//
کدخبر: ۲۲۲۵۳۷ //

بهترین شروع یک خارجی در پرسپولیس

کالدرون شروع بسیار خوبی با پرسپولیس داشته؛ ۱۵ امتیاز در لیگ برتر و یک پیروزی در جام حذفی که او را بالاتر از مصطفی دنیزلی، برانکو ایوانکوویچ، آری هان و دیگر مربیان خارجی پرسپولیس قرار می‌دهد.

بهترین شروع یک خارجی در پرسپولیس
به گزارش فرتاک نیوز،

فوتبال پرسپولیس در دیدار با شاهین بوشهر برد پرگلی را به دست آورد. این پیروزی تیم کالدرون را به جمع ۴ تیم بالانشین جدول رساند و سبب شد تا آن ها دوباره مدعی صدرنشینی شوند. از طرف دیگر برتری برابر شاهین، یک رکورد ویژه را هم از آن کالدرون کرد؛ «بهترین شروع یک مربی خارجی در تیم پرسپولیس». مرد آرژانتینی در حالی این عنوان را یدک می‌کشد که انتقادات زیادی را در ماه های اخیر تجربه کرده و حتی برخی از هواداران پرسپولیس روی برکناری او نیز تاکید داشتند اما به نظر می‌رسد کالدرون خود را اثبات کرده و حالا باتوجه به چند بازی آسان پیش رو، فرصت ویژه ای برای تثبیت بخشیدن به جایگاه خود نیز دارد.

او کارش را با کسب یک پیروزی مقابل پارس جنوبی آغاز کرد اما در ادامه سه شکست تلخ برابر مدعیان قهرمانی یعنی تراکتور، سپاهان و شهر خودرو را تجربه کرد ولی با این وجود، برتری در ۴ دیدار دیگر و همچنین صعود به مرحله بعدی جام حذفی سبب شد تا نتایج او در بین تمام هواداران «قابل قبول» یا حتی در بین برخی درخشان باشد.

۱۰ مربی خارجی در تاریخ لیگ برتر

گابریل کالدرون دهمین مربی خارجی تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر است. وینکو بگوویچ کروات نخستین خارجی نیمکت قرمزها بود و پس از او به ترتیب راینر زول آلمانی، آری هان هلندی، مصطفی دنیزلی ترک تبار، نلو وینگادای پرتغالی، زلاتکو کرانچار کروات، دوره دوم مصطفی دنیزلی، مانوئل ژوزه که به فرگوسن آفریقا شهرت داشت، برانکو ایوانکوویچ اهل کرواسی و گابریل کالدرون آرژانتینی لیست ۱۰ مربی غیر ایرانی را تشکیل داده اند.

از بین این نفرات، آری هان و نلو وینگادا هیچگاه تجربه آغاز کار با پرسپولیس از هفته نخست را پیدا نکردند. هان در بهمن ۸۴ به تهران آمد و پس از ۱۷۸ روز کار در تهران با حکم برکناری از سوی محمدحسن انصاری‌فرد روبرو شد و نلو وینگادا نیز جای افشین پیروانی را گرفت و البته به نتایج دلخواه نیز دست نیافت.

۸ بازی نخست؛ ناکامی کروات ها و پرتغالی ها

گابریل کالدرون تاکنون در هشت بازی لیگ برتر و یک مسابقه جام حذفی هدایت پرسپولیس را برعهده داشته است. حال نگاهی به آمار دیگر مربیان خارجی پرسپولیس در ۸ بازی ابتدایی لیگ برتری‌شان نمایان می‌کند که کروات ها و پرتغالی ها نتایج به مراتب ضعیف تری نسبت به بقیه را ثبت کرده اند. برانکو در هشت هفته نخست لیگ پانزدهم ۸ امتیاز کسب کرد و شاگردان او تنها ۲ پیروزی به دست آوردند و ۴ بار مغلوب شدند؛ نکته جالب این که هر دو پیروزی در خانه حریف و مقابل تیم های قدرتمند تراکتور و فولاد بود.

نلو وینگادا که در میانه های فصل پرسپولیسِ پرستاره را تحویل گرفت، پس از ۸ بازی تنها ۹ امتیاز را به اندوخته های تیم قطبی- پیروانی افزود. کرانچار عملکردی مثل برانکو داشت اما مانوئل ژوزه با یک برد، ۴ مساوی و ۳ باخت، ضعیف ترین استارت را به نام خود ثبت کرد. تک برد تیم ژوزه در هفته نخست لیگ دوازدهم و مقابل تیم فجرسپاسی رقم خورد.

زوبل – بگوویچ؛ شروع فوق العاده ادامه نداشت

وینکو بگوویچ و راینر زوبل نخستین مربیان خارجی پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شوند. تیم بگوویچ لیگ سوم را با هت تریک در بردهای بزرگ برابر پگاه، ابومسلم و فجرسپاسی آغاز کرد اما تیم او ناگهان دچار افت شد و تا هفته نهم رنگ پیروزی را ندید. وی تا پایان هفته هشتم ۱۱ امتیاز کسب کرد تا شروع کارش ضعیف تر از زوبل باشد.

زوبل آلمانی که همواره سایه علی پروین را به عنوان مدیرفنی روی سر خود احساس می‌کرد و داماد او را نیز به عنوان مدیرعامل در کنارش داشت، در بازی های نخست لیگ چهارم عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشت و با ۳ برد و ۳ مساوی هواداران پرسپولیس را امیدوار کرد اما در نهایت تیمش پایین تر از استقلال، به مقام چهارم رسید.

دنیزلی، یک رکورد ویژه و یک بدشانسی بزرگ

مصطفی دنیزلی یکی از موفق ترین خارجی های فوتبال ایران است. اگرچه تیم های او هیچگاه در لیگ برتر قهرمان نشدند اما آن‌چه فوتبال دوستان از پرسپولیس و پاسِ دنیزلی به خاطر دارند، نمایش هایی هجومی، تماشاگرپسند و پرگل است که اغلب با بدشانسی نیز همراه بودند.

پرسپولیسِ دنیزلی لیگ ششم را با شکست مقابل ابومسلم آغاز کرد اما در هفت بازی بعدی شکست نخورد و ۱۵ امتیاز به دست آورد تا کالدرون اکنون در کنار او قرار گیرد. اما بد اقبالی دنیزلی آن‌جاست که فینال جام حذفی ۸۴-۸۵ در ابتدای فصل ۸۵-۸۶ برگزار شد و تیم او نتوانست سپاهان را شکست دهد ولی کالدرون اکنون با یک پیروزی در جام حذفی، خود را بالاتر از مصطفی دنیزلی قرار داده است.

جانشین برانکو روی دستش بلند می‌شود؟

گابریل کالدرون دوران بحرانی را پشت سر گذاشته و تیمش را به ساحل آرامش رسانده است. او حالا بهترین شروع یک مربی خارجی در تاریخ باشگاه را نیز رقم زده و امیدوار است با ادامه این روند، به صدر جدول برسد. تیم کالدرون در هفته های آینده با ماشین سازی، فولاد، نفت مسجدسلیمان و نساجی روبرو خواهد شد و فرصت کسب امتیازات بیشتر را خواهد داشت. نکته جالب این است که کالدرون با ادامه این روند احتمالا در پایان نیم فصل بیش از تیم برانکو در لیگ پانزدهم (۲۵) امتیاز خواهد گرفت و این می‌تواند اتفاق مهمی برای آینده کاری وی در تهران باشد.

با این حال ۸ هفته نخست و نیم فصل و… همگی آمارهایی هستند که در نهایت به کار هیچ‌کسی نخواهند آمد. اگر برانکو توانست خود را در میان هواداران محبوب کند به خاطر نتایج، کاریزما و نمایش های فنی تیمش بود و حالا کالدرون نیز باید با ادامه این روند، همان راهی را برود که برانکو رفت؛ البته با ملاحظاتی در گفته هایش تا تیمش دچار حاشیه نشود.

* آمار مربیان خارجی پرسپولیس در لیگ برتر (هشت هفته نخست)

وینکو بگوویچ: (۳ برد، ۲ مساوی، ۳ باخت- ۱۱ امتیاز)

راینر زوبل: (۳ برد، ۳ مساوی، ۲ باخت- ۱۲ امتیاز)

آری هان (۲ برد، ۴ مساوی، ۲ باخت- ۱۰ امتیاز)

مصطفی دنیزلی: (۴ برد، ۳ مساوی، یک باخت- ۱۵ امتیاز)

نلو وینگادا: (۲ برد، ۳ مساوی، ۳ باخت- ۹ امتیاز)

زلاتکو کرانچار: (یک برد، ۵ مساوی، ۲ باخت- ۸ امتیاز)

مصطفی دنیزلی: (۳ برد، ۲ مساوی، ۳ باخت- ۱۱ امتیاز)

مانوئل ژوزه: (یک برد، ۴ مساوی، ۳ باخت- ۷ امتیاز)

برانکو ایوانکوویچ: (۲ برد، ۲ مساوی، ۴ باخت- ۸ امتیاز)

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: خبرگزاری فوتبال ایران
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۲۵۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان