تاریخ انتشار: 1397/11/06 17:12
کد خبر: 112438

سایه‌روشن‌هایی از نابغه‌ای به نام طارمی

مهدی طارمی نسبتی با فوتبالیست‌های معمولی ندارد و این موضوع از تمام حرکات او در زمین مشخص است.
سایه‌روشن‌هایی از نابغه‌ای به نام طارمی

از تمام فرارها، دریبل‌ها، پاس‌ها، شوت‌ها، گل‌ها و موقعیت‌های برباد رفته. او را باید یکی از خاص‌ترین ستاره‌های این سال‌های فوتبال‌مان بدانیم. در توصیف خاص بودن این فوتبالیست، همین بس که گروهی او را با برچسب «گلزن» می‌شناسند و گروه دیگری او را بزرگ‌ترین «گلنزن» فوتبال ایران می‌دانند. هر دو برچسب، برای مهدی مناسب به‌نظر می‌رسد، چرا که او هم یک گلزن درجه یک و هم یک گلنزن تمام‌عیار محسوب می‌شود. برای باور این موضوع کافی است به همین جام ملت‌ها نگاه کنیم؛ جایی که طارمی با یک ضربه سر تماشایی، توپ را به تور دروازه یمن می‌رساند اما در مسابقه با عمان، تک‌تک موقعیت‌ها را با هنرنمایی خاصی از دست می‌دهد؛ جایی که طارمی با ایستادن در درست‌ترین موقعیت مناسب، پاس سردار را به تور دروازه چین می‌نشاند اما تنها چند دقیقه بعد، پاس علی کنعانی‌زادگان را به کناره‌های تور می‌فرستد. مهدی طارمی در رده باشگاهی هم فوتبالیست خوبی است اما تا امروز اساسا یک «بازیکن ملی» بوده است. ستاره‌ای که در لباس تیم ملی، به‌مراتب دونده‌تر و مسئولیت‌پذیرتر نشان می‌دهد. او در جام جهانی نیز شگفت‌انگیز ظاهر شد، اما هواداران تیم ملی بیشتر از هر چیزی، صحنه خراب شدن موقعیت آخر در مقابل پرتغال را از این ستاره به یاد دارند.
بازکردن دروازه پرتغال درآخرین ثانیه‌ها، می‌توانست از مهدی طارمی یک قهرمان ملی بسازد. او اما انگار با خودش عهد کرده در حساس‌ترین موقعیت‌ها، لغزش را نیز تجربه کند. پادشاه تناقض فوتبال ایران، در جام ملت‌ها نیز سخت‌ترین و حساس‌ترین بازی ایران را از دست خواهد داد. او در برابر چین، یکی از بهترین نمایش‌های ملی همه دوران فوتبال‌اش را سپری کرد اما در عین حال، توانست کارلوس کی‌روش و هواداران تیم ملی را نیز عصبانی کند. طارمی با یک خطای بی‌دلیل در میانه میدان(البته پایش هم لغزید) اخطار گرفت و شانس حضور در مرحله نیمه‌نهایی را از دست داد؛ اتفاقی که به‌سادگی می‌توانست از آن جلوگیری کند. این اخطار، نشانه‌ای آشنا از «طارمی بودن» است؛ بازیکنی که در بهترین روزها هم دلیلی برای سرزنش به دیگران می‌دهد و در بدترین روزها هم دلیلی برای تحسین به‌دست می‌آورد. او یک معجون عجیب برای فوتبال ایران است؛ ملغمه‌ای از نقاط روشن و تاریک؛ پدیده‌ای که هنوز به یک فوتبالیست کامل تبدیل نشده است اما حتی در این وضعیت، چشم‌ها را خیره می‌کند.
غیبت طارمی در بازی بزرگ با ژاپن، یک ضربه بزرگ برای خود این ستاره محسوب می‌شود اما بعید به‌نظر می‌رسد که تیم کی‌روش را چندان تحت‌تأثیر قرار بدهد. این تیم با تغییرات مداوم خو گرفته و شمایلی پیدا کرده که در آن هیچ نامی بزرگ‌تر از مجموعه تیم نیست. در غیاب طارمی، احتمالا سامان قدوس از ابتدا در ترکیب اصلی قرار خواهد گرفت؛ ستاره‌ای که تشنه فیکس شدن و به ثمر رساندن یک گل حساس برای تیم ملی است. مهدی ترابی نیز می‌تواند از گزینه‌های جدی بازی در این بخش از زمین باشد؛ فوتبالیست پرانگیزه‌ای که سابقه باز کردن دروازه ژاپن را نیز دارد. تیم ملی ایران حالا به درجه‌ای از انسجام رسیده که نبودن هر بازیکن در آن، بیشتر از آنکه به ضرر تیم باشد، به ضرر خود آن بازیکن است. حتی اگر نام آن بازیکن، مهدی طارمی باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3napqv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ضعف اساسی تیم ملی؛ دریافت گل اول!