تاریخ انتشار: 1398/06/30 10:33
کد خبر: 87279

آشنایی با تغییرات مراسم توپ طلا

اولین چیزی که برای مراسم اهدای توپ طلا تغییر کرده مربوط به مکان برگزاری این مراسم است.

آشنایی با تغییرات مراسم توپ طلا

شصت و چهارمین مراسم اهدای توپ طلای فرانس فوتبال قرار است به زودی یعنی قریب به دو ماه دیگر برگزار شود تا بهترین بازیکن دنیا که دستش به مهمترین جایزه انفرادی در دنیای توپ گرد می‌رسد معرفی شود. این دوره از مراسم هم درست مثل دوره قبلی با چندین تغییر و البته چند نوآوری همراه شده که در زیر به مهمترین آن‌ها اشاره شده است.

مکان جدید

اولین چیزی که برای مراسم اهدای توپ طلا تغییر کرده مربوط به مکان برگزاری این مراسم است. سال گذشته «گراند پَله» میزبان مراسم اهدای توپ طلا بود ولی این بار قرار شده «تئاتر دو شَتوله»، محل افسانه‌ای که پیش از این میزبان مراسم مهمی از جمله مراسم سزار و مولیه در فرانسه بوده، میزبان این دوره از مراسم اهدای توپ طلا باشد. مهمترین اتفاقی که قرار است در این مکان مجلل رخ دهد، اما رونمایی از برند و لوگو جدید توپ طلاست که مسئولان برگزار‌کننده آن وعده اش را داده‌اند. ژروم کزیدو، سردبیر روزنامه اکیپ فرانسه که عهده‌دار کنفرانس خبری درباره مراسم جدید توپ طلای فرانسه بود با اشاره به همین موضوع گفت: «توپ طلا بزرگترین جایزه انفرادی است که در دنیای فوتبال اهدا می‌شود ولی ارزش آن برای ما خیلی بیشتر از این موارد است. این جایزه برندی است که دوست داریم در طول سال اهمیت آن را به همراه هواداران‌مان زنده نگه داریم».

سفیر و مجری جدید

دیگر موردی که برای مراسم اهدای توپ طلای فصل اخیر تغییر کرده مربوط به مجری و سفیر جدیدی است که قرار است توپ طلا را به جانشین لوکا مودریچ اهدا کند. برای این موضوع مسئولان فرانس فوتبال به سراغ چهره‌ای دوست‌داشتنی رفته‌اند؛ دیدیه دروگبا. مهاجم سابق تیم ملی ساحل عاج که سابقه بازی در تیم‌های مارسی فرانسه و چلسی انگلیس را در کارنامه دارد، قرار است لباس مجری را به تن کند. این مراسم از شبکه تلویزیونی اکیپ و برای ۱۲۰ کشور به صورت زنده پخش می‌شود. البته خود دروگبا خیلی با این مراسم بیگانه نیست، چون یک‌بار در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهارمین بازیکن برتر دنیا در این رده‌بندی معرفی شد. با این حال او می‌گوید بازی کردن مقابل ۶۰ هزار تماشاگر به مراتب برایش راحت‌تر از این است که بخواهد مجری مراسم توپ طلا باشد. «قبل از هر چیز باید بگویم از اینکه به عنوان مجری این مراسم انتخاب شده‌ام خیلی خوشحالم و به خودم افتخار می‌کنم. از نظر من این جایزه بسیار باشکوه است. می‌توانستم کل روز را دست از کار بکشم و فقط به تماشای این مراسم بنشینم. اینکه قرار باشد اجرا هم کنم به مراتب برایم سخت‌تر این است که بخواهم مقابل ۶۰ هزار هوادار فوتبال بازی کنم. به هر حال بازی فوتبال شغل من بود و کاری بود که هر روز انجامش می‌دادم؛ می‌توانستم با استرس آن کنار بیایم. البته از اینکه تیمی حرفه‌ای قرار است در این مراسم من را همراهی کند خیلی به من اعتماد به نفس داده و بی‌صبرانه منتظرم تا برنامه‌های آماده‌سازی برای این مراسم بزرگ را از شروع کنم». البته قرار است در کنار دیدیه دروگبا یک مجری زن هم برای مراسم روز ۲ دسامبر معرفی شود که هنوز هویتش مشخص نشده.

جایزه جدید

مهمترین تغییری که برای مراسم توپ طلای امسال در نظر گرفته اهدای یک جایزه تازه است؛ سال ۲۰۱۸ بود که مسئولان فرانس فوتبال تصمیم گرفتند برای اولین بار توپ طلای فوتبال زنان را بدهند و این جایزه را ادا هگربرگ به خودش اختصاص داد. البته جایزه کوپا هم بود که به بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال دنیا اهدا می‌شد و آن را هم کیلیان امباپه به خودش اختصاص داد. حالا، اما فرانس فوتبال برای دوره جدید در نظر دارد جایزه‌ای تحت عنوان لو یاشین هم اهدا کند که این جایزه قرار است به بهترین دروازه‌بان دنیا برسد. نام این جایزه هم بی‌دلیل نیست که به عنوان جایزه لو یاشین در نظر گرفته شده، چون این دروازه‌بان روسی اولین و تنها دورازه‌بانی در دنیاست که توانسته دستش به توپ طلا برسد. او سال ۱۹۶۳ صاحب این جایزه ارزشمند شد.

پاسکال فوره، سردبیر فرانس فوتبال درباره اهدای این جایزه جدید می‌گوید: «خب دیگر همه به این نتیجه رسیده اید که توپ طلا جشن بین‌المللی فوتبال است و بعضی وقت‌ها این جشن خانوادگی بعضی از اعضایش یعنی دروازه‌بان‌ها را ندارد. برای دروازه‌بان‌ها همیشه سخت بود که روی سکو حاضر باشند و بردن چنین جایزه‌ای را جشن بگیرند. خب، دقیقاً به همین خاطر، برای این دوره تصمیم گرفتیم جایزه لو یاشین را هم راه‌اندازی کنیم.»

معرفی اولیه و سیستم رأی‌دهی

فهرست بازیکنانی که برای ۴ بخش از مراسم توپ طلا کاندیدا شده‌اند، قرار است روز دوشنبه ۲۱ اکتبر از طریق دو سایت فرانس فوتبال و اکیپ معرفی شوند. همچنین تلویزیون اکیپ هم این مورد را در برنامه‌هایش خواهد گنجاند. این برنامه از ساعت ۱۷:۳۰ به وقت محلی شروع خواهد شد. این بار البته سیستم رأی‌دهی برای بخش‌های مختلف توپ طلا هم کمی تغییر کرده است به این طریق که برای توپ طلا، ۳۰ بازیکن معرفی می‌شوند که این ۳۰ بازیکن از طریق آرای ۱۸۰ خبرنگار در سراسر دنیا معرفی و مشخص می‌شوند. همچنین ۱۰ دروازه‌بانی که برای جایزه لویاشین هم معرفی می‌شوند از طریق همین سیستم انتخاب و معرفی می‌شوند. برای توپ طلای زنان هم مقرر شده فهرستی ۲۰ نفره از بازیکنان منتشر شود که این افراد توسط ۵۰ خبرنگار که کارشان پرداختن به فوتبال زنان دنیاست معرفی شوند. سرانجام می‌ماند جایزه کوپا که این بازیکن را هم ۳۳ نفری که پیش‌تر توپ طلا را برده‌اند و هنوز در قید حیات هستند انتخاب می‌کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4d7wrm

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آلیسون شایستگی دریافت توپ طلا را دارد
مربی سابق دروازه‌بان برزیلی لیورپول: