تاریخ انتشار: 1397/06/20 11:39
کد خبر: 130854

واکاوی سخنان کی روش/منظورش از گفتن Gentelmen`s agreement چه بود؟

کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی بدون اینکه قراردادی با فدراسیون فوتبال ایران داشته باشد در بازی با ازبکستان روی نیمکت می نشیند.
واکاوی سخنان کی روش/منظورش از گفتن Gentelmen`s agreement چه بود؟

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران در آخرین پستی که قبل از بازی ایران برابر ازبکستان منتشر کرده که در آن می گوید در حالی که قرارداد رسمی با تیم ملی برای ادامه همکاری امضا نکرده به کارش ادامه می دهد تا اگر تعهدات مورد نظرش انجام نشد بتواند از تیم ملی جدا شود. اما آنچه بعد از انتشار متن اینستاگرامی کی روش مورد بحث قرار گرفت این بود که در ترجمه حرف های او نوشتند:« من و فدراسیون فعلا براساس یک قرارداد مردانه به کار ادامه می دهیم...»

 

در همین رابطه اما علی تقی زاده مترجم حقوقی و اسناد رسمی نظر دیگری دارد و معتقد است چون این کلمه یک اصطلاح حقوقی است که معنای لغوی با معنای اصطلاحی متفاوت است. او در این رابطه گفت:« اصطلاحات در حوزه و رشته ای معنایی خاص دارند که گاهی با معنای لغوی اشتراکاتی دارد و در برخی موارد هیچ گونه ارتباط معنایی منطقی بین معنای اصطلاحی و معنای لغوی وجود ندارد.»او افزود:« به عنوان مثال Gentelmen`s agreement که کارلوس کی روش در صحبت هایش از آن استفاده کرده اصطلاحی تخصصی در حوزه قراردادها است که معنایش می شود: موافقت(نامه) غیر رسمی یا توافق( نامه) شرافتی؛ یعنی توافقی که مستند به سند و قابل طرح در دادگاه نیست. متاسفانه بی توجهی به معنای اصطلاحی باعث شده، عده ای آن را توافق مردانه ترجمه کنند.»

 

اینکه آیا کی روش از یک اصطلاح حقوقی در متن اینستاگرامی اش استفاده کرده یا نه را خود او پاسخ بدهد اما آنچه توافق مردانه که در متن ترجمه ها استفاده شده را کمی زیرسوال می برد بارجنسیتی کلمه است که در این دوره زمانه نباید مورد استفاده قراربگیرد. اینکه یک قرارداد مردانه بسته شده شاید منظور را برساند اما جنسیتی بودن آن بار منفی به آن داده است. Gentelmen`s agreement یک اصطلاح حقوقی نیز هست که توافق نامه نزاکتی نیز  ترجمه شده است اما آیا سرمربی تیم ملی در این متن می خواهد متنی حقوقی را بنویسد یا از احساسش برای هواداران می گوید؟ می توان اینگونه هم برداشت کرد که سرمربی تیم ملی شرح می دهد که به خاطر احساس مسئولیت و علاقه اش به تیم ملی ایران بدون این که قرارداد داشته باشد و برحسب اعتماد و به قول معروف دستی که با رئیس فدراسیون داده روی نیمکت تیم ملی می نشیند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4bqax5

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


خبرهایی به گوش می رسد؛قرارداد کی‌روش با تیم ملی فوتبال ایران تمدید شد؟