تاریخ انتشار: 1397/03/29 22:04
پیش بازی ایران - اسپانیا
کد خبر: 142982

اختصاصی/ نگاهی به سبک بازی اسپانیا و برنامه های کی روش برای مقابله با فوتبال مالکانه ماتادورها

دومین دیدار ایران در جام جهانی در برابر تیم رویایی اسپانیا خواهد بود که فردا شب برگزار خواهد شد.
اختصاصی/ نگاهی به سبک بازی اسپانیا و برنامه های کی روش برای مقابله با فوتبال مالکانه ماتادورها

امین یزدانی؛ شاگردان کی روش پس از کسب سه امتیاز شیرین و بیادماندنی برابر مراکش،خود را برای دیداری دشوار و طاقت فرسا برابر اسپانیا آماده می کنند.این دیدار یقینا سخت ترین بازی تیم ملی ایران در گروه B جام جهانی خواهدبود،زیرا ماتادورها پس از تساوی دراماتیک برابر رونالدو و یارانش، شدیدا به هرسه امتیاز این بازی نیاز دارند تا صعود خود را تا حدود زیادی مسجل کنند.

ازطرفی تیم ملی کشورمان نیز برای صعود احتمالی به دور دوم بازی ها، قطعا به تک امتیاز این بازی احتیاج مبرمی دارد.حالا شاگردان کی روش چگونه می توانند این تیم فوق العاده سرعتی که بازی جذاب مالکانه را در دستور کارشان دارند، کنترل ،اداره و تاحدود زیادی، سرعتشان را بگیرند.

ابتدا نگاهی به بازی مالکانه ی اسپانیا که هنوز رگه هایی ازتیکی تاکا درآن موج می زند، خواهیم انداخت.زیرا این سبک بازی، خاص فوتبال اسپانیاست.تیکی تاکا که شکل تکامل یافته ی فوتبال مالکانه است به سبکی ازفوتبال گفته می شود که با دادن پاس های متوالی و‌پی درپی کوتاه درکلیه مناطق زمین،جهت رسیدن به دروازه حریف که همان دست یافتن به یک هدف مشخص گلزنی است،گفته می شود. البته سبکی که ازدوران لوپتگی برای هیرو به ارث مانده است،تلفیقی ازدو سبک بارسا و رئال مادرید است که با ویژگی های فنی وفردی دیوید سیلوا،کوکه و گلزن قهاری همچون دیگو کوستا،تکمیل میشود.

اما بازی مالکانه جز لاینفک فوتبال اسپانیاست.اساس فوتبال مالکانه ی اسپانیا بر گردش متوالی توپ و جابجایی دائمی و تعویض سریع بازی و سرعت فوق العاده تیمی، برای ایجاد شکاف وپیدا کردن روزنه و با حوصله ای فراوان درجهت حفظ توپ است،تا آن را درتمامی مناطق میدان درخطوط طولی وعرضی زمین برای ایجاد فضا و موقعیت، به گردش درآورند. در اصطلاح فوتبالی به اینگونه سبک از بازی فوتبال،بازی مالکانه ای می گویند.اساسا هدف ازبازی مالکانه، ایجاد فضا برای گلزنی است،ایجاد فضا مهمترین مقوله بازی سریع مالکانه است.

در این بین نباید از مولفه ای بنام زمان، غافل شد که نقش کلیدی را درایجاد فضا ایفا می کند،بنابراین، زمان و فضا دو مولفه انکارناپذیر فوتبال مالکانه است که باعث می شوند، تحرک و جابجایی ها در زمین انجام شوند که سرآمد آن درفوتبال کنونی جهان ،تیم ملی اسپانیاست.

در چنین شرایطی وقتی تیمی توپ را با مالکیت بالا، در زمین به گردش درمی آورد،قطعا در یک سوم میانی زمین، شاهد فشردگی و تراکم بالایی خواهیم بود که جنگ فیزیکی و درگیری های شدیدی را برای در شکستن سد منسجم و مستحکم میانی ایجاد میکند.بنابراین یکی از اهداف اساسی کی روش در مقابله با شاگردان هیرو، در همین نکته نهفته است.جنگندگی،فداکاری،دوندگی و ازخودگذشتگی ،کم کردن ومحدود کردن فضا در خط میانی، برای ازکار انداختن خط استراتژیک میانی ماتادورها،نکته کلیدی، برای متوقف کردن تیم اسپانیاست.زیرا نقطه قوت اسپانیا دراین خط خلاصه میشود‌.آیا هیرو برای برون رفت از این چالشی که ممکن است ،کی روش و شاگردانش برای بافشردگی و تراکم بالا درخط میانی برای تیمش بوجود آورند،راهکاری ندارد؟قطعا دارد، زیرا ماتادورها برای شکستن و رهایی از دژ و سد خط میانی کی روش، تغییر سرعت در مالکیت توپ را سرلوحه کار تیم اش قرار خواهد داد، به عبارتی دیگر، تغییر سرعت در مالکیت توپ، بدین معناست که تیم در بازی تهاجمی، سرعت خود را تغییر دهد.

dA9sz9LxpAEu

از طرفی بازیکنانی که از خلاقیت و هوش بالایی برخوردارند در بازی، خیلی بیشتر از بقیه بازیکنان معمولی، حرکت سریع(سرعت تیمی و نه فیزیکی) را در بازی انجام می دهند.ولی درمقابل، در مسافت های نهایی که هر دو گروهی که(باهوش،و سایرین) می دوند، تفاوت چندانی با هم ندارد.پس در چنین صورتی ، اهمیت توانایی بازیکن و تیم در رسیدن به سرعت بالا در دفعات متعدد در سرعت ژنتیکی و بدون توپ نقش چندانی ندارد،بلکه سرعتی تیمی است که اهمیت  مهمی در بازی پیدا می کند.

اگر به ابزار اسپانیا نگاهی گذرا بیندازیم، معلوم می شود تیم تحت هدایت هیرو که میراث لوپتگی است، در شاکله خود، بازیکنان زیادی از این دست دارد(نخبه و باهوش بالا) که همین مورد، کار را برای تیم ملی کشورمان مشکل می کند. مثلا بازیکنانی مانند آندرس اینیستا،دیوید سیلوا،ایسکو، آلکانتارا، توانایی تغییر سرعت مالکیت و جریان بازی را بخوبی بلدند و مهره های دیگری مانند ،آسنسیو،کوکه،واسکز وسائول نیکوئز، در ترکیب اسپانیا نیز دیده می شوند که هرکدام چنین ویژگی هایی را درسطحی پایین تر، دارند.

از سویی ابتکار عمل وتصمیم گیری در حرکت نیز، یکی دیگر از موارد قابل توجهی است که درتیم اسپانیا بخوبی مشهود است.بنابراین هیرو که در یک تصمیمی عجیب ازسوی فدراسیون فوتبال اسپانیا جانشین لوپتگی شده است نیز برای رها شدن از فوتبال صرفا مالکانه ای که هنوز رگه هایی ازتیکی تاکا را می توان درآن مشاهده کرد، سرمایه گذاری زیادی روی  موارد فوق داشته و همواره تلاش می کند روند، ریتم و جریان بازی مالکانه خود را به واسطه عوامل یاد شده، تغییر دهد.

سوای ابزار و افکار فوق ،لوپتگی که میراث دار موارد یاد شده بود (به نوعی هم تفکرات و هم جای خود را به فرناندو هیرو داده) در روند تمریناتش هم برای اجرا کردن مطلوب این تاکتیک، تمرکز خاصی بر روی تمرینات تغییر آهنگ،  شتاب در بازی، تغییر سرعت بازی، فوتبال با شدت بالا ،تغییر ضرب آهنگ بازی، انجام داده است و اسپانیایی ها آن را به خوبی درمقابل پرتغال انجام دادند،اما ماتادورها یک تنه در مقابل رونالدو متوقف شدند.

(لوپتگی) سعی کرده باتغییرات خود، بازی اسپانیا را غیر قابل پیش بینی کند و قطع به یقین تیم ملی ایران در جدال با اسپانیا از سبکی پرفشار استفاده خواهد کرد که یکی از بهترین شیوه ها و روش ها برای مواجهه با فوتبال مالکانه اسپانیاست. در بازی پرفشار، گزینه های انتخاب کمتری به حریف داده می شود وفضاها محدودتر میشوند. و تیم اسپانیا فقط در صورتی می تواند از این سد ودژ پرفشار شاگردان کی روش عبور کند که این توانایی را داشته باشد که تغییر سرعت را چاشنی کارش قرار دهد.البته این تغییر سرعت در تیم های مختلف می تواند توسط یک بازیکن که اصطلاحا پلی میکر یا طراح نامیده میشود، انجام گیرد، یا بر اساس پیشرفت بازی،بشکل تیمی انجام شود که درتیم اسپانیا به وفور یافت می شود، هدایت شود.

تمام قرائن نشان می دهد که در تیم ملی اسپانیابر اساس پیشرفت بازی، شاهد تغییرات مهمی در سرعت بازی اش، خواهیم بود که مجددا نیز این مورد کار را برای ما سخت ودشوار تر می کند.

هنگامی که تیمی در برابر اسپانیا در تدارک ضد حمله باشد، تصاحب توپ از سوی این تیم حریف،نشانه ای است برای آغاز یک حمله جدید ازسوی اسپانیا است.زیرا تیم اسپانیا تغییر سرعت در این مسیر را با ظرافت های ویژه ای انجام می دهد که همین امر، کار را برای حریفانش، سخت و دشوار می کند، زیرا در چنین وضعیتی تیم های روبرو،باید ریسک زیادی را برای سازماندهی ضد حمله متحمل شود و به طور کلی با صرف نظر از قبول چنین ریسکی، ممکن است که خیمه زدن های وحشتناک بازیکنان اسپانیا رابه شکل فزاینده ای شاهد باشیم.

تیم ملی

باید دید کارلوس کی روش در این خصوص چه تصمیماتی را خواهد گرفت.او استاد چنین بازی هایی است.آیا تیم ملی کشورمان تحت هدایت مرد پرتغالی راه حلی برای برون رفت ازاین سبک بازی مدرن ازفوتبال جهان ندارد؟ قطعا هرسبکی ازفوتبال، دارای نقاط ضعفی است که می توان با شناسایی آنها(ضعف ها) کار را با اتخاذ برنامه ای حساب شد،مانند:شکست حلقه پرس حریف با ارسال های بلند درکناره ها و‌پشت خط دفاعی اسپانیا که تا نیمه زمین،پیش می آید(استفاده از پرتاب های بلند بیرانوند) وهمچنین با شیفتینگ عالی خطوط میانی و دفاعی که از آن بنام دفاع توپگرا یاد می شود، کی روش ممکن است که تمامی روزنه ها و فضاهای کلیدی را بر اسپانیایی ها ،ببندد و با ضدحملات مهلک و کندی پیکه و شروع مجددهای حساب شده بتواند یکی دیگر ازشگفتی های این رقابت ها رقم بزند.

البته یکی دیگر از اقدامات موثر و ضروری که کی روش درصدد استفاده از آن در مقابله با تیم اسپانیاست،جلوگیری از تغییر سرعت بازی آنها است. شاگردان کی روش اگر می خواهند در برابر اسپانیا سربلند و سرافراز از زمین خارج شوند،می بایست از تغییر سرعت اسپانیایی ها جلوگیری کنند که قطعا چنین کاری بسیار سخت ودشوار بنظر می رسد،اما غیرممکن نیست.

افزایش فشار،فشردگی و تراکم بالا، گرفتن فضاهای کلیدی، آمادگی بدنی ، روانی وذهنی بالا،دوندگی بی امان و عدم اشتباهات فردی وتیمی، تمامی اینها از پیش نیاز هایی است که می تواند ما را به رسیدن به هدفمان در بازی برابر ماتادورها،یاری دهند.

امیدوارم تیم ملی کشورمان با دست پر وکسب امتیاز از بازی سخت و دشوار و استرس زا در مقابل اسپانیا ،از زمین خارج شود ،تا مجددا دل میلیون ها ایرانی را درجای جای کره خاکی را ،شاد و مسرور کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4jl6dz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تحلیل نقاط قوت و ضعف اسپانیا و ایران/دو دغدغه اساسی برای تیم ملی!