تاریخ انتشار: 1397/10/24 20:16
کد خبر: 113867

توصیه‌ای به مهدی طارمی و سردار آزمون

دو مهاجم تیم ملی در مصاحبه‌ای که با خبرنگاران داشته‌اند به این نکته اشاره کرده‌اند که به دنبال آقای گلی بازی‌ها نیستند و برای آن‌ها موفقیت تیم ملی مهمتر است.
توصیه‌ای به مهدی طارمی و سردار آزمون

بهترین گلزن تیم ملی در دو بازی سپری شده سردار آزمون بود که در بازی با یمن یک گل و در بازی با ویتنام دو گل برای ایران به ثمر رساند و در حال حاضر ۳ گله است. بعد از او مهدی طارمی با دو گلی که به تیم یمن زد در رده دوم جدول قرار داد.

طبیعی است برای سردار آزمون و مهدی طارمی موفقیت تیم ملی مهمتر باشد، اما این در تضاد برای کسب عنوان آقای گلی نیست. این عنوان در صورتی به دست می‌آید که برای تیم ملی گل بزنند و آیا این اتفاق به سود تیم ملی تمام نمی‌شود؟ باید این تابو شکسته شود و مهدی طارمی و سردار آزمون بگویند موفقیت تیم ملی برای آن‌ها مهم است، اما به این بهانه کسب عنوان آقای گلی بازی‌ها را دنبال می‌کنند.

جالب اینکه در سه دوره‌ای که تیم ملی قهرمان جام ملت‌های آسیا شد عنوان آقای گلی به ایرانی‌ها رسید. در سال ۱۹۶۸ توأم با قهرمانی ایران همایون بهزادی با ۴ گل و مشترکاً با دو بازیکن از تیم رژیم صهیونیستی آقای گل شد. در سال ۱۹۷۲ حسین کلانی با ۵ گل هم آقای گلی خود را جشن گرفت و هم به همراه تیم ملی قهرمان جام ملت‌ها شد. در جام ملت‌های ۱۹۷۶ مظلومی و نورایی از تیم ملی با ۳ گل و فتحی کمیل از کویت مشترکاً عنوان آقای گلی بازی‌ها را به دست آوردند.

اما در سال‌هایی که تیم ملی قهرمان جام ملت‌ها نشد باز هم ایرانی‌ها به عنوان آقای گلی دست یافتند. در سال ۱۹۸۰ و توأم با سومی ایران بهتاش فریبا و چوی سون از کره‌جنوبی با ۷ گل به عنوان آقای گلی بازی‌ها دست یافتند. این تعداد گل از سوی بهتاش فریبا با توجه به اینکه در آن برهه از زمان تیم‌ها تعداد بازی‌های کمتری در جام ملت‌ها انجام می‌دادند، ارزشمند بود. در سال ۱۹۸۴ تیم ملی به عنوان چهارمی دست یافت و ۳ بازیکن با ۳ گل زده آقای گل شدند؛ شاهرخ بیانی، ناصر محمدخانی و جیا شیوهوا از چین. در سال ۱۹۹۶ علی دایی با ۸ گل زده عنوان آقای گلی خود و سومی تیم ملی را جشن گرفت و آخرین بازی‌ای که یک ایرانی آقای گل آن شد در سال ۲۰۰۴ بود. تیم ملی در این بازی‌ها هم سوم شد. علی کریمی و علا هبیل با ۵ گل مشترکاً آقای گل بازی‌ها شدند.

تاریخ و تجربه نشان می‌دهد سردار آزمون و مهدی طارمی می‌توانند به دنبال آقای گلی بازی‌ها هم باشند، اما این نباید دلیلی شود که اگر در موقعیت خوب گلزنی قرار ندارند ضربه نهایی را خودشان بزنند. نمونه اش در بازی دوم مهدی طارمی، در حالی که سامان قدوس در یک موقعیت خوب گلزنی قرار داشت به او پاس نداد و خودش به توپ ضربه زد که توپ به بیرون رفت.

همیشه در یک تیم خوب و موفق مهاجم یا مهاجمانی هستند که موقعیت‌ها را تبدیل به گل می‌کنند. به واقع تلاش همه بازیکنان این است که توپ را به مهاجم خوب خود نزدیک کنند تا مهاجم توپ را تبدیل به گل کند. همه بازیکنان تیم ملی حتی آن‌هایی که روی نیمکت تیم ملی نشسته‌اند دوست دارند مهدی طارمی موقعیت‌ها را تبدیل به گل کند، همچنین سردار آزمون چراکه گلزنی آن‌ها سبب می‌شود تیم ملی نتیجه را در مصاف با حریف به سود خود رقم بزند. بنابراین مهدی طارمی و سردار آزمون بهتر است که مدام تکرار نکنند به دنبال آقای گلی بازی‌ها نیستند و موفقیت تیم ملی برای آن‌ها مهمتر است.

 

کارشناسان و ملی‌پوشان پیشین پاسخ می‌دهند

 

بازیکنان ایران شانس عنوان آقای گلی جام ملت‌ها را دارند؟

* با وجود اینکه معز علی، مهاجم تیم ملی قطر، تاکنون ۵ گل به ثمر رسانده و صدرنشین گلزنان جام ملت‌های آسیاست، ولی سایر مهاجمان نیز از شانس بالایی برای کسب آقای گلی برخوردار هستند. بازیکنانی، چون سردار آزمون که ۳ گل زده و یا مهدی طارمی که ۲ گل به ثمر رسانده است. حال اینکه آیا بازیکنان ایران می‌توانند آقای گل مسابقات شوند سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و مهاجمان اسبق تیم ملی مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.

 

بهتاش فریبا: خودخواه نباشند، موفق می‌شوند

آقای گل پیشین جام ملت‌های آسیا در این خصوص گفت: بازیکنانی نظیر سردار آزمون و مهدی طارمی این شانس را دارند که آقای گل مسابقات جام ملت‌های آسیا شوند اگرچه در بازی با ویتنام در خط حمله کمی خودخواهی را در بازیکنان مشاهده کردم و جا‌هایی که باید پاس داده می‌شد این کار صورت نگرفت. به طور حتم ملی‌پوشان ما با همدلی و فداکاری می‌توانند راهی مراحل بالاتر در جام ملت‌ها شوند و همچنین با توانایی‌ای که در ملی‌پوشان دیده می‌شود، می‌توانیم آقای گلی را هم از آن خودمان کنیم.

 

علی‌اصغر مدیرروستا: شانس سردار خیلی زیاد است

 مهاجم اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: ما هم شانس قهرمانی داریم و هم شانس آقای گلی و با وجود اینکه یک بازیکن قطر ۵ گل زده، ولی سردار آزمون و مهدی طارمی می‌توانند در بازی‌های بعدی شمار گل‌های خود را بالاتر ببرند. در این بین فکر می‌کنم سردار آزمون بتواند آقای گل شود، چون در زدن ضربات نهایی تبحر خاصی دارد. طارمی هم خوب است، ولی با وجود اینکه خودش را خوب در موقعیت گلزنی قرار می‌دهد در زدن ضربات نهایی کم‌دقت است، ولی سردار شرایط بهتری دارد.

 

صمد مرفاوی: مهاجمان در بازی‌های بعدی باید باهوش‌تر عمل کنند

مهاجم اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: بازی با عراق محک جدی برای تیم ملی خواهد بود چرا که یمن و ویتنام آن‌قدر قوی نبودند که خط دفاعی و حمله ما را محک بزنند. مهاجمان ما باید ابتدا به فکر موقعیت تیم ملی باشند و با فرصت‌طلبی و تیزهوشی به تیم ملی کمک کنند و به نظرم مهاجمان ما توان آقای گل شدن را دارند و چه خوب می‌شود که تیم ملی قهرمان بشود و آقای گل جام ملت‌ها هم یک ایرانی باشد. به نظرم مهاجمان ما باید قدر موقعیت‌هایی که به دست می‌آورند را بدانند.

 

حسین کلانی: سردار می‌تواند آقای گل شود

مهاجم اسبق تیم ملی که سابقه آقای گلی در جام ملت‌های آسیا را دارد، در این خصوص به ما گفت: ۲ پیروزی ارزشمند تیم ملی نشان از هماهنگی و انسجام تیمی ما داشته است. ۷ گل زده‌ایم و در حمله موفق هستیم. در دفاع هم توانسته‌ایم منسجم عمل کنیم. به نظرم تیم ملی در فاز تهاجمی عالی کار می‌کند و اگر بچه‌ها قدر موقعیت‌ها را بدانند، می‌توانیم در بازی با عراق هم گل‌های حساسی بزنیم. ایران شانس زیادی برای قهرمانی دارد و مهاجمان ما هم برای آقای گلی از ظرفیت‌های لازم برخوردار هستند و اگر سردار همین رویه را ادامه دهد می‌تواند آقای گل شود.

 

حشمت مهاجرانی: قهرمانی مهم‌تر از آقای گلی است

سرمربی اسبق تیم ملی که سابقه هدایت این تیم را در جام ملت‌ها و جام جهانی دارد در این خصوص گفت: به نظرم قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا مهم‌تر از آقای گلی مسابقات است و قطعاً این موضوع را بازیکنان تیم ملی به خوبی درک می‌کنند. اگرچه من این توان را در خط حمله ایران می‌بینم که در گلزنی موفق‌تر باشد و بازی به بازی بهتر و هماهنگ‌تر شوند. سردار آزمون ۳ گل زده و طارمی هم ۲ گله است و به طور حتم اگر بچه‌ها در موقعیت‌سنجی بهتر عمل کنند آقای گل جام ملت‌ها می‌تواند یک ایرانی باشد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4vgdwn

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


سردار و طارمی ماشین گلزنی ایران به روایت سایت جام ملت‌ها + عکس