تاریخ انتشار: 1395/07/18 09:15
کد خبر: 256778

بگوویچ: فوتبال ایران به کروات‌ها مدیون است

وینکو بگوویچ جزو نخستین نسل از مربیان کروات بود که راه ایران را در پیش گرفت.
به گزارش سرویس لیگ دسته اول فرتاک ورزشی، وینکو بگوویچ جزو نخستین نسل از مربیان کروات بود که راه ایران را در پیش گرفت؛ چند سالی از استقلال کشور کرواسی نگذشته بود که بگوویچ  به همراه چند هموطن خود مثل فرانچیچ، نیکولیچ و بلاژویچ به واسطه سابقه خوب تومیسلاو ایویچ مرحوم، راهی ایران و در تیم‌های کشورمان مشغول به فعالیت شدند. حالا که ١٧‌سال از آن دوران می‌گذرد، بگوویچ همچنان در فوتبال ایران به فعالیتش ادامه می‌دهد و اکنون او سرمربی تیم گل‌گهر سیرجان در لیگ دسته اول است. بگوویچ که اصرار دارد بگوید از زندگی در ایران لذت می‌برد، راز ماندگاری‌اش را شباهت فرهنگ ایران با مردم کرواسی می‌داند. او تأکید دارد مربیان کروات تأثیر زیادی روی فوتبال ایران گذاشته‌اند و ما ایرانی‌ها باید قدردان زحمات آنها باشیم.  

١٧‌سال از نخستین حضورتان در ایران می‌گذرد؛ این سال‌ها چطور گذشت؟

خیلی خوب، روزهای اولی که به ایران آمدم،‌ فکر نمی‌کردم ١٧‌سال بمانم اما الان خوشحالم که این اتفاق افتاده است. من از زندگی در ایران لذت می‌برم و با این‌که در کشور کرواسی هم پیشنهاد برای کار دارم اما ترجیح داده‌ام در ایران کارم را ادامه دهم. این‌جا همه چیز برایم فراهم است و خوشبختانه مشکلی ندارم.

اگر از زمان استقلال کشور کرواسی حساب کنیم، تعداد سال‌های حضور شما در ایران حتی بیشتر از دوره حضورتان در کرواسی بوده است!

(می‌خندد) بله، این‌طور تا به حال فکر نکرده بودم. الان اگر بگویم وطن من ایران است، دروغ نگفته‌ام. شما هم شک نمی‌کنید که دروغ می‌گویم؛ به فارسی حرف زدنم توجه کنید؛ آیا من ایرانی نیستم؟!

شاید بتوانید بگویید ایران کشور دوم‌تان است. تا چه زمانی می‌خواهید در ایران بمانید؟

تا هر زمانی که تیم‌های ایرانی مرا بخواهند، این‌جا می‌مانم و کار می‌کنم. من در تیم‌های زیادی کار کرده‌ام و هر چه در توان دارم می‌گذارم، به همین خاطر تیم‌های ایران همچنان به دنبالم می‌آیند.

در سال‌های گذشته گاهی از حضور مربیان کروات در فوتبال ایران انتقاد شده؛ این انتقادها را قبول دارید؟

هرگز، مربیان کروات زیادی به فوتبال ایران آمدند و اگر به کارنامه ما نگاه کنید، همه ما موفق بوده‌ایم. برانکو در تیم‌ملی ایران موفق بود، چیرو(بلاژویچ) بازیکنان زیادی را به فوتبال ایران معرفی کرد، فرانچیچ در فولاد موفق بود، نیکولیچ در تیم‌های پایه ایران زحمات زیادی کشید و حتی خود من در تیم‌ملی امید و پرسپولیس بازیکنان جوان متعددی را به فوتبال شما معرفی کردم. اینها دلایل خوبی برای موفقیت است؛ راستی لوکا بوناچیچ را فراموش کردم. او آخرین مربی‌ای است که یک تیم ایرانی را به فینال لیگ قهرمانان آسیا برده، این‌طور نیست؟

درست است؛ اتفاقا برانکو ایوانکوویچ هم چند روز قبل گفته بود کروات‌ها موفق‌ترین مربیان خارجی در فوتبال ایران بودند.

برانکو درست می‌گوید. ما زحمات زیادی برای فوتبال ایران کشیدیم و همیشه هم موفق بوده‌ایم. اهالی فوتبال ایران باید قدردان باشند و بدانید که فوتبال کشور شما به ما کروات‌ها مدیون است.

فکر می‌کنید راز موفقیت مربیان کروات چیست؟

ما در کرواسی مدرسه مربیگری فوتبال داریم؛ هرساله تعداد زیادی از افرادی که علاقه‌مند به مربیگری هستند، به این مدرسه می‌روند و بعد از چند‌سال به مربیان بزرگ تبدیل می‌شوند. این موضوع، مهم‌ترین عامل در موفقیت مربیان کروات است. صادرات مربی در کشور کرواسی امروزه به یک صنعت تبدیل شده است.

صادرات مربی؟ واژه عجیبی به نظر می‌رسد.

برای شما عجیب است اما در کرواسی و کل دنیا این موضوع جا افتاده است. در تمام دنیا که بگردید، کرواسی بیشترین تعداد مربی را در جهان داراست و این برای ما یک موفقیت است. تعداد مربیان لژیونر کرواسی از تعداد بازیکنان بیشتر است و همین امر سبب شده تا ما از این بابت هیچ‌وقت در کشورمان به سراغ خارجی‌ها نرویم.

شما و برانکو، آخرین بازمانده‌های مربیان کروات در ایران هستید. فکر نمی‌کنید مربیان ایرانی به هموطنان شما دیگر کمتر اعتماد می‌کنند؟

من دلیل این مسأله را در چیز دیگری می‌دانم. فکر می‌کنم مربیگری در ایران در حال پیشرفت است. اکنون مربیان جوان زیادی در فوتبال ایران موفق ‌شده‌اند خود را بالا بکشند و به همین دلیل است که باشگاه‌ها کمتر به سراغ مربیان خارجی می‌روند. الان مربیانی مثل منصوریان، یحیی(گل‌محمدی)، علی دایی و ... خوب کار می‌کنند و من به فوتبال ایران تبریک می‌گویم؛ فوتبال شما از نظر مربی رو به خودکفایی می‌رود.

اما در تیم‌ملی ایران این‌طور نیست!

من فکر می‌کنم تیم‌ملی ایران نیاز به مربیان بزرگ دارد. ایران در آسیا یک قدرت است و مربی‌های بزرگ باید این تیم را هدایت کنند. خوشبختانه فعلا هم نتایج خوبی به دست آمده و از این بابت به اعضای تیم ایران و مردم تبریک می‌گویم.

فکر می‌کنید تیم ایران راحت به جام‌جهانی صعود می‌کند؟

هیچ تورنمنتی راحت نیست. در فوتبال اصولا بازی راحت نداریم. باید تلاش بیشتری انجام شود تا این نتایج ادامه پیدا کند. کی‌روش برای تیم ایران سیستم دفاعی را انتخاب کرده و به این سیستم اعتقاد دارد اما من فکر می‌کنم بازی هجومی بیشتر به فوتبالیست‌های ایرانی می‌آید. خیلی‌ها به این سیستم ایراد می‌گیرند اما مهم این است که نتیجه حاصل شود. شخصا ٢٠ دقیقه اول بازی ایران و ازبکستان را بیشتر دوست داشتم، چون تیم ایران چشم‌نواز بازی کرد اما نظر سرمربی تیم ارجحیت دارد. الان هم باید تلاش بیشتر شود تا تیم به جام‌جهانی صعود کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4b8joe

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


چالش جدید پرسپولیس/ این چالش را طاهری چگونه رد خواهد داد