متوسطی مانند ایران و مراکش، می تواند ضرورت ونیازی اجتناب ناپذیر در رقم زدن نتیجه بازی قلمداد شود.

البته مراکشی ها در دیدارهای تدارکاتی خود که با تیم های قدرتمندی بازی کرده بودند، نشان داده اند که از شرایط ایده آلی دراین زمینه برخوردارند.اما فوتبال ما همواره مملو از سورپرایز است و کارهای غیرممکن را، بارها ممکن کرده است.

امیدواریم تیم ملی کشورمان بتواند،همانند دیدارهای مقدمانی جام جهانی،مجددا استحکام و انسجام خط دفاعی ودفاع فردی وکلیدی اش را در روسیه به رخ حریفان بکشد و آنگاه بازیکنان خط جلویی از فرصت های بدست آمده، بهترین بهره را ببرند تا کام نشنه مردم را سیراب کنند.زیرا تاثیرات مثبت حاصل از نتایج خوب تیم ملی، درکل بدنه فوتبال کشورمان تحت تاثیر قرار خواهد داد. قطعا برنده دیدار ایران ومراکش ازشانس بیشتری برای صعود احتمالی به دور بعدی بازی ها برخوردار است.این دیدار،سخت ترین بازی هردوتیم بشمار می رود.گرچه تیم ملی کشورمان کمترین دیدارهای تدارکاتی قوی و تحت فشار را بین ۳۲ تیم حاضر درجام جهانی روسیه داشته،اما یوزهای ایرانی می توانند از اصل غافلگیری بخوبی، حداقل در بازی اول استفاده کنند.

سردار آزمون

اروه رنار احتمالا دربازی مقابل تیم ملی ایران ازمدل پایه ۱-۳-۲-۴ استفاده خواهد کرد که از منیر المحمدی(بونو)/ نبیل ضرار، مهدی بن عطیه، اشرف حکیمی(امرابط) رومن سایس/ کریم الاحمدی، مبارک بوصوفه/ یونس بلهنده، حکیم زیاش،نبیل حارث/ خالد بوطیب(الکعبی)/ درترکیب اولیه اش استفاده  خواهد کرد.درآن سوی زمین کی روش نیز احتمالا ازمدل پایه ۱-۳-۲-۴ استفاده خواهد کرد.این مدل بازی به علت انعطافی پذیری که دارد،کی روش درطول بازی دائما مدل بازی تیمش را بشکل ها متنوع:۱-۴-۱-۴ و۳-۳-۴ وحتی با اصافه شدن طارمی از جناح چپ به آزمون  در زمان حمله، گاها به ۲-۴-۴ نیز تغییر شکل می دهد. دراین صورت کی روش از بیرانوند/پورعلی گنجی،روزبه چشمی(منتظری)رضاییان،محمدی/ابراهیمی،حاج صفی/ جهانبخش،طارمی،شجاعی/ سردار آزمون / در آرایش اولیه اش استفاده خواهد کرد.

نبرد اصلی این دیدار را قطعا درمیانه زمین خواهیم دید و درابتدای این دیدار ،شاهد یک بازی فیزیکی و درگیرانه ای از سوی بازیکنان دوتیم خواهیم بود.البته هرگونه تغییری در آرایش دوتیم تا قبل از بازی، محتمل بنظر می رسد.امیدوارم این بازی با پیروزی ملی پوشان کشورمان همراه باشد،تا شور وشعف ،شادی ونشاط ،جامعه نسبتا افسرده کشورمان را دربر گیرد .

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4jllwz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تمجید فرانس فوتبال از تیم ملی، کی روش و آزمون