تاریخ انتشار: 1397/05/12 13:20
کد خبر: 135972

کرانچار: به هدایت تیم بزرگسالان ایران فکر نمیکنم/ اگر کی روش بازیکن بخواهند، به آنها بازیکن میدهیم

سرمربی تیم فوتبال امید ایران گفت: مسئولان برای اعزام بازیکنان زیر ۲۱ سال به بازی‌های آسیایی با ما همکاری کردند و درک کردند که اولویت را روی المپیک بگذاریم.
کرانچار: به هدایت تیم بزرگسالان ایران فکر نمیکنم/ اگر کی روش بازیکن بخواهند، به آنها بازیکن میدهیم

زلاتکو کرانچار درباره وضعیت تیم فوتبال امید ایران و  اینکه قرار است این تیم با بازیکنان زیر 21 سال به بازی‌های آسیایی 2018 اعزام می‌شود, اظهار داشت: احساس رضایت می‌کنم از برنامه‌هایی که با حمید استیلی (مدیر تیم امید) در تیم امید انجام دادیم. توانستیم بازیکنان را از  95 نفر به 22 نفر کاهش دهیم. در دو دیدار دوستانه مقابل عراق به میدان رفتیم, سعی کردیم در این باز‌ی‌ها مقابل عراقی که 3 بازیکن بزرگسال و دیگر بازیکنانش زیر 23 سال هستند,  بازی‌‌های خوبی داشته باشیم. آئین‌نامه AFC باعث شده تا ما بازیکنان‌مان را به 20 نفر کاهش بدیم. من از اینکه در کنار عربستان و کره شمالی (همگروه‌های ایران در بازی‌های آسیایی) با تیم زیر 21 سال اعزام شویم, راضی هست. البته ما از کسب نتیجه در بازی‌های آسیایی چشم‌پوشی نمی‌کنیم و همه تلاش‌مان را می‌کنیم اما چشم‌انداز ما المپیک 2020 است.

وی درباره اینکه گفته شد تیم امید عراق در بازی تدارکاتی با ایران از بازیکنان صغر سنی بهره می‌برد, عنوان کرد: البته این موضوع را به خوبی نمی‌دانم و نمی‌توانم تائید کنم. اما طبق اطلاعات رسمی تیم زیر 23 سال عراق  2 سال است که با این بازیکنان تشکیل شده و نسبت به  تیم ما 2 سال تجربه بیشتری دارد. چیزی درباره این رسوایی که برای آنها پیش آمده نمی‌دانم, اما باید بگویم در بازی با عراق ما در نیمه اول به گل رسیدیم و در نیمه دوم با تعویض‌هایی که داشتیم لحظاتی بد بودیم و لحظاتی هم خوب بودیم. اگر این موضوع واقعیت داشته باشد باید از بازیکنانم تشکر کنم که با وجود سن پائین‌تر شانه به شانه آنها بازی کردند.

سرمربی تیم فوتبال امید ایران, درباره اینکه اگر قرار می‌شد تیم امید با بازیکنان زیر 23 سال به آسیا اعزام می‌شد, ممکن بود باشگاه‌ها مخالفت بیشتری داشته باشند و به تیم امید بازیکن ندهند و آیا اینکه این موضوع روی تصمیم اعزام تیم زیر 21 سال, تاثیرگذار بوده یا خیر, تصریح کرد: ما در وهله اول در محفل خودمان نشستیم و آنالیز کردیم و به این نتیجه رسیدم که با تیم زیر 21 سال کار را شروع کنیم تا این تیم را برای المپیک آماده کنیم, از طرف دیگر وقتی  موضوع را با کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش درمیان گذاشتیم, آنها هم این موضوع را قبول کردند. هرچند اگر قرار می‌شد با بازیکنان زیر 23 سال که معمولاً در باشگاه‌های‌شان بیشتر بازی می‌کنند, به مسابقات می‌رفتیم, کار سخت‌‌تری برای گرفتن این بازیکنان در پیش داشتیم.

کرانچار که در برنامه ورزشگاه شبکه 5 سیما, گفت‌و‌گو می‌کرد, راجع به همخوانی برنامه‌های تیم فوتبال امید با کمیته ملی المپیک و اینکه این موضوع چه نقشی در آماد‌ه‌سازی این تیم داشته است, اظهار داشت: این همخوانی نقش بسیار بسزایی وارد کرد. در همین اردویی که داشتیم, باشگاه‌ها نهایت همکاری را با ما داشتند. هرچند ما می‌خواستیم امید نورافکن و رضا شکاری را هم از اروپا دعوت کنیم اما از آنجایی که بازی‌های آسیایی در تاریخ‌های فیفا‌دی نیستند, باشگاه‌ها هیچ اجباری برای در اختیار گذاشتن بازیکنان‌شان ندارند. البته باید بگویم مسئولان برای اعزام بازیکنان زیر 21 سال با ما همکاری کردند و درک کردند که اولویت را روی المپیک بگذاریم. این نویدهایی است که باعث می‌شود ما از تجربه‌ بازی‌های آسیایی برای راهیابی به المپیک استفاده کنیم.

وی در خصوص اینکه او قبلاً هم گزینه هدایت تیم فوتبال امید بوده اما وزیر وقت ورزش اجازه این همکاری را نداده است, اشاره کرد: در آن زمان یکی از کاندیداهای هدایت تیم امید بودم و مذاکراتی هم با من شد. من یکی از گزینه‌های تیم امید بودم اما وقتی به کرواسی رسیدم فهمیدم شخص دیگری به جای من انتخاب شده است. من با جام‌هایی که برای سپاهان آورده بودم جزو گزینه ها و مدنظر کاشانی (مدیر وقت تیم امید) بودم اما او نمی‌توانست به تنهایی تصمیم بگیرد.

سرمربی تیم فوتبال امید ایران در پاسخ به این سؤال که آیا الان برای او محدودیتی درنظر گرفته شده است, عنوان کرد: شرایطم کاملاً شبیه سرمربیان ایرانی هست. بعد از پیشنهادی که به من شد, فوراً متوجه شدم که نمی‌توانم درخواست مالی که از باشگاه‌ها داشتم را از تیم امید داشته باشم. برای همین کوتاه آمدم. فدراسیون و کمیته ملی المپیک وقتی من را برای تیم امید در نظر داشتند احتملاً به تجربه‌هایم را مونته‌نگرو و کرواسی توجه کرده بودند, چون همیشه به جوان‌ها توجه داشته‌ام و تجربیاتم را به آنها منتقل کرده‌ام. همیشه اولویتم کار برای جوان‌ها بود.

کرانچار در واکنش به این سؤال که در آینده آیا چشم به هدایت تیم بزرگسالان ایران دارد, گفت: خیر, حضور هر ورزشکاری در المپیک افتخار خاصی است. در سوابقم افتخارات زیادی دارم به جز حضور در المپیک که تاکنون برایم پیش نیامده است برای همین وقتی که توسط تاج و ساکت و کمیته المپیک و وزارت ورزش به من پیشنهاد تیم امید داده شد, فوراً این را پذیرفتم. چون مفتخر می‌شوم که با تیم ایران در المپیک حضور پیدا کنم. هیچ تماس و ارتباطی یا تیم بزرگسالان ندارم و تنها ربطی که به این تیم دارم این است که جوانانی را تربیت کنم و آنها را تحویل تیم بزرگسالان بدهم.

وی درباره اینکه با توجه به اینکه قرار بوده کی‌روش در روند تیم های پایه نظارت داشته باشد, آیا تاکنون ارتباطی با سرمربی تیم ملی داشته است یا خیر, یادآور شد: نه تا الان هیچ  تماسی باهم نداشته‌ایم. با توجه به اینکه ایشان در جام جهانی بوده و یک دوره پرفشار را پشت سر گذاشته و ماهم اردوی‌مان را همان موقع برای غربالگری 95 بازیکن آغاز کرده بودیم, این فرصت پیش نیامده بود. فدراسیون برنامه‌های من را دارد و قطعاً این برنامه‌ها را به گوش کی‌روش رسانده است و مطمئناً کی‌روش هم با آنها موافق کرده است که ما تا اینجا پیش رفته‌ایم. فعلاً باید منتظر باشیم که اگر کی‌روش برای جام ملت‌های آسیا به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد آن موقع با او تماس‌ها را خواهیم داشت. اما در کل ما باید در اختیار تیم بزرگسالان باشیم و بازیکنان‌مان را تحویل آنها بدهیم.

سرمربی تیم فوتبال امید ایران  درباره اینکه آیا مشکلی بین او و کی‌روش برای در اختیار داشتن بازیکنان پیش نخواهد آمد, خاطرنشان کرد: من امیدوارم که این مشکل پیش نخواهد آمد, چون ما برنامه‌ها را سازماندهی کردیم و با برنامه‌‌های تیم بزرگسالان تداخلی پیش نخواهد آمد, اما اگر هم این اتفاق افتاد, ما بازیکنان زیادی داریم که می‌توانیم جایگزین آنها کنیم. چون قرار این است که اولویت به تیم بزرگسالان داده شود و بعد به تیم امید. این را هم اضافه کنم که این نسلی که کی‌روش در اختیار دارد و با آنها دو جام جهانی را پشت سر گذشته, تجربه زیادی دارد و هنوز هم می‌تواند دستاورد‌های بیشتری را برای فوتبال ایران داشته باشد و در جام ملت‌های آسیا برای ایران مدال به دست بیاورد اما اگر بازیکن هم بخواهند ما می‌توانیم به آنها بازیکن بدهیم.

وی درخصوص اینکه کی‌روش در مصاحبه ای از برخی از مربیان از جمله شما خواسته بود که برنامه‌های تیم را خراب نکنند, بیان داشت: اجازه دهید این توضیح را بدهم که شرایط الان از زمانی که من سرمربی یک تیم باشگاهی بودم عوض شده است. الان من عضوی از فدراسیون هستم و برای همین اجازه نمی‌دهم مشکلی برای تیم بزرگسالان پیش بیاید. اگر انتقادات از سوی من, برانکو و قلعه‌نویی وجود داشت برای این بود که هر سه ما با تیم‌های‌مان به مراحل بالای لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کرده‌ بودیم اما باید این را هم بدانیم که اگر باشگاه‌ها در آسیا عنوان کسب کنند, این برای اعتبار فوتبال ایران خوب است. من در آن زمان هم اعتراضی نکردم و فقط انتقاد داشتم. من به همراه قلعه‌نویی و برانکو می‌خواستیم به فوتبال ایران کمک کنیم. نمی‌خواهیم سوتفاهمی به وجود بیاید و الان هم پیش نخواهد آمد.

سرمربی تیم فوتبال امید ایران درباره اینکه معمولا مربیان کروات خوب یاد گرفته‌اند که در فوتبال ایران چطور کار کنند, اضافه کرد: فوتبال ورزش سازش است. در مورد همکاری من با فدراسیون در موارد مسئولان کوتاه آمدند و برخی مواقع هم من کوتاه آمدم.

وی درباره اینکه آیا دستیارانش را در تیم امید خودش انتخاب کرده است,گفت: پیشنهاد رضا شاهرودی و سهراب بختیاری‌زاده, هر دو از سوی استیلی به من داده شد, اما از آنجایی که یکی از آنها در سال 1998 شاگرد ایویچ بوده و دیگری نیز در جام جهانی 2006 با برانکو بوده و با این حساب که آنها با مربیان کروات آشنایی دارند وقتی سوابق آنها را دیدیم فهمیدم که آنها می‌توانند به ما کمک کنند.

وی درخصوص اینکه چرا در 3 دوره مختلف سرمربی تیم دیناموزاگرب بوده است, گفت: موفقیت‌هایی که من به همراه دیناموزاگرب داشتم باعث این شده بود. من حتی در یک دوره  برای این تیم دو جام کسب کردم و همان‌طور که می‌‌دانید در باشگا‌ه‌های بزرگ اگر نتیجه نگیرد زود برکنار می‌شوید.

کرانچار درباره سؤالی مبنی بر اینکه چه رابطه‌ای بین او و دالیچ (سرمربی تیم ملی کرواسی) وجود دارد, تصریح کرد: رابطه بسیار خوبی داریم. البته سن او بسیار کمتر از من است. او حضور موفقی در آسیا داشته و الان هم توانسته با تیم ملی کرواسی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند.

سرمربی تیم امید ایران درخصوص اینکه صمیمی‌ترین دوستش چه کسی است گفت: بلاژویچ, ایشان من را تمرین داد و با او به افتخارات زیادی رسیده‌ام.

وی درباره اینکه با توجه به مشکلاتی که برای کی‌روش در دریافت دستمزدش به وجود آمده بود, آیا او حساب ایرانی باز کرده یا از راه‌های بین‌المللی به او پول پرداخت می‌شود, عنوان کرد: درباره این موضوع خودمان را به مصلحت‌اندیشی فدراسیون تطبیق خواهیم داد اما امیدوارم تحریم‌‌ها به این شکل برای سیستم بانکی ایران وضع نشود تا ما هم بتوانیم پول‌هایمان  را به راحتی دریافت کنیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/458max

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تیم ملی امید تا سال آینده تعطیل شد؟