تاریخ انتشار: 1397/10/16 16:06
کد خبر: 114903

آخرین‌های ایران در جام ملت‌های آسیا

مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا از دیروز در حالی آغاز شد که از آخرین قهرمانی ایران در این رقابت‌ها بیش از 40 سال می‌گذرد.
آخرین‌های ایران در جام ملت‌های آسیا

ضربه کاشته دقیق و تماشایی علی پروین در دقیقه ۷۱ مسابقه نهایی با کویت در سال ۱۹۷۶ آخرین جام آسیایی را نصیب تیم ملی ایران کرد. این سومین قهرمانی متوالی ملی‌پوشان ایرانی در جام ملت‌های آسیا بود که دیگر هرگز تکرار نشد؛ هت‌تریکی که ایران را به یکی از قدرت‌های قاره در این رقابت‌ها تبدیل کرد و حالا همان هت‌تریک به آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌ها ختم شده و واژه آخرین را به یک واژه تلخ در فوتبال ایران تبدیل کرده است. ملی‌پوشان اینک بار دیگر بسیار امیدوارتر نسبت به گذشته برای کسب قهرمانی پا به این رقابت‌ها گذاشته‌اند. تیم ملی پس از سال‌ها هدایت و مربیگری توسط کی‌روش به هماهنگی تاکتیکی قابل توجهی دست یافته و شناخت متقابل کادر فنی و بازیکنان از یکدیگر یکی از مهمترین برگ‌های برنده تیم ایران در این رقابت‌ها محسوب می‌شود. فوتبال ایران این روزها خیلی امیدوار است تا خیلی از آخرین‌های فوتبال ایران در جام ملت‌ها را جابه‌جا کند؛ آخرین‌هایی که جابه‌جایی برخی از آن‌ها اصلا سخت نیست. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به آخرین‌های فوتبال ایران در تاریخ جام ملت‌ها.

 آخرین گلزن
فردا ایران در اولین بازی خود در جام ملت‌ها به مصاف یمن خواهد رفت. فاصله فوتبال ایران با یمن نشان می‌دهد که در این بازی باید منتظر گلزنی شاگردان کی‌روش در اولین بازی ایران در جام ملت‌ها باشیم. آخرین گل تیم ملی ایران در این رقابت‌ها را رضا قوچان‌نژاد در دور پیشین قبل از حذف تیم ملی از تورنمنت مقابل عراق به ثمر رساند. ضربه سر زیبای گوچی در دقیقه ۱۱۹ ایران 10 نفره را در تورنمنت نگه داشت اما ضربات پنالتی حکم به صعود عراق از مرحله یک‌چهارم داد. گل گوچی در دوره قبلی صدونوزدهمن گل ایران در جام ملت‌ها بود و حالا باید منتظر باشیم و ببینیم گل شماره 120 را کدام بازیکن به ثمر می‌رساند؟ آزمون؟ طارمی؟ انصاری‌فرد؟ قدوس؟ یا بازیکن دیگری؟
 آخرین آقای گل
مهاجمان تیم ملی ایران در تاریخ جام ملت‌های آسیا مهاجمانی خطرناک بوده‌اند. حضور 7 بازیکن در جمع آقای گل‌های جام‌های مختلف نشان می‌دهد که ایران همیشه برای کسب عنوان آقای گلی تلاش کرده است. در سال 1968 و دوره سوم همایون بهزادی به صورت مشترک و با 4 گل آقای گل مسابقات شد. در سال 1972 حسین کلانی این عنوان را با 5 گل و به صورت مشترک با یک کره‌ای به خود اختصاص داد. ناصر نورایی، مرحوم غلامحسین مظلومی، بهتاش فریبا، شاهرخ بیانی، ناصر محمدخانی و علی دایی از جمله آقای گل‌های ایرانی تاریخ جام ملت‌ها هستند. علی کریمی نیز در سال 2004 با 5 گل این عنوان را به خود اختصاص داد و به این لیست اضافه شد. ستاره سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس آخرین آقای گل ایرانی جام ملت‌هاست که این عنوان را همراه با علا حبیل بحرینی به دست آورد.

 آخرین پاس گل
در بازی دراماتیک ایران-عراق در جام ملت‌های 2015 که منجر به حذف تلخ تیم ملی کشورمان شد گل سوم روی دفع توپ عراقی‌ها و ضربه برگشتی به ثمر رسید. به این ترتیب برای پیدا کردن آخرین پاس گل باید صحنه گل دوم ایران به عراق را مرور کنیم. در دقیقه 103 بازی سومین پاس گل آندرانیک در جام ملت‌های 2015 را پورعلی‌گنجی به اولین گل ملی‌اش تبدیل کرد. پورعلی‌گنجی روی ارسال کرنر آندو با ضربه سر بازی را برای تیم 10 نفره ایران به تساوی کشاند تا به این ترتیب آخرین پاس گل ایران در جام ملت‌ها به نام آندو ثبت شود. حالا فقط باید یک روز دیگر صبر کنیم و ببینیم کدام‌یک از بازیکنان تیم ملی می‌تواند در هفدهمین دوره جام ملت‌ها برای هم‌تیمی‌های خود گل بسازد و زمینه‌ساز اولین گل تیم ملی در این دوره از رقابت‌ها باشد.

 آخرین اخراجی
برای پیدا کردن آخرین اخراجی تیم ملی آدرس سرراستی داریم؛ همان بازی دراماتیک و عجیب ایران-عراق در جام ملت‌های 2015. مهرداد پولادی، مدافع چپ تیم ملی ایران با اخراج در بازی مقابل عراق دهمین و تا امروز آخرین کارت قرمز ایران در تاریخ جام ملت‌های آسیا را به نام خود ثبت کرد. در 62 بازی تیم ملی در تاریخ این مسابقات تاکنون 10 بازیکن با کارت قرمز روبه‌رو شده‌اند که پولادی دهمین نفری بود که با کارت قرمز داور روبه‌رو شد. فریبرز اسماعیلی، جمشید شاه‌محمدی، نادر محمدخانی، فرشاد پیوس، ستار زارع، محمد علوی، آرش برهانی، مهدی مهدوی‌کیا، آرش افشین و مهرداد پولادی بازیکنانی هستند که با پیراهن تیم ملی در جام ملت‌ها کارت قرمز داور را مقابل چشمان خود دیده‌اند و مجبور به ترک زمین شده‌اند. ایران در 75 درصد از بازی‌هایی که اخراجی داده درنهایت به عنوان تیم بازنده زمین را ترک کرده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/48ramn

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


جام ملت های آسیا| میزبانانی که جام را در خانه نگه داشتند