تاریخ انتشار: 1398/08/08 23:02
نگاهی گذرا به روز اول مسابقات هفته نهم لیگ برتر خلیج همیشه فارس؛
کد خبر: 82531

پرسپولیس در اندیشه تداوم نتایج مثبت/سپاهان دنبال تثبیت صدرنشینی/ شهرخودرو به فکر فرصت برای حضور در صدر جدول

نگاهی گذرا خواهیم داشت به ۵ دیدار روز اول هفته نهم لیگ برتر در روز پنجشنبه نهم مهرماه ۱۳۹۸
پرسپولیس در اندیشه تداوم نتایج مثبت/سپاهان دنبال تثبیت صدرنشینی/ شهرخودرو به فکر فرصت برای حضور در صدر جدول

دیدارهای هفته نهم لیگ برترفوتبال کشور درحالی در روزهای پنجشنبه و‌جمعه نهم و‌دهم مهرماه سال ۱۳۹۸، درشهرهای مختلف ایران برگزار میشود که سپاهان صدرنشین علیرغم تساوی غافلگیر کننده مقابل سایپایی که روزهای خوبی را سپری نمی کرد،جایگاهش را همچنان در صدر جدول حفظ کرده،درحالی که شاگردان گل محمدی با دو امتیاز اختلاف و یک بازی کمتر در کمین زردهای اصفهانی قرار دارند.

نساجی مازندران-صنعت نفت آبادان

شاگردان مهاجری که با دو شکست متوالی درخانه و‌بیرون از خانه، جایگاه خود را در میانه بالای جدول ازدست داده است و درکمرکش جدول قرار گرفت. آنها قطعا در زمین شهید وطنی برای جبران مافات با تمام توان و انرژی وارد زمین میشوند و قطع به یقین هواداران پرشورش ، همیشه و درهمه حال ،یار دوازدهم آنها در تمامی شرایط بشمار می روند،امتیازی که بسیاری ازتیم های کشورمان ازآن بی بهره اند. تیم مهاجری علیرغم بازی های زیبایی که ارائه می دهد و موقعیت های فراوانی را درطول بازی روی دروازه حریفان ایجاد می کند،هم‌ از تمام کننده  ای قهاری بی بهره است و هم خط دفاعی شکننده ای بویژه درون دروازه ضربه خورده است.استرس فراوان و عدم تمرکز بالا در نواختن ضربات آخر،مشکل جدی تیم مهاجری درچند بازی اخیر بوده است‌.

درآن سوی زمین صنعت نفت آبادان قرار دارد که اولین باخت تراکتور را درفصل جاری رقم زده و از روحیه ای بسیار ایده الی علیرغم مشکلات فراوان مالی برخوردار است. تیمی که تا اینجای کار ،شگفتی ساز رقابت ها بوده،زیرا این تیم هم دیر بسته شد و هم دیر آماده سازی پیش فصلش را شروع کرد وهم مربی جدیدی را به خدمت گرفت،هرچند این مربی شناخت بسیار خوبی از فوتبال خوزستان  و ایران دارد که همین مساله نقش مهمی در به انسجام رسیدن تیم داشت .آنها با مشکلات فراوان مالی دست و پنجه نرم می کنند و اسکوچیچ و بازیکنانش فقط به عشق هواداران خود ،جانانه بازی می کنند.سابقه فعالیت اسکوچیچ در فوتبال ایران و آشنایی اش با فضای فوتبال کشورمان در عدم دریافتی اش از باشگاه در ادامه لیگ،تاثیری در کارش نگذاشته و همانند بازیکنان و هواداران عاشق آبادانی عاشقانه تیم را همراهی وهدایت می کند.او ساختار دفاعی مستحکم ،منسجم و‌منظمی بهمراه دفاعی تیمی فوق العاده ای  را در صنعت نفت بوجود آورده است. انسجام تیمی،وحدت تاکتیکی ، حمایت  و پوشش ها درکلیه خطوط تیمی و استفاده از موقعیت ها و شروع مجددها و همچنین همدلی و یکدلی بازیکنان، و بویژه تغییراتی که  دائما در سیستم تیمش درطول نود دقیقه ایجاد می کند، تنوع تاکتیکی را سبب میشود‌که در نتیجه گیری این تیم تاثیری کلیدی داشته است.می توان شاهد دیدار جذابی از دوتیم شمالی و جنوبی کشورمان در قائم شهر باشیم.

 

سایپای تهران -شهرخودروی مشهد

دیدار این دوتیم می تواند ازجهات گوناکونی جذاب و زیبا باشد و در جابجایی تیم ها در بالای جدول تاثیرگذار باشد.

سایپای بشدت جوان شده فصل جاری، پس ازچند نتیجه ناامید کننده، درهفته گذشته یقه سپاهان مدعی و صدرنشین را در نقش جهان گرفت،تا با یک امتیاز شیرین راهی تهران شود و خود را برای بازی سخت مقابل شهرخودرو،یکی دیگر از مدعیان قهرمانی که بنا به دلایلی استراحت خوبی نیز درهفته اخیر نصیبش شده،میزبانی کند.سایپا می تواند با استفاده از بازیکنان جوان و باانگیزه، با متوقف کردن یکی دیگر از بالانشینان جدول،هم به وضعیت خودش سروسامانی ببخشد و هم کام تعقیب کنندگان بالانشینان را شیرین تر کند.

اما شاگردان یحیی پس یک هفته استراحت ،برای ماندن درکورس قهرمانی،سخت به دنبال کسب هرسه امتیاز بازی در مقابل سایپاست.آنها بازی مالکانه، جذاب ،زیبا ،سرعتی با پاس های سریع طولی  را بازی می کنند. بازیکنان شهرخودرو بخوبی با چند پاس سریع خود را به دروازه حریف نزدیک می کنند و بازیکنانش بشکل آموزشی  بین خطوط طولی و عرضی حریف حرکت می کنند.یکی از فاکتورهای مهم و کلیدی تیم های گل محمدی ،تلاش تا آخرین ثانیه های بازی برای رسیدن به گل است که بخوبی ازآن بنام یحیی تایم نام برده میشود.شهرخودرو برای جا نماندن از بالانشینان جدول،محکوم به پیروزی مقابل سایپایی است که هنوز خام بازی می کند،اما انگیزه های فراوانی دارد. کادر فنی و بازیکنان شهرخودرو نسبت به سایپا، بار وفشار روانی بیشتری روی دوش خود احساس می کنند.

 

نفت مسجدسلیمان- فولاد خوزستان

یکی از دربی های خوزستان دو تیم نفت مسجدسلیمان و فولاد خوزستان با هدایت تارتار و نکونام ، دو مربی جوانی که برای نخستین بار روی نیمکت دوتیم قرار می گرفته اند،درورزشگاه شهید بهنام محمدی شهر اولین ها برگزار میشود.

نفت م-سلیمان تا کنون دراین فصل، شکستی درکارنامه اش دیده نمیشود و به جز پرسپولیس، با تمامی مدعیان قهرمانی بازی کرده است و ازتمامی آنها امتیاز گرفته است.تارتار علیرغم اینکه دیر به تیم اضافه شد و تمرینات پیش فصل خوبی را نداشته ومشکلات فراوان مالی دارد،اما تیمش با جذب بازیکنانی که سابقه کار با او را دارند سریع تر به انسجام تیمی می رسد. تارتار استاد تیم ساختن است .او ابتدا ساختار و سازماندهی بسیار خوبی را درخط دفاعی و دفاع تیمی ایجاد می کند و سپس کم کم در نیم فصل دوم، درفاز هجومی تیم ،تحول شگرفی ایجاد می کند. او تاکنون کار دفاعی  بی نقصی را ارائه کرده است. نقش طیبی و نورمحمدی در خط دفاعی بخوبی دیده میشود.

درآن سوی زمین شاگردان جواد نکونام درتیم فولاد خوزستان قرار دارند که از زیرساخت های مدرنی برخوردار است.آنها درفصل جاری در هفته گذشته نخستین برد خود را در ورزشگاه فولاد آره نا، مقابل نساجی مازندران بدست آوردند و با روحیه مضاعف برابر شهر اولین ها قرار می گیرند.فولاد بهمراه پرسپولیس و صنعت نفت با ۱۵ امتیاز و تفاضل گل کمتر در رده ششم جدول قرار دارد و حال و روز خوبی را نسبت به ابتدای فصل سپری می کند،گرچه این تیم هنوز برای بازی های بزرگ کار دارد و با روزهای خوب سالهای گذشته و‌انتظارات و‌توقعات هوادارانش،فاصله دارد.عمده حملات فولادی ها ازکناره ها طراحی میشوند،جایی که جعفری و قاسمی نژاد ازراست و حیدریه و بیت سعید ازچپ  درآنجا بازی میکنند.فولادی ها با رسیدن مصدومانش و جذب یک مهاجم باکیفیت و یک بازیکن طراح می تواند،مشکلاتش را به حداقل برساند.

 

پرسپولیس تهران-ماشین سازی تبریز

پرسپولیس سرمست از پیروزی قاطع۵_۰ مقابل شاهین بوشهر و نزدیک شدن به تیم های بالانشین جدول و ازطرفی با باز شدن پای علیپور بهترین گلزن چندسال اخیرش به گلزنی، و همچنین شناخت کالدرون نسبت  به چینش بازیکنان پرسپولیس درترکیب اصلی اش و در ادامه روند رو به رشد خود درصدد قربانی کردن شاگردان خطیبی برای رسیدن به مدعیان قهرمانی،لحظه شماری می کند.رسول خطیبی قطعا برای گرفتن حداقل امتیاز با شیوه ای کاملا دفاعی و بازی بسته و چند لایه با دل بستن به ضدحملات وشروع مجددها، گام به آزادی خواهد گذاشت.این دیدار برای پرسپولیس برای رسیدن به مدعیان قهرمانی اهمیت ویژه ای دارد،زیرا بازی های خانگی یک‌امتیاز ویژه برای میزبان بشمار می رود و آن، حضور پرشور یار دوازدهم است(هواداران) که پرسپولیس همیشه ازآن بخوبی استفاده کرده است.

همانگونه که گفته شد ماشین سازی ازدو بازی خانگی اش توانسته بود که استقلال مدعی و شاهین قعرنشین را شکست دهد و در بنیان دیزل با نتیجه تساوی بدون گل، مقابل نفت مسجدسلیمان متوقف شد.ماشین سازی تلفیقی از تجربه و جوانی است.آنها در زمین خود بسیار پراکنده بازی می کنند وفاصله زیادی بین خطوط تیمی آن دیده میشود ،اما تیم ماشین دربازی خارج‌از خانه،همانکونه که دربالا به آن اشاره شد،بشکل فشرده و بسیار بسته بازی می کنند .درتمامی حملات آنها رد پای سامان نریمان جهان دیده میشود، پرسپولیس ها می توانند با خنثی کردن نریمان جهان و بازیکن تاثیرگذاری بنام زنده روح،خط میانی آنها را ازکار بیندازند.هرچند علی آل کثیر مهاجم جوان و آینده دار خوزستانی آنها می تواند در نوک هدف بسیار خطرناک ظاهرشود.

 

پارس جنوبی جم.-سپاهان اصفهان

شاگردان کمالوند درحالی مقابل شاگردان قلعه نوعی صدرنشین در شهر جم، قرار می گیرند که هفته بسیار سخت و دشواری را پشت سرگذاشتند.آنها به اندازه ای غرق در مشکلات مالی اند که حتی پول هتل و بلیط برگشت از تهران را نداشتند.حواشی اطراف این تیم ناشی از عدم حمایت مالی و‌لجستیکی وزارت نفت ازتیم های نفتی که بهای آن را با جانشان می پردازند، باعث شده که تنها امید مردم خونگرم بوشهر،خوزستان به یاس و ناامیدی تبدیل شود و باعث اعتراضات فراوانی بین علاقه مندان فوتبال مناطق جنوبی کشور شده است.اگر وزارت نفت نخواهد از چنین تیم هایی حمایت مالی کند،مطمئنا ناهنجاری های اجتماعی فراوانی را دراین مناطق به نظاره خواهیم نشست.اگر ما پیشگیری را مقدم بر درمان بدانیم یقینا باصرفه تر است و کمتر زمانبر ،پس باید هرچه زودتر  مسولان محترم وزارت نفت مشکلات مالی این تیم ها را حل کنند،تا مجددا شاهد نشاط ، شور و شعف درجامعه این مناطق محروم باشیم.

سپاهان صدرنشین بعد ازاینکه  دو امتیاز حیاتی‌ ومهمی در نقش جهان ،مقابل تیم جوان سایپا را ازدست داد، بشدت به پیروزی دراین بازی نیاز دارد.زیرا زردهای اصفهانی صدای پای مدعیان‌ را در نزدیکی خود می شنود و بنوعی نفس آنها را احساس می کنند.

تاکتیک غالب قلعه نوعی ،سازماندهی و طراحی حملاتش ازکناره هاست.فول بک ها و وینگرها با ارسال های متنوع،فضای مناسبی را  جهت سرزنی استنلی کی روش ،قربانی و سجاد زاده مهیا می کنند. نکته بعدی ،استفاده ازتوپ های سوم است که بارها کیانی ،سجاد زاده و‌نورافکن از آنها استفاده کرده اند.شروع مجددها به دلیل استفاده از بازیکنان بلندقد و سرزن ،یکی دیگر از تاکتیک های قلعه نوعی است.

فضاهای خالی پشت دو‌مدافع کناری سپاهان و کندی و‌فضای مناسب بین دو مدافع میانی سپاهان،پاشنه آشیل آنهاست.جمی ها می توانند با تنگ کردن فضاهای اطراف نورافکن و بویژه مهدی کیانی ،خط ارتباطی بین مدافعین میانی و مدافعین کناری و وینگرها سپاهان را قطع کنند تا بدین ترتیب خط حمله سپاهان روز کم کاری را داشته باشد.قلعه نوعی بیشتر برنامه های خود را درنیمه دوم انجام می دهد.او‌ اغلب نیمه مریبان را از رقبا برده است.

امین یزدانی


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4d6p7q

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


احمد جمشیدی: منصوریان گفت از این فشار رها می‌شویم

مجتبی حسینی روی نوار ناکامی!
سقوط آزاد مس آسیایی در جدول و توقف برابر خوشه؛