تاریخ انتشار: 1397/08/09 13:52
کد خبر: 123882

گلر کاشیما به دنبال رکورد دار شدن در آسیا؛ پرسپولیس اجازه میدهد؟

اگرچه تیم کاشیما آنتلرز ژاپن به اولین فینال آسیایی خود رسیده است، دروازه بان این تیم می خواهد تاریخ را به نام خود بنویسد و به اولین بازیکنی تبدیل شود که سه بار این جام را فتح می کند.
گلر کاشیما به دنبال رکورد دار شدن در آسیا؛ پرسپولیس اجازه میدهد؟

در فاصله سه روز مانده به دیدار رفت مرحله فینال لیگ قهرمانان آسیا 2018، سایت ای اف سی در مطلبی به دروازه بان باتجربه تیم کاشیما آنتلرز ژاپن پرداخته است. این مطلب را در اینجا بخوانید:

نه تنها این دروازه بان 34 ساله سومین فینال آسیایی خود را تجربه می کند، بلکه او می خواهد رکورد صد درصد قهرمانی خود در این فینال ها را جاودانه کند و به اولین بازیکنی تبدیل شود که لیگ قهرمانان آسیا را 3 بار فتح می کند.

اگر او به دلیل سپری کردن خدمت سربازی در سال های 2011 و 2012 راهی تیم سانگجو نمی شد، فینال امسال به چهارمین فینال او در آسیا تبدیل می شد چرا که فرصت داشت در سال 2011 هم با چونبوک موتورز این مرحله را تجربه کند.

وقتی چوی کانگ هی برای اولین بار شانس بازی در تیم اصلی چونبوک را به کو وان داد، کمتر کسی فکر می کرد که این دروازه بان 22 ساله و مربی جدید به جایی برسند که بخشی از فوق العاده ترین برهه تاریخی این باشگاه باشند.

کو وان توانست خیلی زود خودش را به عنوان گلر شماره یک چونبوک معرفی کند و کمک های بسیاری به چونبوک در راه رسیدن به اولین فینال آسیایی در سال 2006 کرد. آنها شانگهای شنهوا و اولسان هیوندای را به ترتیب در مراحل یک چهارم و نیمه نهایی حذف کردند.

در فینال چونبوک به تیم الکرمه سوریه برخورد کرد که آنها هم اولین بار در این مرحله از رقابت های آسیایی حاضر شده بودند. کووان درباره آن بازی می گوید: «سال 2006 اولین سال حضور من در چونبوک بود و من واقعا نمی دانستم چطور باید برای فینال آماده شوم. با استیصال می خواستم که ببریم.»

همین ناامیدی باعث تزلزل گلر 23 ساله شد و او در بازی رفت روی یک توپ ارسالی عملکرد بدی داشت که البته خوش شانس بود به خاطر اشتباهش جریمه نشد.

بعد از اینکه چونبوک بازی رفت را با دو گل برد، این اختلاف در اوایل نیمه دوم بازی برگشت با دو گل از بازیکنان تیم سوریه ای جبران شد و جو 40 هزار تماشاگر ورزشگاه خالد ابن ولید در حمص فشار زیادی روی کره ای ها می آورد.

یک جو غیر دوستانه که هر بازیکن حرفه ای را هم تحت فشار می گذاشت، چه برسد به یک جوان 23 ساله در اولین فصل بازی حرفه ای. اما کووان و هم تیمی هایش ایستادگی کردند و ضربه سر دقیقه 86 زی کارلوس برزیلی برد تاریخی را برای چونبوک به ارمغان آورد.

این پیروزی آغاز کننده یک عصر موفق برای تیم و بازیکن بود. کووان خود را به عنوان انتخاب اول دروازه بانی مطرح کرد و چونبوک هم جایگاهش در جدول لیگ را از یازدهم، به هشتم و چهارم ارتقا داد و سرانجام در سال 2009 اولین قهرمانی لیگ را به دست آورد.

وقتی کووان برای خدمت سربازی تیم را موقتا ترک کرد، چونبوک بار دیگر در سال 2011 به فینال لیگ قهرمانان رسید و این بار در یک بازی در ورزشگاه جام جهانی جونجو بازی کرد.

کووان سون تائه در این باره گفت: «در 2011 من مشغول سپری کردن خدمت سربازی بودم. هر فرد در کره جنوبی به مدت 2 سال به سربازی می رود. البته برای بازی فینال از مرخصی ام استفاده کردم تا به ورزشگاه جونجو بروم و بازی را ببینم. می خواستم از تیمم در ورزشگاه حمایت کنم.»

اگرچه چونبوک موتورز در خانه بازی می کرد و استادیوم هم پر شده بود، این تیم قطری السد بود که در ضربات پنالتی به شکل دراماتیکی قهرمانی را به دست آورد.

سون تائه افزود: «هواداران زیادی در آنجا بودند که می خواستند ما ببریم، برای همین متاسف شدم که نتوانستیم در خانه پیروز شویم. من کاملا احساس هواداران را می فهمم چرا که خودم بین آنها در سکوهای ورزشگاه نشسته بودم.»

این یک باخت متاثر کننده برای چونبوک بود و باعث تغییرات در سرمربیگری این تیم هم شد. وقتی کووان در سال 2013 از سربازی به تیم خود برگشت، فابیو لفاندس برزیلی روی نیمکت نشسته بود.

در این زمان کووان که یک عضو بی جانشین در ترکیب چونبوک بود، ناگهان خودش را در رقابتی با گلر 42 ساله و کهنه کار یعنی چوی اون سئونگ دید. در این رقابت چوی عملکرد بهتری داشت.

سون تائه سرانجام در سال 2014 توانست با تلاش و پیشرفتی فوق العاده کار را از دروازه بان 42 ساله تیمش بگیرد و دوباره گلر شماره یک چونبوک شود. او در بازه سه ساله 2014 تا 2016، دو قهرمانی متوالی لیگ کره را به دست آورد و در هر سه سال هم به عنوان بهترین دروازه بان لیگ کره انتخاب شد.

اوج این عملکرد کووان، رسیدن او به تیم ملی بود. او در سپتامبر 2015 در پیروزی 8 بر صفر کره مقابل لائوس اولین بازی ملی اش را انجام داد و با 30 سال و 357 روز، سومین بازیکن مسن تاریخ کره از نظر زمان شروع کار در تیم ملی لقب گرفت.

نقطه درخشان دیگری از عملکردهای کووان این بود که او با بازوبند کاپیتانی موفق شد چونبوک را در سال 2016 بار دیگر به یک فینال آسیایی برساند. آنها این بار مقابل العین امارات بازی می کردند.

این دفعه پس از گذشته 10 سال، هیچ نشانه عصبی یا نگرانی در این دروازه بان دیده نمی شد و او با اعتماد به نفس کامل تیمش را در هر دو بازی رفت و برگشت همراهی کرد تا دومین قهرمانی آسیایی هم برای چونبوک رقم بخورد و این تیم به عنوان یکی از قدرتمند ترین های قاره کهن شناخته شود.

سون تائه پس از این فینال مقابل العین گفت: «با هیچ کلمه ای نمی توانم توصیف کنم. بسیار خوشحال هستم. 10 سال از آخرین باری که این عنوان را بردیم، می گذرد. آن زمان من 23 ساله بودم. اما حالا کاپیتان تیم هستم. بنابراین بسیار از بردن دوباره این جام خوشحالم.»

چوی، سرمربی چونبوک، درباره این قهرمانی گفت: «این عنوان نتیجه رهبری و کاپیتانی کووان بود.»

با گذر زمان مشخص شد که بالا بردن کاپ قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا، آخرین حرکت او به عنوان یک بازیکن چونبوک بود.

قهرمان هشت دوره رقابت های لیگ ژاپن یعنی کاشیما آنتلرز، در حالی که به دنبال یک دروازه بان جدید بود، پیشنهادی 3 ساله به سون تائه ارائه کرد و چوی کانگ هی به عنوان سرمربی چونبوک هرچند دوست نداشت کاپیتان تیمش را از دست بدهد، مقابل او و خواسته اش ایستادگی نکرد و این دروازه بان راهی ژاپن شد.

توانایی های او در ژاپن به خوبی شناخته شده و هیچ نشانه ای از افت در او دیده نمی شود. در بازی مرحله یک هشتم نهایی آسیا مقابل تیم قدرتمند شانگهای SIPG او چند سیو در کلاس جهانی مقابل ستاره هایی چون هالک، اسکار و وو لی به نمایش گذاشت. این اغراق نیست که بگوییم کاشیما بدون او به فینال آسیا نمی رسید.

تعداد کمی از بازیکنان موفق به بردن لیگ قهرمانان آسیا با دو تیم مختلف شده اند و سعود کریری از عربستان در بالای این لیست قرار دارد. او چهار فینال آسیا را تجربه کرده و 2 بار قهرمان شده است.

اما اگر کاشیما امسال عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کند، کووان سون تائه به تنهایی اولین بازیکنی خواهد شد که سه بار این عنوان را به دست آورده است. با این دوران بازیگری که توضیح داده شد، استحقاق او کمتر از این هم نیست.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4j6a5k

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ضرری که سیامک نعمتی از تغییر پستش میکند

مظاهری: یادت نرود پرسپولیس تیم بزرگی است
خوش و بش همشهری‌های ملی‌پوش و سرخپوش