تاریخ انتشار: 1397/11/11 10:02
کد خبر: 111831

دلیل رسیدن قطر به جمع قدرت‌های آسیا

بی‌تردید مهم‌ترین سورپرایز هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، صعود تیم ملی قطر به فینال این مسابقات بود.
دلیل رسیدن قطر به جمع قدرت‌های آسیا

تیمی که با شش برد درخشان به دیدار نهایی رسیده و فردا باید رودرروی ژاپن قرار بگیرد و برای قهرمان شدن بجنگد. عنابی‌ها با شکست تیم‌های قدرتمندی چون عربستان، عراق و کره‌جنوبی و امارات جواز حضور در این مرحله را گرفتند و نکته جالب این است که حتی یک گل هم دریافت نکرده‌اند و 12 بار موفق به گشودن دروازه رقبا شده‌اند.

همه چیز از 2004 آغاز شد

تیم کنونی قطر مجموعه‌ای است از بازیکنان اکثرا جوان که با چند باتجربه به تعادل قابل قبولی رسیده‌اند. تیمی که اسکلت بندی‌اش از دو باشگاه السد و الدحیل تشکیل شده و الباقی نفرات هم در تیم‌های الغرافه، الاهلی، السیلیه، الخور، العربی و قطرSC مشغول هستند. قطعا تیمی که با این صلابت تا به اینجا صعود کرده بر حسب اتفاق نبوده و پیشینه و عقبه‌ای توانسته آنها را به چنین بلوغی برساند. بلوغی که نه‌تنها در تیم بزرگسالان، بلکه در تمام رده‌های سنی آنها در سه چهار سال اخیر به وضوح دیده شده است. جواب این سوال مهم و حیاتی به یک مکان خاص بر می‌گردد. به یک کمپ رویایی که با اندیشه‌ای ژرف احداث شد. این مجموعه بی‌نظیر که توجه باشگاه‌های معتبر اروپایی را هم به خود جلب کرده در سال 2004 ساخته شد. هدف آن پرورش استعدادهای ورزش قطر خاصه فوتبال بود و کار خودش را خیلی زود استارت زد. اسپایر در ادامه کار بنیادین خود مالکیت باشگاه‌های لئونسای اسپانیا و یوپن بلژیک را برعهده گرفت و با باشگاه‌هایی چون لیدز یونایتد قرارداد همکاری به امضا رساند.

82درصد تیم ملی قطر، برآمده از اسپایر

 19 بازیکن از 23 بازیکن کنونی تیم ملی قطر بزرگ شده و آموزش‌دیده همین کمپ هستند و ستاره‌های بزرگ این تیم نظیر اکرم عفیف در تیم‌های اسپانیایی و بلژیکی ذکر شده بازی و کسب تجربه کرده‌اند. آنها کودکان بااستعداد را از پنج، 6 سالگی جذب می‌کنند و به صورت 24 ساعته آموزش‌های مختلف را برایشان در نظر می‌گیرند. تمامی عوامل آموزشی مربیان حرفه‌ای، خارجی و اغلب اسپانیایی هستند. این بچه‌ها تا 12 سالگی زیر نظر قرار دارند و سپس به تیم‌های پایه ملحق می‌شوند. 6 تیم که سال‌ به‌ سال با این بچه‌ها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و نهایتا در 19 سالگی آنها را به تیم‌های قهرمانی ارسال می‌کنند. هم‌اکنون تیم زیر 19 ساله‌های قطر صددرصد برآمده از کمپ اسپایر است.

پیشرفت در همه رشته‌ها

پیش از رسیدن تیم بزرگسالان قطر به دور نیمه‌نهایی جام ملت‌ها، تیم زیر 19سال قطر در سال 2014 قهرمان آسیا شد. البته که این موفقیت‌ها منحصر به فوتبال نیست. موتاز عیسی‌برشام با استفاده از مجموعه بی‌نظیر آماده شده در اسپایر در مسابقات دایموند لیگ قهرمان شد. اشرف السیفی در پرتاب چکش به یکی از بهترین‌های آسیا تبدیل شد و نمونه‌هایی از این دست که به وفور یافت می‌شوند و باید در ادامه منتظر درخشش بیشترشان هم بود.

سانچز- اسپایر؛ از 31 تا 43 سالگی

قطری‌ها متوجه شدند با استخدام ستاره‌هایی چون سباستین سوریا، قاسم برهان، رودریگو تاباتا و... در سنین بالا نمی‌توان در فوتبال به افتخار رسید. آنها با پرورش استعدادهای خود از سنین پایین در کمپ اسپایر زیر نظر مربیان زبده‌ای چون فلیکس سانچز می‌توانند راحت‌تر مسیر موفقیت را بپیمایند و در جام‌جهانی 2022 جزء بهترین‌ها باشند. فلیکس سانچزباس 43 ساله که در شهر بارسلونا به دنیا آمده از سال 1996 به تیم آکادمی بارسا پیوست. 10 سال در آنجا کار کرد و در سال 2006 با یک پیشنهاد مالی شگفت‌انگیز روبه‌رو شد. آکادمی اسپایر از او دعوت به عمل آورد. هفت سال در آنجا مشغول به آموزش و پرورش استعدادها شد. او در سال 2013 سرمربی تیم زیر 19 ساله‌های قطر شد. سال بعد هدایت تیم زیر 20 ساله‌ها را قبول کرد و با همان نسل پیش آمد و در سال 2017 نفر اول فنی تیم زیر 23 سال شد و با رفتن خورخه فوساتی، به‌عنوان سرمربی تیم بزرگسالان کارش را آغاز کرد.

قطر، قدرت جدید قاره کهن

در تیم فعلی قطر پنج بازیکن متولد سال‌های 96 و 97 دیده می‌شوند و میانگین سنی تیم، 25 سال و پنج ماه است. بازیکنان کمی مسن‌تر تیم با وجود سن نه‌چندان زیاد در طول سال‌های اخیر بازی‌های زیادی انجام داده‌اند. به‌طور مثال، حسن الهیدوس به‌عنوان باتجربه‌ترین بازیکن تیم با 28 سال سن،  110 بازی ملی در کارنامه دارد. علاوه‌بر این در بعد فنی هم قطری‌ها بازیکنانی کاملا سازگار با تاکتیک‌ها دارند و در پنج بازی اخیر در هر دو سیستم 3-3-4 و 3-4-3 به خوبی جواب داده‌اند. در بین 23 بازیکن کنونی فقط یک بازیکن 30 ساله و یک بازیکن 32 ساله حضور دارند که تقریبا به بازی هم گرفته نمی‌شوند. الباقی نفرات همگی کمتر از 28 سال سن دارند و این شگفت‌انگیز است. بی‌تردید با این نمایش فوق‌العاده و این برنامه‌ریزی مدون، باید قطر را در آینده‌ای نزدیک به‌عنوان یکی از قدرت‌های قاره کهن قبول کنیم و به رسمیت بشناسیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4dz9jm

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


مدافع لژیونر تیم ملی، جام ملتها را از دست داد؟